XXL Nutrition

TRT aan de hand van deze waardes?

Bezoekers in dit topic

sigurd

Novice
Lid geworden
5 jan 2023
Berichten
6
Waardering
4
Lengte
1m75
Massa
82kg
Vetpercentage
17%
Mijn naam is Sigurd, ik ben 29 jaar en struin al enige tijd dit forum af. Nu heb ik besloten om mijzelf aan te melden en hopelijk lotgenoten te vinden die mij het e.e.a. kunnen vertellen.

Mijn testosteron waardes zijn de afgelopen jaren regelmatig gecontroleerd en deze kwamen vaak uit rond de 9.0 & de 10.2 nmol/l. Dit lijkt mij nogal aan de lage kant maar mijn huisarts beargumenteerde dit vaak met de dooddoener " dit zijn prima waarde voor jou leeftijd'' destijds was ik 24. Verder heb ik dus nog altijd last gehad van libido problemen en erectieproblemen en natuurlijk de bijhorende vermoeidheid. Ik leef gezond als in dat ik niet rook, drink en voldoende voeding binnenkrijg aangezien mijn vrouw diëtiste is zit dit altijd wel in orde. Verder heb ik geen andere gezondheidsproblemen.

Nou is onlangs mijn bloed geprikt en de volgende waardes kwamen hieruit:

Testosteron: 5.4 nmol/l
Prolactine: 0.134IU/L
Oestradiol: 35pmol/l
LH: 2IU/L
FSH: 5IU/L
TSH: 3.2mIU/L

Aan de hand hiervan heb ik in overleg met de huisarts gevraagd mij door te verwijzen naar de Andros kliniek. Helaas wilt hij dit niet en wilt mij eerst doorsturen naar de Endocrinoloog. Hier heb ik morgen een afspraak maar ik denk dat hier weer gezegd gaat worden dat het maar een moment opname is. Terwijl mijn klachten echt wel gelinkt kunnen worden aan het lage testosteron gehalte.

Concreet mijn vraag: Hebben jullie ervaringen met eventueel andere goede endocrinologen mocht ik morgen nul op rekest krijgen?
 
UPDATE: het is exact 8 weken geleden dat ik mijn eerste Nebido injectie heb gekregen. Zoals afgesproken met de arts heb ik mijn bloedwaarden laten afnemen bij het lab. MAAR tot mijn grote schrik zijn ALLE waarden zelfs lager dan voor de aanvang van de therapie. De volgende waarden zijn de vergelijking tussen 8 weken geleden VOOR Nebido en 8 weken NA Nebido. Er zijn voor de 2 testen verschillende eenheden aangeven in vergelijking met wat ik eerder gebruikte in mijn Posts. Dit komt omdat er een ander lab gebruikt is dan voorheen in het ziekenhuis.
Vrij testosteron is niet geprikt wat jammer is maar dit kon niet “aangevinkt” worden op het lab formulier.

Testosteron: 1st * 10.4 nmol/l *
Testosteron: 2de * 4.73 nmol/l * NA Nebido

LH: 1st * 2 IU/l *
LH: 2de * <1 IU/l *

SHBG: 1st * 14.8 nmol/l *
SHBG 2de * 6.9 nmol/l *

Oestradiol: 1st * 0.07 nmol/l *
Oestradiol: 2de * 0.06 nmol/l *


Ik hoor graag van andere of dit gebruikelijk is
Je geeft aan dat er twee verschillende eenheden zijn gebruikt, maar in je reactie staan voor alle waardes dezelfde eenheden: heb je het zelf omgerekend? Zo ja, zou je misschien de originele waardes en eenheden kunnen plaatsen (om omrekenfouten uit te sluiten)?

Vrij testosteron hoef je niet te prikken. Als je dat laat bepalen is dat onbetrouwbaar, dat gaat alleen betrouwbaar met een bepaalde methode die in Nederland - naar mijn beste weten - nergens wordt toegepast. Het voegt eigenlijk ook niet zoveel toe. Je zou het eventueel kunnen uitrekenen met de Vermeulen-formule om er een aardige benadering van te krijgen. Ikzelf kijk pas naar het (berekende) vrij testosteron bij dubbelzinnige totaal waarden met een verhoogd SHBG.

Nebido heeft tijd (of dus meerdere dosissen) nodig om op te stapelen in het lichaam, het heeft een zeer lange halfwaardetijd. Ik vind zo'n meting na de eerste injectie daarom niet zo heel zinnig. Je zou dit beter na je derde dosis kunnen doen en daarop je dosering gaan titreren.

Het gebeurt vaker dat er verschil is tussen labs, ook moet je je testwaarde in de ochtend meten !
Ik ben meer voorstander van boost met gel in de 1e weken icm Nebido, dit omdat Nebido langere tijd nodig heeft. Maar ik ben geen arts.

Galen is meer deskundig maar is volgens mij op vakantie
Ik ben helaas niet op vakantie.
 
sigurd
1nmol/L = 28.85ng/dL

in OP schrijf je;

Nou is onlangs mijn bloed geprikt en de volgende waardes kwamen hieruit:

Testosteron: 5.4 nmol/l
Prolactine: 0.134IU/L
Oestradiol: 35pmol/l
LH: 2IU/L
FSH: 5IU/L
TSH: 3.2mIU/L

edit: oke, zie nu dat er later nog eens is geprikt. Soms wordt ook Nebido na 6 weken weer gegeven (1e drie keer) die om sneller een goede waarde te behalen vanaf erg lage T wat jij ook had in januari.
 
Laatst bewerkt:
UPDATE: het is exact 8 weken geleden dat ik mijn eerste Nebido injectie heb gekregen. Zoals afgesproken met de arts heb ik mijn bloedwaarden laten afnemen bij het lab. MAAR tot mijn grote schrik zijn ALLE waarden zelfs lager dan voor de aanvang van de therapie. De volgende waarden zijn de vergelijking tussen 8 weken geleden VOOR Nebido en 8 weken NA Nebido. Er zijn voor de 2 testen verschillende eenheden aangeven in vergelijking met wat ik eerder gebruikte in mijn Posts. Dit komt omdat er een ander lab gebruikt is dan voorheen in het ziekenhuis.
Ik ben ook benieuwd hoe je de omrekening naar nmol/l gedaan hebt. Er zijn al verschillende leden die zich daar mee vergist hebben in het verleden.
Voor testosteron: nmol/L = ng/dL x 0,0347 of ng/dL = nmol/L : 0,0347
 
1nmol/L = 28.85ng/dL
Ik ben ook benieuwd hoe je de omrekening naar nmol/l gedaan hebt. Er zijn al verschillende leden die zich daar mee vergist hebben in het verleden.
Voor testosteron: nmol/L = ng/dL x 0,0347 of ng/dL = nmol/L : 0,0347
 
28,843 om juist te zijn (molmassa voor testosteron = 288,43). Daarom dat ik deel of vermenigvuldig met 0,0347 om de conversie te doen. Komt op hetzelfde neer.
28,85 wordt standaard aangehouden.
30nmol= 865.5 hiermee
Met 28,843 = 865.29 wat geen slechte of betere waarde is.

Men kan beter de referentiewaarden gelijk houden. zo zie je 8.6, 10 en 12 als onderwaarden, dat is nogal een verschil om te beslissen of iemand TRT krijgt of niet.
 
Back
Naar boven