MuscleMeat

Trainen dames cyclus

Bezoekers in dit topic

ProjectNL

Cool Novice
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
136
Waardering
92
Lengte
1m84
Massa
138kg
Beste Dames

Ik train mijn vrouw en binnenkort ook mijin zus. Ik doe zelf aan powerliften en zie hier veel voordelen in ook voor vrouwen.

Echter weet ik dat de menstruatie cyclus roet in het eten kan gooien qua consistentie van bijvoorbeeld een starting strength of Texas method.

Nu ben ik mij aan het inlezen naar het trainen met de hormoonspiegels die zicht voordoen bij vrouwen in de diverse periodes van de cyclus.

Ik ben benieuwd of er hier dames zijn die een speciaal schema volgen die rekening houd met de cyclus en zo ja verneem ik graag hoe dat bevalt(in vooruitgang) ten opzichte van de standaard programma?

Mijn dank.
 
ProudPizza Ik kan mij herinneren ooit eens iets in jouw log gelezen te hebben hierover. Mocht je volgens Sheiko gewoon een tandje terug doen tijdens die fantastische week?
 
Ik train zelf bijna nooit anders tijdens de menstrautieperiode dan daarbuiten.

Soms haal ik wel wat (5%, afgerond naar beneden) van het voorgeschreven percentage af; ik volg Sheiko.
Dat doe ik op de momenten dat ik echt last heb van krampen en/of wanneer bracen niet goed genoeg lukt.
Ik doe dit dan alleen voor de deadlift en squat, omdat benchen mij meestal wel prima afgaat. Ook voor een dagje zonder voldoende bracen.

Boris Sheiko: "There is only one difference in training between men and women and this is due to menstruation. During the critical days I do not plan deadlifts and reduce the weight of squats."

Op internet ben ik ook wel eens artikelen tegengekomen over hele approaches over high / low kcal bouwen om je cyclus heen. Weet de sites niet meer en ben daar zelf niet zo'n fan van.

Ik zal doen wat voor je zelf het beste werkt. Het hoeft geen rocket science te zijn en in the end wil je denk ik gewoon je doelen, of in ieder geval je trainingen, halen :)
 
Dank Proudpizza. Respect voor je keuze voor Sheiko.

Uit je verhaal begrijp ik dat je vooral let op je gevoel.

Mag ik je vragen waarom je niet zo'n fan was van een aangepast schema voor de hormoonspiegels?

Ik merkte namelijk dat de week voor de menstruatie het moeilijk kan zijn om de lifts te halen binnen een regulier programma en omdat in deze week ook de hormonen de stemming niet beter maakt dit mentaal extra hard aankomt. Ik zat te denken om in deze week meer reps op lager gewicht te gebruiken.
 
Persoonlijk ben ik bijvoorbeeld geen fan van carbcycling, omdat ik het gewoon teveel geneuzel vind.
Hetzelfde komt terug in aangepaste schema's adhv hormoonspiegels; die schema's waar ik het over had waren met name mbt tot voeding, niet zo zeer training.
Vind dat gewoon moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Snap wel dat voor sommigen zo'n andere insteek een frisse start voor een "dieet" kan geven, dus is eigen keus.

Ik denk dat het zeker niet verkeerd is om gewicht te verlagen en reps te verhogen. Ik ervaar ook dat zwaar gaan juist moeilijk is, door het bracen en kramp.
Wat ik dan zou doen is zorgen dat het poundage gelijk blijft dus reps * gewicht = x kg hetzelfde na je aanpassen.

In je profiel staat trouwens man en je stats in je handtekening zijn ook very impressive als dat van een vrouw is...? :p
 
Ben ook een man, maar train twee vrouwen. vandaar de interesse. Dank je voor de reactie.
 
Cool dat je er rekening mee wilt houden en je er in wil verdiepen. Aan de andere kant: bij iedere vrouw is het zo verschillend. Ik heb wel buikpijnen, maar kan minstens zo hard trainen (al dan niet harder omdat ik een beetje agressiever word :rolleyes:), ieder ander blijft misschien liever in bed en wil helemaal niet trainen.Hetzelfde geldt voor vocht vasthouden de ja of de nee... Misschien een idee om eerst een schema te maken waarin je er geen rekening mee houdt, en na 3 periodes eens gaat kijken naar hoe het zich ontwikkelt, daarna aanpassen.

Wel benieuwd of je nog interessante bevindingen doet! Deel je ze?
 
Ik hou er zelf geen rekening mee, het verschilt nogal per maand namelijk. Meestal, zoals vorige week, ben ik minder fit en voelt alles wel wat zwaarder. Ik auto reguleer de sets dan gewoon (gewicht of volume omlaag).
 
Back
Naar boven