Fitness Seller

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Bezoekers in dit topic

D66 heeft best goede punten (of gehad). Uiteindelijk willen de meeste partijen min of meer hetzelfde. De manier waarop ze de doelen willen bereiken verschillen alleen.
In het verleden was ik over sommige van hun standpunten nog wel eens gecharmeerd.

Je zou misschien het niet zeggen als je mijn objectieve en neutrale berichten leest, maar ik heb in de afgelopen jaren toch een zekere antipathie voor D66 ontwikkeld.

Er is geen partij die zo symbool staat voor de hypocrisie, globalisme, Randstad boven Regio, spreadsheetdenken, zichzelf ver verheven voelen boven het plebs, Eurostaat, gendergedram, beschikken over dood (euthenasie, abortus), Christenhaat, biologie-ontkenning, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Waarschijnlijk projecteer ik ook een beetje, maar het kan er nooit ver naast zitten.
 
Bert tankt wellicht op een kazerne of met de tankpas bij Esso?
Gewoon bij de pomp net als iedere Nederlander . Hoe zou ik aan een tankpas moeten komen.
 
Gewoon bij de pomp net als iedere Nederlander . Hoe zou ik aan een tankpas moeten komen.
Via de landmacht?
Badum tsssss.

Onee wacht wij hebben helemaal geen tanks meer.
 
Via de landmacht?
Badum tsssss.

Onee wacht wij hebben helemaal geen tanks meer.
Explain? Werk trouwens bij de luchtmacht.
Alleen defensievoertuigen kunnen afgetankt worden op de basis.
 
Een stinkwijf. Een afschuwelijk mens.

Vergelijking met dictatuur van Milosevic, als die man de beerput opende dan bleef er ook geen millimeter heel van de getroffenen :D

Explain? Werk trouwens bij de luchtmacht.
Alleen defensievoertuigen kunnen afgetankt worden op de basis.

Rode diesel?
 
Gewoon bij de pomp net als iedere Nederlander . Hoe zou ik aan een tankpas moeten komen.
 
  • Haha
Waarderingen: Vonk
whatthef*ckdidIjustread.jpg

Nog een oud zomergast deze hooggeleerde gek.
 
Wie moet dit allemaal gaan betalen?


En dan de leraren nog, een politieagent wordt ook onder betaald en laatst hoorde ik iemand van Defensie ook al klagen.
 
Wie moet dit allemaal gaan betalen?


En dan de leraren nog, een politieagent wordt ook onder betaald en laatst hoorde ik iemand van Defensie ook al klagen.

Geen massa immigratie, geen of iig drastisch aangepaste energietransitie. En dan is er nog voldoende geld over.
 
Bert tankt wellicht op een kazerne of met de tankpas bij Esso?

giphy.gif

Ik heb een Europese tankpas (als je in de duurzame industrie werkt is er geld voldoende) en vind het nog steeds belachelijk duur.
 
Geen massa immigratie
Is een verdienmodel van politici en columnisten. Cijfers ondersteunen dit nergens. Of je moet de netto instroom van rond de 100k (gemiddeld van afgelopen tien jaar) gigantisch vinden.
Er is wel grote angst voor massa immigratie (zie gevolg van het bovenstaand verdienmodel), dat wijzen de cijfers wel uit.
Met name voor moslims, van alle immigranten is grofweg 1/3 vluchteling en van deze groep vluchtelingen is grofweg 1/4 moslim.
 
Wie moet dit allemaal gaan betalen?


En dan de leraren nog, een politieagent wordt ook onder betaald en laatst hoorde ik iemand van Defensie ook al klagen.
Ambtenaren meer betalen lijkt me minder een probleem dan een minimumloon voor mkb zou zijn. Die hebben geen concurrentie en dat geld is er best, zeker kleinere lokale bedrijven gaan met zoveel % hogere kosten gewoon onderuit.

Maar het is natuurlijk wel een ramp dat die lonen achter zijn gebleven op de groei van de economie. Plus nog de gestegen kosten voor woning en vaste lasten terwijl koopkrachtverlies obv consumptiegoederen meevalt. Dat maakt dat de last bij werkgevers leggen ook niet eerlijk is, normaal zou je zeggen dat als je personeel geen leefbaar loon kunt betalen je bedrijf geen bestaansrecht heeft, maar men kan er niet van leven door invloed van de overheid op de voornaamste kosten voor het leven. En schijn-ZZP constructies mogen ook niet.

Ik denk dat een universeel basis inkomen nodig wordt. En om bovenstaande redenen gepast is. Verschuift de last van hoge leefkosten weer terug op de overheid waar het in essentie vandaan komt. Zou ook efficiënter en dus goedkoper moeten zijn dan het uitkeringen- en toeslagen circus.
 
Ik denk dat een universeel basis inkomen nodig wordt.
Extreem links! Schijnt volgens sommige lieden extreem duur en onrechtvaardig te zijn, op FTM weleens wat over gelezen. Vast nog ergens te vinden.
 
Extreem links! Schijnt volgens sommige lieden extreem duur en onrechtvaardig te zijn, op FTM weleens wat over gelezen. Vast nog ergens te vinden.
Stiekem ben ik gewoon een linkse rat die niet wil werken. De argumenten die ik ken zijn des te meer van te toepassing op het huidige stelsel. Maar ik denk dat je sowieso een probleem krijgt met de woningmarkt/huurprijzen die uitmelkers zien het extra geld al in hun zak. Misschien niet met negatieve inkomstenbelasting - "garantie-inkomen"..


Niet links en toch populair bij links

Dat roept de vraag op waarom het onvoorwaardelijk basisinkomen eigenlijk zo populair is geworden, en het alternatief van de negatieve inkomstenbelasting tot voor kort helemaal niet aan bod kwam. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat enkele banale emoties hier de doorslag hebben gegeven.

Zo heeft ongetwijfeld een rol gespeeld dat het concept van de negatieve inkomstenbelasting is geïntroduceerd door de Chicago-econoom Milton Friedman. Dat Friedman in linkse kringen niet goed bekend staat, is een understatement: hij wordt gezien als het boegbeeld van het neoliberalisme. En hij was zo fout om in de jaren ‘70 de Chileense dictator Augusto Pinochet advies te geven over het te volgen economisch beleid. Zeker in Nederland is links dan snel geneigd om zijn geschriften en ideeën volledig in de ban te doen.
Nobelprijswinnaar Milton Friedman die adviseur was voor Reagan en Thatcher. Was inderdaad voor negatieve inkomstenbelasting, ik moet even opzoeken of hij iets over het verschil tussen NIT en UBI heeft gezegd.

(He ultimately believed the income tax should be abolished and all welfare privatized but for a period he supported a temporary NIT) :D

Op alle fronten beter

De eindconclusie lijkt mij zonneklaar. Het garantie-inkomen, dus de negatieve inkomstenbelasting, is in allerlei opzichten superieur aan het basisinkomen. Wat betreft het onvoorwaardelijke karakter, zijn ze geheel aan elkaar gelijk, met één uitzondering: het garantie-inkomen krijg je alleen als je inkomen onder een bepaald sociaal minimum zakt. Ander voordeel: dit alternatief maakt het noodzakelijk om eindelijk korte metten te maken met ons huidige belastinglabyrint, met zijn bonte verzameling drempels, heffingen, toeslagen en uitzonderingen. De combinatie van vlaktaks en garantie-inkomen blijkt bovendien tot minder inkomensongelijkheid te leiden, beter dan het huidige quasi-progressieve belastingtarief.


Rutger Bregman en andere aanhangers van het onvoorwaardelijke basisinkomen pretenderen dat hun voorstel een gratis oplossing is voor allerhande maatschappelijke problemen – waarmee het op een echte religie lijkt. We moeten juist de omgekeerde weg bewandelen: inventariseren welke maatschappelijke problemen hoognodig aangepakt moeten worden. Om vervolgens te onderzoeken welke van de twee alternatieven dan het beste scoort. Naast de toenemende inkomens- en vermogensongelijkheid is een schrijnend probleem dat veel jonge mensen geen huis kunnen kopen of een gezin durven te stichten, omdat ze over te weinig financiele of juridische basiszekerheden beschikken. En hebben vooral laagopgeleiden onvoldoende gelegenheid om voor een nieuwe beroep te leren als hun oude overbodig wordt.


Om al dit soort problemen serieus aan te pakken – zonder de bruto-loonkosten te verhogen – heb je een vorm van garantie-inkomen nodig. Het onvoorwaardelijk basisinkomen is een duur, omslachtig en onrechtvaardig alternatief.

Extreem rechts!
 
Laatst bewerkt:
Ambtenaren meer betalen lijkt me minder een probleem dan een minimumloon voor mkb zou zijn. Die hebben geen concurrentie en dat geld is er best, zeker kleinere lokale bedrijven gaan met zoveel % hogere kosten gewoon onderuit.

Maar het is natuurlijk wel een ramp dat die lonen achter zijn gebleven op de groei van de economie. Plus nog de gestegen kosten voor woning en vaste lasten terwijl koopkrachtverlies obv consumptiegoederen meevalt. Dat maakt dat de last bij werkgevers leggen ook niet eerlijk is, normaal zou je zeggen dat als je personeel geen leefbaar loon kunt betalen je bedrijf geen bestaansrecht heeft, maar men kan er niet van leven door invloed van de overheid op de voornaamste kosten voor het leven. En schijn-ZZP constructies mogen ook niet.

Ik denk dat een universeel basis inkomen nodig wordt. En om bovenstaande redenen gepast is. Verschuift de last van hoge leefkosten weer terug op de overheid waar het in essentie vandaan komt. Zou ook efficiënter en dus goedkoper moeten zijn dan het uitkeringen- en toeslagen circus.
Lonen aanvullen met toeslagen is uiteindelijk gewoon subsidie voor bedrijven die zo lagere kosten hebben. Mogelijk helpt het iets bij internationale competitie.

Vestzak-broekzak

Er valt wel iets voor te zeggen dat je mensen die voor je werken een salaris moet betalen waarvan ze een gezinsleven kunnen hebben. Of dat je dat met 1,6 salaris zou moeten kunnen.
 
Back
Naar boven