XXL Nutrition

Training en intermittent fasting (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Joost030

Novice
Lid geworden
13 aug 2021
Berichten
3
Waardering
2
Lengte
1m77
Massa
85kg
Vetpercentage
15%
Dag allen,

Ik ben nieuw hier, ik hoop dat ik deze vraag op de juiste plaats stel.

Ik doe al een tijd aan krachttraining (zo'n 4 jaar). Ik ben vanaf afgelopen week tot eind september aan het droogtrainen door middel van intermittent fasting. Hierbij eet ik vanaf 12 uur tot 8 uur en daarbuiten niet.

Doordeweeks is dit prima te combineren met mijn trainingen, die doe ik namelijk rond 17.00 uur. Vrijwel direct na de training eet ik vlees/vis + wat groenten.

In het weekend vind ik het echter prettig om in de ochtend te trainen, zo rond 9.00 uur. Nadeel hiervan is dat ik in principe pas rond 12 uur mag eten. Is het 3 uur later eten na een training heel slecht voor het behoud van spiermassa? Of is het prima om even snel één eiwitshake met water na de training te nemen? Trainen op nuchtere maag is voor mij niet echt een probleem, met iets meer eten in de maag is natuurlijk altijd prettiger :)

Ik hoor graag van jullie !
 
Bcaa rond de training kan prima, een whey Shake zal je uit je fast halen. Mss al de vrijdag vroeger stoppen met eten rond 18 uur
 
Bedankt voor je snelle reactie clawfinger. Dus wanneer ik bcaa drink tijdens me training van 9 uur en dan start met eten rond 12 uur moet ik mij niet zo'n zorgen maken over verlies van spiermassa?

Goede tip om vrijdag wat eerder te stoppen met eten.
 
Nee zolang je voeding schema klopt is dit geen probleem. Anders eens kijken op Martin berkhan zijn site staan paar voorbeelden over trainen op verschillende tijdstippen.
 
 
En deze is ook niet slecht, succes!!
 
Hi,
Ik doe ook aan IF 16/8.
En was toch ook benieuwd...
Ik vond het volgende op fitcode.nl

Meer voor de vraag of je uit je fast gaat?





Hoe zit het dan met BCAA’s en Intermittent Fasting?4​

Maar hoe zit het dan met het gebruik van BCAA voor een training tijdens intermittent fasting om spierverlies te voorkomen?

Nou, hier wordt het pas echt interessant.

Zoals we eerder al zeiden, als je alléén BCAA inneemt, krijg je slechts 3 van de 9 essentiële aminozuren binnen. Wanneer je echter aan het vasten bent zullen de andere 6 essentiële aminozuren worden gebruikt als energie bron.

In een recent onderzoek van de International Society of Sports Nutritionwerd ontdekt dat wanneer BCAA geïsoleerd wordt ingenomen, het ook daadwerkelijk:

  • de eiwitsynthese verlaagt
  • de afbraak van eiwitten verhoogt
  • met de absorptie van aminozuren interfereert.
En dit is precies het tegenovergestelde effect van wat je wilt bereiken en daarom dus niet ideaal om tijdens het periodiek vasten te gebruiken.

Dus wat kun je in plaats daarvan wel doen?

Welnu, intermittend fasting lijkt in de eerste plaats geen spierverlies te veroorzaken, zolang jouw dagelijkse eiwitinname maar voldoende is. En dit geldt voor zowel cardio als gewichtheffen.

Tijdens een onderzoek uit 2013 werden er bijvoorbeeld islamitische bodybuilders geanalyseerd, die tijdens Ramadan door bleven trainen.

Tussen degenen die tijdens Ramadan trainden en aan het vasten waren en de proefpersonen was echter geen verschil in lichaamssamenstelling of spierverlies te zien.

Sporten tijdens het vasten kan dus prima. Het enige waar je op moet letten is je kracht. Merk je nou dat je bijvoorbeeld een stuk minder sterk bent? Neem dan bijvoorbeeld een eiwitshake voor je training of een gezonde snack.

Hoewel dit je periodieke vasten zal verbreken, zijn veel mensen zich er niet van bewust dat BCAA ook calorieën bevat en je vasten vanwege de insulinereactie, die het oproept, zal verbreken. Net als elk ander eiwit bevatten ze ~ 4kcal/g, wat ongeveer neerkomt op 40 calorieën voor een portie van 10g BCAA.

De reden waarom er op sommige etiketten staat dat BCAA “0” calorieën bevat, heeft te maken met de voorschriften van de FDA – die beweren namelijk dat afzonderlijke aminozuren geen calorieën bevatten, maar dat is gewoon niet waar.
 
BCAA's bevatten inderdaad kcal (aminozuren in het algemeen), dus je zal strikt genomen niet meer in een 'fasted state' verkeren. Maar de vraag is of dat erg is? Indien je in de ochtend traint en denk ik dat inname van aminozuren intra work-out best meerwaarde kan hebben, maar dan zou ik voor EEA's gaan (essentiële aminozuren) i.p.v. BCAA's. Persoonlijk vind ik BCAA's een beetje weggegooid geld. Gewoon een shake na je training zal ook prima zijn. Ik ben trouwens wel benieuwd naar dat onderzoek waaruit zou blijken dat EEA's tijdens 'fasted state' een averechts effect hebben.
 
BCAA's bevatten inderdaad kcal (aminozuren in het algemeen), dus je zal strikt genomen niet meer in een 'fasted state' verkeren. Maar de vraag is of dat erg is? Indien je in de ochtend traint en denk ik dat inname van aminozuren intra work-out best meerwaarde kan hebben, maar dan zou ik voor EEA's gaan (essentiële aminozuren) i.p.v. BCAA's. Persoonlijk vind ik BCAA's een beetje weggegooid geld. Gewoon een shake na je training zal ook prima zijn. Ik ben trouwens wel benieuwd naar dat onderzoek waaruit zou blijken dat EEA's tijdens 'fasted state' een averechts effect hebben.
Als het je bedoeling is om te vasten, dan is het dus wel erg als je hierdoor uit je vast zou komen. Volgens mij kun je op “ recent onderzoek” klikken voor verwijzing naar het onderzoek.
Ik weet verder niks van BCAA of EEA 😊 ging mij meer of je het tijdens vasten kan gebruiken 👋
 
Als het je bedoeling is om te vasten, dan is het dus wel erg als je hierdoor uit je vast zou komen. Volgens mij kun je op “ recent onderzoek” klikken voor verwijzing naar het onderzoek.
Ik weet verder niks van BCAA of EEA 😊 ging mij meer of je het tijdens vasten kan gebruiken 👋
Hoe erg is het dan? Als je je vasten doorbreekt, maar daardoor meer spiermassa behoudt, is het dat m.i. wel waard, maar dat is slechts hoe ik er over denk. Het enige voordeel van IF vind ik zelf dat je tijdens de cut gemakkelijker binnen je kcal-budget blijft en wat grotere maaltijden kan eten. En minder last hebt van een hongergevoel en niet met een lege maag naar bed hoeft.
 
Nee, dat is zeker niet erg. Het ligt ook aan het doel wat je wilt bereiken toch? als je aan IF doet wat zoals je aangeeft fijne voordelen heeft, precies de zelfde waarom ik het gebruik 😁dan is het toch niet de bedoeling dat je dit onderbreekt. Er gebeurt van alles in het lijf tijdens je vasten, neem je wel iets dan heb je het niet meer over vasten. En zal de lichamelijke uitwerking anders zijn.

Begrijp in deze dat het gebruikt wordt voor droogtrainen, wellicht dat dit heel anders gaat??? Ik heb geen idee, maar snap dat verlies van spier dan een no go is. 🤪
 
  • Like
Waarderingen: BB_
In grote gecontroleerde studies is nooit een voordeel op het gebied van afvallen aangetoond bij het vergelijken van IF met gewoon kcals beperken. Dus voor je progressie heeft het geen invloed wanneer je de vast breekt.
IF is hooguit een tool die bij een persoonlijkheid past om je aan je 'dieet' te houden. Voor de 1 is dat een uitkomst, voor de ander een last.
Waar IF heel goed bij kan helpen voor sommige mensen, is het beperken van de tijd waarin zij kunnen eten per dag, waardoor zij minder snel teveel eten.
Het is dus niet zo dat je er meer door afvalt oid. Zolang de kcals hetzelfde zijn als bij een normaal dieet, zullen de fysieke resultaten hetzelfde zijn.
Dus wat dat betreft maakt het geen reet uit of je de vast breekt of niet. Het is alleen maar een hulptool.. Geen magie.

Eerlijk gezegd zou ik niet weten welke andere redenen je zou moeten willen zoeken in vasten. En dat zeg ik als iemand die wel eens 3 tot 7 dagen vast.
Bij een aantal dagen vasten is het wel belangrijk dat je m niet breekt omdat het idee juist zit in dat je T3 hormoon niet geprikkeld wordt door voeding, waardoor je geen honger gevoel meer hebt na 2 a 3 dagen. Dat is voor mij het grote voordeel.
 
  • Like
Waarderingen: Apw
Back
Naar boven