MuscleMeat

Trainen op massa....of toch niet? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Centaur

Colossal Veteran
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
14 jul 2004
Berichten
13.691
Waardering
417
Lengte
1m90
Massa
110kg
Goed, nou is mij altijd verteld, en weet ik eigenlijk niet beter, dat:

Laag gewicht, en hoge reps = trainen op kracht.
Hoog gewicht, en lage reps = trainen op massa.

Nou stond ik vandaag bij kneets te praten met Anja Timmer (ex Miss Universe) en haar stelling is dus dat: Als je wat lager gewicht neemt, en meer reps doet, dan belast je de spier langer, en creeer je op die manier meer massa dan explosief te trainen met lage reps. De spier heeft meer te verduren, zal meer beschadigen, en op die manier dus ook meer groeien tijdens herstel.

Nou ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden, en of iemand hier zelf ook ervaring mee heeft.
 
ik dacht 1-5 reps = trainen op kracht
6 - 12 reps = trainen op massa
> 12 reps = cardio :D
 
wat voor de 1 werkt werkt voor de ander niet.
Behoorlijk standaard antwoord, maar het is nou eenmaal de beste manier om erachter te komen. Hoewel ik persoonlijk nog nooit geprobeerd heb met hoge reps:)
 
Centaur zei:
1. Laag gewicht, en hoge reps = trainen op kracht.
2. Hoog gewicht, en lage reps = trainen op massa.

1. is trainen op uithuidingsvermogen.
2. is trainen op kracht/ massa

Die lange reps die zij aangeeft hebben imo niets te maken met hyptrofie, zo zou je met 1kg wel 1000hh kunnen maken maar groeien doe je niet. Gewoon lage reps hoge gewichten wil do the trick voor de meeste. Mocht je een extreem andere vezelverdeling hebben dan de meeste mensen dan zullen de hoge reps aanzetten tot massa.

IMO ;)
 
i.m.eddy zei:
ik dacht 1-5 reps = trainen op kracht
6 - 12 reps = trainen op massa
> 12 reps = cardio :D

Hehe dus even 20reps squaten met bijv. 100KG is cardio?
 
eduardjanssen zei:
1. is trainen op uithuidingsvermogen.
2. is trainen op kracht/ massa

Die lange reps die zij aangeeft hebben imo niets te maken met hyptrofie, zo zou je met 1kg wel 1000hh kunnen maken maar groeien doe je niet. Gewoon lage reps hoge gewichten wil do the trick voor de meeste. Mocht je een extreem andere vezelverdeling hebben dan de meeste mensen dan zullen de hoge reps aanzetten tot massa.

IMO ;)
We hebben het hier ook niet over 1 kilo he, wel even realistisch blijven. Verder blijft wel het feit dat ze zelf Miss Universe is geweest (en daarbij nog een hele waslijst aan noemenswaardige titels) dus lijkt het me dat ze niet zomaar wat uit d'r nek staat te lullen.
 
Centaur zei:
We hebben het hier ook niet over 1 kilo he, wel even realistisch blijven. Verder blijft wel het feit dat ze zelf Miss Universe is geweest (en daarbij nog een hele waslijst aan noemenswaardige titels) dus lijkt het me dat ze niet zomaar wat uit d'r nek staat te lullen.

Mja net zoals Henk Visser met z'n high reps, met alle respect ;). Als je terug gaat zul je zien dat ze allemaal zijn begonnen met zware compound en lage reps, en vraag maar na ze zal ze waarschijnlijk nog wel doen zo nu en dan.

Stel je neemt 80KG BP en drukt die 20KG, denk je echt dat dat super massa op gaat leveren zoals je die zou krijgen met bijv. 4x100? No way. Je spreekt de 2a vezels aan en die hebben een beperkt groeipotentieel veel beperkter als de 2b verzels. Dus hoge reps? Ja zeker op zijn tijd niet als basis.
 
Centaur zei:
We hebben het hier ook niet over 1 kilo he, wel even realistisch blijven. Verder blijft wel het feit dat ze zelf Miss Universe is geweest (en daarbij nog een hele waslijst aan noemenswaardige titels) dus lijkt het me dat ze niet zomaar wat uit d'r nek staat te lullen.
idd en Henk Visser trainde ook met vrij hoge reps en voor hem werkt het ook.
Alleen hij neemt wel weer roids dus echt een goed voorbeeld is het nu ook weer niet voor de gemiddelde naturel BBer:D



edit: EduardJanssen vertelt al hetzelfde
 
Henk Visser is echt niet begonnen met zo'n hoge reps, dat kan gewoon niet. Hij zit nu gewoon in zijn eindfase en daar doen heel veel bodybuilders hoge herhalingen.

(ok wat ik net heb getypt kan 100% onwaar zijn)
 
eduardjanssen zei:
Hehe dus even 20reps squaten met bijv. 100KG is cardio?
Lol :D

Nee volgens mij werkt het ongeveer zo: bij 7x 50 kilo tillen is de intensiteit per rep hoger dan 14x 25 kilo, en dus effectiever voor hyptrofie. Er van uit gaande dat de vorm en reptijd goed is natuurlijk...
 
delguy zei:
Henk Visser is echt niet begonnen met zo'n hoge reps, dat kan gewoon niet. Hij zit nu gewoon in zijn eindfase en daar doen heel veel bodybuilders hoge herhalingen.

(ok wat ik net heb getypt kan 100% onwaar zijn)


Dat zeg ik toch GVD.
 
eduardjanssen zei:
Die lange reps die zij aangeeft hebben imo niets te maken met hyptrofie, zo zou je met 1kg wel 1000hh kunnen maken maar groeien doe je niet.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Laten we als voorbeeld een stratenmaker nemen die niet met gewichten traint. Die maakt dagelijks duizende herhalingen met een klinkertje van nog geen kilo en heeft toch een flinke bult massa. Ik denk dat je van alle hoeveelheden herhalingen groeit. Waarop iemand het hardst groeit moet hij natuurlijk zelf uitzoeken..
 
Brutez zei:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Laten we als voorbeeld een stratenmaker nemen die niet met gewichten traint. Die maakt dagelijks duizende herhalingen met een klinkertje van nog geen kilo en heeft toch een flinke bult massa. Ik denk dat je van alle hoeveelheden herhalingen groeit. Waarop iemand het hardst groeit moet hij natuurlijk zelf uitzoeken..


Je denkt toch hopelijk niet dat die stratenmaken die massa van dat klinkertje heeft he. En hoeveel stratenmakers hebben nu echt massa? Ik zie ze niet vaak hoor, het zijn meestal geen ecto's, maar echte massa?
 
eduardjanssen zei:
Je denkt toch hopelijk niet dat die stratenmaken die massa van dat klinkertje heeft he. En hoeveel stratenmakers hebben nu echt massa? Ik zie ze niet vaak hoor, het zijn meestal geen ecto's, maar echte massa?

Yep, echte massa. Ik zie ze wel eens, sterker nog, ik ken er een paar. Trainen ho maar, maar massa is duidelijk aanwezig. Maar het zal natuurlijk vooral aan je genen liggen. Eigenlijk valt er geen zinnig woord over te zeggen. De ene maakt 50 reps de andere 6. Ze verklaren elkaar beide voor gek maar beide groeien ze. Dus wat is wijsheid? Zeg jij het maar..
 
eduardjanssen zei:
Hehe dus even 20reps squaten met bijv. 100KG is cardio?

yep... als het je 20RM is (of nog erger) dan wel.. als je 20 reps squat met je 10 RM van 100 kilo, dan niet :)

Natuurlijk zul je ook gaan groeien op 20-25 reps (met je 25 RM zeg maar), maar wel een stuk minder dan op zeg maar 6 - 12
 
misschien de tijd dat de spier belast word het meest belangrijke , dus :

traag bewegen --> weinig reps
snel bewegen --> veel reps
 
het beste is een combinatie van beide, ene keer wat meer en andere keer wat minder reps/gewicht
 
Back
Naar boven