AndroidHealthClinic

Touwtje springen als cardio oefening

Bezoekers in dit topic

Nicebody

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
22 nov 2007
Berichten
64
Waardering
0
Hoe denken jullie over touwtje springen als cardio oefening? Dit kan je makkelijk thuis doen. Ik heb dit een keer gedaan en na vele misslagen eindelijk zo'n paar minuten volgehouden. Met een hoge hartslag!! Het lijkt me dus een calorieverbrander, maar weten jullie daar iets van?;)
 
alles waardoor je hartslag goed omhoog gaat qua training valt bij mij onder cardio.. En als jij met touwtjespringen een hartslag tegen de 160 kan krigjen zul je als je het lang genoeg doet echt wel vet gaan verbranden lijkt mij...
 
alles waardoor je hartslag goed omhoog gaat qua training valt bij mij onder cardio.. En als jij met touwtjespringen een hartslag tegen de 160 kan krigjen zul je als je het lang genoeg doet echt wel vet gaan verbranden lijkt mij...

Als je op de bank zit verbrand je ook al vet. Hardlopen / pas op de plaats zonder touw lijkt me beter vol te houden, dat touwtje springen stopt om de minuut met weer een striem op je schenen.
 
Als je op de bank zit verbrand je ook al vet. Hardlopen / pas op de plaats zonder touw lijkt me beter vol te houden, dat touwtje springen stopt om de minuut met weer een striem op je schenen.

oefening maakt kunst ;)

touwtje springen is een uitstekende vetverbrander :)
 
Ik kan het nog niet eens 5 minuten volhouden dat touwtjespringen :D
 
Hoe denken jullie over touwtje springen als cardio oefening? Dit kan je makkelijk thuis doen. Ik heb dit een keer gedaan en na vele misslagen eindelijk zo'n paar minuten volgehouden. Met een hoge hartslag!! Het lijkt me dus een calorieverbrander, maar weten jullie daar iets van?;)

Mits goed uitgevoerd, zou 15 minuten touwtje springen gelijk staan aan 5 km lopen. Althans dat werd mij altijd verteld. Als je dat kunt, kun je altijd nog variatie inbrengen zoals kruislings draaien of dubbele omwentelingen met het touw maken. Dit op basis van 2 aan 2 van het voetenwerk en minimaal 100 rpm.
 
Mits goed uitgevoerd, zou 15 minuten touwtje springen gelijk staan aan 5 km lopen. Althans dat werd mij altijd verteld. Als je dat kunt, kun je altijd nog variatie inbrengen zoals kruislings draaien of dubbele omwentelingen met het touw maken. Dit op basis van 2 aan 2 van het voetenwerk en minimaal 100 rpm.

Als je 5 Km kan lopen in 15 minuten, dan kun je ongeveer evenveel kcals verbranden in 15 minuten touwtjespringen, ervan uitgaande dat je de techniek onder de knie hebt natuurlijk. Persoonlijk haal ik dat niveau nèt niet.
 
trouwens ook een goede verticale jump oefening (ik deed het tijdens basketballen om vertical hoger te komen)
 
Als je 5 Km kan lopen in 15 minuten, dan kun je ongeveer evenveel kcals verbranden in 15 minuten touwtjespringen, ervan uitgaande dat je de techniek onder de knie hebt natuurlijk. Persoonlijk haal ik dat niveau nèt niet.

Als je de techniek onder de knie hebt is het 'n kwestie van opbouwen, maar daar kan wel even tijd in gaan zitten. Wel 'n goed(koop) alternatief als het weer te slecht is om te fietsen of te lopen.
 
Als je 5 Km kan lopen in 15 minuten, dan kun je ongeveer evenveel kcals verbranden in 15 minuten touwtjespringen, ervan uitgaande dat je de techniek onder de knie hebt natuurlijk. Persoonlijk haal ik dat niveau nèt niet.

5km kan lopen in 15 minuten? dat is dus 20km/u, dat is wel extreem hard voor een hobbyistje.
 
Ik dacht iets van een 220 kcals per 20 min touwtjespringen;)
 
Ik dacht iets van een 220 kcals per 20 min touwtjespringen;)

Hangt van de intensiteit af lijkt me, vooral de snelheid. Ik haal met fietsen, roeien, hardlopen en steppen 1000 kcals in een uur, daar span ik me behoorlijk voor in zonder kapot te gaan of te verzuren. Dus een tempo dat ik ook wel langer zou kunnen volhouden als het moest.
Ik ga ervanuit dat ik ook met andere aktiviteiten in de buurt van 1000 kcals per uur kom, want dat hangt vooral van mijn zuurstofcapaciteit (VO2max) af. Het hier omschreven tempo ligt op ca 65% van mijn VO2max.

Dus in 20 minuten touwtjespringen zou ik ruim 300 kcals verbruiken. 220 kcals in 20 minuten moet dan makkelijk te halen zijn.
 
[Link niet meer beschikbaar]
Je verbrandt al redelijk wat calorieën door een beetje te springen. Iemand van 60 kilo die ongeveer 30 minuten springt, verbruikt 252 kilocalorieën. Dat is meer dan wat je verbruikt bij aerobics, voetbal of zwemmen.

Je kunt precies uitrekenen hoeveel calorieën je verbruikt met touwtjespringen. Dat doe je zo: het verbruik per 10 minuten is 1,4 kcal per kilo aan lichaamsgewicht. Dat is dan 0,14 kcal per minuut. Vermenigvuldig dit getal met het aantal minuten dat de training duurt en het aantal kilo’s dat je weegt. Bij het voorbeeld hierboven betekent dat dus: 0,14 (kcal per minuut) x 30 (minuten) x 60 (kilo) = 252 kcal.

En hier wordt het automatisch voor je uitgerekend.
 
heb het ooit verschillende malen geprobeerd, maar het is me nooit gelukt.

ik smeet het dan maar op de grond en riep dat het voor homo's was.

ik spring wel zonder touwtje, lekker hardcore [Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Back
Naar boven