XXL Nutrition

trainingsvolgorde : zwaar naar licht of?

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Nu ik met HST bezig ben, heb ik een vaste trainingsvolgorde...

Ik begin altijd met de zware basisoefeningen en werk dan door tot ik met de buikspieroefeningen eindig. Om tijd te besparen doe ik dat ook in superset-uitvoering.
nu:
Squat met Roemeense deadlift (quads-gluteus/hams-rug-gluteus)
staand kuiten
decline db drukken met chin-up (borst - rug)
shrug met lateral raise, front raise , 8-jes en upright row (traps -schouders)
biceps curl - triceps extension
abdominal machine - wood chop (rechte buikspier - schuine bsp & TvA)

Is er enige reden om het om te keren?

Als ik de grote '3' gedaan heb (borst-rug-benen) dan zit ik eigenlijk wel zo'n beetje doorheen. Afhankelijk van wanneer ik de laatste keer getraind heb, moet ik me er dan met zo'n 'thuisgebrouwen' wei-KH drankje doorheen slepen.

Iemand met vergelijkbare ervaring? Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om het glycogeengehalte te verhogen anders lukt het lijnen niet zo goed.. maar ik vroeg het me ook gewoon af ivm opwarmen en zo. Het is wel zo dat ik alle oefeningen zonder speciale opwarming doe, met uitzondering van de squat die ik eerst 15x doe met alleen de staaf ook om de beweging er een beetje in te krijgen..

Espi
 
Ik zou het gewoon zo laten, van zwaar naar licht. Mischien dat je af&toe voor de verandering eens om kan draaien, maar ik zou er zker geen gewoonte van maken.

Vraagjezelf alleen maar eens af wat de trainingsintensiteit van de squat/RDL zou worden als je ze aan het eind van d workout zou doen
 
ik doe mijn buikspieroefning tussen de andere oefeningen door. kunnen mijn andere spieren mooi even herstellen, terwijl ik mijn tijd effectief benut.

Ik begin meestal met de grote spiergroepen, gevolgt door schouders en armen.
Mocht ik dan nog tijd over hebben, train ik nog de spieren die nog wat meer kunnen hebben
 
Basis eerst, zodat deze belangrijke oefeningen aan optimale intensiteit kunnen worden uitgevoerd.

En soms de zaak omkeren is leuk, maar mag imo geen continuïteit worden.
 
Toen ik nog een PL benadering had en alleen rug-benen-borst deed en dat afwisselend licht-middel-zwaar was het argument om met lichte oefeningen te beginnen (en dat was alleen voor de 'pomp' en herstel) dat je zo dus kon opwarmen.

Ik denk dat het dus alleen zinvol was voor toen ik maar een heel beperkt oefeningenscenario had : deed bijv. 3sets van 15 hh hyperextensie voor rug, squatten en standing gluteus 3x10 hh en vervolgens 5 sets van 5hh met bankdrukken met nog wat pols en trapeziusoefeningen erbij.

Dan maakt de volgorde misschien niet zoveel uit en het is me toen ook door myn peute aangeraden van licht naar zwaar te gaan.

Het valt me nu trouwens ook weer op dat ik de laatste 2 weken weer vergeten ben de bijbehorende rek- en strekoefeningen te doen.. erg hè? Dat blijft ook een eeuwig discussiepunt, hoe nuttig het is...

Espi
 
Back
Naar boven