XXL Nutrition

Trainen op jonge leeftijd (14jaar )

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

White Knight

Mean Machine
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
17 apr 2004
Berichten
2.195
Waardering
134
Lengte
1m73
Massa
83kg
Kzit dus met het volgende zelf heb ik nog niet de kennis genoeg om dit te weten dus vraag ik het maar hier.

Zit dus met het volgende ik ken iemand die slechts 14 jaar is en echt graag zou willen trainen maar ik weet niet of er beperkingen zijn, zoals het niet voluit gaan in het gewicht, hebben jullie raad?
 
Lekker laten trainen op fitness-niveau!
Hij krijgt er een goede botdichtheid van.
Kan absoluut geen kwaad.
 
kan best, Pascallutjeh was ook op z'n 14e begonnen volgens mij...
 
Ja maar Pascalletjuh is iemand anders dan dat ventje, kwa groei enzo. (ik bedoel hier niet mee dat krachttrainen je groei stopt, maar toch lijkt me op een jonge leeftijd niet echt heel goed als je meteen met flink zware gewichten aan de haal gaat).

Maar laat 'm gewoon fitnessen ja zodat ie een zeer goede basisopbouwt en over 2 of 3 jaar kan doorgaan met krachttrainen of bb'en.
 
gewoon de eerste tijd hem echt de oefeningen leren duz geen gewicht maar puur op techniek als die die perfect onder controle heeft kun je wel wat zwaarder gaan trainen. ik begon toen ik 15 was en was toen ook al uitgegroeid. ken ook lui die al van af hun 11 e trainen en die zijn ook nog gewoon 1.85 geworden. duz het valt allemaal wel mee.
 
ik train sinds men 15de, en ik groei (lengte) nog steeds, dus volgens mij geen probleem
 
ik kwam mijn eerste sportschool binnen toen k nog net geen 14 was, mocht toen all1 puur op techniek trainen en zo was ik gewoon lkkr bezig, heb 2 maanden daar getraind, toen half jaar niks, 2e sportschool binnengegaan met groep vrienden, was gewoon meer voor de lol, maar ik ben er wel zeker op voorruit gegaan, toen kreeg k de smaak te pakken, en begon toen k net 15 was met trainen in een(k vindt het wel een hardcore) sportschool, waar al die grote gasten me in het begin ook gek aankeken, maar ze zien me nu al n klein jaar 4 x per week binnenkomen en me vooruit gaan, ik ben wel de jongste daar, maar ik vindt dat je vanaf je 15e gewoon lkkr ken knalle, als je wel de techniek goed beheerst, en wat k ook merk is dat mijn btje basiskennis over voedsel veel tepas komt..:D
 
Knighty` zei:
Kzit dus met het volgende zelf heb ik nog niet de kennis genoeg om dit te weten dus vraag ik het maar hier.

Zit dus met het volgende ik ken iemand die slechts 14 jaar is en echt graag zou willen trainen maar ik weet niet of er beperkingen zijn, zoals het niet voluit gaan in het gewicht, hebben jullie raad?

Trainen op Fitness niveau tot hij de groeispurt van puberteit is gepasseerd. Daarna kan hij doorknallen... Dat zou ik toch doen....

Hardcore trainen op op jonge leeftijd verhoogt de kans op spinale problemen ( rugprobs ) enorm. Vooral tijdens de groeispurt ! Het lichaam is dan redelijk gevoelig op dat vlak. Het is niet omdat sommigen hier geen last van hebben, dat je maat van 14 geen verhoogd risico loopt.

Groeiprobs zijn bij iedereen mogelijk door allerhande factoren als je het een beetje relativeert. En als je het lichaam te veel belast tijdens een gevoelige periode is het dan ook een beetje normaal dat je een verhoogd risico hebt op problemen die groeistoornissen kunnen teweeg brengen.

Als hij toch beslist om voluit te gaan, het is uiteindelijk zijn keuze, dan raad ik hem zeker aan om niet naar hyperextentie en hyperflexie toe te gaan met de romp. Die bewegingen onder zware belasting kunnen veel problemen geven thv de rug.
 
Zoals Vertigo als zegt. Op fitness niveau trainen tot de groeispurt is gepaseerd.
Zware krachttraining op jonge leeftijd is funest voor je botten en gewrichten. Die botten zijn nog niet sterk genoeg om zware krachten te kunnen weerstaan. Ook veel kraakbeenverbindingen zijn (nog) niet berekend op grote lasten.
 
ben begonnen met trainen op m'n 15e. Nergens last van :D
 
fitworld zei:
Zoals Vertigo als zegt. Op fitness niveau trainen tot de groeispurt is gepaseerd.
Zware krachttraining op jonge leeftijd is funest voor je botten en gewrichten. Die botten zijn nog niet sterk genoeg om zware krachten te kunnen weerstaan. Ook veel kraakbeenverbindingen zijn (nog) niet berekend op grote lasten.

??? Ik dacht toch echt dat hardlopen en alleen springen in de lucht al voor een enorme belasting op je botten en gewrichten zorgt. Met krachttraining valt dat dan wel weer mee.
 
maniac zei:
??? Ik dacht toch echt dat hardlopen en alleen springen in de lucht al voor een enorme belasting op je botten en gewrichten zorgt. Met krachttraining valt dat dan wel weer mee.
Zeker dat artikel van spike gelezen? ;)
Daar kan ik het niet helemaal mee eens zijn, als je springt of hardloopt gebruik je wel je eigen lichaamsgewicht he. Oftewel een gewicht waar je lichaam op dat moment op gebouwd is en het dus aan kan.
 
euhm, lichaamsgewicht + de klap en de schokken van het landen, en die zijn ongeveer 3 maal het lichaamsgewicht geloof ik. Niet veel tieners squatten 3 maal hun lichaamsgewicht volgens mij :P
 
ik ben idd ook begonnen op mijn 14e en ik had toen de groeispurt al achter de rug. En nu 1 jaar later ben ik 4cm gegroeid dus ik denk niet dat het trainen dat beinvloed heeft.En heb verder ook nergens last van dus ik zou zeggen gewoon doen :thumbs:


maar wel wat de anderen al zeiden: eerst goed de techniek leren!
 
Gewoon lekker die jongen laten knallen!! Lekker hardcore, en als ie 15 of 16 is lekker genieten van al die breezer meisjes die die dan kan palen. :thumb:
 
Ik ben ook begonnen op men 15de, en ben nog steeds 15 ;)
 
Wakaera zei:
euhm, lichaamsgewicht + de klap en de schokken van het landen, en die zijn ongeveer 3 maal het lichaamsgewicht geloof ik. Niet veel tieners squatten 3 maal hun lichaamsgewicht volgens mij :P
Jah en je gaat ook 4 setjes van 10 reps heel hoog staan springen en landen ;)
Oftewel als je traint dan zit je echt puur dat gebied te 'stressen', iig ik heb een heel ander gevoel in me benen dan bijv. van gym vroeger (waarbij je ook wel 's moest springen of rennen ofzo) dan dat ik een setje ga squatten..
 
Eh....

Hardcore trainen gaat je groei op zich niet echt sterk beïnvloeden. Wat je wel hebt is dat je voor en tijdens de puberteit een groter risico hebt op blessures. Voornamelijk thv de wervelkolom.

Je hebt een groter risico op stressfracturen en discusproblemen. als je epifysaire groeischijf dan wordt beschadigd of losraakt kan je groeistoornissen krijgen. simple as that.
Het is ondertussen al meerdermaals bewezen dat jonge mensen die op hoog niveau trainen later meer last hebben van lage rug pijn en andere rugproblemen.

Het is niet omdat hier een paar mensen zitten die nogal jong zijn begonnen en geen problemen hebben, dat je geen verhoogde kans hebt om miserie te krijgen. Maar nogmaals... das een keuze die je voor jezelf moet maken.
 
Vertigo zei:
Eh....

Hardcore trainen gaat je groei op zich niet echt sterk beïnvloeden. Wat je wel hebt is dat je voor en tijdens de puberteit een groter risico hebt op blessures. Voornamelijk thv de wervelkolom.

Je hebt een groter risico op stressfracturen en discusproblemen. als je epifysaire groeischijf dan wordt beschadigd of losraakt kan je groeistoornissen krijgen. simple as that.
Het is ondertussen al meerdermaals bewezen dat jonge mensen die op hoog niveau trainen later meer last hebben van lage rug pijn en andere rugproblemen.

Het is niet omdat hier een paar mensen zitten die nogal jong zijn begonnen en geen problemen hebben, dat je geen verhoogde kans hebt om miserie te krijgen. Maar nogmaals... das een keuze die je voor jezelf moet maken.

tuurlijk maar dat is ook bij andere sporten. Dat geldt voor ook voor basketballers, voetballers, turners enz

en dan niet persee die blessures aan de rug maar ook aan hamstrings en weet ik het allemaal.
 
Bij voetbal, basketbal komt dus echt niet zoveel druk te staan op je ruggewervels als je zwaar gaat squatten hoor..
Tuurlijk belast je je lichaam met andere sporten net zo goed, maar das eigen lichaamsgewicht (en daar rust niet tig kilo's op je schouder)
En dat als je springt dat dat 3x zoveel als je eigen lichaamsgewicht zou zijn kan ik ook niet helemaal volgen.. dus iedereen die springt zou dan 3x zijn eigen lichaamsgewicht wegduwen, waarom kan ik dan niet 3x mijn lichaamsgewicht squatten.. ? Wat ik daarmee probeer te zeggen is dat springen dus echt niet 3x je eigen lichaamsgewicht kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven