XXL Nutrition

Tutorial: Downloaden met Nieuwsgroepen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Omdat er regelmatig vragen voorbij komen over hoe het downloaden met nieuwsgroepen nu precies werkt, heb ik besloten om een zo eenvoudig mogelijke (maar complete) sticky te schrijven zodat iedereen met nieuwsgroepen kan leren werken.

Er zijn op het web natuurlijk al veel goede tutorials en handleidingen over nieuwsgroepen geschreven, en ik wil niet de indruk wekken dat deze op één of andere manier beter is. Wat ik wél wil doen, is voorzien in een makkelijke handleiding, waarin de details en technische kant worden weggelaten. Ik zal dus niet de hele achtergrond van usenet uitleggen, alleen wat je écht moet weten om zo snel mogelijk te starten.

Deze tutorial is geschreven voor zowel Mac- als Windows-gebruikers. Ze omschrijft slechts mijn persoonlijke werkwijze en voorkeuren. Sommige usenet-gebruikers zullen bepaalde dingen waarschijnlijk iets anders doen, maar ik wil juist niet teveel uitweiden om het voor de beginner eenvoudig te houden. Daarom deze beknopte tutorial.

Maar genoeg inleiding, tijd om de handen uit de mouwen te steken!

Stap 1: abonneren op een payserver

Stap 1 en al meteen betalen? Klopt, en er zijn ook gratis diensten voor usenet toegang, maar ik vind het jaarlijkse bedrag absoluut de moeite waard voor de voordelen die er tegenover staan. Ik ga niet uitgebreid uitweiden over wat die voordelen zijn, maar het komt er op neer dat je met name meer en sneller zal kunnen downloaden.

Abonneren is eenvoudig, ik gebruik zelf Eweka: http://www.eweka.nl/nl/betaalwijzen/. Je maakt €90 over voor een heel jaar, en zodra de betaling verwerkt is krijg je de nodige informatie via e-mail toegestuurd. Dit zullen we bespreken in stap 2.

Stap 2: een usenet browser installeren en instellen

Er zijn verschillende usenet-browsers te vinden voor zowel Mac als PC, zo is er Unison voor OS X en GrabIt voor Windows. Sinds kort ben ik overgeschakeld van Unison naar SABnzbd. SABnzbd is er voor Mac en PC en heeft een handige interface die opent in je webbrowser. Het programma is eenvoudig in gebruik en bovendien geheel gratis.

Het instellen van SABnzbd is niet moeilijk en duurt maar een paar minuten. Open eerst de e-mail die je van Eweka hebt ontvangen na goedkeuring van je betaling, daarin vind je de volgende info:

Gebruikersnaam : 200***
Wachtwoord : **** (LET OP: Het wachtwoord is hoofdlettergevoelig)
Server : newsreader1.eweka.nl (LET OP: Deze kan zijn gewijzigd)
Poort : 119


Deze info ga je nu invullen in SABnzbd, start het programma en volg de stappen op je scherm. Voorbeeld stap 1:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het maximale aantal connecties bij Eweka is 8. Bij de volgende stappen hoef je niets te veranderen, tenzij je weet wat je doet. Volg vervolgens de aanwijzingen op je scherm.

Stap 3: zoeken wat je wilt downloaden

Het volgende wat je gaat doen is zoeken naar content/inhoud op usenet. Ik ga de technische details achterwege laten (genoeg daarover in meer uitgebreide handleidingen), maar wat je eigenlijk nodig hebt nu, is een NZB bestandje voor de content die SABnzbd moet downloaden.

Ik gebruikte vroeger FTD om content te vinden, maar eigenlijk heb je dit programma niet per se nodig. Het bevat bovendien lang niet alle content, en de Mac versie is ook niet erg stabiel. Daarom kan je IMO het best gewoon een NZB zoekmachine gebruiken. Er zijn er verschillende, maar ik gebruik meestal http://www.nzbindex.nl/ (Geavanceerd zoeken).

Nu komt het leukste deel van downloaden met nieuwsgroepen! Je moet nu de zoekmachine leren gebruiken om de beste content te vinden. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar de film Inception in full HD, maar je wilt ruimte besparen op je HDD's, dan zou je het volgende kunnen invullen:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het eerste spreekt voor zich, de naam van wat je zoekt, vervolgens kan je een video encoder opgeven (ik geef de voorkeur aan x264) en als je full HD wilt vul je ook nog 1080 in.

Je hebt nu de resultaten beperkt, als de zoekmachine niets vindt, dan moet je minder specifiek zoeken. Persoonlijk wil ik alleen full HD en ga ik liever niet boven de 12GB per film, maar als je zelf minder kritisch bent kan je natuurlijk ruimer zoeken. Mijn ervaring is dat films tussen de 8GB en 12GB in x264 zelfs op een groot plasma scherm van zeer goede kwaliteit zijn (als men een goede bron heeft gebruikt). Als je films verzamelt of wilt gaan verzamelen is 8-10GB per film een goede grootte om een gouden middenweg te handhaven in termen van ruimte en kwaliteit.

Stap 4: een keuze maken uit de zoekresultaten

Na het klikken op 'Zoeken' krijg je de resultaten:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het is nu belangrijk dat je de juiste keuze maakt. Dat begint bij kijken naar de titel, daar zullen als het goed is jouw zoektermen in staan: Inception, x264 en 1080(p). Waar je vervolgens naar moet kijken, is waar de film vandaan komt. We zien in dit geval dat de eerste titel 'German' bevat. Geen probleem als je Duitse audio wenst, maar wij zoeken een Engels gesproken versie (eventueel met Nederlandse ondertitels, maar die kunnen we er later ook aan toevoegen).

Vervolgens kan je ook nog 'Toon NFO' aanklikken voor meer informatie. Deze link is niet altijd voorzien, maar kan nuttig zijn om na te gaan wat je precies gaat downloaden en om meerdere resultaten te vergelijken.

Onze keuze laat verder het volgende zien: 62 bestanden (12354 delen). Dit is positief, want soms zal je zien dat er bijvoorbeeld staat: 62 bestanden (12354 delen, 1239 missend). In dat geval ontbreken er bestanden op de server en loop je het risico dat je de film na downloaden niet helemaal kan herstellen en uitpakken. Soms ontbreken er maar een paar delen, en is herstellen wel nog mogelijk. Het is moeilijk te zeggen wat nog te herstellen is en wat niet. Soms is dit een kwestie van proberen. Maar wanneer het gaat over een groot aantal zoals 1239 is de kans groot dat de film niet meer te herstellen is en je je tijd gaat verspillen.

Wanneer zelfs een op het eerste gezicht complete verzameling van bestanden later niet herstelt/uitgepakt kan worden, dan moet je zoeken naar 'PAR' bestanden. Kopieer/plak de titel van je keuze (alt.binaries.x264: Inception.1080p.BluRay.x264-REFiNED) in het zoekveld, en verander het minimum aantal MB naar 1. Je zal nu het volgende zien:

#alt.binaries.x264: Inception.1080p.BluRay.x264-REFiNED_PAR2

Deze moet je dus ook hebben. Je haalt deze bestanden best meteen binnen, dan ben je zeker dat de film later probleemloos herstelt en uitgepakt kan worden.

Klik nu op de link 'Download' of vink aan wat je nodig hebt en klik 'Maak NZB'. Het NZB-bestand wordt nu gedownload. Klik er nog niet op!

Stap 5: downloaden en postprocessing (naverwerking)

Download nu eerst de volgende software welke je nodig hebt voor de postprocessing (maak je geen zorgen, ze zijn gratis):

Voor Mac:

- MacPAR deLuxe
- SubFix

Voor Windows:

- QuickPar
- Jubler

MacPAR & QuickPar zijn voor het manueel herstellen en uitpakken van bestanden. Met SABnzbd zal je dit normaal gezien niet nodig hebben. SubFix & Jubler zijn voor het synchroniseren van ondertitels (indien nodig).

Nadat je klaar bent met de installatie van deze apps, open je het NZB-bestand wat te vinden is in de map 'Downloads' op je Mac of PC. Dubbelklik het bestand (enkele klik vanuit Dock in OS X). Als het goed is worden de bestanden nu gedownload naar de map Downloads/incomplete. Je kan dit opvolgen in je browser, ga naar http://localhost:9090/sabnzbd/.

Als alles goed gaat dan zal SABnzbd de bestanden automatisch downloaden, repareren, uitpakken en verplaatsen naar de map Downloads/complete. Dit lukt helaas niet altijd, en soms moet je naar extra PAR bestanden zoeken. Maar geef niet te snel op, want vaak lukt het om de nodige extra PAR bestanden te vinden, en hiermee de verzameling RAR-bestanden uit te pakken. Je kan deze toevoegen via de SABnzbd interface.

Stap 6: controleren van de film en ondertitels toevoegen indien nodig

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De film is uitgepakt en staat in de map Downloads/complete, mooi zo, je eerste film is binnen! Als je stap 4 goed hebt gedaan, heb je nu een Engels gesproken (tenzij origineel niet Engelstalig) film met of zonder Nederlandse ondertiteling. Om dit na te gaan, open de film met VLC Media Player. Als je VLC nog niet op je Mac/PC hebt, dan is dit een goed moment om deze krachtige media player te installeren.

Eenmaal geopend, kan je meteen de kwaliteit van het beeld zien. Maak je echter niet teveel zorgen over een beetje ruis op je computermonitor; de resolutie van je computerscherm is extreem hoog, de ruis die je ziet zal op je TV-scherm in de meeste gevallen onzichtbaar zijn.

Ga in VLC nu naar Audio > Audiospoor. Als het goed is zie je iets als 'Nummer 1 - [English]'. Ga vervolgens naar Video > Ondertitelspoor. Heb je geluk dan is er een Engelse of Nederlandse ondertiteling toegevoegd aan de .mkv container. Is dat niet het geval, dan moet je zelf nog een .srt bestand gaan zoeken voor de film.

Je kan voor de meeste films alle Nederlandse ondertitels vinden op http://www.ondertitel.com/ . Typ gewoon de naam van de film in het zoekveld, je krijgt vervolgens een lijstje van beschikbare ondertitels. Voor HD-films kies je een versie met 720p of 1080p in de titel. Waarom? Omdat je dan de meeste kans hebt dat de ondertiteling synchroon zal lopen met het beeld.

Download het .srt bestand, en sleep het van de 'Downloads' map naar de map waar je de film hebt gedownload. Geef het .mkv bestand nu een duidelijkere naam (bijv. Network.1976.1080.mkv) en geef het .srt bestand dezelfde naam. Dit zorgt ervoor dat wanneer je het .mkv bestand opent, de ondertiteling automatisch geopend wordt.

Als je geluk hebt, dan loopt de ondertiteling synchroon met het beeld. Is dat niet het geval, probeer dan eens een andere ondertiteling te downloaden, vaak staat er wel tenminste één tussen die synchroon loopt met jouw film.

Stap 7: ondertitels synchroniseren (indien nodig)

Je hebt alle ondertitels al geprobeerd, maar geen enkele loopt synchroon met je film, wat nu? Geen nood, ook daar is een oplossing voor. Open je .srt bestand met SubFix (Jubler voor Windows), de gratis app die je eerder geïnstalleerd hebt. Je ziet nu het volgende scherm:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Wat je nu moet doen, is het .mkv bestand openen, en de precieze tijden noteren van het begin van een zin bij het begin van de film, en een zin aan het einde van de film. Selecteer vervolgens in SubFix de eerste zin (van het begin van de film) uit de lijst in het eerste vak, en geef de precieze tijd in, druk daarna op enter. Selecteer dan de tweede zin (van het einde van de film) uit de lijst in het tweede vak, en geef opnieuw de correcte tijd in. Druk enter en vervolgens 'Save As ...'.

Als je het goed hebt gedaan loopt de ondertiteling nu synchroon met de film. Controleer nog eens door in VLC snel over te schakelen naar verschillende momenten in de film, zodat je zeker bent dat de hele ondertiteling klopt.


Klaar! Je kan nu je Mac of PC op je TV aansluiten en je films op je HDD afspelen met VLC. Ik gebruik zelf gewoon een draadloze muis om vanuit de zetel/bed een film te kiezen/openen. Veel makkelijker dan de film eerst nog te moeten branden, te bewaren, in een DVD/blu-ray/multimedia speler te moeten laden, wat allemaal alleen maar veel tijd en geld kost.


Tot hier deze tutorial. Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad! Als je nog vragen zou hebben of met een probleem zit, verneem ik het graag in dit topic :)
 
Ik deed het subben van films altijd met virtual dub (vroeger waren 9-10 divx met subs van mij). mooie tut
 
Erg duidelijk verhaal. Ik heb zelf genoeg ervaring met nieuwsgroepen en als PC gebruiker kan ik beamen dat je met dit verhaal geschreven voor de MAC ook op een normale PC veel hebt aan deze howto. Mooi werk bigT!
 
Daar ga ik mij misschien ook eens in verdiepen binnenkort!
 
Zit zelf ook bij Eweka sinds 2005, prima usenet provider voor de prijs die ze vragen.
 
Mooi verhaal maar heb het niet helemaal gelezen. Gebruik zelf sabnzbd, die werkt ook eenvoudig en doet alles automatisch.
 
Nice. Ik gebruik nu vooral torrents, maar voor 90 euro per jaar wil ik het ook wel proberen. En je hoeft geen ratio te onderhouden.
 
Nice. Ik gebruik nu vooral torrents, maar voor 90 euro per jaar wil ik het ook wel proberen. En je hoeft geen ratio te onderhouden.

yes deed het ook eerst jaren met torrnets & rapidshare accounts, maar sinds ik nieuwsgroepen heb ontdekt is alles toch veel simpeler geworden, zeker met FTD

---------- Toegevoegd om 15:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:27 ----------

bestaat ftd voor mac trouwens Big T?
 
Ik vind http://subtitlesnl.com/ trouwens ook een hele goede site voor ondertitels. En zijn vaak een stuk sneller dan ondertitel.com
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk raad ik iedereen om de volgende client te gebruiken namelijk SABNZB. SABNZB draait gewoon in je browser en het draait heel licht. Je merkt er geen ene **** van.

http://sabnzbd.org/

Ook voor Mac fanboys:)
 
yes deed het ook eerst jaren met torrnets & rapidshare accounts, maar sinds ik nieuwsgroepen heb ontdekt is alles toch veel simpeler geworden, zeker met FTD

---------- Toegevoegd om 15:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:27 ----------

bestaat ftd voor mac trouwens Big T?
Ja, [Link niet meer beschikbaar] werkt o.a. op Mac. OS X 10.6 houdt er alleen niet zo van, het is soms erg traag of loopt zelfs helemaal vast. Het werkt ook niet zo lekker als de Windows versie. Maar aangezien ik er veel te weinig HD content op kon vinden vond ik de gewone zoekmachines toch al beter/handiger.

Het is verder zoals Practicus aangeeft idd nog maar de vraag of FTD nog lang zal bestaan, zonder kudos zal het voor velen ook minder leuk worden om eraan deel te nemen.

Bedankt voor de reacties.
 
OpenFTD vind ik voor geen meter werken, gebruik zelf de website NZBMatrix, voor eenmalig 8 euro ben je vip en kan je alles instellen naar je eigen wensen.

En het nzb programma wat ik gebruik is NZBVortex, voor 15 euro
 
Kun je beter SabNZBd downloaden.. doet alles voor je en is super handig ;)
 
spotnet voor mac is ook uit,maar nog niet met alle functies
 
checkout sickbeard uitbreiding voor sabnzbd
 
Kun je beter SabNZBd downloaden.. doet alles voor je en is super handig ;)
Ben er nu mee bezig, eerste film is binnen. Nu deed Unison ook wel alles, maar dit is net wat handiger omdat het allemaal via je browser gaat, bovendien gratis.

Kijken hoe deze app omgaat met meerdere downloads en missende delen/files, als dat ook allemaal vlot gaat dan schakel ik waarschijnlijk over. De OP zal ik dan ook aanpassen.
 
Weet iemand 'n beetje deftige usenetprovider? Ik zit momenteel bij Eweka, maar die biedt slechts tot 50 mbit/s, voor de rest wel gewoon tevreden over. Ik zat zelf te denken aan xsnews, maar deze biedt maar weer 585 dagen retentie (Eweka 1000+). Wil iig. m'n volle snelheid kunnen halen van 120 mbit/s, en het liefst ook 'n retentie van minstens twee jaar. Iemand ideeen?
 
Laatst bewerkt:
Heb hier nu een NAS-server staan. Is er met nieuwsgroepen daadwerkelijk zoveel meer uit te halen? Kan de server namelijk dag en nacht laten downloaden tegen geen tarief. Overigens kan ik op de server ook met nieuwsgroepen downloaden.

Internetsnelheid is ook ong. max. 600 kb/s.
 
Ik download met zo'n 13 mB/s, dvdtje binnen in 5 min, dus ja, nieuwsgroepen zijn zeker 'n aanrader. :)
 
Back
Naar boven