Fitness Seller

Trainen op jonge leeftijd (14jaar )

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mouzer zei:
Bij voetbal, basketbal komt dus echt niet zoveel druk te staan op je ruggewervels als je zwaar gaat squatten hoor..
Tuurlijk belast je je lichaam met andere sporten net zo goed, maar das eigen lichaamsgewicht (en daar rust niet tig kilo's op je schouder)
En dat als je springt dat dat 3x zoveel als je eigen lichaamsgewicht zou zijn kan ik ook niet helemaal volgen.. dus iedereen die springt zou dan 3x zijn eigen lichaamsgewicht wegduwen, waarom kan ik dan niet 3x mijn lichaamsgewicht squatten.. ? Wat ik daarmee probeer te zeggen is dat springen dus echt niet 3x je eigen lichaamsgewicht kan zijn.

basktetballers springen toch ook?

en ik had het ook niet persee over die rugwervels maar gewoon ook andere blessures wat voetballers enzo allemaal hebben. En wat dacht je van kickboxers enzo van mijn leeftijd die allemaal klappen krijgen dat is net zo slecht. Maar als je het zo gaat bekijken heeft zowat elke sport wel wat slechts...en voetballers nemen die blessures toch ook verlief? dus dan moeten wij dat ook maar doen vind ik...
 
Die blessures van voetballers en kickboxers zijn ander soort blessures,
vertigo bedoelde meer de blessures aan gewrichten en wervels door te zware dingen te tillen.

Maar ook weer niet meteen gaan denken dat zodra je ook maar een beetje aan krachttraining doet dat je meteen stopt met groeien, zo erg is het niet ;)
 
Mouzer zei:
Die blessures van voetballers en kickboxers zijn ander soort blessures,
vertigo bedoelde meer de blessures aan gewrichten en wervels door te zware dingen te tillen.

Maar ook weer niet meteen gaan denken dat zodra je ook maar een beetje aan krachttraining doet dat je meteen stopt met groeien, zo erg is het niet ;)

nee oke maar dat wist ik al anders deed ik nu niet bb'en.

Maar volgens mij is bb echt niet de enige sport waarvan je blessures aan je gewrichten en wervels kunt krijgen hoor...
 
pascalletjuhh zei:
nee oke maar dat wist ik al anders deed ik nu niet bb'en.

Maar volgens mij is bb echt niet de enige sport waarvan je blessures aan je gewrichten en wervels kunt krijgen hoor...

Idd, b.v vechtsporten (judo / jiu-jitsu)... En veel ouders stoppen hun kinderen daar op (zelfs vanaf 4 jr).

Ik ben trouwens van mening dat je juist kinderen niet mag laten trainen zonder dat hij/zij een persoonlijke trainer heeft (squat / benchpress / deadlift).
 
Laatst bewerkt:
Mouzer zei:
Bij voetbal, basketbal komt dus echt niet zoveel druk te staan op je ruggewervels als je zwaar gaat squatten hoor..
Tuurlijk belast je je lichaam met andere sporten net zo goed, maar das eigen lichaamsgewicht (en daar rust niet tig kilo's op je schouder)
En dat als je springt dat dat 3x zoveel als je eigen lichaamsgewicht zou zijn kan ik ook niet helemaal volgen.. dus iedereen die springt zou dan 3x zijn eigen lichaamsgewicht wegduwen, waarom kan ik dan niet 3x mijn lichaamsgewicht squatten.. ? Wat ik daarmee probeer te zeggen is dat springen dus echt niet 3x je eigen lichaamsgewicht kan zijn.


dude, het ging over de druk op je gewrichten...en geloof hem nou maar dat dat 3x zo groot is...

hoe wilde je anders verklaren dat m'n deck(voor de mensen die niet into skateboarding zijn, dat is de 'plank' van het board) NIET brak toen er een dikke pimp mercedes overheen reed, maar vervolgens(ookal is ie nieuw) simpel breekt als je een 5 stair verkeerd stickt...

en ja, die auto reed er midden overheen, bij een maat is er zelfs al eens een busje overheen gegaan.


en nee, ik ben niet zo huge dat ik meer weeg dan een mercedes :D
 
Mouzer zei:
Bij voetbal, basketbal komt dus echt niet zoveel druk te staan op je ruggewervels als je zwaar gaat squatten hoor..
Tuurlijk belast je je lichaam met andere sporten net zo goed, maar das eigen lichaamsgewicht (en daar rust niet tig kilo's op je schouder)
En dat als je springt dat dat 3x zoveel als je eigen lichaamsgewicht zou zijn kan ik ook niet helemaal volgen.. dus iedereen die springt zou dan 3x zijn eigen lichaamsgewicht wegduwen, waarom kan ik dan niet 3x mijn lichaamsgewicht squatten.. ? Wat ik daarmee probeer te zeggen is dat springen dus echt niet 3x je eigen lichaamsgewicht kan zijn.
het gaat hem niet om het springen, maar om de landing
 
Adema zei:
dude, het ging over de druk op je gewrichten...en geloof hem nou maar dat dat 3x zo groot is...

hoe wilde je anders verklaren dat m'n deck(voor de mensen die niet into skateboarding zijn, dat is de 'plank' van het board) NIET brak toen er een dikke pimp mercedes overheen reed, maar vervolgens(ookal is ie nieuw) simpel breekt als je een 5 stair verkeerd stickt...

en ja, die auto reed er midden overheen, bij een maat is er zelfs al eens een busje overheen gegaan.


en nee, ik ben niet zo huge dat ik meer weeg dan een mercedes :D
Vreemd.. kzag laatst bij CKY van Bam Margera gingen ze ook een skateboard kapot maken, die gast moest dus echt HEEL wat kapriolen uithalen wou ie dat ding kapot krijgen..

Maar ik weet niet wat een 5stair is? Als je van 5trappen hoog erop komt ofzo?

En de landing.. mjah je zakt toch door je knieeen heen neem ik aan? Dat 'verzacht' de landing al een heleboel.
 
ja, sorry, was ff vergeten uit te leggen...5 stair is 5 treden...ligt eraan hoe groot die is, maar goed. maak daar een kickflip(board draait om lengte-as) vanaf, en land met 1 voet op de tail(achterste 'uitstekende' stuk, dat schuin omhoog loopt), nose(tegenovergestelde van tail) of in het midden, en je deck breekt zo makkelijk als een tandenstoker...laat je er een auto overheen rijden, en hij buigt alleen iets door...

je moet ook rekening houden met de valversnelling enz die jouw druk op de ondergrond(en je gewrichten) gigantisch omhoog gooit
En de landing.. mjah je zakt toch door je knieeen heen neem ik aan? Dat 'verzacht' de landing al een heleboel.
klopt. en het zorgt ervoor dat je je onderrug niet verkracht...maar het klopt wel wat je ook zegt over cky...de ene keer breekt een deck gewoon sneller dan de andere keer...ligt er een beetje aan...

schiet me nog ff iets te binnen...
ik weet niet precies hoe dat heet, maar je ziet/hoort/leest wel eens over die martial arts dudes die blokken beton in stukken rammen...
die rammen ze doormidden, ze zouden kunnen drukken maar dat schiet niet echt op
 
Laatst bewerkt:
Ik neem vanaf deze vakantie mijn vriendin haar broertje ook mee(14 jaar wordt 15) en ga ervan uit dat het geen kwaad kan als hij het maar rustig aan doet.Het eerste jaar, jaren relax en niet al te zwaar en vermits hij mager is hem nu laten te focussen op gewichtswinst, zodat hij dit later kan benutten.
 
Mouzer zei:
En dat als je springt dat dat 3x zoveel als je eigen lichaamsgewicht zou zijn kan ik ook niet helemaal volgen.. dus iedereen die springt zou dan 3x zijn eigen lichaamsgewicht wegduwen, waarom kan ik dan niet 3x mijn lichaamsgewicht squatten.. ? Wat ik daarmee probeer te zeggen is dat springen dus echt niet 3x je eigen lichaamsgewicht kan zijn.

Het gaat om de landing. Je hebt toch weleens gehoord van Newton. Door de versnelling komen er meer krachten.
 
maniac zei:
Het gaat om de landing. Je hebt toch weleens gehoord van Newton. Door de versnelling komen er meer krachten.

F = M x A 8)
 
pascalletjuhh zei:
tuurlijk maar dat is ook bij andere sporten. Dat geldt voor ook voor basketballers, voetballers, turners enz

en dan niet persee die blessures aan de rug maar ook aan hamstrings en weet ik het allemaal.

We hebben het hier over kleine spierblessures en serieuze blessures tijdens de puberteit waar je serieuze probs aan over houdt.
Stel je voor dat de groeischijf van 1 wervel half barst. je hebt dan na de puberteit wel een scoliose van een 10-20 graden. Een spierverrekking is op zich niet zo erg.

Nu zijn er bepaalde sporten waar je wel serieuze letsels mee kan oplopen als je er niet verantwoord mee omspringt. Hoog competitief turnen bvb.... Dat is pakken zwaarder dan voetballen...
 
Vertigo zei:
We hebben het hier over kleine spierblessures en serieuze blessures tijdens de puberteit waar je serieuze probs aan over houdt.
Stel je voor dat de groeischijf van 1 wervel half barst. je hebt dan na de puberteit wel een scoliose van een 10-20 graden. Een spierverrekking is op zich niet zo erg.

Nu zijn er bepaalde sporten waar je wel serieuze letsels mee kan oplopen als je er niet verantwoord mee omspringt. Hoog competitief turnen bvb.... Dat is pakken zwaarder dan voetballen...

oke maar turners nemen dat voorlief . Ik ook.Overal zitten risico's aan en die moet je maar nemen he. Ook als je uit gegroeid bent kun je blessures aan je weverls enzo oplopen. En het is toch ook niet gezegd DAT het gebeurd maar dat het KAN gebeuren ofniet?
 
Laatst bewerkt:
pascalletjuhh zei:
oke maar turners nemen dat voorlief . Ik ook.Overal zitten risico's aan en die moet je maar nemen he. Ook als je uit gegroeid bent kun je blessures aan je weverls enzo oplopen. En het is toch ook niet gezegd DAT het gebeurd maar dat het KAN gebeuren ofniet?

je kan idd letsels krijgen aan je wervels als je uit bent gegroeid, maar tijdens de groeispurt heb je er een sterk verhoogd risico op en je zit dan ook met veel een veel zwaardere nasleep... MOET je dat risico nemen ? NEE... MAG je dat risico nemen ? JA... Het is zijn keuze, net als jij die hebt mogen maken...

Die kerel gaat prob binnenkort de groeispurt in, is het nu werkelijk zo erg om een paar maanden te wachten met echt hardcore te gaan bb'en ? Laat hem eerst eens goed kennis maken met fitness en als hij wat meer wil, laat hem dan zwaardere oefeningen doen die de romp niet tot in hyperextentie of flexie brengen ( bvb. deadlifts ) tot na de groeispurt.

Je hoeft jezelf niet zo te verdedigen zenne...
Ik snap heel goed wat je wil zeggen en ik volg je er deels in.

Ik heb ook niet gezegd dat dit gaat gebeuren, enkel dat je er een verhoogd risico toe hebt en dat het in de medische literatuur aangeraden is te wachten met hardcore te trainen tot na de groeispurt.

Enfin, ik heb telkens in m'n vorige posts gezegd dat die beslissing bij de persoon zelf ligt... Als hij/zij met dat verhoogd risico wil trainen, dan is dat zo hé. Ik ga zeker geen preek geven over wat je niet of wel mag/moet doen.

Waar ik wel sterk in geloof is dat de persoon in kwestie op de hoogte moet zijn van wat hij juist aan het doen is met zijn lichaam en welke gevolgen dit kan hebben. Wat hij met die info doet, is zijn keuze...
 
Vertigo zei:
je kan idd letsels krijgen aan je wervels als je uit bent gegroeid, maar tijdens de groeispurt heb je er een sterk verhoogd risico op en je zit dan ook met veel een veel zwaardere nasleep... MOET je dat risico nemen ? NEE... MAG je dat risico nemen ? JA... Het is zijn keuze, net als jij die hebt mogen maken...

Die kerel gaat prob binnenkort de groeispurt in, is het nu werkelijk zo erg om een paar maanden te wachten met echt hardcore te gaan bb'en ? Laat hem eerst eens goed kennis maken met fitness en als hij wat meer wil, laat hem dan zwaardere oefeningen doen die de romp niet tot in hyperextentie of flexie brengen ( bvb. deadlifts ) tot na de groeispurt.

Je hoeft jezelf niet zo te verdedigen zenne...
Ik snap heel goed wat je wil zeggen en ik volg je er deels in.

Ik heb ook niet gezegd dat dit gaat gebeuren, enkel dat je er een verhoogd risico toe hebt en dat het in de medische literatuur aangeraden is te wachten met hardcore te trainen tot na de groeispurt.

Enfin, ik heb telkens in m'n vorige posts gezegd dat die beslissing bij de persoon zelf ligt... Als hij/zij met dat verhoogd risico wil trainen, dan is dat zo hé. Ik ga zeker geen preek geven over wat je niet of wel mag/moet doen.

Waar ik wel sterk in geloof is dat de persoon in kwestie op de hoogte moet zijn van wat hij juist aan het doen is met zijn lichaam en welke gevolgen dit kan hebben. Wat hij met die info doet, is zijn keuze...

ja oke ik begrijp wel wat je bedoeld maar ik sprak net ff voor mezelf. Ik heb de groeispurt al gehad en ik ben op de hoogte van wat ik aan het doen ben en wat de gevolgen daarvan zijn, dat kan ik van die jongen natuurlijk niet weten en daar hebben we het tenslotte over.
 
DumphuiZ zei:

Fres = Mxg in dit geval als ik me niet vergis:P

g=9,8 m/s²
de kracht wordt vermenigvuldigd met 9,8..nou nemen we ff 70 kg als massa...70x9,8=686
is toch wel ff ietsie pietsie meer dan met 100kg(totaal dus 170) op je nek :D

dat komt ook grofweg in de buurt van die 3x zo grote kracht..
ik heb alleen al een paar weken geen natuurkundeboek meer gezien, so correct me if I'm wrong:)!
 
Laatst bewerkt:
Adema zei:
Fres = Mxg in dit geval als ik me niet vergis:P

g=9,8 m/s²
de kracht wordt vermenigvuldigd met 9,8..nou nemen we ff 70 kg als massa...70x9,8=686
is toch wel ff ietsie pietsie meer dan met 100kg(totaal dus 170) op je nek :D

dat komt ook grofweg in de buurt van die 3x zo grote kracht..
ik heb alleen al een paar weken geen natuurkundeboek meer gezien, so correct me if I'm wrong:)!

Hehe, aangenomen dat je recht de lucht in springt en ook zo neerkomt. Als je romp een iets andere hoek heeft verandert het moment ook...

Eh, m'n biomechanica is ook al ver in m'n achterhoofd...
 
ja klopt, maar dit was ff een grove schets van die theorie dat springen stukken zwaarder aankomt dan squatten.
 
'k word over een maandje 15, train nu dus bijna een jaar, ik begin nu pas echt sneller vooruit te gaan qua massa en gewicht.. en heb in het begin niet overdreven rustig gedaan, zolang ik me er maar goed bij voel.
 
Adema zei:
Fres = Mxg in dit geval als ik me niet vergis:P

g=9,8 m/s²
de kracht wordt vermenigvuldigd met 9,8..nou nemen we ff 70 kg als massa...70x9,8=686
is toch wel ff ietsie pietsie meer dan met 100kg(totaal dus 170) op je nek :D

dat komt ook grofweg in de buurt van die 3x zo grote kracht..
ik heb alleen al een paar weken geen natuurkundeboek meer gezien, so correct me if I'm wrong:)!

Wat je hierbij vergeet is dat de kracht anders is dan bij krachtraining. Bij trainen met (losse) gewichten heb je vaak ook een exentrische contractie. Bij deze contractie komt er veel kracht te staan op de spier zelf maar ook op de pezen en de daarbij behoorende botten/gewrichten. De botten van onvolgroeide tieners zijn minder sterk en kunnen minder grote trek en duw krachten hebben. Daarom kan krachttraining funest zijn op jonge leeftijd.

Voor zover ik weet wordt in veel medische literatuur krachttraining (met gewichten) op jonge leeftijd afgeraden.

En er is een verschil tussen blessures en problemen als gevolg van vergroeiingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven