Fitness Seller

Training en voeding advies gevraagd (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

petter

Novice
Lid geworden
30 sep 2019
Berichten
4
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
72kg
Vetpercentage
20%
Beste forumleden,

Even voorstellen: Mijn naam is Peter en ik ben 28 jaar. Sinds oktober 2018 ben ik begonnen met fanatiek te fitnessen. Mijn doel was en is om meer spiermassa te kweken (niet competitief).
Mijn stats in oktober 2018 waren als volgt: gewicht 64,9kg, vetmassa 9,2kg en spiermassa 52,9kg. Ik ben met een dirty bulk begonnen en een full body schema waarbij ik 3x per week fitness (meer dagen is voor mij bijna niet mogelijk ivm mijn werk).
In het begin ging het goed en ik zag duidelijk vooruitgang in mijn stats maar ook in de spiegel. In april 2019 waren mijn stats als volgt: gewicht 77,3kg, vetmassa 18,0kg en spiermassa 56,3kg. Omdat ik aardig wat vet aanzette heb ik besloten (in overleg
met een fitnessinstructeur bij mij in de sportschool) om vanaf dat moment te gaan cutten. Vanaf dat moment ben ik per dag 500 kcal onder mijn behoefte gaan eten en kwam ik uit op gemiddeld 2000kcal/dag. Het cutten ging echt een stuk langzamer dan ik had
verwacht en na de laatste meting van vorige week heb ik het gevoel dat ik op een doodlopende weg aan het wandelen ben. Mijn stats op dit moment: gewicht 72,2kg, vetmassa 14,5kg spiermassa 54,8kg. Ik zit nu eigenlijk op dezelfde stats als die ik in januari 2019 had, echter met 2,0kg meer vet.
Ik besef mij goed dat niets vanzelf gaat, maar na elke week consequent 3x per week trainen en iedere dag netjes mijn calorieen bij te houden heeft mijn motivatie wel een flinke deuk opgelopen. Ik blijf echter wel qua gewichten per oefening omhoog gaan...... Ik wil jullie, als deskundigen, om advies vragen wat ik beter kan doen, om uiteindelijk toch weer
progressie te maken in mijn oorspronkelijke doel: spiermassa kweken en toch ook wel droger worden in de zomer. Mijn motivatie is sterk, zolang ik wel progressie blijf zien zoals dat in het begin was. Om jullie een idee te geven wat ik nu doe zal ik even mijn HUIDIGE (dus nog wel tijdens het cutten) trainingsschema en mijn voeding opschrijven.

Trainingsschema (3x per week, full body, in deze volgorde):
Leg press 4x8 1 min rust
Leg extension 3x12 1 min rust
deadlift 3x10 1 min rust
lat pulldown 3x12 1 min rust
dumbell row 4x8 1 min rust
bankdrukken 3x10 1 min rust
pulley fly 3x12 1 min rust
superset dumbell overhead press 3x8 en dumbell fly 3x12 1,5 min rust
crossover cable 3x10 1 min rust
crunch 3x12 1 min rust
20 minuten hardlopen

Op een gemiddelde dag eet ik het volgende:

ontbijt:
1 kom magere yoghurt met havermoutvlokken
2 bruine boterhammen met kipfilet
1 eiwitshake
1 gekookt ei

lunch
2 bruine bollen met kipfilet
ongezouten noten

avondeten
wat de pot schaft (meestal wel iets met kip, rijst, pasta of rundvlees)

voor het slapen nog 1 eiwitshake

Ik hou mijn voeding bij met een app en ik zorg ervoor dat ik elke dag rond de 2000 kcal binnenkrijg waarvan 160g eiwitten. Dit zou ongeveer 500 kcal onder mijn behoefte moeten zijn.
Het is een heel verhaal maar ik hoop dat jullie mij goede tips kunnen geven zodat ik weer progressie kan maken en weer meer gemotiveerd raak om door te gaan waar ik mee bezig was.

Alvast ontzettend bedankt!

Peter
 
Wat is je lengte en vet%?
 
Afvallen kost tijd, wanneer ik lees wat je doet en hoe vaak je het doet, lijkt hij volume mij nogal hoog t.o.v. wat je eet.
ik zou cardio gaan doen op de andere 4 dgn en niet op je trainingsdagen en misschien eens switchen naar 5x5 strongman of een ander 3 of 4 daags programma om meer herstel in te bouwen.
aanvankelijk gaat het afvallen snel, daarna is het vaak nog maar een paar honderd gram per week en soms ook 2 weken zo maar niks. Het is de lange adem waarmee je succes boekt, de aanhouder wint. En met cutten gaan er ook altijd wat spieren weg
 
Dank voor de eerste reacties. Mijn lengte is 180cm en volgens de laatste meting zou ik een vetpercentage hebben van 20,1 procent. Ik wissel regelmatig van trainingsschema. Wel de fullbody variant maar met verschillende oefeningen. De compound oefeningen blijven er eigenlijk wel altijd in zitten.
Ik ben tijdens mij laatste maand 1,2kg spiermassa verloren en in mijn vetmassa is er niets veranderd. Mijn vraag is hoe dat kan als ik 500 kcal onder behoefte eet? Ik had inderdaad al verwacht dat er tijdens de cut wat spieren kunnen verdwijnen, maar tegelijkertijd ga ik nog altijd met stapjes in gewichten omhoog en merk
ik geen verlies in kracht, hoe is dit dan te verklaren?
 
De meting klopt niet.
Ik neem aan dat het een electronisch apparaat is? Die werken op geleiding.
Bovendien als je met bezwete handen/voeten meet met zo een electronisch geval of als je juist koude of warme of droge handen hebt geeft de waarde al anders aan.

Meest accuraat is een huidplooimeting.

Je gewicht daalt en je kracht blijft gelijk. Wat zie je in de spiegel? Ze je meer vet? zijn je omtrekken toegenomen of afgenomen?

In ieder geval als je gewoon afvalt eet je onder je behoefte. Meet met huidplooimeting en meet cm op taille benen etc.
Kijk in de spiegel en maak progressie foto's elke 1 a 2 maanden. Zelfde poses en lokatie en zelfde kleding (ondergoed)
Dan zal je het verschil wel zien.
 
Dat klopt Marina, het is een elektronische meting. Ik meet elke maand en probeer het rond hetzelfde tijdstip te doen. Mijn gewicht is inderdaad gedaald en mijn kracht is eigenlijk zelfs een klein beetje toegenomen. Daarom kwam het voor mij ook als een complete verassing dat ik 1,2 kg verloren was aan spier binnen een maand. Ik zie mezelf natuurlijk iedere dag waardoor ik minder snel verschillen opmerk, maar op fotos is wel degelijk een verandering te zien in spiermassa. Daarnaast heb ik zelf wel een beetje het gevoel dat mijn vetmassa is afgenomen.

Ik zit dus nu bijna 6 maanden in de cut, het gaat wel een stuk langzamer dan ik had verwacht. Zijn er nog bepaalde veranderingen nodig in mijn trainingsschema of voeding of ziet dat er wel oke uit volgens jullie? En is het misschien niet beter voor mij om te gaan clean bulken?
 
De meting klopt niet.
Ik neem aan dat het een electronisch apparaat is? Die werken op geleiding.
Bovendien als je met bezwete handen/voeten meet met zo een electronisch geval of als je juist koude of warme of droge handen hebt geeft de waarde al anders aan.

Meest accuraat is een huidplooimeting.

Je gewicht daalt en je kracht blijft gelijk. Wat zie je in de spiegel? Ze je meer vet? zijn je omtrekken toegenomen of afgenomen?

In ieder geval als je gewoon afvalt eet je onder je behoefte. Meet met huidplooimeting en meet cm op taille benen etc.
Kijk in de spiegel en maak progressie foto's elke 1 a 2 maanden. Zelfde poses en lokatie en zelfde kleding (ondergoed)
Dan zal je het verschil wel zien.
Of US Navy manier, hals en taille in een online calculator.

Voor de rest, eens.

(Te) snel bulk of cut zorgt voor onnodig vet erbij en spier eraf.

Of nu op gewicht blijven en met noobie gains spieren en kracht pakken, of afvallen naar laag in de 10 en dan tussen laag en de 10 en 15% blijven cleanbulken en citaten.

In de stickies bij voeding en training vind je tips van marina1975 en Starx6673 voor beginners.

Succes!
 
Dank Mentat! Ik zal voortaan eens op andere manieren mijn metingen doen!
 
Back
Naar boven