XXL Nutrition

TRT met Testarzon 20mg/g gel

Bezoekers in dit topic

Is er verder onderzoek gedaan naar je primair hypogonadisme (testosterontekort waarbij het probleem bij je testikels zit)?
Op 6-jarige leeftijd had ik een niet ingedaalde teelbal, meest waarschijnlijk is die weggenomen of beschadigd (want er zijn wel 2 voelbaar 😅)

Ook om mijn vrouw zwanger te krijgen was 6 jaar geleden moeilijk, telling kwam toen op slechts 2,5 miljoen, wat 5 zou moeten zijn.

Hoogst waarschijnlijk heb ik dus mijn hele leven al lage T, maar nooit bevestigd/getest. Late baardgroei/pubertijd doen me dat vermoeden. Al heb ik wel altijd een hoge sexdrive gehad.

Op 6-jarige leeftijd had ik een niet ingedaalde teelbal, meest waarschijnlijk is die weggenomen of beschadigd (want er zijn wel 2 voelbaar 😅)

Ook om mijn vrouw zwanger te krijgen was 6 jaar geleden moeilijk, telling kwam toen op slechts 2,5 miljoen, wat 5 zou moeten zijn.

Hoogst waarschijnlijk heb ik dus mijn hele leven al lage T, maar nooit bevestigd/getest. Late baardgroei/pubertijd doen me dat vermoeden. Al heb ik wel altijd een hoge sexdrive gehad.
Helder, dat kan zeker een oorzaak zijn, al valt het in de regel wel mee als het aan één zijde is. Zes jaar is trouwens wel heel oud. Ik zou in jouw geval toch nog wel een karyotypering en scrotumecho gedaan willen hebben. Hoelang heb je het nachtzweten al?

Helder, dat kan zeker een oorzaak zijn, al valt het in de regel wel mee als het aan één zijde is. Zes jaar is trouwens wel heel oud. Ik zou in jouw geval toch nog wel een karyotypering en scrotumecho gedaan willen hebben. Hoelang heb je het nachtzweten al?
Nachtzweten een paar jaar, maar dit jaar in de zomer was het extreem.

Inmiddels lijkt dat onder controle te zijn. Vorig jaar sliep ik in de winter zelfs zonder kledij en laken, mijn lichaam had koud, maar was ik nat in het zweet. Dat is nu niet meer het geval.

Ik heb er een vage herrinnering aan, aan de operatie, dus ik moet een jaar of 5 a 6 geweest zijn als ik me niet vergis.
Zouden die test nu nog steeds nuttig zijn? Ik heb verder geen kinderwens meer.

Nachtzweten een paar jaar, maar dit jaar in de zomer was het extreem.

Inmiddels lijkt dat onder controle te zijn. Vorig jaar sliep ik in de winter zelfs zonder kledij en laken, mijn lichaam had koud, maar was ik nat in het zweet. Dat is nu niet meer het geval.

Ik heb er een vage herrinnering aan, aan de operatie, dus ik moet een jaar of 5 a 6 geweest zijn als ik me niet vergis.
Zouden die test nu nog steeds nuttig zijn? Ik heb verder geen kinderwens meer.
Ja. Vanwege je laat ingedaalde teelbal heb je een hoger risico op teelbalkanker. Je zult waarschijnlijk al met enige regelmaat daarvoor voelen (of althans, ik ga ervanuit dat die voorlichting je is gegeven), maar je voelt het lang niet altijd, en nachtzweten komt nog weleens voor bij teelbalkanker. Karyotypering hoeft verder niet als je niet nieuwsgierig bent naar een eventuele oorzaak overigens, dat kun je dan wel laten (het verandert het beleid verder niet, al kan het wel verklarend zijn voor andere zaken die je misschien hebt; zoek op Syndroom van Klinefelter).

Ja. Vanwege je laat ingedaalde teelbal heb je een hoger risico op teelbalkanker. Je zult waarschijnlijk al met enige regelmaat daarvoor voelen (of althans, ik ga ervanuit dat die voorlichting je is gegeven), maar je voelt het lang niet altijd, en nachtzweten komt nog weleens voor bij teelbalkanker. Karyotypering hoeft verder niet als je niet nieuwsgierig bent naar een eventuele oorzaak overigens, dat kun je dan wel laten (het verandert het beleid verder niet, al kan het wel verklarend zijn voor andere zaken die je misschien hebt; zoek op Syndroom van Klinefelter).
Heeft niemand me ooit verteld, maar ik controleer sowieso wel regelmatig.

Om de hoeveel tijd raad je de echo aan dan? Mogelijk zal ik die wel eens overwegen.

De typering lijkt me in eerste opzicht wat overbodig, weet ook niet hoe dat zit qua tussenkomst hier in België.

Bedankt voor je advies alvast.

Om even terug te komen op het originele topic, ga ik de gels nog een tijdje een kans geven. Maar bestaat de kans dat mijn eigen productie nog verbetert als ik verder afval en actief blijf sporten/op voeding letten?

Heeft niemand me ooit verteld, maar ik controleer sowieso wel regelmatig.

Om de hoeveel tijd raad je de echo aan dan? Mogelijk zal ik die wel eens overwegen.

De typering lijkt me in eerste opzicht wat overbodig, weet ook niet hoe dat zit qua tussenkomst hier in België.

Bedankt voor je advies alvast.

Om even terug te komen op het originele topic, ga ik de gels nog een tijdje een kans geven. Maar bestaat de kans dat mijn eigen productie nog verbetert als ik verder afval en actief blijf sporten/op voeding letten?
Die echo nu eenmalig, richtlijn is verder alleen zelfonderzoek en dus geen herhaalde echo vanwege het verhoogde risico.

En nee, je eigen productie gaat hoogstwaarschijnlijk niet verbeteren als je nog verder afvalt of gezonder leeft. Obesitas en een ongezonde leefstijl onderdrukken de testosteronspiegel via de hypothalamus/hypofyse. In jouw geval ligt het probleem bij je teelballen, daar heeft dat geen invloed op. Wel kan je SHBG-spiegel (testosteronbindendglobuline heet het bij jouw laboratorium) wat toenemen als je afvalt. SHBG is een eiwit dat geslachtshormonen, waaronder testosteron, bindt en daarmee ervoor zorgt dat het langer in de circulatie blijft. Zodra het SHBG stijgt, stijgt je totale testosteronspiegel daardoor ook wat mee, maar je vrije (ongebonden) testosteronspiegel zal ongeveer hetzelfde blijven.

Om trouwens deze vraag uit je OP te beantwoorden:
Verder probeert hij me ook wat richting een injectie te krijgen, die volgens hem 3 maand werkzaam zou zijn, maar daar sta ik nogal sceptisch tegenover. Werken dergelijke injecties wat?
Ja, die werken prima. Dat heet Nebido (testosteronundecanoaat).

Die echo nu eenmalig, richtlijn is verder alleen zelfonderzoek en dus geen herhaalde echo vanwege het verhoogde risico.

En nee, je eigen productie gaat hoogstwaarschijnlijk niet verbeteren als je nog verder afvalt of gezonder leeft. Obesitas en een ongezonde leefstijl onderdrukken de testosteronspiegel via de hypothalamus/hypofyse. In jouw geval ligt het probleem bij je teelballen, daar heeft dat geen invloed op. Wel kan je SHBG-spiegel (testosteronbindendglobuline heet het bij jouw laboratorium) wat toenemen als je afvalt. SHBG is een eiwit dat geslachtshormonen, waaronder testosteron, bindt en daarmee ervoor zorgt dat het langer in de circulatie blijft. Zodra het SHBG stijgt, stijgt je totale testosteronspiegel daardoor ook wat mee, maar je vrije (ongebonden) testosteronspiegel zal ongeveer hetzelfde blijven.

Om trouwens deze vraag uit je OP te beantwoorden:

Ja, die werken prima. Dat heet Nebido (testosteronundecanoaat).
Wat zou dan de voorkeur hebben, de injectie of de gels?

Want verder lijkt het me best leuk dat ik nu met de gels op die +31 nmol/L zit of zie ik dat verkeerd?

Hier is een vrij typische dag in mijn maaltijden...
Regelmatig vervang ik rijst of spaghetti door volkoren varianten of zelfs door konjac varianten (zoals ook hier het geval was)

Tegenwoordig neem ik mijn shake wel smorgens ipv in de voormiddagsnack.
Das maar iets van 1550 kcal... eet je nu dan nog zo weinig?

1 portie is 100 gram bij je?
Geen bereidingsvet?

Btw... zal stoppen met vragen...🫣
Terug naar je originele vraag.🤐

Das maar iets van 1550 kcal... eet je nu dan nog zo weinig?

1 portie is 100 gram bij je?
Geen bereidingsvet?

Btw... zal stoppen met vragen...🫣
Terug naar je originele vraag.🤐
Geen probleem hoor.

Ja, daar staan de porties voor 100 gram.

Enige vet daar zat in het gebakken ei ingecalculeerd, de rest wordt bereid in een snelkoker, waar ik geregeld gerechten in maak zonder toegevoegd vet.
Ook gebruik ik regelmatig de airfryer zonder bakspray of dergelijke.

Hier is nog een maaltijdje uit de rijstkoker, zonder toegevoegde vetstof, superlekker, rijk aan eiwit.

65 gram zilvervliesrijst (ongekookt)
1 heel ei
100 gram vloeibaar eiwit
150 gram tonijn uit blik
wat kruiden

IMG20240116173717.jpg

Klopt wel, ik heb als zelfstandige in bijberoep een winkeltje en ik ben geregeld tot 8u open, dus dan zijn het easy meals zonder 😆 soms doe ik er wel eens 100-150 gram van een mix bij, ook bij mn eiwit wraps op het werk smiddags is het ook niet steeds het geval.

Maar als ik savonds thuis eet, dan is het wel steeds met groentjes hoor ;)
Gisteren nog een spaghetti tomatensaus gemaakt vol groenten met 100% rundsgehakt.

Diepvries sperciboontjes.
Als je rijst kookt (8 min) op 5 min handje bonen erdoor en meekoken. Werkt perfect 😉

En altijd een blikkie/porje groentjes in je tas gooien. Lekkere wegeters... bieten, rode kool, spinazie, wortel, spercibonen etc
Kan je gewoon koud ergens doormikken of erbij eten.

Mijn noodmaaltje in de la op t werk
Blikje tonijn in groente (= meteen sausje)
Potje/blik spercibonen
Blikje mais/bruine bonen/linzen/kikkererwten oid.
Alles mengen en eten 😁

Diepvries sperciboontjes.
Als je rijst kookt (8 min) op 5 min handje bonen erdoor en meekoken. Werkt perfect 😉

En altijd een blikkie/porje groentjes in je tas gooien. Lekkere wegeters... bieten, rode kool, spinazie, wortel, spercibonen etc
Kan je gewoon koud ergens doormikken of erbij eten.

Mijn noodmaaltje in de la op t werk
Blikje tonijn in groente (= meteen sausje)
Potje/blik spercibonen
Blikje mais/bruine bonen/linzen/kikkererwten oid.
Alles mengen en eten 😁
Hier ook geregeld mais uit blik en sojaboontjes uit blik voor bij de easy meals hoor ;)
Lenteuitje er bij 🤪
IMG20240207153230.jpg

Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven