AndroidHealthClinic

Train intensief, verbrand meer dan ik binnenkrijg, weeg zwaarder (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

vissenkom3

Cool Novice
Lid geworden
27 jan 2017
Berichten
36
Waardering
3
Lengte
1m75
Massa
60kg
Hey hallo,

Misschien een stomme vraag, maar ik zit er nu al een tijdje over te peinzen. Dus ik dacht ik vraag het toch even.

Ben ruim 7 maanden intensief aan t trainen (ik doe alleen krachttraining, geen cardio) ongeveer 5x per week. Daarnaast let ik goed op mijn eten. Zo eet ik vooral eiwitten en eet bijna niet ongezond. Op dagen dat ik mijn macros bijhoud, zie ik dat ik nooit meer eet dan ik verbrand (24/7 fitbit om).
Een aantal maanden geleden woog ik 54.5 kg, nu weeg ik 60...
iemand enig idee of de gewichtstoename toe te schrijven is aan het toenemen van spiermassa?
Ik ben wel strakker dan eerst en ook duidelijk gespierder, maar ik vind 5,5 kilo best veel, terwijl ik niet het idee heb dat ik super gespierd ben, mocht het alleen spiermassa zijn.

Mijn vraag luidt dus eigenlijk:
- kan je aankomen (in spier/ vet / überhaupt) als je meer verbrand dan je eet en daarnaast intensief krachttraining doet (of kan je alleen aankomen in spiermassa als je in kcal surplus gaat eten?, hoe kom ik aan die 6 kilo dan?)
 
Op dagen dat jij je macro’s bijhoudt...

Wat gebeurt er op de andere dagen? Je zult waarschijnlijk toch in een surplus zitten als je aankomt.
 
En daarbij is een fitbit echt niet accuraat qua verbruik.
Indicatief prima. Maar je echte verbruik kan je er niet exact mee bepalen.
 
Op dagen dat jij je macro’s bijhoudt...

Wat gebeurt er op de andere dagen? Je zult waarschijnlijk toch in een surplus zitten als je aankomt.

Dan eet ik ongeveer hetzelfde. Ik bedoelde te zeggen dat ik niet constant mn macros bijhoud, maar ongeveer elke dag hetzelfde eet. Zit rond max 1800 kcal per dag
 
Bijkomen is meer eten dan je verbrand.

Fitbit is niet accuraat.

Je moet je voeding alle dagen bijhouden.

Je eet ongeveer hetzelfde. Ongeveer kan een belangrijk verschil zijn.
 
Bijkomen is meer eten dan je verbrand.

Fitbit is niet accuraat.

Je moet je voeding alle dagen bijhouden.

Je eet ongeveer hetzelfde. Ongeveer kan een belangrijk verschil zijn.

Duidelijk! Dankje. Ik zal proberen vaker mijn macros bij te houden.
Enig idee of er (hartslag) meters zijn die wel accurater je algehele verbranding bijhouden?

Qua lichaamsvorm ben ik niet voller (behalve bij Mn billen dan ;) ) zou het kunnen zijn dat het een toename is geweest in spiermassa?

En een hele erge zijsprong, maar ik neem mijn whey na het trainen (2 scoops met water), nu hoor ik verschillende meningen daarover.
Sommigen zeggen dat ik teveel eiwit in een keer naar binnen werk, wat zich zou opslaan als vet. Anderen zeggen dat t niet uitmaakt en om je totale eiwitinname gaat en dat het na een intensieve training wel opgenomen wordt.

Hoe denken jullie daarover? Moet ik Mn Shakes verdelen in 1 scoop per keer of kan ik gwn 2 scoops in een keer nemen per shake ?
 
Als je vindt dat je lichaam ‘strakker’ is geworden dan heb je toch progressie gemaakt? Zou meer op de spiegel focussen dan op de weegschaal.
 
Als je bent aangekomen heb je in een surplus gezeten zoals al aangegeven.

En als voor jouw gevoel je vetpercentage niet is gestegen door de gewichtstoename dan kan je er vrij zeker vanuit gaan dat het spiermassa is geweest.

Qua verdeling mbt je shakes. Volgens mij weegt totale eiwitinname meer dan het mealtiming/verdeling.

Het zal vast wel wetenschappelijk onderbouwd zijn dat een bepaald lichaamstype met bepaalde verbranding/soort training een max bepaald aantal voedingsstoffen kan verwerken per keer...

Maar IMO zit je dan echt op micromanagement en op niet professioneel niveau totaal onnodig.

Als je er het fijne van wilt weten zou ik je adviseren om het metabolisme topic van jwhey door te nemen. Daar heeft hij dergelijke onderwerpen vast wel benoemd en onderbouwd vanuit de wetenschap.


En ik zou niet vaker je macro's gaan bijhouden dan je al doet. Binnen deze sport gaat het al vaak richting het obsessieve toe....


Simpelweg als dat wat je doet werkt...don't change it... :)
 
Een aantal maanden geleden woog ik 54.5 kg, nu weeg ik 60...
Trouwens.. bij 1,75 is 54,5 kg ook wel erg licht... denk dat die 60 kg ook veel beter zal staan. ;)
 
Duidelijk! Dankje. Ik zal proberen vaker mijn macros bij te houden.
Enig idee of er (hartslag) meters zijn die wel accurater je algehele verbranding bijhouden?

Qua lichaamsvorm ben ik niet voller (behalve bij Mn billen dan ;) ) zou het kunnen zijn dat het een toename is geweest in spiermassa?

En een hele erge zijsprong, maar ik neem mijn whey na het trainen (2 scoops met water), nu hoor ik verschillende meningen daarover.
Sommigen zeggen dat ik teveel eiwit in een keer naar binnen werk, wat zich zou opslaan als vet. Anderen zeggen dat t niet uitmaakt en om je totale eiwitinname gaat en dat het na een intensieve training wel opgenomen wordt.

Hoe denken jullie daarover? Moet ik Mn Shakes verdelen in 1 scoop per keer of kan ik gwn 2 scoops in een keer nemen per shake ?

Volgens mij zijn shakes zelfs niet nodig en zeker geen 2 scoops om aan je eiwitten te komen. Op uw gewicht kom je makkelijk aan je eiwitten volgens mij.

Ze kunnen natuurlijk wel handig zijn als je niet veel tijd hebt om te eten ofzo. En dat je whey na je training MOET binnen krijgen is way overrated. Zeker voor de doorsnee sporter.

Je zou een 120 gr eiwitten per dag moeten binnen krijgen. Ik weet niet hoeveel gr eiwitten 1 scoop is maar volgens mij is 2 zeker niet nodig.
 
Misschien ben je nog gewoon in de groei en had je de gewichtstoename ook gekregen zonder training?

(Volgens Marina’s wijsheid ben je van 2003, dusssss.....)
 
Misschien ben je nog gewoon in de groei en had je de gewichtstoename ook gekregen zonder training?

(Volgens Marina’s wijsheid ben je van 2003, dusssss.....)
Oh haha dat staat er dan verkeerd in.. ik ben bijna 25 dus niet meer in de groei :p
 
Bedankt voor de leerzame reacties iedereen!
 
Duidelijk! Dankje. Ik zal proberen vaker mijn macros bij te houden.
1. Enig idee of er (hartslag) meters zijn die wel accurater je algehele verbranding bijhouden?

Qua lichaamsvorm ben ik niet voller (behalve bij Mn billen dan ;) ) zou het kunnen zijn dat het een toename is geweest in spiermassa?

2. En een hele erge zijsprong, maar ik neem mijn whey na het trainen (2 scoops met water), nu hoor ik verschillende meningen daarover.

Sommigen zeggen dat ik teveel eiwit in een keer naar binnen werk, wat zich zou opslaan als vet. Anderen zeggen dat t niet uitmaakt en om je totale eiwitinname gaat en dat het na een intensieve training wel opgenomen wordt.

Hoe denken jullie daarover? Moet ik Mn Shakes verdelen in 1 scoop per keer of kan ik gwn 2 scoops in een keer nemen per shake ?

1. Goede indicatie van je vetverbranding ga je niet krijgen door middel van dit soort apparaten.
Wat je bijv. kan doen aan het begin is een rustmetabolisme meting houden. (Gaat via een masker die meet hoeveel verbranding er plaats vindt aan de hand van lucht die je uitademt).
Dit kan je vaak bij lokale personal trainers, diëtisten of sportscholen laten doen.

Dit doe je nadat je meer dan 12 uur nuchter ben en dan krijg je vervolgens de kcals te zien die jouw lichaam verbruikt als je heel de dag niks zou doen.
Hierna moet je vervolgens zelf (of door iemand anders) een schatting laten maken hoeveel kcal jij gemiddeld verbrand met jouw dagelijkse gemiddelde activiteit(en).
En deze getallen (rustverbranding + activiteitenverbranding) moet je samenvoegen zodat je weet wat ongeveer jouw onderhoud in kcals zijn voor het dagelijks leven.

Als je vervolgens wil groeien moet je wel iets meer eten dan onderhoud, anders kan jouw lichaam niet goed spieren aanmaken.
Als je toch goed aan krachttraining blijft doen en goed je marco's bij houdt (en ook gezond eet) zou dit ertoe moeten leiden dat je voornamelijk vetvrije massa gaat opbouwen.
Spieren wegen zwaarder dan vet in verhouding, maar ik denk niet dat jij extreem veel vet zal verliezen gezien de 1,75m lengte i.c.m. 58 kg gewicht.

Probeer iig 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht aan te houden, voor jou is dat meer dan voldoende.
Vetten zijn goed voor het opbouwen van spieren, maar mijn ervaring bij vrienden die vanaf een mager postuur beginnen is dat ze ook veel carbs moeten eten om goed aan te komen en om op gewicht te blijven.
Goede weightgainers zou je hier dus voor kunnen gebruiken.

2. Mijn mening hierover is dat het niet uitmaakt hoeveel eiwitten je in een keer naar binnen jast.
Dit puur door bepaalde methodes die in praktijk gehanteerd worden zoals intermittent fasting en ook succesvol blijken te zijn.
(Hierbij dient men alle kcals binnen 6-8 uur te eten, zodat je in de overige 16-18 uur gaat fasten).
Er zijn genoeg mensen die dit toepassen en hun spieren weten te behouden tijdens het cutten en soms wordt er ook mee gebulked.
Enige waarbij dit minder succesvol zou zijn is als je aan de anabolen zou zitten omdat je dan beter gespreid kan eten (maar dat is niet relevant in jouw situatie).

Verder zullen eiwitten door het lichaam niet snel opgeslagen worden in vet. Dit komt omdat eiwitten door de nieren afgebroken wordt tot ureum.
Dit verlaat het lichaam weer via jouw urine. Vroeger beweerde men dat de nieren overbelast konden raken als men meer dan 2gr eiwit per kg lichaamsgewicht hanteerde.
Echter heeft niemand dit wetenschappelijk kunnen bewijzen en dus wordt het door veel mensen niet voor waar aangezien.
Ook kan je een (te) hoge concentratie in de nieren / urine voorkomen door veel water te drinken, hiermee spoel je het makkelijk weg.
 
Fitbit is prima, een andere gaat het echt niet beter doen. Maar het blijft een indicatie.
 
?? is dat zo :D heb ik niet gezegd hoor :p

Wel gesuggereerd. ‘Vissenkom3’.

Volgens jou is het getal gelijk aan het geboortejaar liet je me eerder weten ;)

OT, dat je strakker oogt komt mi doordat je spieren steviger zijn. Gevuld met glycogeen en vocht. Dit drukt tegen je vetmassa.

Als je een tijd met ‘lege’ spieren hebt rondgelopen dan kan het zijn dat door training je spieren zich hebben gevuld met glycogeen en vocht wat (een deel) van de gewichtstoename kan verklaren.

Als je op of rond behoefte eet zal je door intensieve krachttraining spiermassa opbouwen, daar is mi geen extra voeding voor nodig.
 
Laatst bewerkt:
Verder zullen eiwitten door het lichaam niet snel opgeslagen worden in vet.

Dit is onjuist.

Een teveel aan eiwit wordt grotendeels omgezet in glucose en gebruikt als energie. Heb je een overschot aan energie dan zal dit gewoon worden opgeslagen als vet.

Eiwit levert energie: per gram 4 kilocalorieën. Het lichaam kan aminozuren uit eiwit in eten of uit de spieren omzetten in glucose. Dat gebeurt vooral als het over te weinig glucose beschikt. Bijvoorbeeld wanneer je heel lang niets hebt gegeten, of als je heel weinig koolhydraten eet. Maar ook als je meer eiwit eet dan je lichaam nodig heeft.
 
Back
Naar boven