Fitness Seller

Trainingswijze van personal trainers

Bezoekers in dit topic

Newton

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
19 jul 2010
Berichten
465
Waardering
50
Lengte
1m79
Massa
73kg
Hallo

Af en toe zie ik in de gym mensen die gecoached worden door personal trainers.
Een aantal zaken die ik nogal eens zie terugkomen bij coachen is: ’tenen niet voorbij knieën bij barbell squaten’ en ‘Squat in de Smith machine’.
Dit zijn ook 2 zaken die op het forum hier juist niet aanbevolen worden.

Nu hebben deze coaches wel een opleiding gevolgd.
Maar waarom wijkt hun theorie dan soms zo af van wat je hier op het forum leest?

Zijn de Smith machine de nieuwe technieken die aangeleerd worden in een personal trainer opleiding?
En zijn de trainingstechnieken van de nieuwe generatie coachen veranderd?

Ik vroeg mij dit af omdat het soms zo tegenstrijdig is met wat ik hier op het forum lees.
 
Er zijn gewoon heel veel oelewappers en knurften die zichzelf PT noemen tegenwoordig. Kennis is ver te zoeken bij die lui helaas.
 
Ik ben zelf geen ultieme kenner maar merk dat ik op de compounds wel steeds meer begin te zien. Soms snap ik ook niet wat ik ze allemaal zie doen. Laatst vroeg ik er 1 waarom er op een bepaalde manier werd gebankdrukt. Was omdat er puur op hypertrofie werd getraind. Nou het zal wel, het leek mij meer een blessuremaker. Ik krijg in the gym wel eens de opmerking dat ik teveel inadem tijdens deadlift en mijn adem niet moet vasthouden.
Tja weet je, het zal gewoon verschil van inzicht zijn.
Van een squat in een Smith ga je ook heus niet dood en het is technisch wat makkelijker.
 
De theorie waarop hun opleiding gebaseerd is blijkt vaak inmiddels achterhaald te zijn.
Diegenen die de leermaterialen maken/samenstellen lopen ook vaak achter de feiten aan.
 
Tja, maar het is omdat er zoveel 'certifited trainers' en 'bachelor dit - master dat' trainers zijn, dat ik me begin af te vragen of dat ze dit in hun leerprogramma hebben zitten?
Ze zijn er echt rotsvast van overtuigd dat je knieën niet voorbij je tenen mogen gaan of dat je naar omhoog moet kijken tijdens de squat enz...
 
De theorie waarop hun opleiding gebaseerd is blijkt vaak inmiddels achterhaald te zijn.
Diegenen die de leermaterialen maken/samenstellen lopen ook vaak achter de feiten aan.

Ah.. Ok. Dat maakt al meer duidelijk.
 
Tja, maar het is omdat er zoveel 'certifited trainers' en 'bachelor dit - master dat' trainers zijn, dat ik me begin af te vragen of dat ze dit in hun leerprogramma hebben zitten?
Ze zijn er echt rotsvast van overtuigd dat je knieën niet voorbij je tenen mogen gaan of dat je naar omhoog moet kijken tijdens de squat enz...

Gros van de PT's heeft niet eens een opleiding gedaan en het resterende overgrote deel heeft waarschijnlijk fitvak of fitness trainer A cursussen gevolgd o.i.d.
 
Van een squat in een Smith ga je ook heus niet dood en het is technisch wat makkelijker.
Het is alleen makkelijker voor de PT-er, die hoeft dan echt nergens meer op te letten. De meeste PT-ers zijn gewoon waardeloos. Het is wat het is....
 
Dankjewel voor de reacties.

Eigenlijk moet je er dan gewoon goed uitzien en het goed kunnen uitleggen en je kan naieve mensen wijs maken dat je trainer bent.
 
Dankjewel voor de reacties.

Eigenlijk moet je er dan gewoon goed uitzien en het goed kunnen uitleggen en je kan naieve mensen wijs maken dat je trainer bent.

En poen scheppen. En tegen betaling nog wat voedingsadvies geven :)
 
Er zijn gewoon heel veel oelewappers en knurften die zichzelf PT noemen tegenwoordig. Kennis is ver te zoeken bij die lui helaas.

Zeg dat wel. Soms tenenkrommend om te horen wat er allemaal voor een achterhaalde kennis verteld wordt. Ik moest vd week nog shiften met mijn knieën ofzo tijdens het squaten.... Tegenwoordig zeg ik bedankt en ga ik verder. Ik ga geeneens een gesprek aan. Moet ik wel eerlijk zijn dat aan mijn techniek nog gesleuteld kan worden.
 
Knieën niet voorbij je tenen kan in sommige gevallen wel een goede 'cue' zijn om de squat goed aan te leren. En een squat in de Smith machine hoeft niet per definitie slecht te zijn; daarvoor zou je de situatie van de klant moeten kennen. Maar als deze PT-er alle nieuwe klanten in de Smith machine leert squatten, kun je er vanuit gaan dat het geen goeie is...
[Link niet meer beschikbaar]
 
Dankjewel voor de reacties.

Eigenlijk moet je er dan gewoon goed uitzien en het goed kunnen uitleggen en je kan naieve mensen wijs maken dat je trainer bent.
Nog niet eens, voor bepaalde doelgroepen zijn mooie praatjes zelfs genoeg. Huisvrouwen enzo. Ik ken hier een voorbeeld van.
 
Je weet dat je voor PT officieel nog geen papieren hoef te hebben? Dit houdt in dat iedereen ZZPer kan worden en een bedrijf kan beginnen in personal training.

Oftewel, de een is de andere niet.
 
De hoofdzaak voor (de meeste) PT's is dan ook om geld te verdienen. En dat doe je niet door mensen een geweldig schema te geven waar ze snel goede resultaten mee halen. Dat doe je door mensen een middelmatig schema te geven waar ze wel wat resultaat mee halen maar niet in die mate dat ze na enkele maanden je niet meer nodig hebben en dus niet meer betalen. Daarom dat je de meeste mensen met een PT schema er zo kunt uithalen in de fitness, shoulderpress met dumbbels van 6 kg terwijl ze op een fitnessbal zitten, squaten op een bosu bal of in general gewoon geef grote compounds of zelfs deftige isolatie oefeningen. Gewoon die half gare oefeningen onder het mom van "stabiliteit" en wat machines. En daar gaat iedere beginner wel wat resultaat mee halen, maar niet genoeg om na een paar maand tegen hun PT te zeggen dat ze nu zelf verder gaan.

PT's kunnen zeker hun nut hebben, vooral bij mensen die moeten revalideren. En er zijn er natuurlijk die wel mensen echt een deftig schema geven, maar het gros van de PT's (en in aanvulling diëtisten) zijn enkel uit op uw geld.
 
De hoofdzaak voor (de meeste) PT's is dan ook om geld te verdienen. En dat doe je niet door mensen een geweldig schema te geven waar ze snel goede resultaten mee halen. Dat doe je door mensen een middelmatig schema te geven waar ze wel wat resultaat mee halen maar niet in die mate dat ze na enkele maanden je niet meer nodig hebben en dus niet meer betalen. Daarom dat je de meeste mensen met een PT schema er zo kunt uithalen in de fitness, shoulderpress met dumbbels van 6 kg terwijl ze op een fitnessbal zitten, squaten op een bosu bal of in general gewoon geef grote compounds of zelfs deftige isolatie oefeningen. Gewoon die half gare oefeningen onder het mom van "stabiliteit" en wat machines. En daar gaat iedere beginner wel wat resultaat mee halen, maar niet genoeg om na een paar maand tegen hun PT te zeggen dat ze nu zelf verder gaan.

PT's kunnen zeker hun nut hebben, vooral bij mensen die moeten revalideren. En er zijn er natuurlijk die wel mensen echt een deftig schema geven, maar het gros van de PT's (en in aanvulling diëtisten) zijn enkel uit op uw geld.

Als ik moet revalideren dan doe ik het liever met een goede fysio dan met een PT'er.
 
De hoofdzaak voor (de meeste) PT's is dan ook om geld te verdienen. En dat doe je niet door mensen een geweldig schema te geven waar ze snel goede resultaten mee halen. Dat doe je door mensen een middelmatig schema te geven waar ze wel wat resultaat mee halen maar niet in die mate dat ze na enkele maanden je niet meer nodig hebben en dus niet meer betalen. Daarom dat je de meeste mensen met een PT schema er zo kunt uithalen in de fitness, shoulderpress met dumbbels van 6 kg terwijl ze op een fitnessbal zitten, squaten op een bosu bal of in general gewoon geef grote compounds of zelfs deftige isolatie oefeningen. Gewoon die half gare oefeningen onder het mom van "stabiliteit" en wat machines. En daar gaat iedere beginner wel wat resultaat mee halen, maar niet genoeg om na een paar maand tegen hun PT te zeggen dat ze nu zelf verder gaan.

PT's kunnen zeker hun nut hebben, vooral bij mensen die moeten revalideren. En er zijn er natuurlijk die wel mensen echt een deftig schema geven, maar het gros van de PT's (en in aanvulling diëtisten) zijn enkel uit op uw geld.

dit idd.
nadeel is inderdaad dat veel PT's het heel erg ingewikkeld willen maken om zo de indruk te geven dan mensen het zelf niet kunnen en dan ze een PT nodig hebben.
terwijl ingewikkeldere dingen doen in de gym niet per se beter is. in veel gevallen juist minder effectief.
 
Er zijn inderdaad genoeg PT-ers die er alleen geld aan over willen houden.
Mijn insteek als ik mensen help met voeding is om ze handvatten te geven zodat ze het met een paar weken/ maandje zelf kunnen doen.
Help de mensen met hoe een schema op te stellen, waarom je dingen wijzigt, waarom je welke dingen probeert als zij bepaalde ervaringen hebben en uit te leggen waarom je het zo doet. Tips geven en bij vragen ook de uitleg geven....
Dan kunnen de meeste mensen met een maandje het gewoon zelf doen. Maar ja... helaas hebben de meesten deze insteek niet...

Het is echt geen rocket science... alhoewel sommige PT's het doen lijken of het een giga klus is en je gewoon een standaard schemaatje voorschotelen wat ze elke willekeurig persoon geven..

Er zijn ook uitzonderingen uiteraard. Al denk ik soms dat die zeer zeldzaam zijn.
 
Back
Naar boven