XXL Nutrition

Trainen tot spierfalen ja/nee?

Bezoekers in dit topic

Charger 69

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
24 dec 2004
Berichten
2
Waardering
0
Beste BB'ers,

Sinds enige tijd train ik zelf of zolder met gewichten, voornamelijk bankdrukken. Ik heb daarom wat krachttraining/bodybuiling boeken gekocht om oefeningen en schema's te leren, maar één ding dat nooit wordt genoemd is de trainingintensiteit van de reps. Ook hier op het forum wordt veel advies gegevens over het aantal reps en aantal sets, maar niet over de intensiteit daarvan.

Kan iemand mij adviseren? Op dit moment train ik 4x 11/10/9/8 met afnemend gewicht en allemaal tot spierfalen. Doel is maximale spieropbouw. Trainen tot spierfalen of trainen tot b.v. 80%???

Alvast dank!

Charger 69
 
Failure gaan vind ik persoonlijk wel altijd moeten. Wissel af kwa reps en gewicht, maar blijf tot failure trainen( als je minder traint, waarom zou je lichaam dan moeten gaan veranderen)

Omdat je op je zolder traint zul je minder variatie kunnenn hebben. Ik zou gewoon lekker een sportschool zoeken, waar je je lichaam goed kan uitdagen/groeien.


by the way: veel mensen gaan echter tot 80% en denken dat ze tot failure aan het trainen zijn :D

suc6!
 
Laatst bewerkt:
zo intensief mogelijk trainen is de boodschap volgens mij

ik vind dat je elke set tot je uiterste moet gaan...
 
Acidreign..en doe je zeker ook nog 4 oefeningen per lichaamsdeel en nog vier sets ook?
Dus 16 sets tot het uiterste?
Dat kan dus niet..zelfs de pro s en dat is een klote voorbeeld dat weet ik..doen maar drie of vier sets tot falen het uiterste dus.
Kijk maar de video van Ronnie de eerste drie sets zijn eigelijk allemaal opwarmsets..
Hij doet ze met een relatief licht gewicht en echt niet tot falen.
Dus maximaal drie of vier sets per bodypart tot falen en dus ook drie of vier werk sets, sets die er echt toe doen..

Dus nee niet elke set tot falen..hooguit drie of vier per grote spiergroep. en twee tot drie per kleine spiergroep.

My two cents.. B
 
Behomont zei:
Acidreign..en doe je zeker ook nog 4 oefeningen per lichaamsdeel en nog vier sets ook?
Dus 16 sets tot het uiterste?
Dat kan dus niet..zelfs de pro s en dat is een klote voorbeeld dat weet ik..doen maar drie of vier sets tot falen het uiterste dus.
Kijk maar de video van Ronnie de eerste drie sets zijn eigelijk allemaal opwarmsets..
Hij doet ze met een relatief licht gewicht en echt niet tot falen.
Dus maximaal drie of vier sets per bodypart tot falen en dus ook drie of vier werk sets, sets die er echt toe doen..

Dus nee niet elke set tot falen..hooguit drie of vier per grote spiergroep. en twee tot drie per kleine spiergroep.

My two cents.. B

kerel daar haal je een heel goede advies aan wat trainen tot t uiterste betreft. (1 dingtje behomont heeft gelijk mensen maar dat wil niet zeggen dat je je eerste setjes te licht moet pakken je moet t niet te makkelijk maken he.)
 
nog ff 1 dingetje trouwens je mag t ook echt wel zwaar krijgen tijdens je eerste setjes maar de belangrijkste is toch wel de laatste die moet echt top notch spierfalen zijn, houd wel goeie vorm!!!!
 
Doe wat je wil, als je maar een goede warming-up hebt gedaan! Als je volgas gaat knalle heb je grote kans dat je een blessure krijgt! Gescheurde pezen/ spieren zijn niet fijn.
 
Lekker terug naar heavy duty dus? Natuurlijk zijn die eerste nooit tot de supermax, je laatste setje moet wel echt tot einde, maar dat betekent niet dat de eerste drie geen reet voorstellen, als je omgekeerde piramides doet zul je merken dat je voorheen tijdens de eerste drie niet tot failure ging. :rolleyes:
 
Failure trainingen zo nu en dan, maar is zeker geen vereiste om sterker te kunnen worden (bij continue gebruik gaat het zelfs averechts werken). Failure zou je net als zoveel andere dingen moeten periodiseren.

p.s.

Ik heb het hier over Concentric failure, eccentric failure en forced reps gebruik ik nooit... die zijn namelijk veels te slopend voor je lichaam / CNS.
 
DumphuiZ zei:
p.s.

Ik heb het hier over Concentric failure, eccentric failure en forced reps gebruik ik nooit... die zijn namelijk veels te slopend voor je lichaam / CNS.

Gebruik je nooit? Te slopend voor je lichaam. Je wilt je lichaam tot slopen. Microtrauma. Als je maar kunt herstellen. Variatie doet groeien, dus nooit vind ik te ver gaan.
 
Tja het is al aan gegeven de eerste setjes wel flink beuken maar bij de laatste moet echt alles eruit bij mij. Maar ik luister ook wel naar mijn lichaam dus als ik echt voel dat het niet gaat dan doe ik gewoon rustig aan.
 
DumphuiZ zei:
Ik heb het hier over Concentric failure, eccentric failure en forced reps gebruik ik nooit... die zijn namelijk veels te slopend voor je lichaam / CNS.

forced reps te slopend? mischien voor jou maar zolang je lichaam maar kan herstellen he kan t. ik gebruik aldoor forced reps.
ik hou er niet van om maximaal zwaar te gaan en dan moeten stoppen omdat t gewicht net een pietse te zwaar is om nog een rep te doen, nee ik laat dan altijd 1 of 2 forced reps doen. t werkt niet averechts bij mij integendeel zelfs.
je moet t echter niet forceren alleen.
 
mogitu zei:
ik gebruik aldoor forced reps.
ik hou er niet van om maximaal zwaar te gaan en dan moeten stoppen omdat t gewicht net een pietse te zwaar is om nog een rep te doen, nee ik laat dan altijd 1 of 2 forced reps doen. t werkt niet averechts bij mij integendeel zelfs.
je moet t echter niet forceren alleen.

Forced reps niet forceren? Mooie contradictie :D
 
g-men zei:
Forced reps niet forceren? Mooie contradictie :D


DUH, als ik zeg dat je een forced rep niet moet forceren dan bedoel ik dat je niet de rep afmaakt als een oetl*l en dat je jejezelf naar de klote helpt. maar dat je maat je net genoeg helpt om t gewicht in beweging te houden in plaats van dat je als een wokkel met je rug aan t slingeren bent om die rep eruit te krijgen. je snapt me vast wel. :D
 
niet ALTIJD tot failure gaan.
 
mogitu zei:
forced reps te slopend? mischien voor jou maar zolang je lichaam maar kan herstellen he kan t. ik gebruik aldoor forced reps.
ik hou er niet van om maximaal zwaar te gaan en dan moeten stoppen omdat t gewicht net een pietse te zwaar is om nog een rep te doen, nee ik laat dan altijd 1 of 2 forced reps doen. t werkt niet averechts bij mij integendeel zelfs.
je moet t echter niet forceren alleen.

Ik train niet om de training zelf, maar om de resultaten...

Maar vooruit, noem mij een mietje en jezelf een man... overtraining is coming at ya.
 
de laatste set moet nog steeds goed uitgevoerd zijn IMO, dus TOT falen maar niet falen

ps: gewicht verminderen vind ik niet echt werken, gewoon zelfde gewicht erop houden. Om af te wisselen kan je wel eens een dropsetje doen.
 
g-men zei:
Gebruik je nooit? Te slopend voor je lichaam. Je wilt je lichaam tot slopen. Microtrauma. Als je maar kunt herstellen. Variatie doet groeien, dus nooit vind ik te ver gaan.

Voor zover ik weet doen forced reps niet erg veel voor myofibrillaire spiergroei, maar des te meer voor sarcomere spiergroei...

Echter maximale spiergroei is nooit een doel van mij geweest... vandaar dat ik het nut van forced reps en negative failure niet in zie.
 
mogitu zei:
DUH, als ik zeg dat je een forced rep niet moet forceren dan bedoel ik dat je niet de rep afmaakt als een oetl*l en dat je jejezelf naar de klote helpt. maar dat je maat je net genoeg helpt om t gewicht in beweging te houden in plaats van dat je als een wokkel met je rug aan t slingeren bent om die rep eruit te krijgen. je snapt me vast wel. :D

Tuurlijk gozer ik snap je wel :D
 
Back
Naar boven