XXL Nutrition

Trainen met een beknelde zenuw?

Bezoekers in dit topic

PetervDriel

Novice
Lid geworden
11 sep 2018
Berichten
2
Waardering
0
Ik train nu een half jaartje best fanatiek en het gaat erg lekker. Nu heb ik alleen sinds een maandje ontzettende last van mijn schouder. Nu zit ik op het punt dat trainen boven het hoofd echt niet meer gaat en ben ik naar de huisarts gegaan. Hierop het advies gekregen rust, ibuprofen en fysiotherapie want er zit waarschijnlijk een zenuw klem. De laatste 2 ga ik zeker mee beginnen, alleen rust zit me een beetje dwars. Er zullen toch vast wel oefeningen zijn die ik wel kan doen waarbij de zenuw niet belast word? Wie heeft hier nog meer last van gehad en hoe heb je dat opgelost icm trainen?
 
Ik hekel altijd de een arts de klachten aanpakt ipv de oorzaak.
Mijn mening is, zoek een goede sportarts en zoek uit waar en waarom en hoe de zenuw klem komt.
Kijk dan naar welke bewegingsbanen hinderlijk zijn en bij welke bewegingen op de as van de schouder de knelpunten zijn.
Hiermee kan je een stuk gerichter te werk gaan in mijn optiek.
Succes ermee in ieder geval!
 
Ik hekel altijd de een arts de klachten aanpakt ipv de oorzaak.
Mijn mening is, zoek een goede sportarts en zoek uit waar en waarom en hoe de zenuw klem komt.
Kijk dan naar welke bewegingsbanen hinderlijk zijn en bij welke bewegingen op de as van de schouder de knelpunten zijn.
Hiermee kan je een stuk gerichter te werk gaan in mijn optiek.
Succes ermee in ieder geval!

Zelfdokter dat ik ben heb ik ook al naar onderwerpen op dit gebied gekeken. Zo schijnen oefeningen voor de rotator cuff (weet het Nederlandse woord even niet) goed te helpen. Nu heb ik alleen het probleem dat vooral die oefeningen juist pijn doen, tot aan tranen in de ogen toe.
 
Ook niet onbelangrijk: hoe heb je het opgelopen? Grote kans dat je techniek op één of meerdere oefeningen niet goed is.
 
Peter,

Balen, bekend probleem, ik vraag mij echter af of dit een zenuw betreft. Ik heb een vergelijkbare blessure gehad begin dit jaar.

Herken jij je problemen wellicht hierin:
https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening/28/impingement-syndroom

Ik had voornamelijk last bij bankdrukken (bij het laten zakken voelde het absoluut niet goed) en oefeningen met gewichten boven het hoofd. Dit is er langzaam ingeslopen door voornamelijk te zwaar bankdrukken. (Ego... 1rm proberen te verhogen enz....). Na een zware training gaan douchen en tijdens het afdrogen mijn schouder een soort van verdraait. Volgende ochtend werd ik wakker en kon ik mijn arm niet meer optillen zonder hem te ondersteunen met de andere hand. Bij Fysio geweest en overbelasting/ontstekingen... Rust en als het goed voelt weer langzaam gaan oppakken. De "pijn" was eerste week echt heel vervelend. Bij aankleden, slapen enz. veel last. Na een 3 a 4 tal weken voelde het, zonder belasting, eigenlijk wel weer goed, maar merkte dat trainen nog niet kon.

Ik heb zelf 3 maanden rust genomen. Achteraf wel iets te lang, maar kan het niet meer terugdraaien. Uiteraard zijn er oefeningen die je kan doen waarbij je je schouders totaal niet gebruikt. Benen, buik, enz. Dit is echter wel heel voor de hand liggend en die kun je zelf ook bedenken! Oefeningen waarbij je je schouder gaat belasten zullen, bij het bovengenoemde probleem, de ontsteking verergeren en zal het niet minder worden.

Ik ben inmiddels weer een tijdje aan het trainen. Weer bij "nul" begonnen en langzaam gaan opbouwen. Ik voel dat mijn schouder af en toe het zwakke punt is, maar na een dag is de irritatie weg en merk ik dat ik weer door kan met trainen. Ik let extra goed op mijn techniek en doe oefeningen waarbij ik de schouder belast geen sets waarbij ik de laatste herhaling op 100% is. Ik probeer 1 a 2 herhalingen over te houden en pak gewoon wat meer sets.

Luister goed naar je lichaam. Het doet niet voor niets pijn: Er zit iets niet goed!
 
Geen klacht is gelijk en niemand kan je klachten ed zien door een scherm heen. Vraag gewoon je fysio waar het zit en welke bewegingen je wel "veilig " /pijnloos kunt doen.

En wat Pren al aangaf let eens goed op je techniek.
 
Back
Naar boven