AndroidHealthClinic

Train nu 28 jaar, wil graag wat sterker worden, zie door bomen bos niet meer.. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

sammie

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
16 apr 2004
Berichten
90
Waardering
15
Dag mensen.
Ik denk dat ik een vrij simpele vraag- of eigenlijk meer- heb waarop ik ondanks vele schema's en tijd en uitproberen niet-meer- het antwoord op heb.
Ik zal beginnen met wat over mezelf te vertellen. Ik ben een man van inmiddels 44 jaar 190cm/108kg.
Ik ben begonnen met fitness/krachttraining toen in 16 was, en al snel kwam ik er achter dat mijn lijf niet echt aanleg heeft.
Rond midden-30 ziek geweest, tijdje handen vol aan gehad, min of meer opnieuw moeten leren lopen en zodra dat ging weer 'vrolijk' de krachttraining (ook ter revalidatie) weer opgepakt.

Goed, Na initieel en tijd 3 maal/week 3-delige split (dus alles 1 maal/week) te hebben getraind, zag het leeuwendeel van mijn trainingen de volgende jaren er als volgt uit;

1- Borst (3) schouders(3) triceps(3)
2 Rug(3) benen(3) biceps(3)
Volgens maandag-woensdag-vrijdag principe. Dus wat ik maandag train, wordt op vrijdag herhaalt en wat op woensdag gebeurd, wordt de maandag er op weer herhaalt. Op deze manier zit er 3 of 4 dagen rust tussen de herhalende spiergroepen.

Vraag 1; Ik ben dit gaan doen omdat ik eerst alles 1 keer in de week trainde, en dat zou niet genoeg zijn voor krachttoename? (mijn doel). Op dit schema zit er wat minder tijd tussen de zelfde spiergroepen.

(Edoch wordt hier, elders op het forum een 'alles 1 maal per week schema genoemd? maar dit zou niet genoeg zijn?)
Een klassiek voorbeeld van een 3 daags splitschema is:
Maandag: borst en biceps
Woensdag: rug en triceps
Vrijdag: Benen en schouders)

Samenvattend; Is iedere spiergroep 1 maal/week nu wel/niet genoeg??

Ondanks het 1-2 schema op ma-wo-vrij werd ik niet sterker dan de kracht die ik met 'alles 1 maal per week' waarmee ik de eerste jaren begon, heb opgebouwd.
Met beide schema's heb ik perioden afgewisseld van 8-12 herhalingen tot 5 maal 5 en 3 maal 3.

Goed, toen ik 18 was, was 60 kilo bankdrukken een heel gewicht voor me, en dat is het nu, op 44, nog steeds dus probeerde wat anders.
Hoe ik de afgelopen 2-3 jaar getraind heb;

Hetzelfde A-B splitschema als eerder genoemd, doch ipv 3 oefeningen, slechts 2 oefeningen per spiergroep en de frequente per week opgeschroefd.
(als ik het bij 3 oefeningen/spiergroep houdt bij hogere frequentie ga ik achteruit)
Dit ziet er als volgt uit;
Dag 1- Borst (2) schouders (2) triceps (2)
Dag 2 rug(2) benen(2) biceps(2)
Dag 3-rust
dag 4-als dag 1
dag 5-Als dag 2
dag 6 rust
en zo herhaalt zich dat.. dus een wat 'kleinere puls' op hogere frequentie..2 dagen rust tussen opeenvolgende zelfde training.. Nu moest het toch gaan gebeuren... Heel anders dan ik gewend ben maar helaas geen enkele krachttoename.
Setjes weer afwisselend over perioden van 6-12.

Mijn lijf heeft niet echt aanleg, okay maar er zou toch wat moeten gebeuren?
Ik eet gezond, vul eiwitten bij (merk dit wel in herstel) en heb een tijd creatine gebruikt maar merk hier geen enkel effect van.

Vraag 2; Is er toch iets wat ik fundamenteel fout doe of moet ik me neerleggen bij het plafond wat kennelijk bij alles 1 keer/week trainen al bereikt is?
 
Even terugkomende op ditt schema;
Maandag: borst en biceps
Woensdag: rug en triceps
Vrijdag: Benen en schouders)

Dat kan toch helemaal niet? Met spierpijn/herstellende schouders borst trainen en met gare biceps rug gaan trainen??
Zo, nu ben ik even koest en wacht reacties af want ik snap er geen fuque meer van..
 
Tja, hier gaat wss een hele boel mis. Ik raad je aan om de stickies op het forum te lezen en een cookiecutter-beginnerschema te volgen en hier NIET van af te wijken. Dat is niet optimaal, maar als je na 28 jaar nog geen progressie hebt gemaakt, is het waarschijnlijk niet verstandig om zelf aan schema's te gaan sleutelen.
 
Samenvattend; Is iedere spiergroep 1 maal/week nu wel/niet genoeg??
Wil niet zeggen dat het niet met 1 keer per week kan en sommigen daar zelfs voor hun het meeste uit kunnen halen, maar als je er niet mee vooruit komt zou het een goed idee zijn om meer te proberen. Wetenschappelijke studies neigen er naar dat meer volume per week kunnen doen dan in een sessie past wel voordelig is.

(als ik het bij 3 oefeningen/spiergroep houdt bij hogere frequentie ga ik achteruit)
Setjes weer afwisselend over perioden van 6-12.
Zou je je exacte schema kunnen posten? Indeling van de oefeningen, reps, sets, %1rm, en hoe je progressieve overload toepast?

Vraag 2; Is er toch iets wat ik fundamenteel fout doe
Als je sinds je 16e rond 60kg bench vast zit zou ik me wel afvragen of je niet een fundamentele fout maakt met de uitvoering. Bijvoorbeeld een guillotine press met de bar boven je nek in plaats van de reguliere bench press met bar onder je tepels of zelfs powerlift uitvoering met optimale arch. Heb je in die tijd aan techniek geprobeerd te werken? Verschillende grip breedtes, houdingen, varianten van de oefening? Of alternatieve compound oefeningen; dumbbells, dips, chest press?

Even terugkomende op ditt schema;
Maandag: borst en biceps
Woensdag: rug en triceps
Vrijdag: Benen en schouders)

Dat kan toch helemaal niet? Met spierpijn/herstellende schouders borst trainen en met gare biceps rug gaan trainen??
Zo, nu ben ik even koest en wacht reacties af want ik snap er geen fuque meer van..
Je lijkt je wel erg dood te staren op die weekindeling, wat niet zo bepalend is als je zou denken. Als je maandag nog spierpijn van vrijdag hebt/verwacht gaat er ook iets niet helemaal goed. Kan door het infrequent trainen komen waardoor je gevoelig blijft voor de spierpijnprikkel, of misschien sloop je jezelf helemaal met het trainen.
 
Ach kijk, daar hebben we sammie weer..

Met dezelfde vragen en problemen waar hij een jaar eerder al uitgebreid antwoord op heeft gehad van diverse welwillende leden, waaronder o.a. marina1975 , Portonia1, Steks en ik zelf.
Wat dacht je, ik probeer het maar weer een keer?

Lees je eigen topic van een jaar geleden nog maar een paar keer door, daar vind je de antwoorden op je vragen gewoon terug:

 
Laatst bewerkt:
Ach kijk, daar hebben we sammie weer..

Met dezelfde vragen en problemen waar hij een jaar eerder al uitgebreid antwoord op heeft gehad van diverse welwillende leden, waaronder ik zelf.
Wat dacht je, ik probeer het maar weer een keer?

Lees je eigen topic van een jaar geleden nog maar een paar keer door, daar vind je de antwoorden op je vragen gewoon terug:

Jij neemt de moeite om dat topic op te zoeken.... terwijl TS al 15+ jaar lid is, en niet eens de moeite neemt om de basis door te lezen.
 
Ook met een bro split zou je in zoveel jaar toch meer moeten drukken, zeker met dit lichaamsgewicht.

Waarom is het nog niet helemaal gelukt met de vorig jaar genoemde tips ?
 
Dank voor de reacties, de meeste dan.
In de loop der tijd kun je veel schema´s proberen, veel inlezen en ik begrijp dat vb het 1 maal-week ding geen exacte wetenschap is.
Waarom er word aangenomen dat ik de basis niet doorlees en uitvoer snap ik niet.
Komt dat om dat hier de consensus heerst ´als je het zo doet ga je wel vooruit'? Ik snap het niet. Net als de bewering dat je met creatine wel vooruit moet gaan.. (wat een nare sfeer hier..?)

chrisk In dat genoemde schema wisselde ik ca elke 2-3 maanden af van vb 4 maal 6 naar 4 maal 10 en 4 maal ach, dan een tijdje 5 maal 5 etc.
Ik ben vanuit mezelf geneigd te lang hetzelfde te doen dus lette daar goed op. De afgeloepn jaren merk ik dat ik nseller blessures krijg en gewrichtspijn als ik 'zwaar'op setjes van 3-6 train.
Bankdrukken; Je zit qua evenwicht 'vast' boven je nek wordt het instabiel en als je je handen te dicht op elkaar hebt zodat indien bovenarmen horizontaal de hoek met je onderarm meer dan 90 graden is, krijg je elleboogblessures.
Voor dips ben ik eenvoudigweg niet sterk genoeg.

En ja, als ik vrijdag schouder doe kan/mag ik niet verwachten dat ik 2 dagen later stabiel kan bankdrukken.. Wellicht werkt het voro andere mensen anders en is 1 dag genoeg om te herstellen? Ik heb dara niet zo'n goed beeld van.
 
Als je de basis beheerst en correct toepast, ga je gewoon vooruit hoor. Uit het feit dat je niet vooruitgaat leid ik af dat je die dus niet beheerst of incorrect toepast. Hence mijn advies om een standaardschema te volgen. Stronglifts, Starting Strength, Greyskull... genoeg cookiecutters te vinden.
 
chrisk In dat genoemde schema wisselde ik ca elke 2-3 maanden af van vb 4 maal 6 naar 4 maal 10 en 4 maal ach, dan een tijdje 5 maal 5 etc.
Ik ben vanuit mezelf geneigd te lang hetzelfde te doen dus lette daar goed op. De afgeloepn jaren merk ik dat ik nseller blessures krijg en gewrichtspijn als ik 'zwaar'op setjes van 3-6 train.
En elke week gewicht verhogen? Of elke week een herhaling meer dan vorige week proberen te doen?
En ja, als ik vrijdag schouder doe kan/mag ik niet verwachten dat ik 2 dagen later stabiel kan bankdrukken.. Wellicht werkt het voro andere mensen anders en is 1 dag genoeg om te herstellen? Ik heb dara niet zo'n goed beeld van.
Hangt er helemaal van af wat je precies doet. Of er moet iets mis met je gezondheid zijn?
 
Als je de basis beheerst en correct toepast, ga je gewoon vooruit hoor. Uit het feit dat je niet vooruitgaat leid ik af dat je die dus niet beheerst of incorrect toepast. Hence mijn advies om een standaardschema te volgen. Stronglifts, Starting Strength, Greyskull... genoeg cookiecutters te vinden.
Dank voor je repliek..beide! Ik heb verschillende momenten -dit soort- full body schema's geprobeerd, maar ik herstel niet snel genoeg om vb dag 1 te bankdrukken en vb 2 dagen later neck press/schouders te doen. de theorie dat door spierpijn heen trainen je lijf er op aanpast en sneller gaat herstellen gaat voor mijn lijf helaas niet op.
Helaas gaat dat vooruitgaan niet 'automatisch'
chrisk, als ik gewicht verhoog kan ik minder reps doen, en die worden in een paar maanden (of -jaar) niet meer.. Voor herhalingen net zo.. minder reps/meer gewicht of meer reps/minder gewicht, voor beide zit ik aan een plafond.

Gezondheid; Ik heb (o.a.) schade aan mijn centraal zenuwstelsel. er zijn vb. dagen dat ik moeite heb met op 1 lijn lopen, evenwicht en aansturing van de benen..
 
Jij neemt de moeite om dat topic op te zoeken.... terwijl TS al 15+ jaar lid is, en niet eens de moeite neemt om de basis door te lezen.
harpep is lief.

Hij heeft zo ongeveer een boek en een handleiding voor TS geschreven en het daarna nog tig keer uitgelegd, maar TS wil gewoon niet luisteren.

Beter even iemand door de zoekfunctie halen dan er nog eens zoveel tijd en energie insteken voor helemaal niets.

Bovendien staat alles al in dat topic.

Ik kwam er laatst ook te laat achter dat iemand die "fitness had gestudeerd" eigenlijk ook weet hetzelfde vroeg. Heb er wel mee kunnen lachen uiteindelijk, maar eigenlijk zonde van de tijd, liever iemand helpen* die wel wil luisteren.

*Voor zover ik met mijn beperkte kennis en ervaring mensen kan helpen.
 
Dank voor je repliek..beide! Ik heb verschillende momenten -dit soort- full body schema's geprobeerd, maar ik herstel niet snel genoeg om vb dag 1 te bankdrukken en vb 2 dagen later neck press/schouders te doen. de theorie dat door spierpijn heen trainen je lijf er op aanpast en sneller gaat herstellen gaat voor mijn lijf helaas niet op.
Helaas gaat dat vooruitgaan niet 'automatisch'
chrisk, als ik gewicht verhoog kan ik minder reps doen, en die worden in een paar maanden (of -jaar) niet meer.. Voor herhalingen net zo.. minder reps/meer gewicht of meer reps/minder gewicht, voor beide zit ik aan een plafond.

Gezondheid; Ik heb (o.a.) schade aan mijn centraal zenuwstelsel. er zijn vb. dagen dat ik moeite heb met op 1 lijn lopen, evenwicht en aansturing van de benen..


Bij een standaard fullbody zoals 5x5 stronglifts, doe je maar 3-4 oefeningen per training, relatief weinig volume en blijf je ver weg van het tot falen gaan in sets.

Als je bij zo'n schema toch niet snel genoeg herstelt, dan komt dat dus -naar alle waarschijnlijkheid- omdat je 1 of meer van de volgende dingen fout doet:

- Je doet te veel oefeningen per training.

- Je doet te veel sets per oefening.

- Je gaat te vaak tot het uiterste in je sets. Met name dit is de grote valkuil waardoor je niet sterker wordt, zoals ik al vaak genoeg heb gezegd.

Mocht je alles toch correct doen en je gaat toch niet vooruit qua kracht, dan heb je mogelijk een constitutioneel probleem waar niets aan te doen valt.
In ieder geval niet d.m.v. training..
 
Ik vind het reuze knap dat sammie desondanks al die tegenslagen alles weer wil oppakken, dat is wilskracht. Dat ontmoedigen is nergens voor nodig. We weten zijn gemoedstoestand niet.

Hoe kom je er bij dat we hem proberen te ontmoedigen? Ik zie eigenlijk niets waaruit dat blijkt.

Ik zie wel een kritische houding en misschien wat irritatie, omdat hij steeds dezelfde vragen blijft stellen maar niet wil luisteren naar antwoorden die hem echt zouden kunnen helpen.
 
Dank voor je repliek..beide! Ik heb verschillende momenten -dit soort- full body schema's geprobeerd, maar ik herstel niet snel genoeg om vb dag 1 te bankdrukken en vb 2 dagen later neck press/schouders te doen. de theorie dat door spierpijn heen trainen je lijf er op aanpast en sneller gaat herstellen gaat voor mijn lijf helaas niet op.
Helaas gaat dat vooruitgaan niet 'automatisch'
chrisk, als ik gewicht verhoog kan ik minder reps doen, en die worden in een paar maanden (of -jaar) niet meer.. Voor herhalingen net zo.. minder reps/meer gewicht of meer reps/minder gewicht, voor beide zit ik aan een plafond.

Gezondheid; Ik heb (o.a.) schade aan mijn centraal zenuwstelsel. er zijn vb. dagen dat ik moeite heb met op 1 lijn lopen, evenwicht en aansturing van de benen..
Ik heb na een goed begin ook jaren niks gehad aan de standaard schema's, sommige dingen moet je net juist weten te klikken om vooruitgang te maken. Of alles moet tegelijk samen op z'n plek vallen en een lange periode zo goed blijven gaan voordat je weer wat opgebouwd hebt waar je mee vooruit kunt.

Elk standaard advies kan net verkeerd opgevat worden waardoor je eindeloos tegen een muur blijft oplopen. Bijvoorbeeld meer reps proberen: als je voluit met piramide sets traint waarbij je voor je werkset al vermoeid bent, en je in totaal te weinig volume aan sets (zeker 1x per week) maakt om te groeien, lukt dat misschien niet. Gewicht proberen verhogen werkt dat waarschijnlijk ook niet. Terwijl precies hetzelfde advies met een lichte warmup, niet te zwaar werk gewicht, en genoeg gelijke sets, wel kan werken.

Je hebt ook al heel veel geprobeert advies in te winnen zonder dat het echt aan lijkt te komen of zonder dat je overtuigd bent dat je er iets mee kunt. Misschien kun je het niet plaatsen bij wat je over trainen denkt of verder gelezen of geprobeert hebt. Ik denk daarom dat je heel gerichte feedback nodig hebt over elk klein detail van hoe je dingen doet. Waarschijnlijk het best in de praktijk, via een forum is natuurlijk zeer moeilijk en beperkt om mensen bij te sturen.

Ik zou voorstellen een log te openen en daarin precies bij te houden wat je doet. Alle details die maar relevant kunnen zijn. Tot aan hoe de uitvoering voelde. Met filmpjes is natuurlijk helemaal geweldig. Ook al lijkt het nutteloos omdat er geen progressie in zit. Misschien -misschien - dat mensen dan over de weken of zelfs een paar maanden heen fouten in je aanpak zien die net het verschil kunnen maken. Of misschien doe je iets zo fundamenteel fout dat het gewoon meteen opvalt als je het echt in voldoende detail uitschrijft. En je voeding(macros). Misschien moet alles tot in details wel goed zitten voordat je weer verder komt.

Maar ik weet ook niks van cns schade, kan me voorstellen dat daar aandoeningen van zijn die je progressie wel beperken. En ik kan me voorstellen dat er nu eenmaal mensen zijn die niet veel verder dan het beginnersniveau kunnen komen, door genetische aanleg of iets in de inzet of wat dan ook. Misschien is het ook slim om met alles dat tegen zit te bedenken hoe je fit en motiverend kunt trainen zonder nog voor vooruitgang te hoeven vechten. Misschien gewoon pushups doen in plaats van bench presses en daar beter in proberen te worden, of wat op gevoel met apparaten spelen op een manier dat je altijd aankloten leek maar wat je wel gezond kan houden zonder die belasting die je steeds voelt.

En trouwens nog een bij-zaak; hoe zit het nu met je gewicht en vetpercentage? Als je niet veel vet hebt kun je je bij 106kg afvragen of er nog wel wat merkbaars valt te gainen. Als je veel vet hebt kun je dat misschien ook als iets om aan te pakken zien voordat je gezondheid progressie of prettig trainen toestaat.

Als je de moeite in een log wilt steken wil ik en ik denk best anderen in de gaten houden of er verbeterpunten te zien zijn. Moet je wel echt weken of zelfs maanden doen dan.
 
Laatst bewerkt:
Als je een tijdje alleen de basis oefeningen doet en geen gekloot eromheen met apparaten en isolatie ga je het vanzelf merken dat je sterker wordt. Doe eens een tijd lang (3 maanden of zo) alleen de grote 6 oefeningen. Dus alleen BP, OHP, SQ, DL, BOR en Pull ups en 2 oefeningen per dag met steeds 1 dag rust er tussen. Wedden dat je op alle onderdelen sterker wordt. Zou als je blessure gevoelig bent en 44 jaar dan ook wat hoger in reps gaan zitten. Dus 8-10. En 5 setjes pakken. Da's 10 per dag in totaal en steeds zwaarder proberen. Alles geven en goed vreten uiteraard. Succes man. Als de pro's hier op het forum dit onzin vinden dan laten ze dat wel weten 🙂.
 
Ik vind het reuze knap dat sammie desondanks al die tegenslagen alles weer wil oppakken, dat is wilskracht. Dat ontmoedigen is nergens voor nodig. We weten zijn gemoedstoestand niet.

Dat voel je heel fijn aan.

Ik 'ken' Sammie van het motor-forum waar hij behalve aan dit soort moeizame gesprekken ook deelneemt aan topics in de Reizen en toeren en Techniek secties, waar zijn bijdragen altijd erg gewaardeerd (en serieus genomen) worden. Met name bij vragen over krachtsport zorgt zijn aparte problematiek voor veel frustratie, vaak ook bij andere forummers.
 
Dat voel je heel fijn aan.

Ik 'ken' Sammie van het motor-forum waar hij behalve aan dit soort moeizame gesprekken ook deelneemt aan topics in de Reizen en toeren en Techniek secties, waar zijn bijdragen altijd erg gewaardeerd (en serieus genomen) worden. Met name bij vragen over krachtsport zorgt zijn aparte problematiek voor veel frustratie, vaak ook bij andere forummers.

Wat is dan in jouw optiek zijn 'aparte problematiek'?

Persoonlijk krijg ik -ook aan de hand van zijn eerdere topics- het idee dat deze problematiek zich vooral uit in het dogmatisch vasthouden aan deels achterhaalde en beperkte denkbeelden qua effectief trainen om sterker te worden.

Aan de andere kant, het kan ook gewoon een niet op te lossen genetisch/constitutioneel probleem zijn.
Vanuit die context bekeken, zullen er vanuit conventionele wijsheid gewoon geen goed antwoorden kunnen worden gegeven.
 
Ik ben te lui om dat andere topic door te lezen, dus misschien is het al eerder genoemd. Je hebt het over het aantal trainingen in de week.

Tijdens je training boek je geen progressie. Integendeel. Door je training sloop je je lijf (kleine scheurtjes in het weefsel), en wanneer je lichaam de tijd (en de voeding en rust) krijgt om te herstellen, treed er supercompensatie op. Wanneer je weer te lang wacht met trainen, normaliseert de supercompensatie weer. De piek met supercompensatie is dus het meest ideale moment voor je volgende training.
Een plaatje maakt het misschien duidelijker

afb51.jpg



Door de regel heen is na 72 uur het meest ideale moment om een volgende training te doen.
Die 72 uur is een richtlijn, want er zijn een aantal factoren die van invloed zijn. Het volume en de intensiteit: van meer herhalingen herstel je sneller/makkelijker dan wanneer je oefeningen doet die in de buurt van je 1RM liggen. Spiergroep en oefeningen spelen mee, zo is bijvoorbeeld het deadliften belastend voor je czs (kom ik onderaan op terug).

Verder is je rust en je voeding enorm van invloed op je herstel (en dus je supercompensatie). Tijdens je training sloop je je lichaam, winst boek je pas in de tijd daarna. Alcohol heeft juist weer een negatief effect op je herstel.

Bij spierpijn scheelt het vaak een hoop om het te rustig laten doorbloeden. Bijvoorbeeld gewoon op een rustig tempo uitfietsen (of rustige cardio als warming up), foamrollen, ect. Wat voor mij altijd herkenbaar was voor een overbelasting, was een soort spierpijn bij de aanhechtingen (dus spierpijn aan het begin/eind van de spier, daaro bij de gewrichten). Iets wat ik zelf eigenlijk alleen ken van de periode dat ik nog maar net trainde (zwaar trainen, slecht eten en dan teveel drankjes).

Gezondheid; Ik heb (o.a.) schade aan mijn centraal zenuwstelsel. er zijn vb. dagen dat ik moeite heb met op 1 lijn lopen, evenwicht en aansturing van de benen..
Je czs speelt zeker een rol bij je herstel, vooral deadlift. Ik ben er niet genoeg in thuis, maar als ik mij niet vergis is spierpijn (en de kleine scheurtjes in het weefsel) een belasting voor het perifere zenuwstelsel, en de dealift en squat voor het centraal zenuwstelsel.
Zo te lezen is dat voor jou dus interessant om dat eens uit te zoeken, want dat zou maar zo met elkaar temaken kunnen hebben. En maar zo kans dat je met relatief simpele dingen (zoals de juiste voeding of vitaminen) verschil kan maken.

Maar of je czs nu wel of niet meespeelt: ik denk dat je er goed aan doet om voor jezelf het een en ander bij te houden. Het is vaak de snelste en meest effectieve manier om te ontdekken wat voor jouw lijf werkt (en dus ook wanneer het beste moment is voor je volgende training). Al zou je een maand lang alleen beknopt bijhouden -wat/wanneer je getraind hebt, -in grote lijnen hoe je gegeten en geslapen hebt, - hoe jij je die dag voelt/energieniveau met opstaan en gedurende de dag.
 
Back
Naar boven