AndroidHealthClinic

Trainen op jonge leeftijd (14jaar )

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Alleen met oefeningen waar het gewicht komt te rusten op de wervelkolom moet je echt oppassen, maar gewichtheffen heeft ook veel voordelen voor de gezondheid van tieners (zowel indirect als direct). Maar of je nu volwassen bent of nog niet, je moet nooit gewichten onderschatten ofwel jezelf overschatten... zoiets leidt geheid tot problemen.
 
De botten van onvolgroeide tieners zijn minder sterk en kunnen minder grote trek en duw krachten hebben.

ik snap je verhaal, maar bedoel je dit relatief of absoluut?
in het laatste geval zou het weinig uitmaken aangezien je voordat je echt zwaar kunt gaan een paar jaar verder bent...
 
Adema zei:
ik snap je verhaal, maar bedoel je dit relatief of absoluut?
in het laatste geval zou het weinig uitmaken aangezien je voordat je echt zwaar kunt gaan een paar jaar verder bent...

Dit is absoluut. Je omschrijft zelf het probleem al. "Voordat je zwaar zou kunnen gaan". Maar je gaat al snel te zwaar.
Je hoeft niet echt zwaar te gaan om je botten ed over te belasten. In andere woorden, dat je een gewicht omhoog krijgt wil niet zeggen dat het niet belastend voor je is.
Tel daar bij op de de wil om zo snel mogelijk zo breed mogelijk te worden. Als 14/15 jarige gieren de hormonen door je lichaam en je wilt liefst zo breed worden dat die meisjes je ook zien staan. (dit is laatste is natuurlijk niet bij iedereen het geval maar wel vaak)

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het fout uitvoeren van oefeningen. ALs je bij een willekeurig fitness centrum gaat kijken dan zie je dat voornamenlijk de jongens rond de 15 jaar de meeste fouten maken. Dit is natuurlijk goed te voorkomen of op te lossen maar toch.
(ook dit geld natuurlijk niet voor iedereen)

ps. om ff mieren te nken: de gravitatie is niet 9.8 maar 9.81 :p en bovendien is ie niet overal in de wereld gelijk. Dus is er ook nog verschil waar je hardloopt. Doet verder niks af aan je verhaal (het maakt voor je bereking geen zak uit) maar 't viel mij gewoon op ;)
 
Laatst bewerkt:
fitworld zei:
En dan hebben we het nog niet eens gehad over het fout uitvoeren van oefeningen. ALs je bij een willekeurig fitness centrum gaat kijken dan zie je dat voornamenlijk de jongens rond de 15 jaar de meeste fouten maken. Dit is natuurlijk goed te voorkomen of op te lossen maar toch.
(ook dit geld natuurlijk niet voor iedereen)

En hoeveel jongens en volwassenen ken je dan? Ik vind dit persoonlijk een verkeerde generalisatie, iedereen die net begint maakt fouten en veelal dezelfde. Maar zoals ik eerder al zei, kinderen / jonge tieners moet je alleen laten trainen als er persoonlijke supervisie is.
 
fitworld zei:
Dit is absoluut. Je omschrijft zelf het probleem al. "Voordat je zwaar zou kunnen gaan". Maar je gaat al snel te zwaar.
Je hoeft niet echt zwaar te gaan om je botten ed over te belasten. In andere woorden, dat je een gewicht omhoog krijgt wil niet zeggen dat het niet belastend voor je is.
Tel daar bij op de de wil om zo snel mogelijk zo breed mogelijk te worden. Als 14/15 jarige gieren de hormonen door je lichaam en je wilt liefst zo breed worden dat die meisjes je ook zien staan. (dit is laatste is natuurlijk niet bij iedereen het geval maar wel vaak)

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het fout uitvoeren van oefeningen. ALs je bij een willekeurig fitness centrum gaat kijken dan zie je dat voornamenlijk de jongens rond de 15 jaar de meeste fouten maken. Dit is natuurlijk goed te voorkomen of op te lossen maar toch.
(ook dit geld natuurlijk niet voor iedereen)

ps. om ff mieren te nken: de gravitatie is niet 9.8 maar 9.81 :p en bovendien is ie niet overal in de wereld gelijk. Dus is er ook nog verschil waar je hardloopt. Doet verder niks af aan je verhaal (het maakt voor je bereking geen zak uit) maar 't viel mij gewoon op ;)


haha ok. maar dude bedankt, weer wat geleerd:)

ps, het is toch dat er een verschil is van 0,2 tussen een plek op de evenaar en op de noordpool:P:D?
 
Adema zei:
haha ok. maar dude bedankt, weer wat geleerd:)

ps, het is toch dat er een verschil is van 0,2 tussen een plek op de evenaar en op de noordpool:P:D?

Het gaat ook om de afstand tot de aarde, op hoge bergen is de zwaartekracht logischerwijs lager.
 
DumphuiZ zei:
En hoeveel jongens en volwassenen ken je dan? Ik vind dit persoonlijk een verkeerde generalisatie, iedereen die net begint maakt fouten en veelal dezelfde. Maar zoals ik eerder al zei, kinderen / jonge tieners moet je alleen laten trainen als er persoonlijke supervisie is.

Ten eerste generaliseer ik niet. Zie de zin: "dit geld niet voor iedereen natuurlijk".
Ten tweede heb ik stage gelopen bij meerder fitness centra en overal kwam ik het zelfde tegen. Jonge jongens die zo snel mogelijk zo breed mogelijk willen worden en dat denken te bereiken met de grootste dumble.
Iedereen die begint maakt natuurlijk fouten maar jongens willen zo snel mogelijk met lossen gewichten aan de gang. De kans dat je daar fouten mee maakt is groter dan bij fitness apparaten. Maar je hebt helemaal gelijk dat je jonge tieners eerst met persoonlijke begeleiding moet laten trainen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven