MuscleMeat

TRT, bloed onderzoek, waar beginnen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

CelphTitled

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
16 sep 2014
Berichten
314
Waardering
18
Lengte
1m88
Massa
85kg
Vetpercentage
11%
Al een tijdje loop ik met een hele lijst van problemen rond zoals depressieve klachten, een afwezig libido, novice/intermediate lifts terwijl ik al 4/5 jaar (juist) train en eet en nog een aantal andere issues.

Daarom ben ik vorig jaar naar de dokter gegaan, welke enkel mijn (totale?) test heeft laten meten (20 bij een referentiewaarde van 9-30 ofzoiets). Hierop trok hij de conclusie dat er met mijn testosteron niks aan de hand was. Daarom doorverwezen naar een psycholoog.

Nu weer een jaar verder kan ik alleen maar zeggen dat de issues zijn verergerd. Ik heb ondertussen veel gelezen over TRT en ben ervan overtuigd dat dit mijn oplossing is. Uiteraard zou ik daarom eerst gronding mijn bloed willen laten testen. Echter heb ik de ervaring dat mijn dokter hier niet in wil meewerken. Wel heb ik voor volgende week alvast een afspraak met een endocrinoloog staan. Ik ga er echter vanuit dat zij totaal niet mee wil werken omdat ik er al eerder slechte ervaringen mee heb. Het liefst doe ik dit alles natuurlijk wel via de "normale" weg maar als dit niet kan dan zou ik graag alternatieve manieren willen weten.

In het kort is daarom mijn vraag hoe je zonder geouwehoer je bloed kunt laten testen? en als jullie dit zo lezen kunnen jullie je dan überhaupt vinden in TRT? Ik ben 27 jaar btw.
 
ik heb woensdag via bloedwaardentest.nl mijn bloed laten onderzoeken, ik had hetzelfde met mn huisarts. Gaat echt heel simpel, je haalt bij hun die test, krijgt buisjes opgestuurd, gaat naar een prikpunt in de buurt en stuurt het daarna zelf op naar het lab. uitslag heb ik nog niet binnen.
 
Daarom ben ik vorig jaar naar de dokter gegaan, welke enkel mijn (totale?) test heeft laten meten (20 bij een referentiewaarde van 9-30 ofzoiets).

en als jullie dit zo lezen kunnen jullie je dan überhaupt vinden in TRT? Ik ben 27 jaar btw.
Op basis van deze heel beperkte info moet je nog niet eens denken aan TRT. Op zich is het een heel mooie normale waarde.

Je doet er echter wel goed aan om eens een volledige bloedtest te doen, zodat je eventueel afwijkende waarden kan opsporen.
 
ik heb woensdag via bloedwaardentest.nl mijn bloed laten onderzoeken, ik had hetzelfde met mn huisarts. Gaat echt heel simpel, je haalt bij hun die test, krijgt buisjes opgestuurd, gaat naar een prikpunt in de buurt en stuurt het daarna zelf op naar het lab. uitslag heb ik nog niet binnen.

Goed om te lezen dat dit zonder dokter mogelijk is. Mocht het niet lukken via de endocrinoloog dan ga ik dit zeker proberen!

Op basis van deze heel beperkte info moet je nog niet eens denken aan TRT. Op zich is het een heel mooie normale waarde.

Je doet er echter wel goed aan om eens een volledige bloedtest te doen, zodat je eventueel afwijkende waarden kan opsporen.

Eraan denken mag altijd toch ;) Nee zonder gekheid, ik ben het volledig met je eens. Ik wil inderdaad eerst een volledig mogelijk beeld van mijn bloedwaarden krijgen.
Ik ben van het plan aanvraag te doen voor de volgende waarden:'

-Test, vrij en totaal
-Estradiol
-Vitamine D &B12
-TSH, T3, T4
-SHBG
-PSA
-Prolactine
-Homecysteine
-LH
-FSH

Is er nog iets wat ik mis?
 
  • Like
Waarderingen: ACE
Ik vraag mij af waarom je aan TRT denkt vermits al aangetoond is dat je testosteronlevel goed is. Een bloedtest kan nooit kwaad. Je weet maar nooit dat je prolactine waarde misschien te hoog is. Indien je bloeduitslag ok is, weet je tenminste dat je probleem ergens anders vandaan komt en dat je je niet moet blindstaren op TRT.
 
Ik vraag mij af waarom je aan TRT denkt vermits al aangetoond is dat je testosteronlevel goed is. Een bloedtest kan nooit kwaad. Je weet maar nooit dat je prolactine waarde misschien te hoog is. Indien je bloeduitslag ok is, weet je tenminste dat je probleem ergens anders vandaan komt en dat je je niet moet blindstaren op TRT.

Beetje wishful thinking denk ik. Ik wil gewoon eens van mijn klachten afkomen. Psycholoog heeft voor mij tot op heden geen toegevoegde waarde, daarom hoop ik stiekem dat alles te wijten is aan lage test of afwijking van een ander hormoon. Tenslotte valt het mij op dat m'n klachten overeen komen met die van lage test en ben ik ervan overtuigd dat depressie het gevolg is van verstoorde hormoon balans en niet andrrsom...
 
Beetje wishful thinking denk ik. Ik wil gewoon eens van mijn klachten afkomen. Psycholoog heeft voor mij tot op heden geen toegevoegde waarde, daarom hoop ik stiekem dat alles te wijten is aan lage test of afwijking van een ander hormoon. Tenslotte valt het mij op dat m'n klachten overeen komen met die van lage test en ben ik ervan overtuigd dat depressie het gevolg is van verstoorde hormoon balans en niet andrrsom...
En testosteronwaarde van 20 nmol/l is geen lage waarde maar een uitstekende waarde.
 
En testosteronwaarde van 20 nmol/l is geen lage waarde maar een uitstekende waarde.

Let wel dat die test waarde niet van vorig jaar is maar van juli 2017 en dat mijn klachten sinds toen een stuk zijn verergerd....
 
Let wel dat die test waarde niet van vorig jaar is maar van juli 2017 en dat mijn klachten sinds toen een stuk zijn verergerd....
Nieuwe bloedtest dan. Die klachten kunnen ook door wat anders komen.
 
Let wel dat die test waarde niet van vorig jaar is maar van juli 2017 en dat mijn klachten sinds toen een stuk zijn verergerd....
En jij denkt dat op twee jaren tijd je testosteronwaarde plots zal dalen. Ik zou niet weten waarom.
 
To be continued...
 
Ik begrijp dat je een oplossing zoekt voor je problemen, maar deze moet je niet zoeken in TRT. Je testosteron is prima en TRT doet zelfs bij hypogonadisme vaak weinig voor depressie. Wanneer je testosteron prima is doet het hélémaal niets positiefs.
 
Heb mijn bloedresultaten binnen. Volgens mij toch een lichte afwijking (hoog SHBG?):

Totale testosteron: 28nmol/l (ref 8-32)
Vrij testosteron: 306nmol/l (ref 198-619)
SHBG: 60nmol/l (ref 11-52)

Kan het zo zijn dat de hoge SHBG invloed heeft?
Wat zou nu een logische stap zijn? verder bloedonderzoek? zo ja, wat kan ik het best allemaal laten testen?
 
Hoog shgb komt vooral omdat je een heel hoog totaal testosteron hebt.

Vrij testosteron is verder normaal dus zou er me niet druk in maken. Soms is een mens gewoon depressief.
 
Heb mijn bloedresultaten binnen. Volgens mij toch een lichte afwijking (hoog SHBG?):

Totale testosteron: 28nmol/l (ref 8-32)
Vrij testosteron: 306nmol/l (ref 198-619)
SHBG: 60nmol/l (ref 11-52)

Kan het zo zijn dat de hoge SHBG invloed heeft?
Wat zou nu een logische stap zijn? verder bloedonderzoek? zo ja, wat kan ik het best allemaal laten testen?
In elk geval geen verder bloedonderzoek; voor depressie is daar geen indicatie voor.
 
Zoals we al veronderstelden, hebben je problemen duidelijk niets met testosteron en SHBG te maken. TRT heb je dus helemaal niet nodig. Integendeel, je gaat je eigen hormoonhuishouding ermee plat leggen en dus een nieuw probleem veroorzaken waardoor je eigen problemen nog erger kunnen worden.
 
Ik snap dat 28 tegen de bovengrens aanzit, maar de vrije test zit juist tegen de ondergrens aan. En uiteindelijk maakt totaal test toch niet zoveel uit wanneer hier weinig van overblijft?
Is SHBG van 60 dan echt niet relevant? mijn prolactine is overigens 274 (ref 90-320), en TSH weer hoog: 3.3. Heeft dit invloed?
 
Hoeveel duizend keer wil je nog dat dat gezegd wordt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven