AndroidHealthClinic

Train nu 28 jaar, wil graag wat sterker worden, zie door bomen bos niet meer.. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dank voor de reacties.. @ chris weet niet zeker wat je met 'gekuurd'bedoelt maar ik ga zeker niet aan de A.S., Ik denk niet dat dat een (blijvende )oplossing is.
Ik vroeg niet of je het gaat doen maar of je het hebt gedaan. Aangezien je er meerdere topics over hebt aangemaakt en volgens iemand hier voorbij 100kg bench bent gekomen maar je nu 60kg moeilijk zegt te vinden.

Ga je je training in detail delen, of een log starten?
 
Ik heb een paar jaar geleden 100kg 1 maal kunnen drukken, zou me idd nu niet meer lukken. doch was toen 4 setjes van 10 op 60 kg. een uitdaging, en dat is het nu nog steeds.
een ander ding is dat ik door bankdrukken ca 1,5 jaar geleden een vrij langdurige schouderblessure kreeg en nu er dumbell press voor in de plaats doe ('smokkel' je ook minder met triceps en beter voor coórdinatie, die bij mij ook niet zo best is). Nadeel van dumbell press is last van onderrug door het steeds oppakken van de - voor mij- zware dumbells van de grond.
Ik denk niet dat ik alles ga delen of een log starten, stukje lastig vallen van mensen, faalangst en staat haaks op 'relaxed doen en genieten van het sporten'
Om eerlijk te zijn, geen idee wat/hoe nu te doen.
Helemaal stoppen glijdt ook door m'n hoofd maar dan heb ik misschien binnen een half jaar weer krukken nodig..

Ander detail'vandaag hen ik wat moeite met lopen (pijn/aansturing) en derhalve niet zo'n goed plan om benen te trainen.. Indien ik 't wel doe verergeren de klachten ter plekke en krijg ik weer gezeik met het personeel van de gym..
 
Okay, het volgende vind ik misschien wat 'spannend' hier neer te zetten maar goed; een ander ding vann niet te diep op alles fixeren is dat ik de training nodig heb om juist even los te komen van -andere- lifeshit.
als ik een log ga bijhouden wordt ik er constant mee geconfronteerd dat ik niet vooruit ga (en dit dus OOK mislukt) en daarom liever niet, snap je? Dan liever struisvogelen..

Re; Gezeik; als ik binnenkom word er al gescand of ik wel/niet met pijn loop en hoe mijn evenwicht is.
Wat kan gebeuren; Na de laatste set leg-press stap ik uit het apparaat en zak door mijn benen. Ik moet even wachten tot ik weer controle heb en heb het eerste half uur erna duidelijk aansturings/evenwichtsproblemen. Ook is te zien dat ik pijn heb.
Dus logischerwijs; Dat IK fysieke problemen heb, is een probleem voor HUN..
Logisch toch?
 
Misschien ter inspiratie voor je:

Ik ben 50 en duidelijk op m'n retour qua kracht en werkcapaciteit.
Energie-niveau lijkt nergens meer op in vergelijking met 10-15 jaar terug en ik herstel veel langzamer.
Toch blijf ik trainen en maak toch kleine stapjes qua vooruitgang.

Op dit moment train ik 6 dagen per week en een trainingsessie duurt maximaal 25-30 minuten.
Ik doe aan het begin van een training altijd een paar kuit/onderarmoefeningen, ook om op te warmen.
Daarna 2 compounds waar ik zwaar op ga, maar absoluut niet tot falen.
Ik gebruik daarbij ramping up sets van 3-5 reps waarbij ik steeds per set verzwaar.
Tenslotte een paar oefeningen voor meer herhalingen, maar ook dan zeker niet tot het uiterste.


Dag 1:
- Calf raises/banded toe raises, 3- 4 sets van 12-15 reps
- Squats/hanging leg raises 5 sets van 3-5 reps
- Banded abductors/adductors exercise 1 set van 12-20 reps

Dag 2:
- Wrist curls/pegasus curls 3- 4 sets van 12-15 reps
- BB bench press/BB bent rows 5 sets van 3-5 reps
- Biceps chins/lateral raises 1 set van 12-20 reps

Dag 3:
- Bent legged calf raises/standing toe raises 3- 4 sets van 12-15 reps
- Deadlift/ab wheel rollout 5 sets van 3-5 reps
- Kozak squats/lunges 1 set van 12-20 reps

Dag 4:
- Lever bar raise variaties 3- 4 sets van 12-15 reps
- Pullups/OH press 5 sets van 3-5 reps
- Face pulls low/high 1 set van 12-20 reps

Dag 5:
- Donkey raises 3- 4 sets van 12-15 reps
- Trap bar deadlift/dip bar knee raises 5 sets van 3-5 reps
- Glute ham raises/hip thrusts 1 set van 12-20 reps

Dag 6:
- Wrist roller (backward/forward) 3- 4 sets van 12-15 reps
- Dips/wide upright rows 5 sets van 3-5 reps
- Decline triceps pullovers/DB incline curls 1 set van 12-20 reps



Noot: Ik doe oefeningen bijna altijd in paren -agonist/antagonist- waarin ik per set afwissel.

Bijvoorbeeld:
bench press 5reps, bent rows 5 reps, bench press 5 reps, bent rows 5 reps etc.
 
Laatst bewerkt:
Dank! (ik print ém uit..)
 
Okay, het volgende vind ik misschien wat 'spannend' hier neer te zetten maar goed; een ander ding vann niet te diep op alles fixeren is dat ik de training nodig heb om juist even los te komen van -andere- lifeshit.
als ik een log ga bijhouden wordt ik er constant mee geconfronteerd dat ik niet vooruit ga (en dit dus OOK mislukt) en daarom liever niet, snap je? Dan liever struisvogelen..

Re; Gezeik; als ik binnenkom word er al gescand of ik wel/niet met pijn loop en hoe mijn evenwicht is.
Wat kan gebeuren; Na de laatste set leg-press stap ik uit het apparaat en zak door mijn benen. Ik moet even wachten tot ik weer controle heb en heb het eerste half uur erna duidelijk aansturings/evenwichtsproblemen. Ook is te zien dat ik pijn heb.
Dus logischerwijs; Dat IK fysieke problemen heb, is een probleem voor HUN..
Logisch toch?

Yep, vrij logisch, als je niet om een blessure heen kan trainen, moet je dit oplossen met een fysio, niet op de sportschool. Ik zou je waarschijnlijk weigeren.
ik kom hier om gemotiveerd of geïnformeerd te worden, niet om revalidatie problemen aan te horen.
Ik ben 53 en begrijp jouw problemen niet.
 
Yep, vrij logisch, als je niet om een blessure heen kan trainen, moet je dit oplossen met een fysio, niet op de sportschool. Ik zou je waarschijnlijk weigeren.
ik kom hier om gemotiveerd of geïnformeerd te worden, niet om revalidatie problemen aan te horen.
Ik ben 53 en begrijp jouw problemen niet.
Ik ben 60. heb COPD en net een hartinfarct gehad en begrijp het wel.
 
Yep, vrij logisch, als je niet om een blessure heen kan trainen, moet je dit oplossen met een fysio, niet op de sportschool. Ik zou je waarschijnlijk weigeren.
ik kom hier om gemotiveerd of geïnformeerd te worden, niet om revalidatie problemen aan te horen.
Ik ben 53 en begrijp jouw problemen niet.
'blessure'?
Lees het dan niet?
 
Ik zou het niet snappen als personeel daar niet begripvol mee om kan gaan.
 
Als ik binnen 2 jaar sterker geworden zou zijn zou ik dat al heel bijzonder vinden..
Als je op basis hiervan nu eens een plan zou maken!


Volgens mij zou je over een aantal dingen na kunnen denken:

1. Je wordt niet sterker van krachttraining, maar van herstel van krachttraining.
Als je niet van je training herstelt of als het heel lang duurt boek je geen progressie. Het heeft geen zin harder te trainen dan waarvan je kan herstellen. Je moet niet alles uit deze training halen, je moet vooral de start van de volgende halen

(dit is eigenlijk wat harpep je ook op verschillende manieren probeert duidelijk te maken)

Misschien moet je eerder zo lui mogelijk trainen, op zoek naar de minimale effectieve dosis om langzaam vooruit te gaan?

Zeker in jouw geval zou ik alles bijhouden om erachter te kunnen komen waar je wel en waar je niet van kan herstellen en/of hoe lang dat duurt. Zit dat bv in de duur van de training, de intensiteit of het volume? Komt dat door het deel van het lichaam dat je traint of bepaalde oefeningen? Ga je toch teveel tot het gaatje, moet je meer RIR of een lagere RPE hanteren? Als je alles bijhoudt kan je er ook achter komen wat wel werkt en misschien valt je een progressie op die je eerder niet zag.
(dit is eigenlijk wat Ano11_01_24 en chrisk ook zeggen, of dat nu in een log hier is of voor jezelf)

Om op je vraag terug te komen, het is mogelijk een GS of SS of SL in een variant te doen van steeds 2 dagen rust tussen de sets, niet noodzakelijk de beste keuze. De wedervraag zou zijn hoe je dat precies gedaan hebt, want ergens denk ik dat jij dan alle oefeningen, zeker de amraps tot het uiterste wilt gaan en daar herstel je dus niet van. Als je dat soort dingen niet bijhoudt dan kom je niet verder dan dat het niet werkt.

2. Wat bedoel je met dat je sterker worden en wat zou het ook kunnen zijn?
2a. Meer spiermassa
2b. Sterkere spieren

Voorbeeld van Dr. Mike Isratel van RP: Als iemand sterkere benen wil, dan stel ik drie oefeningen voor (bv, maar dat verzin ik nu even voor het gemak: Legpress, Hacksquat en extensions)
2c. Sterker op een specifieke oefening
Vervolg voorbeeld: Dan is de reactie vaak dat ze meer willen squatten.

3. Blessures vermijden
3a. Wat is de meerwaarde van een oefening waarbij het risico op blessures zo op de loer ligt, dan denk ik bijvoorbeeld aan je DB BP?

3b. Dat je last van je onderrug krijgt, ligt dat aan je situatie, de manier waarop je ze oppakt en/of heb je een zwakke onderrug en zou je die moeten trainen?
3c. Als iets er een dag niet inzit, in hoeverre pas je het trainen die dag aan?


4. Schema
Zoek iets dat bij jou past en vul het in naar wat je kan, niet naar wat je zou willen kunnen. Het heeft geen zin een schema over te nemen van harpep, geen idee of je het trekt en hoe je het dan uitvoert. Je kan met jouw herstel misschien ook denken aan een UB/LB met 3 trainingen per week en dan telkens minstens 1 rustdag ertussen. Ik kan je hier totaal niet in adviseren, hoogstens dat het helemaal niet erg is om terug te gaan in gewicht, sets of reps als het om de lange termijn gaat. Hier komt ook het punt van het bijhouden weer terug.


Het spijt me dat ik geen beter, of in ieder geval concreter, advies voor je heb, maar misschien kan het je helpen dingen wat op een rijtje te zetten.

Succes!


Overigens denk ik dat het personeel van de sportschool bezorgd is, om jou, maar ook om gedoe als jou daar wat zou gebeuren.
 
Ik ben 60. heb COPD en net een hartinfarct gehad en begrijp het wel.
Kerel doe je een beetje rustig aan? veel beterschap man. Ik klim altijd 45 min tot een uur op de loopband op de dagen dat ik geen KT doe om de rikketik actief te houden. Wil ik blijven doen tot waar het kan, mijn vader kreeg 2 jaar terug een hartaanval dus ben ook wel vrij bezorgd over mezelf, al had dat bij hem meer te maken met een slechte levensstijl.
 
Hey weer nieuwe replieken (kreeg geen notificatie)
@ Mentat super dank voor je bedenksels en moeite en zo.. Het idee is dat ik in ene constante fase van overtraining zou zitten? Het zit idd erg in mijn hoofd-zeker met een 2- of 3 delige split, dat 6 dagen rust tussen de groepen te veel is en met een 3 delige split ben je dus 5 dagen/week in de gym.

Mijn onderrug was(..) best goed, voor de lock down deed ik 150kg deadlift. Voor mij een heus gewicht.. nu kom ik niet eens bij de 120 en idd snel onderrugklachten..Deadlift doe ik nu voorzichtig en/of pak onderrug met die extension-bank.
Met sterker worden bedoel ik idd kracht. Ik zou niet weten waarom ik voor spiermassa/hypertrofie zou gaan (ben niet zo ijdel)

Toen ik de eerste 8 jaar 3 maal/week trainde, en alles 1 maal in de week, of 4/5 dagen rust kwam ik van dat plafond waar ik toen op zat, niet vooruit. Vandaar ben ik gaan 'zoeken'naar hogere intensiteit (dan die 'alles 1 keer in de week') en ben eigenlijk nooit hoger dan dat plafond gekomen waar ik ca. vanaf mijn 25ste op zit.

Als 'iets'er niet inzit.. eh, als ik me mentaal rot voel (vb door rouwproces) weet ik niet hoe snel ik naar de gym wil en hoe hard ik ga trainen.
Als fysiek iets niet wil (benen) kan ik weinig anders dan er naar luisteren..
Pijn heb ik altijd wel wat dus negeer dat min of meer.

Personeel in de gym zou me het liefst zien gaan.. ze doen 'correct'tegen me maar ijzig koud en bitchy..als je al een negatief vrouwbeeld hebt, helpt dat niet echt..:roflol:
 
Hey weer nieuwe replieken (kreeg geen notificatie)
Kijk even bij [jouw account] en dan [voorkeuren] daar kan je kiezen voor verschillende soorten notificatie.
 
Ooit al eens overwogen om met een goede (online)coach te gaan werken? Het probleem met loggen, door je benen zakken na een legpres en de rest. Ik weet niet of forumadvies hiervoor de juiste plek is.
 
Ik zou niet weten waarom ik voor spiermassa/hypertrofie zou gaan (ben niet zo ijdel)
Dit beperkt je waarschijnlijk. Hypertrofie is toch essentieel bij sterker worden. Hoef je ook niet zo voluit tegen plafonds voor te gaan.
 
Hey weer nieuwe replieken (kreeg geen notificatie)
@ Mentat super dank voor je bedenksels en moeite en zo.. Het idee is dat ik in ene constante fase van overtraining zou zitten? Het zit idd erg in mijn hoofd-zeker met een 2- of 3 delige split, dat 6 dagen rust tussen de groepen te veel is en met een 3 delige split ben je dus 5 dagen/week in de gym.

Mijn onderrug was(..) best goed, voor de lock down deed ik 150kg deadlift. Voor mij een heus gewicht.. nu kom ik niet eens bij de 120 en idd snel onderrugklachten..Deadlift doe ik nu voorzichtig en/of pak onderrug met die extension-bank.
Met sterker worden bedoel ik idd kracht. Ik zou niet weten waarom ik voor spiermassa/hypertrofie zou gaan (ben niet zo ijdel)

Toen ik de eerste 8 jaar 3 maal/week trainde, en alles 1 maal in de week, of 4/5 dagen rust kwam ik van dat plafond waar ik toen op zat, niet vooruit. Vandaar ben ik gaan 'zoeken'naar hogere intensiteit (dan die 'alles 1 keer in de week') en ben eigenlijk nooit hoger dan dat plafond gekomen waar ik ca. vanaf mijn 25ste op zit.

Als 'iets'er niet inzit.. eh, als ik me mentaal rot voel (vb door rouwproces) weet ik niet hoe snel ik naar de gym wil en hoe hard ik ga trainen.
Als fysiek iets niet wil (benen) kan ik weinig anders dan er naar luisteren..
Pijn heb ik altijd wel wat dus negeer dat min of meer.

Personeel in de gym zou me het liefst zien gaan.. ze doen 'correct'tegen me maar ijzig koud en bitchy..als je al een negatief vrouwbeeld hebt, helpt dat niet echt..:roflol:
Mijn vermoeden is dat je in plaats van bezig te zijn met je progressie op de lange termijn je teveel bezig bent met alles uit de training van vandaag te houden.

Als ik naar mezelf kijk als voorbeeld, dan merk ik dat als ik 's avonds ga hardlopen op een iets te hoog trainingtempo en dan ook nog meedoe met intervallen met een loopmaatje die net iets beter is dan ik dat ik dat redelijk kan bijhouden. Het gevolg is wel dat ik dan morgenochtend niet mijn onderlichaam kan trainen zoals ik dat zou willen en mijn bovenlichaam minder en dat ik veel minder energie heb voor de hele training.

Voor mij betekent dit dat als ik vooruitgang wil maken op de lange termijn dat ik dan iets moet aanpassen. Dat hoeft niet zo drastisch te zijn dat ik stop met hardlopen of met kt, maar ik kan er voor kiezen om niet altijd mee te doen met de intervallen, of de training de dag erna verplaatsen naar een later tijdstip, of accepteren dat ik eens in de zoveel weken beter wat lichte cardio en wat ub kan doen en lb laten zitten. Stiekem hoop ik natuurlijk dat mijn lichaam eraan kan wennen en dat ik mijn herstel kan verbeteren.
 
Ooit al eens overwogen om met een goede (online)coach te gaan werken? Het probleem met loggen, door je benen zakken na een legpres en de rest. Ik weet niet of forumadvies hiervoor de juiste plek is.
kan wel, hier op dbb is immers plek voor iedereen, het is een plek waar Yin en Yang in perfecte harmonie zijn. Ook mensen met wat meer problemen worden hier met open armen ontvangen, kijk maar naar pineapple1025
 
Laatst bewerkt:
Kijk weer reacties!(ik krijg soms wel/soms geen notificatie)
eh, ik train niet gericht op hypertrofie, en natuurlijk gaat dat - in enige mate- gepaard met krachttoename.. ik bedoel niet dat ik 't vermijd..het uiterlijk is gewoon niet mijn doel..

Wat ik me wel eens afvraag.. stel ik doe vandaag A, morgen B en dag er op C. Herstelt A dan minder goed in vergelijk als ik de 2 dagen erna rust zou houden ipv B en C trainen (andere spiergroepen)of maakt dat -in theorie- weinig uit?
Ofwel, staat een opeenvolgende training van andere spiergroepen het herstel van de eerste in de weg? Ik train nl. vaak 3 dagen achter elkaar (dan 1 dag rust, of niet eens, en dan door)
 
Goeie vraag, in jouw geval (langzaam/slecht herstel) zou dat best kunnen. (Belasting zenuwstelsel.)

Aan de andere kant bevordert training in het algemeen herstel in het algemeen.

Zorg voor een goede split, dus bv. geen schouder en triceps dag na een bankdrukdag.
 
Back
Naar boven