AndroidHealthClinic

tot welke leeftijd kan je massa gainen? (naturel)

Bezoekers in dit topic

@harpep

Als het mag in deze topic dan wel (wil ik specifiekere vragen stellen)...

Zeker "Je lengte?"
Ongeacht die (je lengte) zijn dat beste stats qua kracht en massa.

Was ooit je posten door te lezen omdat leek het toen op dat je veel verstand van bb/lichaam hebt.

Ben zelf nu 31jaar oud, toch beetje op kracht gericht (nu alleen armen omdat ik blijvende slijkbeursontsteking heb in men linker knie).
Volgende vragen:
1. Die consistente trainingen... kan dat elke dag? Of is het te veel voor verouderende lichaam? Als mag wel dan hoe vaak dan dezelfde spiergroep?

2. Conditie hoe vaak traine? Fietsen? Lopen? Bij 70% max HR zitten?

3. Mobilitaitstraining? Bedoel je gewrichten?

4. Hoe zit het met die drie dingen: stofwisseling, hormoonhuishouding en vet-verbranding. Voor wat te uitkijken?
 
Zeker "Je lengte?"

1.82m

Ongeacht die (je lengte) zijn dat beste stats qua kracht en massa.

Ben niet ontevreden, in dat opzicht van heel ver gekomen...

Volgende vragen:
1. Die consistente trainingen... kan dat elke dag? Of is het te veel voor verouderende lichaam? Als mag wel dan hoe vaak dan dezelfde spiergroep?


Het kan op zich prima, ook als je wat ouder wordt.
Je moet wel rekening houden met het feit dat hoe vaker je traint, des te korter de trainingen moeten zijn (Volume) en het niet verstandig is om voortdurend tot het uiterste te gaan in je sets. (to failure)

Hoe je ook traint er dient altijd een bepaalde balans te zijn tussen Intensiteit, Volume en de frequentie waarmee je traint.

Op dit moment heb ik een 4-daagse split, waarbij ik 4 dagen achter elkaar train en dan 1 dag rust of 8 dagen achter elkaar en dan 1 dag rust.
Op die manier train ik alle spiergroepen ongeveer 2 a 3 keer per week.
Trainingsessies duren gemiddeld 45 minuten.


2. Conditie hoe vaak traine? Fietsen? Lopen? Bij 70% max HR zitten?

Minstens 2-3 keer per week 20-30 min.

3. Mobilitaitstraining? Bedoel je gewrichten?

O.a. Ik bedoel stretching en bewegingen waardoor je soepel blijft.
Dat kunnen ook de krachtoefeningen zelf zijn, bijvoorbeeld diepe squats zullen ook de souplesse bevorderen.

4. Hoe zit het met die drie dingen: stofwisseling, hormoonhuishouding en vet-verbranding. Voor wat te uitkijken?

Voldoende slaap/rust. Negatieve stress zoveel mogelijk vermijden.
Als verder je training en voeding en training goed in elkaar steekt is het een kwestie van doen, discipline en dan komt het vanzelf.

Veel meer dan dat kun je niet doen, tenzij je besluit tot farmaceutische ondersteuning.
 
1.82m



Ben niet ontevreden, in dat opzicht van heel ver gekomen...




Het kan op zich prima, ook als je wat ouder wordt.
Je moet wel rekening houden met het feit dat hoe vaker je traint, des te korter de trainingen moeten zijn (Volume) en het niet verstandig is om voortdurend tot het uiterste te gaan in je sets. (to failure)

Hoe je ook traint er dient altijd een bepaalde balans te zijn tussen Intensiteit, Volume en de frequentie waarmee je traint.

Op dit moment heb ik een 4-daagse split, waarbij ik 4 dagen achter elkaar train en dan 1 dag rust of 8 dagen achter elkaar en dan 1 dag rust.
Op die manier train ik alle spiergroepen ongeveer 2 a 3 keer per week.
Trainingsessies duren gemiddeld 45 minuten.




Minstens 2-3 keer per week 20-30 min.



O.a. Ik bedoel stretching en bewegingen waardoor je soepel blijft.
Dat kunnen ook de krachtoefeningen zelf zijn, bijvoorbeeld diepe squats zullen ook de souplesse bevorderen.



Voldoende slaap/rust. Negatieve stress zoveel mogelijk vermijden.
Als verder je training en voeding en training goed in elkaar steekt is het een kwestie van doen, discipline en dan komt het vanzelf.

Veel meer dan dat kun je niet doen, tenzij je besluit tot farmaceutische ondersteuning.

Dit zijn de reacties waar ik op hoopte met t openen van dit topic. Thanks!
Heb jij ooit ondersteuning gezocht in middelen?
En nog een belangrijke vraag, waar ik erg benieuwd naar ben: wat is je blessureverleden en heb je momenteel nog chronische blessures?
 
Heb jij ooit ondersteuning gezocht in middelen?

NOOIT!


Je kunt naturel echt behoorlijk wat kracht en massa opbouwen.
Het kost alleen veel tijd en vergt heel veel geduld.
Tussen de 15 en 25 kg extra spiermassa is na 10-15 jaar consequent naturel trainen voor velen echt wel haalbaar.

Bedenk wel dat een bepaalde 'dense, ripped and bloated look' zonder AAS nooit haalbaar is.
Nou heb ik de extreme 'AAS look' van de afgelopen 20-30 jaar nooit mooi gevonden.
Mijn voorkeur gaat uit naar de 'old school look' van voor de jaren 70', het pre-steroid tijperk.

Mocht de pro-BB'er look wel je voorkeur hebben, hoe massief je als naturelle trainee ook wordt, 99% kans dat je er altijd 'soft' uitziet in vergelijking met 'juicers'.
Ook bij behoud van massa is gemiddeld hoger vet% nodig in vergelijking met de chemisch ondersteunden.

N.B. daarbij wil ik niet zeggen dat je een vetklep moet zijn!



En nog een belangrijke vraag, waar ik erg benieuwd naar ben: wat is je blessureverleden en heb je momenteel nog chronische blessures?

- Op m'n 17e een kapotte linker meniscus, overigens niet door haltertraining maar door Pencak Silat.
Door veelvuldig squatten volledig hersteld en nooit meer last van gahd.

- tussen mijn 30e en 32e heel veel last gehad van RC problemen. Ik liep dan vaak rond als quasimodo door allerlei verkrampingen in mijn bovenrug.
Probleem lag met name aan het matras waarop ik toen sliep (veel te zacht) en het doen van close grip upright rows met schouderrotatie aan het einmde van de beweging.
Een nieuwe harde matras, Close Grip UR er uit en heel veel OH presses en face pulls, sindsdien nooit meer last gehad.

- op m'n 35e:
Problemen met beide VMO (de teardrop van de quadriceps), door verkeerde manier van squatten. Ik squatte toen wide style low bar a la westside en dat vonden mijn VMO niet zo leuk.
Sindsdien ben ik meer olympic style gaan squatten en heeft het probleem zich spontaan opgelost.
Nadeel was wel dat ik toen opnieuw moest leren squatten en bijna 100kg moest inleveren op m'n 1RM.
Maar ik ben weer aardig op weg....
Tendinitis aan beide ellebogen doordat ik de reverse wrist curl een tijdje met gebogen armen deed.
Meest belachelijke manier om zoiets op te lopen, was opgelost door deze oefening nooit meer te doen. Nog wel een jaar last van gehad.

- Nu:
Op dit moment ben ik al jaren blessurevrij. (gauw afkloppen)
Ik weet dit zo te houden omdat ik na al die jaren PRECIES weet wat ik wel en niet kan doen.
Zaken als: Niet verder zakken dan bovenarmen parallel bij dips, stang op de tepels en niet op de bovenborst bij de BP, biceps curls beginnen van boven naar beneden en de armen niet helemaal strekken etc.
Dit is een individueel proces van vallen en opstaan wat iedereen eigenlijk moet doorlopen...
 
Dag allen,
allereerst wist ik niet helemaal zeker waar ik dit moest posten, dus als het de verkeerde sectie is, excuses. Heb de zoekfunctie ook wat gebruikt, en op internet gezocht, maar toch maar even hier vragen voor meer duidelijkheid.

Ik vroeg mij af tot en met welke leeftijd het mogelijk is om goed te blijven gainen/vooruit te gaan, en vanaf wanneer stagnatie optreedt. Ik lees en hoor hier en daar dat het met een jaartje of 25 grotensdeels al is afgelopen. Nou geloof ik dit zelf niet, maar testosteronlevels zullen op zekere leeftijd wel wat gaan dalen, en daarmee ook voor een deel de mogelijkheid om massa te pakken. Ik ben nu bijna 24; Hoeveel jaar goede gains kan ik nog tegemoet zien, en vanaf wanneer zal ik stagnatie gaan merken, en wanneer zelfs achteruitgang?

Ik ben mij ervan bewust dat dit per persoon verschilt, maar gewoon een indicatie om nachtmerries buiten de deur te houden :)

Het gaat om naturel btw.

Thanks

Tot je op pensioen gaat.
 
Ik heb onderzoek gezien waarin mannen van in de 70 nog spierontwikkeling hadden als ze maar binnen een half uur na training een eiwitshake namen. Nu zal die spierontwikkeling bij die mannen natuurlijk niet meer echt noemenswaardig geweest zijn, enkel om wat extra kracht te krijgen wat op die leeftijd ook belangrijk is, maar toch - als mannen op die leeftijd nog (extra) spierweefsel kunnen krijgen, dan is het zeker niet na je 25e zomaar gedaan;-)
 
K ben 1,81 nu @76kg rond 20% of meer, maar >100kg zou denk ik niks voor mij zijn :p

Dus geen aas, ben zelf geen voorstander van, wat met testosteron boosters dan? Je mening over?

Ik zie dat ik heb toch je pad beetje had gevolgd... ook tenniser arm in rechter elleboog door reverse curls, ik heb ze ook weggegooid maar... ze waren zo lekker en die onderarmen weredn zo dik ervan, betekent dat dat ik nooit naar reverse curls meer kan zoals jij?

Heb nu slijmbeurs onsteking in linker knie al sinds augustus vorig jaar (2012) dus beginnen met licht squatten?

Je zei 2-3keer per week een spiergroep... ok advies nodig... kan jij onderste beetje rafinieren:
Triceps - nu alleen maar lying triceps extension met een dumbbell elke gewicht drie keer tot de gewicht dat alleen maar 2 keer lukt dan terug naar gewicht waarmee het 3 keer lukt (vorbeeld: 3x4kg daarna 3x5kg ... 3x11kg, 2x12kg, 3x11kg, 3x11kg) tot bepalde staat dat ik denk dat het genoeg is of ik niet meer met dat gewicht die 3herhalnigen aankan.
1. Da's zeker te veel tot faal gaan?
2. Is een oefening genoeg? Ik zou kunnen kickback bijgooie.
 
Laatst bewerkt:
NOOIT!


Je kunt naturel echt behoorlijk wat kracht en massa opbouwen.
Het kost alleen veel tijd en vergt heel veel geduld.
Tussen de 15 en 25 kg extra spiermassa is na 10-15 jaar consequent naturel trainen voor velen echt wel haalbaar.

Bedenk wel dat een bepaalde 'dense, ripped and bloated look' zonder AAS nooit haalbaar is.
Nou heb ik de extreme 'AAS look' van de afgelopen 20-30 jaar nooit mooi gevonden.
Mijn voorkeur gaat uit naar de 'old school look' van voor de jaren 70', het pre-steroid tijperk.

Mocht de pro-BB'er look wel je voorkeur hebben, hoe massief je als naturelle trainee ook wordt, 99% kans dat je er altijd 'soft' uitziet in vergelijking met 'juicers'.
Ook bij behoud van massa is gemiddeld hoger vet% nodig in vergelijking met de chemisch ondersteunden.

N.B. daarbij wil ik niet zeggen dat je een vetklep moet zijn!





- Op m'n 17e een kapotte linker meniscus, overigens niet door haltertraining maar door Pencak Silat.
Door veelvuldig squatten volledig hersteld en nooit meer last van gahd.

- tussen mijn 30e en 32e heel veel last gehad van RC problemen. Ik liep dan vaak rond als quasimodo door allerlei verkrampingen in mijn bovenrug.
Probleem lag met name aan het matras waarop ik toen sliep (veel te zacht) en het doen van close grip upright rows met schouderrotatie aan het einmde van de beweging.
Een nieuwe harde matras, Close Grip UR er uit en heel veel OH presses en face pulls, sindsdien nooit meer last gehad.

- op m'n 35e:
Problemen met beide VMO (de teardrop van de quadriceps), door verkeerde manier van squatten. Ik squatte toen wide style low bar a la westside en dat vonden mijn VMO niet zo leuk.
Sindsdien ben ik meer olympic style gaan squatten en heeft het probleem zich spontaan opgelost.
Nadeel was wel dat ik toen opnieuw moest leren squatten en bijna 100kg moest inleveren op m'n 1RM.
Maar ik ben weer aardig op weg....
Tendinitis aan beide ellebogen doordat ik de reverse wrist curl een tijdje met gebogen armen deed.
Meest belachelijke manier om zoiets op te lopen, was opgelost door deze oefening nooit meer te doen. Nog wel een jaar last van gehad.

- Nu:
Op dit moment ben ik al jaren blessurevrij. (gauw afkloppen)
Ik weet dit zo te houden omdat ik na al die jaren PRECIES weet wat ik wel en niet kan doen.
Zaken als: Niet verder zakken dan bovenarmen parallel bij dips, stang op de tepels en niet op de bovenborst bij de BP, biceps curls beginnen van boven naar beneden en de armen niet helemaal strekken etc.
Dit is een individueel proces van vallen en opstaan wat iedereen eigenlijk moet doorlopen...

Dank voor je inbreng. karma
 
K ben 1,81 nu @76kg rond 20% of meer, maar >100kg zou denk ik niks voor mij zijn :p

Niet als dit behaald wordt door toename vetmassa, met spiermassa mag dat natuurlijk wel!

wat met testosteron boosters dan? Je mening over?

Bullshit, geldklopperij.


Ik zie dat ik heb toch je pad beetje had gevolgd... ook tenniser arm in rechter elleboog door reverse curls, ik heb ze ook weggegooid maar... ze waren zo lekker en die onderarmen weredn zo dik ervan, betekent dat dat ik nooit naar reverse curls meer kan zoals jij?

Ik bedoelde overigens reverse wrist curls, maar ook van reverse curls krijg ik op den duur last.
Het alternatief is simpel, db hammer curls doen.

Heb nu slijmbeurs onsteking in linker knie al sinds augustus vorig jaar (2012) dus beginnen met licht squatten?

Sowieso rustig/licht beginnen. Bursitis wordt meestal veroorzaakt door squat bewegingen met een verkeerde techniek.
Probeer te voorkomen dat je knieen te veel vooruit bewegen bij het zakken.
Dit doe je o.a. door de beweging te beginnen vanuit de heupen (zakken door eerts kont naar achteren en beneden te laten gaan).

Je zei 2-3keer per week een spiergroep... ok advies nodig... kan jij onderste beetje rafinieren:
Triceps - nu alleen maar lying triceps extension met een dumbbell elke gewicht drie keer tot de gewicht dat alleen maar 2 keer lukt dan terug naar gewicht waarmee het 3 keer lukt (vorbeeld: 3x4kg daarna 3x5kg ... 3x11kg, 2x12kg, 3x11kg, 3x11kg) tot bepalde staat dat ik denk dat het genoeg is of ik niet meer met dat gewicht die 3herhalnigen aankan.
1. Da's zeker te veel tot faal gaan?
2. Is een oefening genoeg? Ik zou kunnen kickback bijgooie.

Alleen Triceps extensions, kickbacks e.d. gaan je niet helpen om grote en sterke triceps op te bouwen.
Doe vooral compound bewegingen.
Laten we daarom eerst een kijken naar oefening selectie.

Om een voorbeeld te geven, ik doe op dit moment het volgende:

dag 1: Chins, OH/military press, Tbar rows, Incline bench press, forearms
dag 2: Deadlifts, hanging leg raises, front squats, calf raises
dag 3: Parallel bar Dips, (wide) upright rows, incline curls, lying triceps extensions behind head.
dag 4. Hanging cleans, DB Shrugs, side bends, glute ham raises, neck curls (nek harnas)
rustdag
dag 5: Bench press, bent rows, pullups, neckpress, forearms
dag 6: Squats, ab wheel rollouts, RDL's, seated calf raises
dag 7: Barbell curls, lat-triceps pullovers, chair dips, db lateral raises
dag 8. hanging snatches, leg curls, neck curls (nek harnas), power shrugs
rustdag
dag 1 etc.

Dit zijn naar mijn mening de beste oefeningen om allround kracht en massa op te bouwen.

Mijn advies is dan ook om ze (zoveel mogelijk) in je trainingsschema te plaatsen.

Kijk daar eerst eens naar, voordat we verder praten over sets en reps e.d.
 
Ontsteking in knie door werk op knie gekregen.

Wat word triceps dan van kickbacks en dlte als niet sterk? ;)

Ik bedoel niet supplementen van testosteron boosters maar uien, padden en dergelijke als je overshakeling van test naar oestrogen kan verminderen betekent dat niet dat je meer test hebt?

Hoeveel eiwitten per kg lichaams gewicht? Wat e/k/v verhouding?

WAt denk je van eieren? Hoe veel minimaal per dag?

Meest oefeningen kan ik niet doen, heb alleen dumbbells thuis, dus geen chins, presses (geen bankje), barbell oefeningen, is het dan nog steeds te doen?
 
Ik ben reeds "oud" :D en maak de gains van mn leven momenteel,... vroeger nog nooit zoveel aangezet in zo'n korte tijd! (Ja, met AAS toen,... maar natty,. never!)
Echter ben ik wel bang dat dit komt door mijn verleden qua trainen :o

op de vraag tot wanneer je kunt gainen,...
Denk dat je de vraag anders moet stellen, als: Na hoeveel jaren training mag je nog redelijke gains verwachten?
Té oud om te gainen zul je nooit zijn,... maar als je inmiddels 15-20 traint dan zullen de gains minimaal zijn.
 
Hangt er puur vanaf waar je nu bent qua trainen. Als je nu stopt en op je 40e weer begint, zul je goede gains kunnen maken. Je hebt gewoon genetisch een limiet tot waar je kunt groeien. Als je 50+ bent, denk ik dat die limiet steeds verder naar beneden zakt omdat je lichaam het niet meer kan bijbenen. Als jij nu op je max zou zitten, gain je ook vrijwel niks als 20er. Puur hoever je bij de max van je lichaam af bent. Volgens de geleerden zou dat qua kracht rond de 35 zijn. Massa denk ik ook.
 
Wat word triceps dan van kickbacks en dlte als niet sterk? ;)


voornamelijk moe ;)

Zonder dollen, ze doen natuurlijk wel wat maar niet in vergelijking met bijvoorbeeld dips of close grip bench press.


Ik bedoel niet supplementen van testosteron boosters maar uien, padden en dergelijke als je overshakeling van test naar oestrogen kan verminderen betekent dat niet dat je meer test hebt?

Ik begrijp hier niet helemaal wat je bedoelt denk ik.
Los daarvan is de invloed van bepaalde voedingsmiddelen op je test-levels nauwelijks van belang.


Hoeveel eiwitten per kg lichaams gewicht?

Als naturel is 2 gram/kg lichaamsgewicht een mooi uitgangspunt.

Wat e/k/v verhouding?

ei/kip/vlees??? Maakt niet zoveel uit, eet gewoon gevarieerd en afwisselend in dat opzicht.

WAt denk je van eieren? Hoe veel minimaal per dag?

2-3 eieren per dag is mooi.

Meest oefeningen kan ik niet doen, heb alleen dumbbells thuis, dus geen chins, presses (geen bankje), barbell oefeningen, is het dan nog steeds te doen?

Niet om je te ontmoedigen man, maar zo wordt het erg lastig.
Alsof je een huis moet bouwen met alleen een hamer en een schroevedraaier..........

Investeer in een goede home-gym of anders toch maar goede sportschool zoeken?
 
Bedankt voor je inzet, schijnt dat ik geen karma meer aan jou kan geven.

Ik vind je wel super sterk en dat je echt goed bezig bent, vind je posten echt heel nuttig.

Meer dan twee dumbbells heb ik niet en met ze ga ik gewoon verder, nogmaals bedankt :)
 
Een ongetrainde man (niet de vrouwen dus) verliest van nature spierKRACHT vanaf zijn 40 a 45 jaar.
Natuurlijk een getrainde man op eender welke leeftijd, die plots niet meer traint verliest sowieso spierkracht en massa, maar je kan het natuurlijk wel op onderhoud houden, en niemand zegt dat je geen gains meer kunt maken op oudere leeftijd.
En zijn genoeg mannen, die, doordat ze elke dag trainden, op hun 70 nog steeds 1 hand push-ups doen.
 
Back
Naar boven