Fitness Seller

[TV reportage] Wat eet de atleet?

Bezoekers in dit topic

Niet gezien, was het interessant?
Ik vond het een zeer interessant kijkje in de keuken (letterlijk en figuurlijk) op Papendal over hoe de topsporters daar worden begeleid qua voeding. Normaal zijn camera's daar niet toegestaan.

Je kunt het op die pagina nog kijken toch.
De video's in het artikel dat ik linkte, zijn slechts fragmenten uit die reportage.
De volledige reportage kun je uiteraard nog terugkijken als je een tv abonnement hebt.

Ik ben vooral verbaasd dat veel sporters niks wegen.

Voor de rest was het weinig vernieuwend in mijn ogen.

Wat heeft je het meeste doen verbazen?
Eigenlijk niets. Anders was het me wel bijgebleven. Asker Jeukendrup kwam op mij ook over als een nuchter iemand die met beide beentjes op de grond staat en geen vreemde fratsen uithaalt met de atleten.

Heb je Harrie Lavreysen, die ook wordt geïnterviewd in deze reportage, wel eens gezien en dan met name zijn bovenbenen?

Laatst bewerkt:
Eigenlijk niets. Anders was het me wel bijgebleven. Asker Jeukendrup kwam op mij ook over als een nuchter iemand die met beide beentjes op de grond staat en geen vreemde fratsen uithaalt met de atleten.

Heb je Harrie Lavreysen, die ook wordt geïnterviewd in deze reportage, wel eens gezien en dan met name zijn bovenbenen?
Dat staat toch los van mijn opmerking

Woog die wel al zijn eten exact af?
Z'n ontbijt wel ivm ochtendtraining: niet teveel, want opboeren. Niet te weinig want prestaties.

Lieke Klaver houdt alles bij in een excelsheet, inclusief de maanstonden, want dat heeft veel invloed op prestaties en gevoel. Ze doet koolhydraten met een plusjes systeem op basis van inspanning.
Als je iedere dag min of meer hetzelfde eet, wat hoef je dan te wegen. Aan alles wegen zitten ook risico's, denk aan eetstoornissen.
Voor de rest was het weinig vernieuwend in mijn ogen.
Ze gingen niet diep in de details, maar ze doen wel de voeding aanpassen per dag en training.

Ik heb het nog niet gezien maar er is wel veel veranderd op Papendal. Ik ben een jaar of tien, twaalf geleden er wel eens geweest voor de sport en toen verbaasde ik me nog wel echt over het amateurisme eigenlijk. Heel veel sporters hadden niet eens één coach, laat staan een voedingscoach of een fysio o.i.d., en modderden maar wat aan eerlijk gezegd. En dat waren dan A-atleten, in olympische disciplines vaak. Zat echt nog niet heel ver af van het frietje in de kantine na de sportwedstrijd.
Ik weet niet of t per se een goede ontwikkeling is dat alles gestandaardiseerd en gecentraliseerd wordt maar wat ik er nu van zie is het echt wel heel veel beter geworden. Die topsportmentaliteit is wel veranderd in NL gelukkig.

Dat staat toch los van mijn opmerking
In veel sporten belemmert een (te) hoog vet% een topprestatie. Daardoor zien veel topsporters eruit alsof ze 'niks wegen', vergeleken met de gemiddelde Nederlander, waarvan de helft overgewicht heeft. Zo beter?

Dagje meelopen bij voormalig Jumbo-Visma en je ziet hetzelfde. men krijgt alles in app en moet exact afgewogen worden voor de prestatie van de volgende dag in Tour of Giro.
qua BB weeg en track je ook wat je eet, verder weinig overeenkomsten. elke tak van sport heeft zijn eigen prio.

In veel sporten belemmert een (te) hoog vet% een topprestatie. Daardoor zien veel topsporters eruit alsof ze 'niks wegen', vergeleken met de gemiddelde Nederlander, waarvan de helft overgewicht heeft. Zo beter?
We zouden in 2036 ook nog medailles moeten winnen met de welvaart die we hier ervaren.
Helaas kan meer dan de helft van Nederland zich niet inhouden en buiten spelen organiseert de gemeente tegenwoordig. Vandaag buiten speel dag. In de jaren '70 '80 moesten ze ons altijd naar binnen roepen. Thuiskomen! ETEN!

Back
Naar boven