XXL Nutrition

Trainen op gevoel

Bezoekers in dit topic

richard1234

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
23 sep 2013
Berichten
627
Waardering
10
Lengte
1m72
Massa
72kg
Vetpercentage
18%
Ik ben sinds kort weer begonnen met trainen, fullbody 2x per week.
Hiervoor noteerde ik alles; sets/reps/gewicht.

Het beperkte mij wat in mijn doen en laten en het trainingsplezier het alles noteren en bijhouden.

Nu wil ik een nieuwe start maken en ben sinds een aantal weken niet meer alles aan het noteren.
De reden hiervoor was dat ik er wat flauw van was om alles bij te houden en te noteren.

Het schema zelf zit wel in mijn hoofd en soms doe ik ter plekke een andere oefening.
Altijd wel de focus op de compounds en de isolatie wissel ik af.

Ik moet zeggen dat dit veel vrijer aanvoelt.
Ik houdt wel wekelijks mijn gewicht in de gaten en neem de spiegel als maatstaf.

Ik vind het wel lastig om het gewicht te onthouden wat ik de week ervoor heb gedaan met de oefeningen.
Dit bepaal ik dus nu met de warming-up setjes.

Nog meer mensen die op deze manier trainen, het "trainen-op-gevoel".

Hoe bepalen jullie elke week het gewicht van de oefeningen?
 
Ik doe ook altijd maar wat
 
Het is niet dat ik maar wat doe, probeer elke week zwaarder te gaan.

Alleen dus niet meer op de getalletjes en het bevalt goed alleen de controle wat laten vieren is wat lastig.
Het niet altijd exact weten van het gewicht van de week ervoor.

Ik heb altijd wel de hoofdoefeningen waar ik niet echt van afwijk daar doe ik dan varianten op.
( Squat, Bench, MP, Deadlift, Rows, Chinups etc. )
 
Het is niet dat ik maar wat doe, probeer elke week zwaarder te gaan. Alleen dus niet meer op de getalletjes en het bevalt goed alleen de controle wat laten vieren is wat lastig. Het niet altijd exact weten van het gewicht van de week ervoor. Ik heb altijd wel de hoofdoefeningen waar ik niet echt van afwijk daar doe ik dan varianten op. ( Squat, Bench, MP, Deadlift, Rows, Chinups etc. )

Hoe weet je dan dat je sterker wordt, immers je spiegelbeeld zie je elke dag.
Dat lijkt me niet echt een maatstaf om progressie te meten.
 
Hoe weet je dan dat je sterker wordt, immers je spiegelbeeld zie je elke dag.
Dat lijkt me niet echt een maatstaf om progressie te meten.

Het gewicht wat steeds makkelijker gaat.
 
Ben je top of bottom?
 
Hoe sterk je bent in cijfertjes uitgedrukt is niet van belang voor een goed lichaam.

Je voelt aan je voel setjes en voorbereidende sets welke gewichten je gaat pakken in je werksets.
Als je een paar keer een oefening hebt gedaan met dezelfde gewichten en er is geen vooruitgang dan weet je dat wel denk ik. Na een tijdje bankdrukken weet je wel of je nou op de 60 kilo zat of op de 110 kilo.
 
Je hebt het maar opgegeven na circa 7 topics aanmaken over je schema's?
 
Progressie bijhouden is ook zoveel werk hé...
 
bench
squat
deadlifts
ohp
weighted pull ups

dit hou ik allemaal bij voor de rest doe ik de iso oefeningen op gevoel beetje pompen en strekken
 
Voor mij hoeft het ook niet om alles bij te houden, train volledig op gevoel bij krachttraining, ik weet ook perfect alle gewichten uit men hoofd. Dikwijls een oefening er uit smijten en een andere pakken, en het blijkt toch te werken dus
 
Je hebt het maar opgegeven na circa 7 topics aanmaken over je schema's?

Klopt ja, was iets te gedreven en er teveel mee bezig ...

Vandaar mijn andere manier van aanpak.
 
Je kan dat toch wel ongeveer onthouden.
Met de training voel je dan wel of je wat meer of minder kan.
Althans zo doe ik het altijd :p

Kan me voorstellen dat bijv powerlifters het wel nauwkeurig bijhouden omdat die zoveel mogelijk wilen tillen.
 
Je kan dat toch wel ongeveer onthouden.
Met de training voel je dan wel of je wat meer of minder kan.
Althans zo doe ik het altijd :p

Kan me voorstellen dat bijv powerlifters het wel nauwkeurig bijhouden omdat die zoveel mogelijk wilen tillen.

Ongeveer wel ja, alleen afgelopen week met Bench en Squat wist ik het niet precies meer.
Dit ervaar ik dan wel als wat vervelend om dat dan ter plekke uit te vogelen.

Ik pak gemiddeld +-7 oefeningen per trainingssessie om van alles ongeveer het gewicht te onthouden.

Als je dan bijv. het gewicht van vorige week weer pakt en je zou eigenlijk zwaarder kunnen mis je dan dus wel "progressive overload".

Ik kwam afgelopen week toevallig achter dat ik met de T-Bar Row zwaarder had gekund en na de laatste set besefte ik mij dat ik hetzelfde gewicht van vorige week aan het uitvoeren was.
 
Ongeveer wel ja, alleen afgelopen week met Bench en Squat wist ik het niet precies meer.
Dit ervaar ik dan wel als wat vervelend om dat dan ter plekke uit te vogelen.

Ik pak gemiddeld +-7 oefeningen per trainingssessie om van alles ongeveer het gewicht te onthouden.

Als je dan bijv. het gewicht van vorige week weer pakt en je zou eigenlijk zwaarder kunnen mis je dan dus wel "progressive overload".

Ik kwam afgelopen week toevallig achter dat ik met de T-Bar Row zwaarder had gekund en na de laatste set besefte ik mij dat ik hetzelfde gewicht van vorige week aan het uitvoeren was.

Ja ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Ik doe zelf ook rond de 7 oefeningen per sessie, ik onthoud het eigenlijk vanzelf. En anders doe ik gewoon 1 warming up setje en dan kun je ongeveer aanvoelen hoever je kunt gaan.

Ik denk dat je na verloop van tijd er wel gevoel bij krijgt, precies onthouden is wel heel overdreven :p
Tot die tijd misschien gewoon in je telefoon zetten oid.
 
Progressie bijhouden is ook zoveel werk hé...

Echt he, van alle aspecten van fitness is dit toch echt wel de minste moeite.

Voor mij hoeft het ook niet om alles bij te houden ... ik weet ook perfect alle gewichten uit men hoofd.

Dan hou je het dus perfect allemaal bij, alleen niet op papier.
 
Echt he, van alle aspecten van fitness is dit toch echt wel de minste moeite.



Dan hou je het dus perfect allemaal bij, alleen niet op papier.

Ja vind ik wel ja ...

Na elke set elke keer weer de reps noteren.

Wat ik wel een tijdje heb gedaan is het gewicht noteren. Dus niet het aantal sets en reps.

Als ik bijv. 3x8 doe en pak een set extra of meer herhalingen. Dan noteer ik alleen het gewicht en niet hoeveel herhalingen en sets.
 
Hoe sterk je bent in cijfertjes uitgedrukt is niet van belang voor een goed lichaam.

Je voelt aan je voel setjes en voorbereidende sets welke gewichten je gaat pakken in je werksets.
Als je een paar keer een oefening hebt gedaan met dezelfde gewichten en er is geen vooruitgang dan weet je dat wel denk ik. Na een tijdje bankdrukken weet je wel of je nou op de 60 kilo zat of op de 110 kilo.

Wat

:roflol:

Voelsetjes:roflol:
 
Ja vind ik wel ja ...

Na elke set elke keer weer de reps noteren.

Wat ik wel een tijdje heb gedaan is het gewicht noteren. Dus niet het aantal sets en reps.

Als ik bijv. 3x8 doe en pak een set extra of meer herhalingen. Dan noteer ik alleen het gewicht en niet hoeveel herhalingen en sets.

Wat doe je dan tussen sets, in die minuut of minuten, het is niet alsof je het druk hebt dan... Gewicht noteerde je wel, maar effe '8x' erbij noteren is te veel moeite. Naja, het is jouw leven, maar ik vin' raar.
 
Gebruik anders een app als schrijven te veel moeite is, progression tracker is een leuke app voor Android.
 
Back
Naar boven