XXL Nutrition

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Op die manier je verantwoordelijkheid nemen heb ik nooit begrepen.

Ik ook niet, maar zo wordt/werd dat gezien.
Het had niet alleen te maken met "verantwoordelijkheid nemen".
Wat zeker ook een rol speelt was de politiek sociale druk i.c.m. een stuk schaamte en publiek gezichtsverlies.
Als politicus raakte je indertijd veel sneller je (publieke) geloofwaardigheid kwijt en daarmee je politieke bestaansrecht.

Daar moet ik wel bij opmerken dat op die manier gefaalde carriere-politici, daarna toch "mooie baantjes" kregen.
Ook toen al, dus wat dat betreft is er niet veel veranderd...
 
Het zou ze meer sieren als ze aanbleven en de fouten probeerden te herstellen.
 
Het zou ze meer sieren als ze aanbleven ,iedereen ruimhartig vergoeden en dan alsnog opflikkeren ,het is tijd voor de lavendel revolutie
 
Laatst bewerkt:
Het zou ze meer sieren als ze aanbleven en de fouten probeerden te herstellen.

Daar moet ik wel bij opmerken dat op die manier gefaalde carriere-politici, daarna toch "mooie baantjes" kregen.
Ook toen al, dus wat dat betreft is er niet veel veranderd...
Vaak moeten bewindslieden weg omdat ze ergens politiek verantwoordelijk voor zijn.

Dat wil niet altijd zeggen dat ze iets fout gedaan hebben of wisten dat er iets fout ging. Dat is ook niet de vraag. Het gaat om vertrouwen van de meerderheid van de Kamer.

In dit geval wist men er vaak wel van en heeft men geprobeerd het onder het kleed te schuiven terwijl mensen kapot gingen. De vraag is of je met die mentaliteit niet meer deel van het probleem bent dan van de oplossing.
 
In dit geval wist men er vaak wel van en heeft men geprobeerd het onder het kleed te schuiven terwijl mensen kapot gingen. De vraag is of je met die mentaliteit niet meer deel van het probleem bent dan van de oplossing.

Soortgelijk is nu aan de hand met de toeslagen-affaire.
Dermate ernstig, dat het vertrouwen volledig is weg geslagen, vooral onderdeel van het probleem dus.
 
Er is natuurlijk altijd een verschil tussen wat iemand leugenachtig en onbetrouwbaar vindt en in hoeverre dit ook daadwerkelijk zo is.

Vanuit dat perspectief bekeken, zijn het handelen van Rutte in de kwesties F16 in 2015 en de dividendsbelastings-affaire toch wel voorbeelden waaruit (achteraf) gebleken is dat hij de boel moedwillig liep te belazeren.
Zeer recent is ook het nogal beschamende acteren rondom de toeslagenaffaire.
Het is natuurlijk maar hoe je het wilt benoemen, maar zijn 'rol' hierin is op z'n zachtst gezegd twijfelachtig en falend. (geldt niet alleen voor Rutte overigens)

Wat het verleden betreft:
Het is natuurlijk niet nieuw dat politici liegen en draaien, maar het lijkt steeds meer een trend te worden dat ze het niet meer erg vinden om te liegen of Dat is iets waar ik heel veel moeite mee heb én dat het blijkbaar geaccepteerd wordt bij het brede publiek, want ze komen er gewoon mee weg keer op keer.

Erger nog, ze komen er niet alleen mee weg, ze weten het vaak ook nog om te buigen in iets positiefs.
"Een loopje met de waarheid te nemen" als een soort kunst, een dubieus compliment.
Het gaat mij daarbij dan ook niet zozeer om Rutte als persoon zelf, maar meer dat hij vaak het ultieme representatieve voorbeeld hiervan is.

En wat dat "verre" verleden betreft, er zijn voldoende voorbeelden van lieden die in die tijd als "goede" politici werd bestempeld.
Van Den Uyl, Van Agt, tot Lubbers, Kok en ook een Balkenende...
Of ze ook echt beter waren is lastig om objectief te beoordelen, die tijdskaders zijn heel anders.

Wat wél heel duidelijk verschillend was in die tijd vergeleken met nu is dat waar politici zoals Rutte nu mee weg komen (of zelfs geroemd worden) toen zeer waarschijnlijk niet was gelukt.

Als ik er over na denk is het niet eens zozeer het politieke optreden van Rutte (en anderen) wat ik hekel, maar vooral de vervaging van bepaalde normen en waarden waardoor het een soort 'normaal' wordt.
Sorry beste harpep, maar ik vind je argumentatie voor de verandering eens een keer wat zwak. Je hebt gewoon in chronologische volgorde de premiers van de afgelopen veertig jaar opgesomd, die zeer zeker wél allen hun grotere en kleinere schandalen hebben meegemaakt waar ze vaak óók gewoon mee weg kwamen. Om maar eens een paar knallers te noemen, en niet de minste me dunkt: Den Uyl: Lockheed. Van Agt: Menten. Lubbers: kruisraketten, belangenverstrengeling, kontenklapperij. Kok: kwartje van Kok, IRT-affaire, Dutchbat. Balkenende: LPF-crisis, JSF, Irak, Mabelgate, Uruzgan. Dit alles wijst misschien niet op leugenachtigheid en onbetrouwbaarheid, maar ik snap niet langs welke liniaal Rutte dit dan een slechtere (of betere) politicus maakt dan genoemde premiers. Sommige van bovenstaande crises leidden tot de ontmanteling van kabinetten, maar de meeste niet. Ze kwamen er bijzonder vaak mee weg. Lubbers, Kok en Balkenende hebben daarna ook nog eens lekker wat commissariaten meegepakt om flink te cashen.

Misschien is het slechts jouw gevoel dat zegt dat Rutte een slechte staatsman is, maar ik vraag me ernstig af of hij ook als zodanig de geschiedenisboeken in zal gaan. Net als elke politicus heeft hij zijn fouten gemaakt en de nodige schandalen aan zijn broek, maar ik denk dat hij door zaken als MH17 en ook deze coronacrisis wel eens op een manier herinnerd zou kunnen worden die niet strookt met jouw beeld van hem. Dat kan en mag natuurlijk.
 
Sorry beste harpep, maar ik vind je argumentatie voor de verandering eens een keer wat zwak. Je hebt gewoon in chronologische volgorde de premiers van de afgelopen veertig jaar opgesomd, die zeer zeker wél allen hun grotere en kleinere schandalen hebben meegemaakt waar ze vaak óók gewoon mee weg kwamen. Om maar eens een paar knallers te noemen, en niet de minste me dunkt: Den Uyl: Lockheed. Van Agt: Menten. Lubbers: kruisraketten, belangenverstrengeling, kontenklapperij. Kok: kwartje van Kok, IRT-affaire, Dutchbat. Balkenende: LPF-crisis, JSF, Irak, Mabelgate, Uruzgan. Dit alles wijst misschien niet op leugenachtigheid en onbetrouwbaarheid, maar ik snap niet langs welke liniaal Rutte dit dan een slechtere (of betere) politicus maakt dan genoemde premiers. Sommige van bovenstaande crises leidden tot de ontmanteling van kabinetten, maar de meeste niet. Ze kwamen er bijzonder vaak mee weg. Lubbers, Kok en Balkenende hebben daarna ook nog eens lekker wat commissariaten meegepakt om flink te cashen.

Misschien is het slechts jouw gevoel dat zegt dat Rutte een slechte staatsman is, maar ik vraag me ernstig af of hij ook als zodanig de geschiedenisboeken in zal gaan. Net als elke politicus heeft hij zijn fouten gemaakt en de nodige schandalen aan zijn broek, maar ik denk dat hij door zaken als MH17 en ook deze coronacrisis wel eens op een manier herinnerd zou kunnen worden die niet strookt met jouw beeld van hem. Dat kan en mag natuurlijk.

Daar heb je ook absoluut gelijk in Tymboo.
Politici hebben door de tijden heen altijd al gelogen, bedrogen etc. en zijn daar heel (te) vaak mee weg gekomen.
Ik heb daar wel altijd al een sterke aversie tegen gehad en het ondermijnt mijn vertrouwen, dus dat speelt onderhuids wel een gevoelsmatige rol.

Rutte is daar natuurlijk geen uitzondering in, maar dat maakt hem in die context niet per definitie een slecht staatsman.
Als ik er zo objectief mogelijk naar kijk, dan zie ik ook dat Rutte zeker ook goede kwaliteiten heeft als bestuurder/premier.
Voor mij is het daarom ook even diep graven waarom mijn 'wrevel' zich zo sterk op hem richt en in hoeverre dat subjectieve kanten heeft.

Tot zover kom ik er geleidelijk aan achter dat het mij niet zozeer om de persoon Rutte gaat en diens leugens/misstanden, maar vooral om de manier waarop onbetrouwbaar politiek gedrag in dit tijdperk tot (publieke) expressie komt.
Het lijkt steeds makkelijk geaccepteerd te worden en steeds sneller weer 'vergeten'.
Alsof het het de normaalste zaak van de wereld aan het worden is, om een loopje met de waarheid te nemen.
Rutte is ook iemand die per definitie hypocriet is cq. boter op z'n hoofd heeft wat dat aan gaat.

Marcel van Roosmalen verwoordt dit in mijn optiek heel goed:

"Het is niet nieuw dat politici liegen, het komt simpelweg meer naar voren door alle moderne techniek. Nieuw is het wel dat ze het niet meer erg vinden om te liegen. Dat stuit Van Roosmalen tegen de borst. "Eerst zeggen dat iets niet bestaat, het daarna schoorvoetend toegeven en een leugen vinden om het toch geheim te houden en als alles uiteindelijk toch op straat ligt, heel transparant gaan doen: hier heb je de gegevens en daar als klap op de vuurpijl daar dan tegen beter weten in iets heroisch van bakken." Liegen als Rutte is een kunst."

En dat is ook maar een mening inderdaad, maar ik ben zeker niet de enige die het zo ziet...
 
Laatst bewerkt:
Theo Hiddema toch op lijst FvD!

- lijstduwer
- met voorkeurstemmen toch in Kamer

Nu Baudet weer de baas is, wil Hiddema wel lijstduwer worden - https://nos.nl/l/2361888
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Die Hiddema is toch zo langzamerhand ook een verstrooide opa.
Een aftakelende Hiddemeister is menig Kamerlid de baas. Dat wordt wel triest, want op routine valt het allemaal minder snel op tot het echt pijnlijk wordt.

Ik vraag me ook af wat zijn motivatie is, mijn vermoeden is een combinatie van loyaliteit en ijdelheid.
 
Farid Azarkan in "De Slimste Mens"

1. Komt niet helemaal onsympathiek over.
2. Weet veel niet of maakt de associatie niet, had meer van hem verwacht.
3. Kent/snapt het spel niet, had hem als speler sterker verwacht.

Hij overleefde ternauwernood de finale, morgen weer een kans. Hopelijk gaat het dan op punt 2 en 3 beter.
Farid Azarkan heeft het niet verkeerd gedaan.

1. Niet in de eerste aflevering weg, dat is wel het minimum;
2. Kwam veel sympathieker over dan in debat of interview, als hij dit ook af en toe zou laten zien in het kader van zijn werk kan hij veel meer mensen kunnen aanspreken.
 
Farid Azarkan heeft het niet verkeerd gedaan.

1. Niet in de eerste aflevering weg, dat is wel het minimum;
2. Kwam veel sympathieker over dan in debat of interview, als hij dit ook af en toe zou laten zien in het kader van zijn werk kan hij veel meer mensen kunnen aanspreken.
Kwam wel sympathiek over, maar qua kennis en algemene ontwikkeling vind ik dat hij toch wat tekort schiet voor een politicus. Het leek ook even of hij onder druk niet zo goed kon presteren.
 
Een aftakelende Hiddemeister is menig Kamerlid de baas.
Vast maar dat zegt dan wat over anderen vind ik. Hiddema is m.i. een slecht kamerlid.
 
Laatst bewerkt:
Vast maar dat zegt dan wat over anderen vind ik. Hiddema is m.i. een slecht kamerlid.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee of hij een goed of slecht Kamerlid is, ook wat hij wel of niet beter had kunnen doen in zo'n kleine nieuwe fractie.

Wel hebben de FvD'ers veel tijd buiten het parlement besteed aan het opbouwen van de beweging. Die tijd is niet naar 's Lands Belang gegaan.
 
Mevrouw Van der Staaij in een leren rok en mejuffrouw Van der Staaij in een maagd'lijk wit kleedje:
 
Mevrouw Van der Staaij in een leren rok en mejuffrouw Van der Staaij in een maagd'lijk wit kleedje:
Hij zingt met beiden vast nog op andere manieren, voor de kerk uit met zijn andere dwarsfluit.
 
Mevrouw Van der Staaij in een leren rok en mejuffrouw Van der Staaij in een maagd'lijk wit kleedje:

Altijd als ik dit hoor besef ik weer dat we al jaren en geslaagde multiculturele samenleving zijn. De Nederlandse tekst ken ik niet, maar in het Moluks kan ik meeblèren. Dank voor de vreemde Kerstochtend.
 
Altijd als ik dit hoor besef ik weer dat we al jaren en geslaagde multiculturele samenleving zijn. De Nederlandse tekst ken ik niet, maar in het Moluks kan ik meeblèren. Dank voor de vreemde Kerstochtend.
Dit vond ik als kind een van de weinige leuke liederen uit het liedboek .
 
Back
Naar boven