XXL Nutrition

Triceps gebruik bij rug training

Bezoekers in dit topic

3XL

Senior Moderator
Super Mod
20 jaar lid
Waardering
3.677
Ik weet niet meer zeker of het hier was, maar ik had een tijdje terug een discussie over het gebruik van je triceps bij rug oefeningen (Mijn mening is dat je ze behoorlijk gebruikt, andere mening was dat het wel meeviel)

"Kevin tore it doing Lat Pull Downs in his World Gym doing the entire stack."

GprkHo-1-WYnDYi-8Jm2661ndeBM5U75.jpeg

http://www.getbig.com/news/2003-03/0308levrone.htm

Denk toch dat ik wel goed zit met mijn mening.

Laatst bewerkt door een moderator:
3XL zei:
Ik weet niet meer zeker of het hier was, maar ik had een tijdje terug een discussie over het gebruik van je triceps bij rug oefeningen (Mijn mening is dat je ze behoorlijk gebruikt, andere mening was dat het wel meeviel)

"Kevin tore it doing Lat Pull Downs in his World Gym doing the entire stack."

TC5kGb1BScFtiyNuZZKdNYKaXVgPXx7d.jpeg

http://www.getbig.com/news/2003-03/0308levrone.htm

Denk toch dat ik wel goed zit met mijn mening.

Ik heb ook veel gelezen en gehoord dat je je triceps aardig gebruikt bij rugbewegingen. Alleen het gekke is dat ik altijd een lichte pomp voel in mijn Biceps in plaats van in mijn triceps!

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Topic Starter Topic Starter
IK heb er zelden last van.

Wel merk ik het direct als ik de dag ervoor triceps getraind heb. Rugtraining gaat dan stukken slechter

heel simpel gezegd maar correct:

trekkende beweging: rug biceps

duwende beweging: borst triceps

Bij rugtraining dus geen triceps als agonist

Ik heb mezelf onlangs sowieso nog afgevraagd hoe ik ervoor zou moeten zorgen dat ik mijn triceps niet overtrain, want bij zowel rug, schouder als borst training gebruik je je triceps en daar komt dan de eigenlijke triceps training nog bij. Wat raden jullie dan aan... oftewel hoe zorgen jullie ervoor dat jullie je triceps (niet te erg) overtrainen?

greetz,
Ron

HardcoreMF zei:

komt wel iets meer bij kijken.

enne merk t zelf ook, rugtraining na dagje triceps is stuk beroerder

• Topic Starter Topic Starter
HardcoreMF zei:

Heel simpel gezegd, je weet niet waar je het over hebt!

De aanhechting van de lange kop van de triceps loopt over het schoudergewricht en komt in aktie zodra je je arm naar beneden/achter trekt

Dat is dus pij elke pulldown en row! !

Bij deze oefeningen is je biceps alleen maar de armbuiger!

Het wetenschappelijke eraan boeit me eigenlijk geen reet , je voelt het gewoon en zeker bij pulldowns dus :)

3xl, reageer je altijd zo opgefokt :D??

Voor the record:

Ik krijg ook altijd lichte pijn in mijn armen (bi/tri) met pulldowns, maar alleen in de longhead. Het valt mij trouwens ook op, dat als ik spierpijn in mijn longhead (triceps) heb, dat ik nog wel goed schouderoefeningen e.d. kan uitvoeren (military press en shoulder press).

Merk zelf vaak dat ik last heb van mijn triceps bij het trainen van mijn borst, deze train ik de dag na mijn rugtraining. Maar tijdens mijn rugtraining zelf heb ik altijd meer pomp in mijn biceps en onderarmen.

Het is absoluut zo dat ik de dag nadat ik triceps getraind heb, rug train dat het gewoon vreselijk slecht gaat. Dat geldt zowel voor chins als barbell rows etc..
Maar ik denk dat het vooral het bovenste deel van je triceps is tegen (en over) je schouder dat toch behoorlijk meehelpt in die oefeningen. Heb dan toch het gevoel dat ie stukken meer doet dan alleen maar stabiliseren.

Dat ziet er nasty uit :x

Zal zeker flink pijn gedaan hebben.

Ik voel me triceps wel heel lichtjes bij me rug training, dus het kan kloppen.

3XL zei:
Heel simpel gezegd, je weet niet waar je het over hebt!

De aanhechting van de lange kop van de triceps loopt over het schoudergewricht en komt in aktie zodra je je arm naar beneden/achter trekt

Dat is dus pij elke pulldown en row! !

Bij deze oefeningen is je biceps alleen maar de armbuiger!

wat 3xl zegt is waar. het is niet omdat de eerste functie van de triceps is om je arm te strekken, het geen andere functie kan uitvoeren.

vergelijk het met de hamstrings. ook deze spiergroep loopt over 2 gewrichten, en vervuld meerdere functies. het is niet alleen een kniebuiger, maar het komt ook in actie om je heup te strekken.
idem rectus femoris. het strekt niet alleen de knie, maar kan ook fungeren als heupbuiger.

je moet dus eerst goed je anatomie kennen eer je zo'n dingen zegt ;) maar goed, we zijn hier om te leren.

toch maar een plaatje tonen :D

[Abeelding niet meer beschikbaar]

zo zie je maar dat 1 van de hoofden een ander origo heeft dan de 2 andere. en als je op de foto van Levrone kijkt, zal je zien dat het dit hoofd is dat mee verwond is.

verdere illustratie :

hier zie je het origo van de rectus femoris, en snap je hoe die ook 2 functies kan vervullen (enerzijds strekken en anderzijds buigen)

[Abeelding niet meer beschikbaar]

DumphuiZ zei:
3xl, reageer je altijd zo opgefokt

Opgefokt? omdat ik zeg dat hij niet weet waar hij het over heeft

Als je begint met "heel simpel gezegd maar correct: ga ik er dus vanuit dat iemand meent er verstand van te hebben?
Wat uit de rest van het verhaal dus blijkt dat het niet is.

Als je zo zelfverzekerd begint moet je ook sterke reactie's verwachten.

Terug
Naar boven