MuscleMeat

Trainingsdag missen - Texas Method/Madcow/Splitschemas, etc. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

richard1234

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
23 sep 2013
Berichten
627
Waardering
10
Lengte
1m72
Massa
72kg
Vetpercentage
18%
Met een fullbody A/B schema heb je enige flexibiliteit als je een keer niet kan trainen.
Je begint gewoon waar je geeindigd bent.

Ik heb informatief gekeken naar schemas zoals Texas Method, Madcow, Wendler 5/3/1.
Wat mij opviel was dat zulke schemas een zeer strikt week programma hanteren.

Met de Texas Methond heb je bijv. op vrijdag:
Friday, Low Volume and High Intensity

Met Madcow schema heb je op vrijdag de "zware dag"

Als het voorkomt dat je maar 1a2 kan trainen, een aantal weken wel weer 3pw en dan een keer niet.
Lijkt me lastig om zulke schemas dan uberhaupt te gaan volgen.

Hetzelfde eigenlijk voor split schema, ub/lb/push schemas, etc.

Hoe doen jullie dit eigenlijk en is dit makkelijk op te vangen?
 
Meestal is het praktisch genoeg al je trainingen die week 1 dag op te schuiven. Als er echt dagen weg vallen dan zul je er waarschijnlijk van uit moeten gaan de je de betreffende mescocycle geen vooruitgang boekt.
 
ja dat is lastig. Wel kan je flexibel zijn met de dagen waardoor je mss wel kan trainen.

het is niet erg als je bv eens per maand(en) een training mist maar als je niet consistent kan zijn in trainen is het wel minder ja
 
Nog meer mensen reactie hierop?

Ik was wel benieuwd hoe andere dit aanpakken die geregeld maar 2p.w kunnen trainen.
 
Oppikken waar je gestopt bent, training overslagen en direct aan de volgende beginnen... zo moeilijk is het niet.
 
Oppikken waar je gestopt bent, training overslagen en direct aan de volgende beginnen... zo moeilijk is het niet.

Dit inderdaad, gewoon zelf inschatten/kiezen wat het beste is. Niet te veel overdenken.
 
Oppikken waar je gestopt bent, training overslagen en direct aan de volgende beginnen... zo moeilijk is het niet.

Dat had ik al over nagedacht, maar dan loop je toch tegen het volgende aan.

Stel je hebt met Texas Method van rippetoe, Vrijdag: Intensity Day.

Die vrijdag kan je niet ( het weekend ook niet ), vervolgens ga je dan maandag de Intensity Day doen van vrijdag?
Zit je dan niet je normale trainingsweek mee in de weg, wat je dan weer wilt oppakken?

Hetzelfde eigenlijk met split schema, je kan vrijdag niet trainen: Benen, Bicep. Weekend ook geen mogelijk om te trainen.
Dan Maandag de spiergroepen pakken, hoe plan je de rest van je training dan in?

Kort gezegd het lijkt mij nogal ingewikkeld en al helemaal als je een schema volgt zoals Wendler, Texas Method.
Daar heb je ook nog eens verschillende frequenties en intensiviteit.
 
dan zou ik bij TM eerder je recovery day skippen. Dus dan maandag volume dag, en dan donderdag intensity
 
Als het voor jezelf duidelijk is dat je niet consequent kunt trainen binnen een week-kader, dan kun je misschien ook beter niet kiezen voor een systeem dat bij uitstek is gebaseerd en geprogrammeerd binnen een week-perspectief.
Dat is lastig, omdat heel veel aspecten uit het dagelijks leven zijn toegespitst op een weekritme/cyslus, ook trainingsprogramma's.

Aangezien er bij de meeste doorgewinterde methoden sprake is van een week-oriëntatie, zul je zelf iets moeten 'ontwikkelen' of een vorm moeten kiezen die wél voldoet.

- Een enkelvoudige Fullbody indeling is een goede optie, maar een FB-A-B variatie kan ook prima.

- Een enkelvoudige LB/UB indeling is goed te doen denk ik, maar een LB1/UB1/LB2/UB2 (zoals Wendler) geeft dan al gauw problemen qua consistentie.

Als ik merk dat er een perioden komt waarin de regelmaat waarmee ik kan trainen verstoord wordt, dan val ik ook automatisch terug op flexibelere opties.
Dus eigenlijk kan ik je alleen deze 3 opties aangeven waar je het mee moet doen, totdat je leef/werk situatie dusdanig verandert dat je meer speelruimte hebt.....
 
Dat had ik al over nagedacht, maar dan loop je toch tegen het volgende aan.

Stel je hebt met Texas Method van rippetoe, Vrijdag: Intensity Day.

Die vrijdag kan je niet ( het weekend ook niet ), vervolgens ga je dan maandag de Intensity Day doen van vrijdag?
Zit je dan niet je normale trainingsweek mee in de weg, wat je dan weer wilt oppakken?

Hetzelfde eigenlijk met split schema, je kan vrijdag niet trainen: Benen, Bicep. Weekend ook geen mogelijk om te trainen.
Dan Maandag de spiergroepen pakken, hoe plan je de rest van je training dan in?

Kort gezegd het lijkt mij nogal ingewikkeld en al helemaal als je een schema volgt zoals Wendler, Texas Method.
Daar heb je ook nog eens verschillende frequenties en intensiviteit.

Je gaat heus niet dood als je een training mist. Al je progressie gaat niet plots in rook op. Daar is toch niets ingewikkeld aan.
 
Ik volg zelf TM als ik een workout mis mis ik de week begin ik de week daarop opnieuw.

Wat kan voorkomen: heel soms als het echt niet anders kan train ik 2 dagen achter elkaar
 
Back
Naar boven