Fitness Seller

training aanpassen aan andere sporten

Bezoekers in dit topic

gallius

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
16 mei 2005
Berichten
5.028
Waardering
68
Lengte
1m88
Massa
101kg
Hier zijn nog wel mensen op het forum die nog een andere sport doen buiten bodybuilding/krachttraining.
Mijn vraag is nu, in welke mate moet je je trainingsdagen aanpassen aan die andere sporten. Pakken jullie een dag rust voor de training in die 2de sport, of kies je je spiergroepen de dag ervoor degene die je bij je 2de sport minder nodig hebt, of hou je er gewoon helemaal geen rekening mee?
 
bij zwemmen wordt dat bijv al een btje moeilijk maar als je bijv doet wielrennen dan zou ik niet de dag ervoor benen trainen, maar ja lijkt me logisch.
 
Ik doe nu ook van die oefeningen als planches, L-sits, etc., Ik ga ze op de trainingsdagen zelf doen omdat het een echte krachtinspanning is; met een 3 keer pw fullbody is het redelijk lastig om te combineren.
 
als ik deadlift, pulley of onderarmen train maak de volgende dag op de mat (judo ) niets klaar. Dan heb ik alle kracht in mijn handen , rug hard nodig.
Dus een dag voor judo aleen borst, triceps of schouders.
 
ik heb vroeger veel duursport gedaan met ondersteunende KT.
je kan het niet vergelijken met BB .
groeien is dan niet belangrijk , kracht en uithoudingsvermogen wel.
ook het nemen van rustdagen moet je dan ook wel doen.
 
Als je balsporten doet, zoals voetbal of basketbal hoef je niet per se rekening te houden met je krachttrainingen. Ik heb er in ieder geval absoluut geen last van.
 
Training aangepast naar 1/2/3 keer per week fullbody wanneer het mij past. Inmiddels kan ik al zwaar fullbody trainen zonder te veel spierpijn te hebben en als ik spierpijn heb dan is die na de warming up er meestal wel uit. Enige probleem dat ik nog wel eens durf hebben is een kramp af en toe.
 
ik pas de rest aan op BB, niets wijkt voor BB.

Maar ja, ben ook gestopt met voetballen...

Zwemmen doe ik veel in de zomer en hardlopen heel het jaar door. Dus ik hoef niets te veranderen.
 
ik doe judo, dat van onderarmen, onderrug en rug had ik al gemerkt. Met borst is het probleem dat je wat push-ups moet doen als opwarming. Niet dat ik dat dan niet meer kan maar ik krijg vaak wat pijn dan in de spieren, geen echt gewone spierpijn
 
ZEKER belangrijk, om blessures en overtraining te voorkomen en je training optimaal nut te laten hebben.

Bij judo is, voor zover ik weet, rotatiekracht ERG belangrijk. Unilaterale oefeningen versterken je lichaam daarbij op een functionele manier. Zorg voor goede mobiliteit in je schouders (BP ****ed die, zonder verdere oefening flink up), een beer van een strekgordel (denk aan aan 2 a 3x BW deadlift, 2 a 3 x BW squat), en SNELHEID. Uithoudingsvermogen richten op de wedstrijd rondes. Dus bijv complexen doen ter lengte van één ronde, dan even de rust nemen en weer een ronde knallen met een complex aan oefeningen. DENK AAN JE RC's.

In het wedstrijdseizoen (mocht je veel wedstrijden draaien) is judo dan natuurlijk het belangrijkst, champions are made in the offseason.
 
Back
Naar boven