Steks
Gargantuan Beast
- Lid geworden
- 21 feb 2017
- Lengte
- 1m82
- Massa
- 92kg
Het staat er idd niet. Het komt er op neer dat de industrie meer moet doen om minder vervuilend te worden, en de verhouding eerlijker wordt. De energiebelastingen op het verbruik van aardgas voor consumenten komt uit op een prijs van 150 euro per ton CO2-uitstoot, waar dit voor grote bedrijven amper twee tientjes is. CO2-belastingen worden vooral betaald door consumenten, terwijl de subsidies voornamelijk naar de industrie vloeien. Politiek moet iets aan de scheve verdeling doen. Het gaat niet om individuele bedrijven maar over de hele industrie.
De verhouding is heel scheef, dat klopt, maar de energiebelasting voor bedrijven kan niet omhoog, dan kan je heel de Rotterdamse haven en zijn industrie wek sluiten, ja kan dan simpelweg niet meer concurrerend zijn jet de rest van de wereld. Het alternatief is de energiebelasting voor de burger verlagen, maar dan zal er weer naar een andere melkkoe gevlochten worden.
Ik moet mijn uitspraak terug nemen, ik dacht gelezen of gehoord te hebben dat de consument 20 to 25 keer zoveel betaalde voor de uitstoot van CO2. het blijkt 20% meer belasting te zijn. Ik heb de gasprijzen gevonden, en die zijn om te rekenen naar kosten voor CO2 uitstoot. Het klopt dat de burger (met wat afronding voor makkelijk rekenen) 156 euro per ton CO2 uitstoot betaald, dat is incl. BTW, excl. BTW komt dat neer op 134 euro, de zware industrie betaald nu 38 euro per ton CO2, bij een gelijk belastingpercentage zou dat 72 euro per ton worden. Voor het bedrijf waar ik werk komt dat neer op ca. 1 miljoen per jaar, dat kunnen wij makkelijk betalen, sterker nog dat is niet merkbaar in de kostprijs van de uiteindelijke eindproducten. Nu willen een aantal politiekpartijen dacht ik (ik kan het weer fout hebben
Zo bekeken vind ik het wel een goed idee