Fitness Seller

Tot failure beter voor kracht en massa of juist niet? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Proporties, het gaat allemaal om proporties. :D

Train zoals je het mooi vindt, maar hou rekening met anderen! :eek:

freak_with_muscles.jpg
 
Dat is trainen FAIL, op zich.....
 
train elke spiergroep eens in de 5 dagen met lage volume en 2 a 3 sets tot failure per spiergroep.
werkt voor mij op dit moment prima.
 
Proporties, het gaat allemaal om proporties. :D

Train zoals je het mooi vindt, maar hou rekening met anderen! :eek:

Dat is een foto die niets met trainen te maken heeft maar alles met synthol od.

En waarom zou je rekening met anderen moeten houden?
 
Dat is een foto die niets met trainen te maken heeft maar alles met synthol od.

En waarom zou je rekening met anderen moeten houden?

1. Ja, weet ik = 'n grapje!
2. Omdat we nu eenmaal niet zonder de ander kunnen :p
(voor de duidelijkheid: ook grapje voor de mensen zonder humor :duh:)
 
There’s a notion in the sometimes-weird world of strength training that you’ll get stronger from doing less work

Toch is mijn ervaring dat het wel degelijk werkt. Ik heb bv wat bene betreft zowel in kracht als massa de beste voorderingen gemaakt toen ik m'n volume terug geschroefd had naar 1 keer in de 10 dagen benen trainen met daarbij zelfs een redelijk laag volume zowel in sets als reps.

Dat is het probleem altijd met "artikelen" ze benaderen het vaak vanuit een vooringenomen oogpunt van de schrijver en brengen het dan als waarheid voor iedereen :(
 
By Mike Tuchscherer.
Citaat:
There’s a notion in the sometimes-weird world of strength training that you’ll get stronger from doing less work. You can put this in the new-age junk pile of failed ideas. I want to share some overtraining truths with you that will hopefully change the way you look at your training process.

Dit is natuurlijk onzin, tenzij je jezelf plat spuit met hormonen bestaat er wel degelijk overtrainen en dat gebeurd heel makkelijk bij mij.
 
train elke spiergroep eens in de 5 dagen met lage volume en 2 a 3 sets tot failure per spiergroep.
werkt voor mij op dit moment prima.

Dit lijkt me we'll wat, want als ik borst heb getrant tot failure duurt het ongeveer 4 dagen voordat de spierpijn weg is, dus ik heb het gevoel dat ik te veel dagen rust neem. Maar hoe ziet dat schema er dan precies uit?
 
Dit lijkt me we'll wat, want als ik borst heb getrant tot failure duurt het ongeveer 4 dagen voordat de spierpijn weg is, dus ik heb het gevoel dat ik te veel dagen rust neem. Maar hoe ziet dat schema er dan precies uit?

push/pull/benen.
meestal doe ik;
dag1 push
dag2 benen
dag3 rust
dag4 pull
dag5 rust
opnieuw
 
:)
 
Laatst bewerkt:
Undertrainen waar heb jij het nou weer over? Mijn definitie is heel makkelijk als je niet meer dezelfde gewichten kan tillen en alles begint zwaar te worden dan is het overtrainen heel simpel niks moeilijks aan.
 
Dikke kans dat dit zo goed werkte omdat je dit deed na een fase met betekkelijk hoog volume.

Nee, was in een periode dat ik al aardig terug gebouwd had mbt volume maar alles wel nog 1 keer/week trainde
 
failure wilt in wezen enkel zeggen dat je spieren niet genoeg kracht hebben geproduceerd om de weerstand in kwestie (zijnde een barbell, dumbbell, machine, oid) nog door de ROM te bewegen. Als je bv barbell curls doet met 40kg voor 10 reps, zul je de eerste 9 rep exact of meer dan 40kg geproduceerd hebben, als de 10de rep failt wilt dat gewoon zeggen dat je minder dan 40kg hebt geproduceerd, dus de barbell zal lekker op zijn plaats blijven.
dit wil dus zeggen dat de 'fail rep' absoluut niet extra taxerend is voor je spieren of CNS of whatever, integendeel zelfs. MAAR als je een set doordrijft tot failure wilt dat wel zeggen dat je je volledige reserve voor die spier hebt opgebruikt, wat natuurlijk meer recuperatie vergt dan een paar reps op reserve houden.

mijn conclusie: met trainen tot failure kun je zeker en vast enorme levels van kracht bouwen, maar omdat het zo belastend is zul je meer rust nodig hebben en ik denk dat veel trainee's dat psychologisch demotiverend vinden (zowel het minder trainen als het failure aspect) dus daarom trainen velen op een iets terughoudendere manier.

persoonlijk ga ik alleen tot failure op oefeningen die kleine spiergroepen gebruiken of afhankelijk zijn van kleine spiergroepen (pull ups bv ook) en ik merk dat ik daar gemakkelijk van recupereer, MP kan zelfs ook nog maar bij SQ en DL lijkt het me verstandiger om altijd wat reserve te houden, das gewoon niet praktisch om dat tot het uiterste te drijven, zolang je maar hard werkt
 
maar omdat het zo belastend is zul je meer rust nodig hebben en ik denk dat veel trainee's dat psychologisch demotiverend vinden (zowel het minder trainen als het failure aspect) dus daarom trainen velen op een iets terughoudendere manier.

Of ze voeren het volume weer op zonder de intensiteit te verlagen waardoor problemen (in de ruimste zin van het woord) onstaan waar ze de intensiteitsfactor de schuld van geven ipv de volume verhoging.
 
push= borst/voor/zeikant schouders/triceps
pull= rug/achterkant schouders/biceps

je kunt met dit schema zoveel trainen als je wil maar je moet natuurlijk wel herstellen.
ik doe vaak zoals boven aangegeven of 2 dagen on 1 off en dan weer 2 dagen on enz.
 
Ik denk dat er wel een verschil zit tussen overtrainen en niet optijd herstellen om optimaal progressie maken. Overtrainen zal minder snel gebeuren dan het niet herstellen om optimaal progressie te kunnen maken.

Overtrainen is imo het gevolg van weken/maanden, misschien zelfs jaren teveel doen of te weinig rust nemen. Daar komen tevens een hoop andere symptonen bij kijken dan uitsluitend "geen/weinig progressie maken".

Om optimaal progressie te maken moet je schema VOOR JOU in balans zijn. Je moet kunnen herstellen en groeien voor je aan je volgende training begint. Voor veel mensen betekent dat failure gemiddeld zorgt voor een langer herstel.
 
Nou ik heb vanavond een borsttraining gedaan en ik moet zeggen dat ik helemaal klaar ben met het failure trainen. Ik kon bij lange na niet hetzelfde gewicht pakken als vorige training toen ik de bar unrackte wist ik het al, het is alsof mn lichaam zegt **** it dit word allemaal veels te veel overal k*t gevoel en pijn in mn bovenlichaam. Ik denk dat ELKE set tot failure tog niet voor mij is weggelegd, ook hoor ik van iedereen dat elke set tot failure trainen helemaal niet goed is maar ik dacht steeds van ik train elke spiergroep maar 1x per week, blijkbaar is het dan alsnog te veel. Het enige wat ik wil is sterker worden,sterker zijn en hersteld voor de volgende training. Dus gewoon van failure wegblijven of gewoon 1a2 sets per spiergroep tot failure? Iedereen zegt dat ik mn genen wel mee heb enzo voor iemand van 1.,94 dus wtf doe ik verkeerd:mad:???
 
Probeer eens het gewicht weg te leggen als je denkt dat je de volgende rep niet/nauwelijks meer haalt. Dus 1 rep voor failure stoppen.

Sowieso zou ik dat doen na een deload. Je geeft zelf aan dat je niet herstelt en dat je pijntjes hebt. Eerst 1 of 2 weken deloaden en dan weer opnieuw progressief laden op een wat slimmere manier. Doe ook geen oneindig veel sets. Per spiergroep een oefening of 2 van 3 a 4 sets 2 keer per week is genoeg. Herstel je dan nog niet? Volume wat omlaag.
 
Back
Naar boven