AndroidHealthClinic

Totale calorieen tellen of alleen de vetten, eiwitten en koolhydraten?

Bezoekers in dit topic

Ricoqlico

Cool Novice
10 jaar lid
Waardering
2
Lengte
1m85
Massa
97kg
Vetpercentage
15%
Beste forumleden!

Ik wil gaan bulken maar raak aardig in de war.
Ik zie veel sheets en apps om calorieen te berekenen, maar ze zeggen niet hetzelfde.
Ik moet aan de 4600 calorieen per dag komen, maar hoe bereken ik die?
Moet ik de totale calorieen tellen op de verpakking?
Of moet ik deZe regel aanhouden?
Alleen de koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten tellen?
4 gram per eiwit
4 gram per koolhydraat
9 gram per vet?

Want ik doe het nu volgens de laatste regel, alleen bij verschillende sheets staat het anders!

Thanks!

Totale kcal

Die 4, 4 en 9 zijn gemiddeldes/afrondingen trouwens he, niet elke vet en suiker levert dezelfde hoeveelheid kcal.

• Topic Starter Topic Starter
Dat is best wel raar.. Want als ik dat bereken zit ik op de 6000 calorieen per dag voordat ik vol zit, klopt dat?
Heb overal de voedingswaarde van berekend en de app van my fitnesspal gebruikt.
Is dat erg? Dan zit ik er 1500 boven! Lijkt me best raar..

Hmm dit is nieuw voor me... :o
Zal ik eens meer info over zoeken :) of als jij een link hebt, graag!
Zijn eiwitten wel altijd gelijk trouwens?
Heb wel is wat linkjes er over gezocht, maar niet opgeslagen. Maar moet best makkelijk te vinden zijn denk ik.

Vetten zijn zo'n 9,3 kcal, al zijn sommige short/medium-chained vetten zo'n 8,9 kcal als ik t me goed herinner, maar in principe kun je 9,3 rekenen als je het echt precies wil doen.

suikers verschillen, hangt af van de suiker, 3,7-3,8 tot 4,2-4,3 dacht ik. Maar is onmogelijk om op die manier te tellen, 4 is makkelijk en gemiddeld genomen prima.

eiwitten 4,1 kcal ofzo, al kun je nog discussieren over in hoeverre eiwitten daadwerkelijk energie leveren

Dat is best wel raar.. Want als ik dat bereken zit ik op de 6000 calorieen per dag voordat ik vol zit, klopt dat?
Heb overal de voedingswaarde van berekend en de app van my fitnesspal gebruikt.
Is dat erg? Dan zit ik er 1500 boven! Lijkt me best raar..
Focus je niet op getallen. Bereken je behoefte, stel een dieet samen, en kijk wat er op de weegschaal gebeurt. Berekeningen zijn maar berekeningen he. Ik zeg altijd, probeer 0,1 tot 0,3 kg per week aan te komen, of 0,4 tot 0,5 kg per week af te vallen. Als het te snel of te langzaam gaat: meer of minder eten.

Dus gewoon naar het resultaat kijken, niet naar wat de getalletjes op papier.

• Like
Waarderingen: patries88
Heb wel is wat linkjes er over gezocht, maar niet opgeslagen. Maar moet best makkelijk te vinden zijn denk ik.

Vetten zijn zo'n 9,3 kcal, al zijn sommige short/medium-chained vetten zo'n 8,9 kcal als ik t me goed herinner, maar in principe kun je 9,3 rekenen als je het echt precies wil doen.

suikers verschillen, hangt af van de suiker, 3,7-3,8 tot 4,2-4,3 dacht ik. Maar is onmogelijk om op die manier te tellen, 4 is makkelijk en gemiddeld genomen prima.

Thanks!
Had wel even gegoogled maar niks kunnen vinden.
Waarschijnlijk niet de goede zoektermen :(

Weet niet echt wat het verschil is met short/medium-chained.
Ik eet vrij veel vetten, met name in de vorm van noten, zaden, eieren, vette vis.
Weet jij of die dan 9,3 zijn?

Oh maakt op een heel voedingsschema eigenlijk ook niet zo gek veel uit :p zou bij mij zo'n 3 gram vet schelen over de hele dag dus das nog wel te overzien :grinny:

Thanks!

Ik eet vrij veel vetten, met name in de vorm van noten, zaden, eieren, vette vis.

Oh maakt op een heel voedingsschema eigenlijk ook niet zo gek veel uit :p zou bij mij zo'n 3 gram vet schelen over de hele dag dus das nog wel te overzien :grinny:
Gewoon 9 kcal per gram rekenen.

Thanks!

Als je op ''fats 9.3 kcal'' googled kom je al meteen wat tegen hoor :p

Ik zou, als je het echt precies wil tellen, 9.3 kcal voor alle vetten gebruiken. Maar zoals ik zal zei, de nummertjes op papier zijn niet heilig, gewoon naar de weegschaal blijven kijken.

Plus of je nou 8.9, 9 of 9.3 gebruikt, zoveel verschil maakt het niet hehe

Als je op ''fats 9.3 kcal'' googled kom je al meteen wat tegen hoor :p

Ik zou, als je het echt precies wil tellen, 9.3 kcal voor alle vetten gebruiken. Maar zoals ik zal zei, de nummertjes op papier zijn niet heilig, gewoon naar de weegschaal blijven kijken.

Plus of je nou 8.9, 9 of 9.3 gebruikt, zoveel verschil maakt het niet hehe

Thanks, dat zeg ik slecht gegoogled :grumble:
had gezocht op kcal in vetten.

Voedingsschema is inderdaad uitgangspunt en niet heilig, stel ook wel bij obv resultaten.
Maar wil het graag zo goed mogelijk aanpakken, dus weeg ook alles tot de gram nauwkeurig af enzo :o

Terug
Naar boven