MuscleMeat

Trainen op nuchtere maag? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

MrJ

10 year + member
Elite Member
20 jaar lid
Lid geworden
28 jan 2003
Berichten
18.436
Waardering
185
Lengte
1m83
Massa
86kg
Vetpercentage
12%
Iemand kwam zojuist me de mededeling dat trainen op een nuchtere maag goed is voor een vetverbranding, hij wist zich gesteund door dit artikel: http://www.sportscompany.nl/stap10.asp

6. Doe High-intensity Interval trainingen op een nuchtere maag, 3 x per week
Recent wetenschappelijk onderzoek, gepubliceerd in het blad Medicine and Science in Sports and Excercice, heeft aangetoond dat hoog intensieve intervaltrainingen een naverbranding van calorieverbruik realiseren van 142% ten opzichte van het normale verbruik, in tegenstelling tot laag intensieve trainingen waarbij namelijk geen extra verhoogde na – verbranding te zien is. Bij trainingen op de nuchtere maag haalt het lichaam direct de energievoorziening uit de "vetdepots" omdat de glycogeen levels dan zeer laag zijn. Vooral als de laatste avond maaltijd weinig of geen geen koolhydraten bevat, zal het lichaam direct beginnen met het verbranden van vet. Tot drie uur na de training is met metabolisme sterk verhoogd, wat een behoorlijke impact heeft op vetverbranding gedurende de rest van de dag.

Nu ben ikzelf van mening dat trainen op een lege maag not done is, aangezien je dan snel op je spierweefsel gaat teren ipv je vetcellen (dacht ik).

Hoe denken/wat weten jullie hierover?
 
dat, en dat je je meestal slecht voelt als je traint op lege maag..
 
ik zou het 'gewoon' houden bij cardio op nuchtere maag...

je workouts kun je naar mijn mening beter in de namiddag/avond doen... wanneer je al meerdere maaltijden hebt gehad, je meer energie hebt en je cortisol lager is....

alleen als je ketodieet doet, is het goed om eventueel op nuchtere maag een vorm van depletion workout te doen... full-body workout aan het eind van de week, waarna je begint aan je carb-up.
 
Dacht ik ook al.

Ik doe het trouwens niet hoor, ik kan zelf niet eens goed trainen zonder eerst de hele dag gegeten te hebben.

Meer in z'n algemeenheid dus. Maar goed, normale cardio op nuchtere maag kan wel?
 
yep, cardio wel. eventueel nog stacker nemen voor je cardio of kop koffie.

over de wheyshake zijn de meningen verdeeld, ik neem dat echter wel een half uur voor mn cardio sochtends..dus nuchtere maag...?:D
 
Originally posted by MrJ
ik kan zelf niet eens goed trainen zonder eerst de hele dag gegeten te hebben.

Meer in z'n algemeenheid dus. Maar goed, normale cardio op nuchtere maag kan wel?

Ik ben ook voor cardio op de nuchtere maag (helemaal nuchter ook geen whey). Maar langer dan 30 minuten is dat echt niet uit te houden. Liever nog korter. Iets van 15-20 minuten. En niet zo suf snelwandelen, maar gewoon GAAN. Of wat intervallen snel gaan totdat je over je tong struikeld dan weer ietsje rustiger.
Daarna snel whey dextrose shake naar binnen gieten. Heerlijk begin van de dag. Dat bedoelen ze toch ook met een hoog intensieve intervaltraining.

KT 's ochtends vroeg is idd niet te doen. Heb het 1 keer gedaan. 7.30 Stond ik daar met mijn suffe kop. Dacht beter vroeg trainen dan niet trainen. Nu weet ik beter. Ik ging daar zowat van mijn stokkie. Eerste 2 sets gingen nog wel, toen was het op.

Maar wat bedoel jij met "normale" cardio? En wat bedoel je met trainen?

Als ik het over trainen heb bedoel ik geen cardio. Cardio is fun, leuk voor erbij. Trainen is kracht.
 
Originally posted by dandyman
yep, cardio wel. eventueel nog stacker nemen voor je cardio of kop koffie.

over de wheyshake zijn de meningen verdeeld, ik neem dat echter wel een half uur voor mn cardio sochtends..dus nuchtere maag...?:D

ben m al een hele tijd via mn searchposts aan t zoeken maar met zoveel posts is da gekkenwerk.uiteindelijk via search in t supplementenforum geprobeerd en ja hoor...in 1 :( :D

http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5726&highlight=cardio
 
ik voel me enorm belabberd als ik actief ga doen op een nuchtere maag
 
Krachttraining op een lege maag lijkt me niet verstandig, je kunt je dan nooit voor 100 % geven !


gr rob
 
Toen ik nog echt laag KH deed, dronk ik vaak pas mijn weidrank NA nuchter naar de sportschool gefietst te zijn. Dan waren die kcal nog niet in het systeem. Bovendien zat er de eerste paar maanden ook geen KH bij.. geen wonder dat mijn haren begonnen uit te vallen... eng haast.

Maar nu ga ik dus niet de deur uit zonder ontbijt. Laatst bij het bloed onderzoek moest dat wel en ik HAD me toch een vreetbui daarna, niet meer normaal! (Kotsmisselijk geworden van Bossche bollen). Maar goed. Ik neem dus bewust een laag-KH ontbijt van eieren met zalm (of ham) om geen te grote insuline-respons te hebben. Dan neem ik een fles met weidrank waarin KH zijn verwerkt tot me gedurende de KT en vervolgens drink ik na de KT de tweede fles op terwijl ik weer de 13 kilometertjes (meestal rustig) naar huis fiets.

Raar hoor.. ik kon het vroeger de hele dag uithouden zonder eten.. mijn record op cardio zonder eten is trouwens 800 km dus (van PBP 1999), waar ik maanden sportsiroop gebruikte voor de vloeibare voeding, waar dus aspartaam in zat en weinig KH.
Ergste was Cuba in 2001, waar ik maar 2x per dag kon eten en overdag hooguit een of 2 liter vruchtensap. Een of 2x kon ik geen pension vinden en heb ik bijna 24 uur lang gevast.. is me in Braz trouwens afgelopen zomer ook overkomen. Onbegaanbaarder terrein dan verwacht (meestal door onverhard terrein, soms te steil en in een enkel geval allebei, bijv. glibberend en glijdend door de modder paar honderd meter naar oceaan-niveau afdalen... was wel ERRUG mooi daar).

Espi.. de avonturierster vertelt weer eens sterke verhalen :D
 
het nadeel van whey voor je cardio doet op nuchtere maag, is dat whey alleen toch voor een insulinepiekje zorgt... sowieso zitten er vaak wat carbs in, maar whey alleen... zonder vet, zal ook een insulinepiek veroorzaken. Tuurlijk niet zo hoog als met high GI carbs, of zelfs low GI carbs... maar ik wil dat risico niet nemen. Spierverlies is niet iets waar ik me echt druk om maak met m'n huidige dieet, is tot nu toe te verwaarlozen. Bovendien, je verliest vet... de spieren die je hebt, komen er sowieso VEEL beter en harder uit! Je kunt wel lekker huge zijn, inclusief een dikke laag om je spieren, maar geef mij maar de RIPPED look... :D
 
Hmmm, weer wat geleerd dus. :)


@Cowgirl Herb:
Met trainen bedoel ik kt, met 'normale' cardio gaf ik een reactie op de post daarboven. :)
 
op me vrije dagen sta ik op om 10.00 en ga dan naar de sportschool... ga dan ongeveer 2 uur op lege maag (met 1 stack) cardio'en en dan ben ik rond 13.00 thuis en ga dan ontbijten
(ondanks dat ik geen honger heb) en het werkt goed tot nu toe (doe t pas 2 weken).
 
Pak eerst een dextrose/whey shake en dan fiets ik een half uur naar mijn stage. Daar ga ik dan boterhammen eten.
 
Originally posted by Rob G
Pak eerst een dextrose/whey shake en dan fiets ik een half uur naar mijn stage. Daar ga ik dan boterhammen eten.

neem die shake ook mee dan verbrand je eerst je vetten (als je dat wilt natuurlijk) en niet die shake.
 
Originally posted by bodybuilder0102


neem die shake ook mee dan verbrand je eerst je vetten (als je dat wilt natuurlijk) en niet die shake.

Jah maar dat is zo lastig, moet ik hier weer gaan staan shaken en zo, zullen mijn collega's ook wel erg raar op kijken. Vind het ook een beetje asociaal om hier eerst een half uur te gaan zitten eten in de baas zijn tijd...
 
wel brood maar geen shakeje? shake gaat er bij mij sneller in dan brood :P maar ok het was maar een tip ;)
(10 min. eerder naar je werk maybe? :) )
 
:) zal eens kijken of het een beetje lukt, kan hem nauurlijk ook al thuis voor shaken, dan in drinkbeker meenemen en hier eten. Maar het is toch ook verstandig om smorgen na het nemen van je shake een half uur te wachten met je 1e vaste maaltijd?
 
het is krachttraining, wie kan er nou met kracht trainen op een nuchtere maag?? ik niet.. enige voordeel is dat er niks is om uit te kotsten wanner je je 8e sets deep squats doet.. maargoed helemaal nuchter haal je die acht oo weer niet..

nee cardio op nuchtere maag kan, kan ook op verschillende manieren, varieerend van een uur flink stevig wandelen tot minuut of 20 volle bak... net wat voor jouw goed werkt.
 
In die gegeven link zit weer een tweede verwerkt naar een langere post in november, waar ik een EPOC studie aanhaal.

Momenteel maak ik alleen weidrank klaar voor tijdens/na de training en eet vrij langzame eiwitten met vet (?) in de ochtend.. al wordt gezegd dat ei ook best snel is.

Espi (doet vanavond cardio, voor het eerst in 2 wkn weer spinning).
 
Back
Naar boven