Fitness Seller

Trainingsfrequentie

Bezoekers in dit topic

Pageupdown

Novice
Lid geworden
18 aug 2020
Berichten
2
Waardering
0
Hi all,

Ik train nu 1.5 jaar fanatiek en ben op een punt gekomen dat ik voor het eerst trots ben op het resultaat. Vorig jaar juli woog ik 74KG en inmiddels zit ik bijna op de 85KG. Er is meer vorm in mijn lichaam ontstaan, ik ben sterker geworden en dit allemaal dmv een bro split waarbij ik in totaal 6x per week trainde - elke spiergroep dus 2x per week.

Vanaf oktober wil ik dit gaan omgooien om een nieuwe stimulans te creëren, namelijk een ander schema, een clean bulk en een half jaar geen alcohol. Ik zit eraan te denken om 5x per week te gaan trainen en hierbij 3x per week elke spiergroep te trainen door middel van 4x upper/lower en 1x een full body workout. Nu las ik echter een artikel waarin stond dat je voor het maximale resultaat 10 tot 15 sets per week per spiergroep moet doen. Het ding is alleen, dat ik met een upper/lower en een full body workout lang niet aan die 10 sets per week ga komen voor mijn gevoel. Dit aangezien de meeste upper/lower schema's maximaal 2 sets per spiergroep bevatten en een full body schema meestal één set per spiergroep bevat. Meer sets per workout gaat er sowieso voor zorgen dat ik te lang train (voor mijn gevoel) en daarnaast dat ik op het einde niet meer voldoende energie heb om de laatste sets nog effectief af te kunnen ronden.

Ik ben even benieuwd wat jullie visie hierop is. Ik wil graag overgaan naar 3x per week elke spiergroep trainen, maar voor mijn gevoel ga ik dan die 10-15 sets per week per spiergroep niet halen met een upper/lower en full body workout. Wat is belangrijker? De spiergroep 3x per week trainen of elke spier tussen de 10-15 sets per week aanpakken (ongeacht hoe vaak je per week traint)?

Thanks alvast!
 
Volgens mij haal je de begrippen 'set' en 'oefening' door elkaar.
 
Bij een bro split train je je spiergroepen niet 2x per week, maar 1x.
 
Train je 5 dagen na elkaar (dus vb enkel in de week en dan weekend rust)? Dan denk ik dat je te weinig rust gaat hebben bij je FB.
Ik zou het bij je UB/LB houden. Kan je ook 5 keer per week trainen als je dit wil. Of push-pull-legs.
Zelf vind ik PPL voor mij de beste optie. De ene week kan ik 4 keer, andere week 5 keer en laat de trainingen gewoon doorlopen.
 
Train je 5 dagen na elkaar (dus vb enkel in de week en dan weekend rust)? Dan denk ik dat je te weinig rust gaat hebben bij je FB.
Ik zou het bij je UB/LB houden. Kan je ook 5 keer per week trainen als je dit wil. Of push-pull-legs.
Zelf vind ik PPL voor mij de beste optie. De ene week kan ik 4 keer, andere week 5 keer en laat de trainingen gewoon doorlopen.

Dit is het idee:
Maandag - upper
Dinsdag - lower
Woensdag - upper
Donderdag - lower
Vrijdag - rust
Zaterdag - full body
Zondag - rust

Maar stel ik doe bijvoorbeeld twee chest sets per upper workout en tijdens de full body workout één chest set, dan kom ik dus bij lange na niet bij die 10 tot 15 chest sets per week. Dit is waar het voor mij onduidelijk wordt. De ene website zegt dat je elke spiergroep 2 tot 3 keer per week moet trainen, maar de andere website zegt juist dat je je moet focussen op die 10-15 sets per week, ongeacht de hoeveelheid trainingsdagen (waarbij natuurlijk wel de rustdagen belangrijk blijven)
 
Als je BB bench press de ene keer doet 5x5 en de andere keer DB bench press, dan zit je al aan 10 sets. Je verwart sets met oefeningen :D
4x8 is 4 sets van 8 reps. 5x5 is 5 sets van 5 reps
 
Back
Naar boven