AndroidHealthClinic

Trainingschema 4x per week voor een beginner (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Markdeberg

Cool Novice
Lid geworden
10 aug 2020
Berichten
55
Waardering
14
Lengte
1m82
Massa
75kg
Ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn workout schema vinden.
Ik ben beginnend dus het gewicht dat ik gebruik is nog wat laag, ik wil eerst nog even 3-4 KG vet verliezen dus zit momenteel in een Cut, maar zodra ik ga bulken zet ik elke training wat gewicht bij.
Ik train 4x per week, en wissel elke dag van training. dus bijv;
Maandag: Borst + Biceps
Dinsdag: Benen + Schouders
Donderdag: Triceps + Rug
Vrijdag: Borst + Biceps.

Daarnaast train ik om te training (bijv elke dinsdag en vrijdag) buik.
Zie bijlage voor de oefeningen.

Goed om te weten: Ik sport thuis, voornamelijk met dumbells (+ fitness bankje). Ik heb wel veel gewichten die ik er op kan zetten, dus wisselen van gewicht is geen probleem.

Wat vinden jullie van dit schema? En wat kan er beter? Mijn doel is uiteindelijk om meer massa te kweken.
 

Bijlagen

  • Workout schema 2021.docx
    15,2 KB · Weergaven: 113
Los van de vraag of het sowieso een goed schema is (in mijn optiek totaal niet), is het ook geen schema dat geschikt is voor een beginner.
(Beginner is iemand overigens die nog niet/nooit langere tijd consequent weerstandstraining heeft gedaan)

Voor de eerste 6-12 maanden is het doorgaans effectiever en productiever om 3x per week een fullbody schema te doen.
Daarna kun je eventueel overstappen op een split schema, zoals bijvoorbeeld LB/UB of PUSH/PULL
Er staan hiervan genoeg voorbeelden op dit forum, kwestie van de zoekfunctie goed gebruiken.

Kijk eerst hier eens: https://forum.bodybuilding.nl/topics/trainingsprogrammas-voor-beginners.412841/
 
Los van de vraag of het sowieso een goed schema is (in mijn optiek totaal niet), is het ook geen schema dat geschikt is voor een beginner.
(Beginner is iemand overigens die nog niet/nooit langere tijd consequent weerstandstraining heeft gedaan)

Voor de eerste 6-12 maanden is het doorgaans effectiever en productiever om 3x per week een fullbody schema te doen.
Daarna kun je eventueel overstappen op een split schema, zoals bijvoorbeeld LB/UB of PUSH/PULL
Er staan hiervan genoeg voorbeelden op dit forum, kwestie van de zoekfunctie goed gebruiken.

Kijk eerst hier eens: https://forum.bodybuilding.nl/topics/trainingsprogrammas-voor-beginners.412841/
dank voor je reactie! Ik heb even zitten kijk/zoeken naar een geschikt fullbody schema, maar wat me opvalt is dat deze eigenlijk vrij vaak uit maar 3 oefeningen bestaan in totaal.
is dat niet te weinig? Dan komen niet al je spieren aan belasting doe lijkt me toch?
 
Waarom zou je op 1,82 m maar 66 kg willen wegen?
 
dank voor je reactie! Ik heb even zitten kijk/zoeken naar een geschikt fullbody schema, maar wat me opvalt is dat deze eigenlijk vrij vaak uit maar 3 oefeningen bestaan in totaal.
is dat niet te weinig? Dan komen niet al je spieren aan belasting doe lijkt me toch?

In de praktijk doen mensen eerder véél te veel dan te weinig.
Als je nog helemaal ongetraind bent, is alleen al zwaar kniebuigen een beweging die bijna het gehele lichaam aanpakt qua spieren.

Dan zul je misschien zeggen: Ja maar, alleen mijn benen en onderrug bewegen toch bij kniebuigen?
En dan zeg ik, heel veel spieren die statisch ondersteunen en indirect bij de beweging helpen (synergisten) krijgen ook zwaar op hun donder.

Het is helemaal niet ongewoon dat je na alleen zware squats niet alleen je benen en onderrug voelt, maar ook de buikspieren, bovenrugspieren, schouders, nek en soms zelfs armen en onderarmen.

Op termijn hebben die genoemde ondersteunende spieren meer extra aandacht nodig, dat wel.
Vandaar dat je bijvoorbeeld ice cream van Jason Blabla een tijdje zou kunnen proberen:

- Zware compounds als basis.
- daarnaast ook ruimte voor isolatiebewegingen, zoals shrugs, curls etc.

 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je op 1,82 m maar 66 kg willen wegen?
Heb voornamelijk veel buinvet, weinig spieren/vet op andere plekken.
Ik wil graag zo clean mogelijk beginnen aan een Bulk. Het is vooral een mentaal dingetje, omdat ik merk dat ik gemotiveerder ben met minder vet op mn buik
 
Als jij wat meer spier opbouwt komt alles meer in verhouding en valt je buik ook minder op.
 
Heb voornamelijk veel buinvet, weinig spieren/vet op andere plekken.
Ik wil graag zo clean mogelijk beginnen aan een Bulk. Het is vooral een mentaal dingetje, omdat ik merk dat ik gemotiveerder ben met minder vet op mn buik
Ik begrijp het wel, maar jij snapt het niet.

Met zo'n laag gewicht heb je niet teveel vet, maar te weinig spiermassa.

Extreem voorbeeld:
Met 10kg vet op 50kg vs 15kg vet op 100kg.

Wat denk je zelf dat er beter uitziet?
 
Ik begrijp het wel, maar jij snapt het niet.

Met zo'n laag gewicht heb je niet teveel vet, maar te weinig spiermassa.

Extreem voorbeeld:
Met 10kg vet op 50kg vs 15kg vet op 100kg.

Wat denk je zelf dat er beter uitziet?
Dat begrijp ik wel hoor, maar ik start liever m’n bulk met zo min mogelijk vet.
 
Dat begrijp ik wel hoor, maar ik start liever m’n bulk met zo min mogelijk vet.
Ik denk dat dat in jouw geval geen goede keuze is, zeker als beginner kan je nog wel tegelijk wat spiermassa pakken en eventueel wat vet kwijtraken.

Buiten wat marina1975 al zegt, het is een kwestie van verhoudingen, jij hebt niet veel vet, je hebt heel weinig spier en dat laatste is makkelijker op te lossen.


Ter overweging een middenweg: zorg dat je ongeveer huidige gewicht houdt, maar ga wel krachttraining doen. Eventueel kan je met meten van je taille in de gaten houden dat het niet de verkeerde kant op gaat, of taille en nek voor de US Navy methode.

Succes!
 
Back
Naar boven