MuscleMeat

Trainen tot failure en je CZS (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

"Steeds tot failure gaan moet om te groeien"
"Steeds tot failure gaan is niet goed voor je groei"

Ik denk dat dit weer zoiets is waarover de meningen erg verdeeld zijn. Als je een oefening doet en je stelt voorop van 3 sets van 8 reps te doen, maar eigenlijk kan je met dat gewicht 3 x 9 of 11, 9, 8, dan lijkt het mij beter dit te doen dan je te houden aan die 8, want het zijn net die extra herhalingen die het hem doen volgens mij. Kan je er maar 7, so be it. Wél denk ik dat het niet goed is om steeds naar je 1rm te trainen. Je moet gewoon zorgen dat je jouw spieren en lichaam genoeg tijd geeft om te herstellen en de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.
 
wat ik deed is piramide training bijv. borst. 1e set 8 reps, 2e set 3 reps, 3e set 1 rep. steeds zwaarder dus met minder reps. dit is dan zeker ook tot failure want ik heb al soms die stang van mijn buik moeten tillen omdat ik het gewicht niet meer omhoog kreeg:D
 
Wil je trainen tot failure of wil je trainen tot succes?

Nuff' said.

Nog een extra tip, voor de mensen die het nog niet snappen:
Elite powerlifters gaan bijna nooit tot failure. Eens in de paar maanden ofzo.

Edit:
Citaat uit Pavel's Power to the People!:

Tekst gaat over powerlifters en niet voor bodybuilders.
 
"Steeds tot failure gaan moet om te groeien"
"Steeds tot failure gaan is niet goed voor je groei"

Failure moet je koppellen aan volume en als je volume laag genoeg is kan je idd iedere keer tot falen gaan en groeien (zie het HIT verhaal)

Als je volumele hoger ligt moet je niet iedere keer tot falen gaan
 
Failure moet je koppellen aan volume en als je volume laag genoeg is kan je idd iedere keer tot falen gaan en groeien (zie het HIT verhaal)

Als je volumele hoger ligt moet je niet iedere keer tot falen gaan

thanks voor deze post!

kun je nog even toevoegen wanneer het volume aan de hoge kant is?

en welk volume het beste is voor groei?

(heb het gevoel dat ik zelf aan de hoge kant zit momenteel)
 
Nee, het gaat over mensen.

Stom reactie. Als je voor krahct gaat, is het beter dat je niet tot failure traint. Dat weet iedereen. Maar voor bodybuilding doeleinden gelden er andere traingsmethodes.

kthxbye
 
The opposite is also true. If your body fails to perform your brain's command, the groove will get 'rusty'. You are pushing as hard as usual, but the muscles contract weaker than before!

Spieren die zich minder aanspannen = zwakkere spieren -> minder gewicht dat je kan tillen -> minder hypertrofie.

Zo goed?
 
Ik twijfel nog of het niet tot failure echt beter is voor spiergroei.

Ik vind dat het erg moeilijk is om 1 of 2 reps voor failure te stoppen. Omdat je gewoon van te voren niet weet wat je max is qua reps. Ik denk dat als veel mensen die niet tot failure trainen ineens een setje doorgaan tot failure ineens veel meer reps kunnen dan ze hadden gedacht.

Er word al heel lang tot failure getraind met als resultaat erg goede fysieken.
de theorie van het niet tot failure trainen klinkt erg aannemelijk maar het toepassen in de praktijk vind ik lastig
Ik ben nog niet overtuigd van deze methode.
 
Spieren die zich minder aanspannen = zwakkere spieren -> minder gewicht dat je kan tillen -> minder hypertrofie.

Zo goed?
Waarom zou je nog verder willen tillen als je niet meer kan ? Tot failure trainen betekent niet persé dat je geen kracht kan kweken, al duurt het wel langer. Maar dat compenseer je dan weer met intensief trainen (wat je niet kan zeggen van non-failure methodes).
 
Als er tijd verloren gaat door rust, door te wachten totdat je weer genoeg sap in die lichaamsdelen hebt, gaat je intensiteit toch ook onderuit?
 
Hm wel een interessant topic. Ikzelf doe meestal reps waar ik moeite heb met de 7ste en dan pers ik er toch nog een 8ste uit. Wel met het gevoel dat ik met alle moeite van de wereld nog een negende zou kunnen. Dit is dan eigenlijk niet tot failure als ik het juist begrijp? :)
 
Het is niet omdat je niet tot failure gaat, dat je niet zwaar traint. Mij gebeurt het niet vaak dat ik een rep echt niet kan afmaken.
 
Als er tijd verloren gaat door rust, door te wachten totdat je weer genoeg sap in die lichaamsdelen hebt, gaat je intensiteit toch ook onderuit?

Als je traint rond 60-80% van je rm ipv 80+ train je automatisch intensiever. Logisch ook.
 
Als je traint rond 60-80% van je rm ipv 80+ train je automatisch intensiever. Logisch ook.

That makes no sense, als je het zo zegt, maar ik denk dat ik je wel begrijp ;) In dat geval, klopt dat inderdaad.
Niet tot failure gaan -> minder rust nodig -> meer oefeningen kan je doen -> hoger volume -> meer hypertrophy.
 
Ik bedoelde het zo:

Na hoger volume klopt het al niet meer. Met 1 oefening kan je alles eruit persen van een spier, maar doorgaans doen we dat niet. Meestal zo rond de 2-4 oefeningen is genoeg. Maar zoals jij het zegt, stel dat we nergens tot failure gaan, zouden we dan misschien 3-6 oefeningen doen. Is dat niet gewoon tijdverspelling ? Acht jij 2-4 oefeningen niet genoeg ?
 
Ligt aan de gekozen oefeningen ;) Twee tot vier goede oefeningen is zeker voldoende. Foutje dus in mijn post hierboven. Zoals ik de laatste tijd iets meer kleine foutjes maak dan ik zou willen :(
Ik bedoelde dus eigenlijk meer sets. Hoewel meer van beide toevoegen allebei leid tot een hoger volume en, wanneer niet over-done, dus meer hypertrophy. Als men dat niet trainen tot failure ten harte gaat nemen en dan een extra vijf (ofzo), vaak niet zo goed gekozen, oefeningen derin gooit, komen ze nog niet erg ver.
 
Ligt aan de gekozen oefeningen ;) Twee tot vier goede oefeningen is zeker voldoende. Foutje dus in mijn post hierboven. Zoals ik de laatste tijd iets meer kleine foutjes maak dan ik zou willen :(
Ik bedoelde dus eigenlijk meer sets. Hoewel meer van beide toevoegen allebei leid tot een hoger volume en, wanneer niet over-done, dus meer hypertrophy. Als men dat niet trainen tot failure ten harte gaat nemen en dan een extra vijf (ofzo), vaak niet zo goed gekozen, oefeningen derin gooit, komen ze nog niet erg ver.


Eens kwam hier een post van iemand (zoek het al een tijdje, en nog steeds geen resultaat :o) dat spier hypertrofie niet louter gaat in 'gewoon meer gewichten' verplaatsen.
Nu zeg ik dit niet graag en ben ik liever wetenschappelijker bezig, maar ik heb zowel failure als non-failure getraind en ik boek meer vooruitgang door de eerste methode te gebruiken. Enkel train ik mijn lichaamsdelen nu 'maar' 1x per week, dat is de enige nadeel voor mij (persoonlijk), maar ik groei wel beter.
 
Enkel train ik mijn lichaamsdelen nu 'maar' 1x per week, dat is de enige nadeel voor mij (persoonlijk), maar ik groei wel beter.

En daar ligt de culprit. Als je een spier(groep) maar 1x per week belast, zal je wel ongeveer tot failure moeten gaan. Minder en dan geef je ze geen shock die groot genoeg is om niet af te takelen nadat deze weer herstelt is, wat meestal na 48-72 uur is. De meeste zullen denk ik iig 2x per week dezelfde spiergroepen belasten. Hierbij wordt de kans op overtraining al snel groter.
Maar als het voor jou werkt, waarom niet? Ervaring > wetenschap.

En dan wil ik nog een kleine opmerking maken: Fullbody >>>>> Split :p:D
 
En daar ligt de culprit. Als je een spier(groep) maar 1x per week belast, zal je wel ongeveer tot failure moeten gaan. Minder en dan geef je ze geen shock die groot genoeg is om niet af te takelen nadat deze weer herstelt is, wat meestal na 48-72 uur is. De meeste zullen denk ik iig 2x per week dezelfde spiergroepen belasten. Hierbij wordt de kans op overtraining al snel groter.
Maar als het voor jou werkt, waarom niet? Ervaring > wetenschap.

En dan wil ik nog een kleine opmerking maken: Fullbody >>>>> Split :p:D

Met fullbody train je niet instensief genoeg!!!! (:D)
Split is heilig en onfeilbaar.
 
Back
Naar boven