Fitness Seller

Trainen voor explosiviteit

Bezoekers in dit topic

Zoals eerder aangegeven, definieer explosiviteit. Dynamiet is namelijk ook explosief, maar knalt het spierweefsel van je botten af in plaats van er op.

Wellicht goed om te weten:

Doe je reps in CAT style (met name op compound bewegingen)
Dit maakt iemand niet alleen sterker en explosiever, het is tevens één van beste manieren om de spiervezels die het grootste hypertrofie-potentieel hebben te stimuleren.

https://boxlifemagazine.com/what-is...raining-and-how-can-it-help-you-get-stronger/
Met bands train je dit goed toch? Zonder is het in mijn ervaring nog erg moeilijk om continu te accelereren zonder dat het ballistisch mag worden zoals met jump squats of een gewicht gooien.

Zware kettlebell/dumbbell swings zijn ook leuk.

Of is het misschien wel mogelijk om spiermassa op te bouwen bij explosiviteits trainingen maar gaat dit dan veel langzamer.

Gr Juliën
Kan van de explosiviteits-training zelf als het genoeg totaal volume betreft, en sommige oefeningen kunnen ook zeker voor veel reps, maar anders kun je er verschillende sessies voor in je schema opnemen. Een dag dingen als jumps en swings of wat je explosief wil doen, een andere dag gewoon je bodybuilding volume maken.
 
Kom je er een beetje uit StylinBro of is dit weer één van je nutteloze topics?
 
Grote verschil tussen explosief trainen en trainen voor explosiviteit at in het gebruikte gewicht.

Bij explosief trainen is het gewicht hoger wat de beweging traag maakt ondank dat je het zo snel mogelijk probeert te verplaatsen.

Bij trainen voor explosiviteit is het gewicht laag waardoor de beweging snel is.
 
Nadere toelichting :
met explosief trainen bedoel ik trainen voor explosiviteit in de zin van trainen om snel kracht te kunnen genereren ( nodig bij bijv boksen).
Alleen weet ik dus niet of met deze manier van trainen ook veel spiermassa op te bouwen is.

Iedereen bedankt voor de waardevolle info.
Gr Juliën
 
Denk dat dit wel een interessant nieuw filmpje is. En geen oly lift te bekennen, ondanks het feit dat Joey zelf meer snatched dan de meesten hier squaten.

 
Veel mensen twijfelen aan het nut van het doen van deadlifts met een submaximaal gewicht, ook al trek je ze nog zo snel omhoog. Maar goed dat is een andere discussie.

Dus om iemand sterker te maken denk jij dat het net zo effectief en veilig is om iemand een olympische beweging aan te leren als een squat? Dat kan niet serieus zijn toch?

Ik snap ook niet helemaal wat de injury rates hiermee te maken hebben. Ik kan iemand vrij snel op een veilige manier veel laten squaten. Om iemand op de juiste manier een snatch (of zelfs power snatch) uit te laten voeren is veel moeilijker (niet tijd efficiënt dus) en het gebruikte gewicht zal ook stukken lager liggen. Wat de squat in dit geval superieur maakt.

Als je ergens "explosiever" in wil worden zal je datgene wat je doet gewoon explosiever moeten gaan doen. En explosief betekend niet altijd met hoge snelheid. De bar speed van een zware squat zal niet extreem hoog liggen, maar je moet er wel naar streven deze zo explosief mogelijk omhoog te krijgen. Oftewel we proberen de bar zo snel mogelijk te laten bewegen bij de exentrische fase.

je hebt het over iemand veilig en veel te kunnen laten squatten maar wat bedoel je daar precies mee?
Volgens mij kun je zelfs amper 140kg squatten. .
 
je hebt het over iemand veilig en veel te kunnen laten squatten maar wat bedoel je daar precies mee?
Volgens mij kun je zelfs amper 140kg squatten. .
Daarmee bedoel ik dat je iemand gemakkelijker en veiliger een squat aan kunt leren dan een oly lift. 140 kan ik vrij gemakkelijk squaten, dus hoe je aan die wijsheid komt weet ik niet. Wat mijn stats daarmee verder te maken hebben is me verder een raadsel.

Beetje jammer dat je een normale vraag stelt en daarna direct op de man gaat spelen.
 
In mijn ogen zit het antwoord redelijk tussen jullie in man.

Ja olympisch liften maakt je sneller en nee, sportspecifiek trainen hoeft niet. Ik train judoka's en gebruik absoluut olympische lifts (vaak in simpelere vormen, zoals high pulls of push press) om snelkracht te generen.
Explosiviteit traint dit echter niet. Explosiviteit is maximale snelheid en die genereer je met een extreem licht gewicht, zonder eindpunt. Dus denk hierbij aan een sprong of een med. ball slam. Bij een olympische lift is het niet het doel om de max snelheid te generen, maar om genoeg snelheid te genereren om het gewicht te liften. Er is een eindpunt, dus voordat je maximale snelheid bereikt rem je (bewust) af. Bij een jump genereer je zoveel mogelijk snelheid en remt een externe kracht (zwaartekracht) je af.
Explosiviteitstraining (plyometrics) en snel-kracht training (speed squat/deadlift/bench en/of olympische lifts) hebben beiden hun nut voor sporters. Specifieke training is in mijn ogen bullshit: een atleet wordt je in de gym, een sporter op de mat/het veld/het ijs etc.

Wat dit betreft ben ik wel een fan van de uitleg van Jim Wendler:
- Doe, na je warming-up maar voor of tussen je main lifts, enkele sets (+-3) low/medium reps (+-3-5) plyometrics (bijv. box jumps) in je warming up om atletischer te worden/blijven en om je te primen voor je lifts. Hiermee train je explosiviteit.
- Train, tijdens je warming up van main lifts of ervoor, lifts explosief om snelkracht te trainen. Snelkracht train je het beste met 40-60%, (zonder bands/chains misschien wel wat hoger, 60-80%). Nu kan je een dynamische dag hiervoor inrichten maar je kan hiervoor ook je warming up sets, die in die percentages vallen, zo explosief mogelijk te liften. Dit gaat niet ten koste van je mainlifts, maar hiermee sla je wel 2 vliegen in 1 klap: je bent warm/ready EN je hebt je dynamisch werk gedaan!
- Je kan ook (versimpelde) olympic lifts doen tijdens/voor je main lifts. 2 goede voorbeelden zijn:
* powercleans als deadlift warming up, alvorens je overgaat in deadlift met zwaardere gewichten
* push press voor je strict press, met een gewicht ietsje zwaarder dan je strict press gewicht voor die dag

Dan nog 1 ding wat ik je uit mijn judo ervaring kan zeggen: explosief ZIJN is vaak ook DENKEN dat je explosief bent. Veel mensen zijn veel explosiever dan ze zelf denken, alleen uit voorzicht/traag denken bewegen ze traag. Ik zie vaak zat judoka's traag bewegen, waarna je roept "komaan, sneller" en het opeens 2x zo snel gaat :P
 
Back
Naar boven