MuscleMeat

Train nu 28 jaar, wil graag wat sterker worden, zie door bomen bos niet meer.. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Wat is dan in jouw optiek zijn 'aparte problematiek'?

Persoonlijk krijg ik -ook aan de hand van zijn eerdere topics- het idee dat deze problematiek zich vooral uit in het dogmatisch vasthouden aan deels achterhaalde en beperkte denkbeelden qua effectief trainen om sterker te worden.

Aan de andere kant, het kan ook gewoon een niet op te lossen genetisch/constitutioneel probleem zijn.
Vanuit die context bekeken, zullen er vanuit conventionele wijsheid gewoon geen goed antwoorden kunnen worden gegeven.
TS geeft in zijn eerste en vijfde (laatste) post aan wat er in grote lijnen aan de hand is.

De problemen zijn op zijn minst grotendeels authentiek. Er zijn ook secundaire psychische problemen (gevolg van de aandoening). Door de aandoening zelf zijn er blijvende beperkingen die gedeeltelijk onvoorspelbaar en onduidelijk zijn, wat TS ervaart als een zware handicap. Professionele hulp is niet afdoende geweest.

Bij krachttrainen herstelt hij uitzonderlijk langzaam. Hij is vrij sterk, 100kg bankdrukken vindt hij niet bijzonder, maar hij gaat al heel lang niet vooruit. Techniek begrijpt hij goed, maar zijn lichaam blijft een raadsel. Denk ik.
 
Als trainen voor kracht daadwerkelijk geen optie is, zou het dan niet beter zijn aan een ander doel te denken?

Het wordt mij nog steeds niet duidelijk hoe TS zijn trainen heeft proberen aan te passen aan zijn situatie en ook niet of die aanhoudende spierpijn nu alleen komt door zijn situatie of ook doordat hij denkt dat hij bij een training tot het uiterste moet gaan.
 
Het wordt mij nog steeds niet duidelijk hoe TS zijn trainen heeft proberen aan te passen aan zijn situatie en ook niet of die aanhoudende spierpijn nu alleen komt door zijn situatie of ook doordat hij denkt dat hij bij een training tot het uiterste moet gaan.

Dat wordt mij dus ook nog steeds niet duidelijk.
Wat me wel duidelijk lijkt, is dat hij nog steeds met de verkeerde mentale instelling probeert te trainen op kracht.


Als ik terug kijk in dat topic van sammie van vorig jaar, dan zie ik daar heel veel uitspraken van hem die dat lijken te bevestigen:

" je moet een spier toch serieus op z'n flikker geven? hoe kan je het hele lijf in 1 training proppen? (1 oefening per spiergroep? werkt dat?)"

" ik lees veel dingen die erg tegengesteld zijn aan wat ik destijds geleerd heb, setjes en reps doen tot falen/laatste set net niet halen anders krijgen spieren geen signaal om sterker te worden?"

"Dus met 'heel rustig trainen'zou je ook sterker worden? Dat snap ik dus niet.."

" Weder dank voor de reacties.. Ja er zit absoluut weerstand in me.. Ik denk ook door angst om het beetje kracht wat ik met zo veel pijn & moeite heb opgebouwd kwijt te raken."

"Ik snap het hele full body idee niet.. dan ben je ca 2 uur per sessie bezig?"
"Goed, ik zal eens kijken hoe zo'n FB schema er uit ziet.."

"Verder.. M'n trainingen duren meestal een uur tot 5 kwartier (incluus 8 minuten warmlopen) en ja, snap nog niet hoe je lijf sterker kan worden als je niety tarint tot falen."

"Jullie idee is dat ik overtrain? Het zit ENORM in m'hoofd als ik 'kalmpjes aan doe'er niets gebeurd en achteruit ga voor zover dat mogelijk is.."

"En ja, als je 5 keer p.w. traint voelt het heel raar om minder te gaan trainen.. Ik moet ook eerlijjk zeggen dat ik zo vaak train om eh, om te kunnen gaan met depressie/tegenslagen in het leven..vlucht zeg maar.."



Kortom, het "probleem" zit in de eerste instantie in zijn hoofd (mindset) en dient daar ook als eerste gecorrigeerd te worden.
 
Oei wat een hoop reacties... Damn en sommige..
@ Mentat en Harpep; (en andere) Ja naar aanleiding van de tips van Harpep e.a. ben ik gestopt met 'dwangmatig' tot falen doorgaan. Verder zou een greyskull of full body, wat ik dus heb geprobeerd misschien (..) werken als ik ipv 1 rustdag 2 of meer rustdagen zou nemen?

Vanwege dat er hier werd gehamerd dat mijn intensiteit te hoog lag, doch een FB niet lukte ben ik het 2-delige split (zie OP) gaan doen met 'slechts' 2 oefeningen (ipv 3) per spiergroep, en zo dat alles 3, soms 4 dagen herstel krijgt.
Ik had wat hoop dat dit misschien wat krachttoename ging veroorzaken maar neej..

en- weet dat ik in herhaalmodus val, als er een 3-split van bost/biceps, rug/triceps en benen schouders word gepost, wat ongetwijfeld bij mensen zal werken, voorzie ik problemen met herstel van schouders als er 2 dagen later borst gedaan wordt. evenzo voor biceps en rug.
(ik zou in een dergelijke indeling dan gaan voor borst/schouders, rug/triceps en benen/biceps.. Dan 'vloekt'het minder met elkaar..



Zo nu eens reacties doorlezen of er specifieke vragen naar me zijn..

Het 'vastzitten' in een mindset is denk ik (o.a.) gevolg van eerdere methoden zoals kalmer aan trainen, of hoger/sneller/meer en minder volume niets werkt.. en daarom geneigd ben in de extremen vast te bijten? Zo iets..
 
Het 'vastzitten' in een mindset is denk ik (o.a.) gevolg van eerdere methoden zoals kalmer aan trainen, of hoger/sneller/meer en minder volume niets werkt.. en daarom geneigd ben in de extremen vast te bijten? Zo iets..Ik had wat hoop dat dit misschien wat krachttoename ging veroorzaken maar neej..


Er zijn best wel veel dingen die dit (potentieel) tegen kunnen werken.
Je leeftijd, gebrek aan aanleg, slechte herstelcapaciteiten, mogelijke neurologische belemmeringen.

Misschien is de conclusie dan ook wel gewoon: "het zal je niet gaan lukken om significant sterker te worden, wat je ook doet en probeert".
Dan wordt het dus geen zoeken naar de juiste trainingsmethode, maar het vinden van een acceptatie proces.
 
Pfoei.. harde woorden ... en ja wellicht is het zo... ik 'zoek'nog heel erg naar een mogelijkheid. linksom, rechtsom en hoe dan ook..
Een ander 'aangeleerd' ding is denk ik als ik niet zo eigenwijs en doorzetterig was, ik nog steeds in een rolstoel zou zitten of allang dood zou zijn..
Het zit heel erg 'in' me dat 'minder doen' geen optie is...

Antwoord op een eerdere vraag; Ik ben destijds door tamelijke heftig medicatie en lange periode van fysieke inactiviteit erg aangekomen; Ondanks sportregime gaat die pens niet zomaar weg..
Het heeft ook gen prio.. Opbouw van mijn lijf is belangrijker dan afvallen en wellicht dat beetje kracht kwijtraken..
 
Beste sammie,

Nu even geen tijd voor een uitgebreide reactie, maar wil even zeggen dat ik het fantastisch vind dat je in ieder geval het raam open hebt gezet!
 
Ik snap jullie reactie.. Men heeft het hier over sterker worden binnen maanden.. Ik denk niet dat ik binnen zo'n korte tijd resultaat kan verwachten dus probeerde schema's langere tijd om verzekerd te zijn van het effect van dat schema? Als ik binnen 2 jaar sterker geworden zou zijn zou ik dat al heel bijzonder vinden..
 
Ik snap jullie reactie.. Men heeft het hier over sterker worden binnen maanden.. Ik denk niet dat ik binnen zo'n korte tijd resultaat kan verwachten dus probeerde schema's langere tijd om verzekerd te zijn van het effect van dat schema? Als ik binnen 2 jaar sterker geworden zou zijn zou ik dat al heel bijzonder vinden..
Goede mindset, nu een manier vinden om dit te vertalen naar een plan en een individuele trainingssessie.
 
Had je nog gekuurd? Heb je daarna nog kracht progressie gemaakt en dat weer verloren?
 
Goede mindset, nu een manier vinden om dit te vertalen naar een plan en een individuele trainingssessie.

Proberen te genieten van het sporten, tijd nemen om te herstellen en dan pas de volgende training plannen. Niet focussen op kracht of hypotrofie, maar op herstellen. De rest komt vanzelf of niet, maar dan hou je ruimte om te blijven genieten van het sporten.
 
Proberen te genieten van het sporten, tijd nemen om te herstellen en dan pas de volgende training plannen. Niet focussen op kracht of hypotrofie, maar op herstellen. De rest komt vanzelf of niet, maar dan hou je ruimte om te blijven genieten van het sporten.
Mooi gesproken!
 
Ik denk persoonlijk dat je je teveel stresst om alles.

In jouw situatie zou ik eerder mogelijkerwijs enigszins rustiger gaan trainen. Dus ontspannend gaan trainen niet de druk op jezelf leggen.
Blijf een tijdje buiten je max maar train eens een paar maanden wat lichter en absoluut niet of over spierfalen.
 
Ach kijk, daar hebben we sammie weer..

Met dezelfde vragen en problemen waar hij een jaar eerder al uitgebreid antwoord op heeft gehad van diverse welwillende leden, waaronder o.a. marina1975 , Portonia1, Steks en ik zelf.
Wat dacht je, ik probeer het maar weer een keer?

Lees je eigen topic van een jaar geleden nog maar een paar keer door, daar vind je de antwoorden op je vragen gewoon terug:


Dacht al dat ik de topictitel ergens van herkende :P
 
Hey ik kreeg geen notificatie meer?
Dank voor de reacties.. @ chris weet niet zeker wat je met 'gekuurd'bedoelt maar ik ga zeker niet aan de A.S., Ik denk niet dat dat een (blijvende )oplossing is.
Nou ja, ik ben 5-6 dagen per week in de gym en werk erg hard.. als je er na jaren geen resultaat voor terugkrijgt, maakt niet uit wat je doet, krab je je wel eens achter de oren..
 
Back
Naar boven