MuscleMeat

Trainen bij te hoge rustpols ?

Bezoekers in dit topic

zweitens

Cool Novice
Lid geworden
18 jan 2017
Berichten
112
Waardering
13
Lengte
1m80
Massa
85kg
Vetpercentage
11%
Beste BB,

Vorige maand heb ik best veel cardio gedaan en was mijn ochtendpols ongeveer 55 slagen per minuut. Deed daarbij full body trainingen 5x per week.

Nu exact een maand later ligt mijn rustpols rond de 75 slagen per minuut. Een erg groot verschil dus.

Trainen jullie überhaupt op hartslag?

Nu ik 100mg per week testo gebruik krijg ik last van korte nachten. Dat is lastig want als je minder dan 6uur per nacht slaapt dan moet ik hoe dan ook een slaapmiddel nemen als ik weer veel te vroeg wakker ben. Lijkt me toch...

Mijn lichaam kan dus duidelijk onvoldoende recupereren van de voorbije krachttrainingen en daardoor voel ik me futloos.

Hoor wel vaker van die korte nachten die blijkbaar een gevolg zijn van fitness.

Kan natuurlijk stimulerende middelen gebruiken en dan is die vermoeidheid weg. Alleen lijkt dit niet zonder risico bij zo'n hoge hartslag.

De reden waarom ik testo gebruik heeft enkel te maken met het libido dat na een zware training weg is (hormone replacement therapy).

Verder gebruik ik dagelijks zink gluconaat als natuurlijk hulpmiddel en kalium jodide.

Geen idee wat te doen: rusten of bewust meer cardio trainen en wat minder krachttraining?

De vraag is waarom ik na een stevige workout last krijg van die korte nachten ?

Welke tips hebben jullie voor mij om op een verantwoorde manier betere resultaten te boeken ?
 
Hoge hartslag in rust kan een teken van overtraining zijn en slechter slapen ook .

75 is nog niet extreem...
 
Minder dan 6 uur slapen en een slaapmiddel MOETEN nemen is onzin.

Ik zou zeggen probeer gewoon eens wat meer rust te nemen. Om de dag een FB training. Dus 3x per week trainen.
Kijk dan eens wat er gebeurt.

En wat Drunkenmaster ook al zegt.. 75 valt nog wel mee.
 
Danke schön

Hier zijn alvast enkele factoren die de hartslag verhogen:

- roken (zeker net na een sigaret), ook al doe je het zelden
- lichaamsactiviteit (wandelen, werken)
- zeer veel eten: toen ik 5 pizza's op één dag had gegeten was mijn hartslag in rust 100 slagen per minuut
- onvoldoende recuperatie van voorgaande intensieve training (ziekte, tekort aan rust,..), als mountainbiker moest ik een rustdag inlassen als mijn hartslag 7 bmp hoger lag dan normaal.
- Hoge bloeddruk of stimulerende middelen
- Allerhande medische oorzaken (hier niet van toepassing)

Kortom: nooit roken, steeds eten na de training en niet teveel vetten en op de rustdag zou ik ongeveer 20 minuten aan cardio doen om de afvalstoffen in het lichaam sneller te verspreiden/afvoeren.
Over training zou volgens mijn ervaren dokter zeer zelden voorkomen.


Cortisol en overtraining

Zelf lijkt het me wel handig om het cortisol gehalte in de gaten te houden. Ik heb geleerd dat cortisol energie vrijmaakt uit eiwitten (spieren afbraak) en dat noemt de wet van de verminderde meeropbrengst.

Zijn er saliva tests om een indicatie te hebben van het cortisolgehalte. Binnen Europa heb ik eerlijk gezegd deze kits nog niet gevonden. En al is het vrij duur het kan wel een handige tool zijn om voor korte tijd een beter zicht te hebben op de centrale vraag "wanneer loont het om te trainen"?

Heeft iemand hier ervaring mee of is er wetenschappelijke lectuur omtrent dit onderwerp?

Trainingsschema

Het is me opgevallen dat de professionele BB afgestapt zijn van driemaal per week FB trainen. Het lijkt erop dat iedereen zich focust op bepaalde spiergroepen om ze volledig uit te putten tot het echt niet verder gaat. Maar ik zal deze aanpak eens proberen nu ik iets minder tijd heb.


Bedankt voor de hoopgevende reacties!


PS: zoals Drunkenmaster al aangaf zijn korte nachten natuurlijk niet goed voor de spieropbouw aangezien ik in het verleden bloeddoorlopen beenspieren en een strakke sixpack had na jaren ongeveer 3-4 uur per dag te trainen.
 
Danke schön

Hier zijn alvast enkele factoren die de hartslag verhogen:

- roken (zeker net na een sigaret), ook al doe je het zelden
- lichaamsactiviteit (wandelen, werken)
- zeer veel eten: toen ik 5 pizza's op één dag had gegeten was mijn hartslag in rust 100 slagen per minuut
- onvoldoende recuperatie van voorgaande intensieve training (ziekte, tekort aan rust,..), als mountainbiker moest ik een rustdag inlassen als mijn hartslag 7 bmp hoger lag dan normaal.
- Hoge bloeddruk of stimulerende middelen
- Allerhande medische oorzaken (hier niet van toepassing)

Kortom: nooit roken, steeds eten na de training en niet teveel vetten en op de rustdag zou ik ongeveer 20 minuten aan cardio doen om de afvalstoffen in het lichaam sneller te verspreiden/afvoeren.
Over training zou volgens mijn ervaren dokter zeer zelden voorkomen.


Cortisol en overtraining

Zelf lijkt het me wel handig om het cortisol gehalte in de gaten te houden. Ik heb geleerd dat cortisol energie vrijmaakt uit eiwitten (spieren afbraak) en dat noemt de wet van de verminderde meeropbrengst.

Zijn er saliva tests om een indicatie te hebben van het cortisolgehalte. Binnen Europa heb ik eerlijk gezegd deze kits nog niet gevonden. En al is het vrij duur het kan wel een handige tool zijn om voor korte tijd een beter zicht te hebben op de centrale vraag "wanneer loont het om te trainen"?

Heeft iemand hier ervaring mee of is er wetenschappelijke lectuur omtrent dit onderwerp?

Trainingsschema

Het is me opgevallen dat de professionele BB afgestapt zijn van driemaal per week FB trainen. Het lijkt erop dat iedereen zich focust op bepaalde spiergroepen om ze volledig uit te putten tot het echt niet verder gaat. Maar ik zal deze aanpak eens proberen nu ik iets minder tijd heb.


Bedankt voor de hoopgevende reacties!


PS: zoals Drunkenmaster al aangaf zijn korte nachten natuurlijk niet goed voor de spieropbouw aangezien ik in het verleden bloeddoorlopen beenspieren en een strakke sixpack had na jaren ongeveer 3-4 uur per dag te trainen.

Ik heb nergens geslecht dat korte nachten slecht zijn voor spieropbouw ik zei dat slecht slapen een teken van overtraining kan zijn.
 
Dat zijn idd de exacte woorden.

Het is mijn mening dat voldoende slaap voor sporters belangrijk is, niet allleen op mentaal vlak (motivatie) als op fysiek vlak (lichaam maakt tal van polypeptides zoals HGH aan tijdens de slaap).

Ook mijn rustpols is dankzij een gezonde nachtrust gezakt naar 57 slagen per minuut.

Het belang van cortisol en overtraining zal ik later iets duidelijker toelichten.
 
Gisteren was mijn rustpols 57 slagen per minuut.

Daarna een FB workout gedaan in de gym van een tweetal uur.

Deze ochtend bedroeg mijn rustpols maar liefst 91 slagen per minuut. Dat is evenveel als een kettingroker...

Een lage rustpols betekend dat je lichaam fit is en voldoende hersteld van voorgaande inspanningen.

Tegenwoordig kan je de ochtendpols meten met een cardio app. Doe trouwens elke keer aan cardio.

Ik ga alles eens in excel zetten zodat er een interessante grafiek voor allen zichtbaar is.

Ook eens advies vragen aan een sport dokter voor de meting van het cortisolgehalte voor en na de training en welke impact dit heeft op de spieropbouw.

Trainen bij een rust hartslag die plots met minstens 7 bpm is gestegen is allesbehalve gezond en mijn vinger gaat op.

Voortaan hou ik het op 3x per week op een full body workout.

Ga voortaan ook met de fiets naar het werk in de hoop dat ik dan als een echte topathleet sneller herstel van die zware inspanningen.

Zal ook eens meten of mijn spiermassa toeneemt bij 3x per week trainen in de gym in plaats van 5x per week.

Tot over een paar maanden.
 
Je stelt een vraag en beantwoordt hem vervolgens zelf. En dat met een hoop onzin. Cool.

marina1975 heeft mijn veel te zware trainingsschema (5x fitness per week) veranderd naar 3x FB workout per week.
Welke onzin?
 
Je houdt je teveel bezig met details.
Hartslag kan varieren.. maar als hij hoog is deze meteen vergelijken met een kettingroker?

cortisol voor en na trainen meten? Dat heeft totaal geen zin. Het is bekend dat je cortisol na het trainen toe kan nemen.
Cortisol laten prikken is ook een langdurig iets.. je moet voor het prikken eerst een half uurtje gaan liggen. Dan wordt je pas geprikt.
Geloof me.. been there done that. Mijn cortisol was veel te hoog... en dat was niet door mijn trainen... Cortisol is in de ochtend het hoogst en neemt af over de dag. Mijn cortisol was rond 18:00 smiddag nog ver boven het maximum wat normaal in de ochtend gemeten wordt. En waarom? Geen idee...

Een cortisol waarde laten prikken zegt dus op zich niet veel.

En dan heb je het over in een grafiek zetten van van alles. Kom op joh.. dit wordt een obsessie voor je.
Ga gewoon een paar maanden 3 x per week trainen. Hou het lekker op een uur doorknallen. Stop met jezelf zo te focussen op de details maar let gewoon op hoe je je overall voelt. Minder moe? Gaat het trainen beter? Hou je voeding in de gaten en de weegschaal en spiegel. Daar heb je meer dan genoeg aan. Door het zo obsessief ermee bezig zijn maak je het wss alleen nog maar erger dan het al is.

Dus relax... ga trainen en geniet er ook een beetje van.
 
Als je van slapen naar opeens bewegen en je bloeddruk/hartslag meten gaat ( en mentaal stress je al dat hij te hoog gaat zijn) dan is het vrij logisch dat hij hoger is dan in de avond wanneer je ontspannen bent.


Doe eens niet zo moeilijk over domme shit :roflol:
 
Leer fatsoenlijk ademhalen over de buik, diep en rustig. Mensen die langdurige cardio sessies doen gaan al snel hyperventileren (meestal) Over hardloop techniek maar niet te spreken.

Hoeft je hart in de loop van de tijd minder te compenseren voor je ineffectieve luchtwegen :D
 

Je houdt je teveel bezig met details.
Hartslag kan varieren.. maar als hij hoog is deze meteen vergelijken met een kettingroker?

cortisol voor en na trainen meten? Dat heeft totaal geen zin. Het is bekend dat je cortisol na het trainen toe kan nemen.
Cortisol laten prikken is ook een langdurig iets.. je moet voor het prikken eerst een half uurtje gaan liggen. Dan wordt je pas geprikt.
Geloof me.. been there done that. Mijn cortisol was veel te hoog... en dat was niet door mijn trainen... Cortisol is in de ochtend het hoogst en neemt af over de dag. Mijn cortisol was rond 18:00 smiddag nog ver boven het maximum wat normaal in de ochtend gemeten wordt. En waarom? Geen idee...

Een cortisol waarde laten prikken zegt dus op zich niet veel.

En dan heb je het over in een grafiek zetten van van alles. Kom op joh.. dit wordt een obsessie voor je.
Ga gewoon een paar maanden 3 x per week trainen. Hou het lekker op een uur doorknallen. Stop met jezelf zo te focussen op de details maar let gewoon op hoe je je overall voelt. Minder moe? Gaat het trainen beter? Hou je voeding in de gaten en de weegschaal en spiegel. Daar heb je meer dan genoeg aan. Door het zo obsessief ermee bezig zijn maak je het wss alleen nog maar erger dan het al is.

Dus relax... ga trainen en geniet er ook een beetje van.

Dat dus.
 
5x in de week FB is sowieso bullshit. Je spieren hebben hersteltijd nodig. En dan heb ik het nog niet eens over die test die je er om een vage reden bij neemt.
 
Beste BB,

Vorige maand heb ik best veel cardio gedaan en was mijn ochtendpols ongeveer 55 slagen per minuut. Deed daarbij full body trainingen 5x per week.

Nu exact een maand later ligt mijn rustpols rond de 75 slagen per minuut. Een erg groot verschil dus.

Trainen jullie überhaupt op hartslag?

Nu ik 100mg per week testo gebruik krijg ik last van korte nachten. Dat is lastig want als je minder dan 6uur per nacht slaapt dan moet ik hoe dan ook een slaapmiddel nemen als ik weer veel te vroeg wakker ben. Lijkt me toch...

Mijn lichaam kan dus duidelijk onvoldoende recupereren van de voorbije krachttrainingen en daardoor voel ik me futloos.

Hoor wel vaker van die korte nachten die blijkbaar een gevolg zijn van fitness.

Kan natuurlijk stimulerende middelen gebruiken en dan is die vermoeidheid weg. Alleen lijkt dit niet zonder risico bij zo'n hoge hartslag.

De reden waarom ik testo gebruik heeft enkel te maken met het libido dat na een zware training weg is (hormone replacement therapy).

Verder gebruik ik dagelijks zink gluconaat als natuurlijk hulpmiddel en kalium jodide.

Geen idee wat te doen: rusten of bewust meer cardio trainen en wat minder krachttraining?

De vraag is waarom ik na een stevige workout last krijg van die korte nachten ?

Welke tips hebben jullie voor mij om op een verantwoorde manier betere resultaten te boeken ?
Mijn rustpols is nooit onder de 95, dus 75 is niet hoog
 
Mijn rustpols is nooit onder de 95, dus 75 is niet hoog
Waarschijnlijk skip je de cardio vaak om meer spiermassa aan te bouwen.

Was een beginnersfout omdat ik 10 jaar competitie mountainbike heb beoefend ;)
Daarbij draagt iedereen zo'n hartslagmeter.

Nu heb ik het plateau bereikt dus geen spierpijn meer en als ik rondloop in mijn t-shirt begin ik de opmerkingen te krijgen dat ik eruit zie dat ik aan fitness doe na bijna 4 maanden hard trainen. Alles gaat langzaam de goede richting uit.

PS: een hoge hartslag is voor mij geen probleem. Soms lukt het de volgende dag niet om mijn doelgewicht te trainen en dan ga ik meteen naar huis. Zo simpel is het!
 
Ik heb nergens geslecht dat korte nachten slecht zijn voor spieropbouw ik zei dat slecht slapen een teken van overtraining kan zijn.
Korte nachten / slechte slaapkwaliteit is zwaar desastreus voor spieropbouw
 
Mijn rustpols is nooit onder de 95, dus 75 is niet hoog
Haha fak. Dacht dat ik hoog zat met mn 80. Weet je de oorzaak bij jou?
En je bloeddruk?
 
Back
Naar boven