MuscleMeat

Twijfels bij beginnend trainingschema

Bezoekers in dit topic

HRVAT92

Novice
Lid geworden
1 feb 2011
Berichten
7
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
80kg
Vetpercentage
13%
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en weet nog niet goed hoe het allemaal werkt. Ik hoop jullie begrip hiervoor.

De vraag betreft mijn trainingschema. Ik heb me onlangs ingeschreven bij de sportschool en heb daar zo´n standaard traningschema gekregen. Daarbij zeiden ze dat ik de komende 6 weken ongeveer in principe al mijn spiergroepen zou moeten trainen, maar toch bepaalde oefeningen laten. Die zouden later aan bod komen, om eerst te wennen aan de apparaten etc. Daarbij moet ik telkens 3 sets doen van 15 herhalingen.

Mijn vraag is dan ook, is dit verstandig? Ik lees dan ook dat het verstandiger is verschillende spiergroepen per traningsdag te trainen. Heeft dit aantal herhalingen en sets te maken dat ik een beginner ben? Of zou ik in principe gelijk mijn spiergroepen per dag moeten verdelen en niet te hoeven wachten voor 6 weken (of in ieder geval korter dan 6 weken)?

Hoe begonnen jullie met het trainingschema? Want ik begrijp dat opbouwen verstandig is, maar om 6 weken zoveel herhalingen te doen en 3 sets voor zowat alle spiergroepen?

Ik hoop op nuttige informatie!

Alvast bedankt voor jullie hulp,

HRVAT92 ;)
 
[Link niet meer beschikbaar]

(onderliggende tip: full body!)
 
Ik zou een programma richting starting strenght of rippetoe hanteren als beginner. Zoek hierover maar wat op op het forum. Je vindt genoeg info.

Verder ga je ook merken dat niet iedereen gelijk is, en wat voor de ene werkt, niet altijd geschikt is voor de andere.

Belangrijk is wel dat elke trainingsvariant minimaal 6-8 weken probeert.

Lees je ook in over voeding, hoe sneller je dit onder knie hebt, hoe beter!

Succes!
 
@ Hencer

Wat bedoel je precies met full body?

@ Jeandubois

Dank je voor de info, ik zal wel wat meer lezen over wat rippetoe precies inhoud. Heb er vaker van gehoord namelijk.

Over voeding heb ik al veel gelezen, binnekort even een schema maken. Eerste weken vooral even goed letten op voeding en daarna vast schema aanhouden. Maar ik vroeg me af of het vanaf begin verstandig was om je spiergroepen te splitsen? Want nu heb ik nog aardig last van spierpijn (logisch na eerste keer), vandaar.
 
@ Hencer

Wat bedoel je precies met full body?

@ Jeandubois

Dank je voor de info, ik zal wel wat meer lezen over wat rippetoe precies inhoud. Heb er vaker van gehoord namelijk.

Over voeding heb ik al veel gelezen, binnekort even een schema maken. Eerste weken vooral even goed letten op voeding en daarna vast schema aanhouden. Maar ik vroeg me af of het vanaf begin verstandig was om je spiergroepen te splitsen? Want nu heb ik nog aardig last van spierpijn (logisch na eerste keer), vandaar.

Nee, volgens vele mensen is het juist verstandig om met een full body schema te beginnen. Full body houd in dat je op één dag heel je lichaam traint. Als je dit dus 3 keer per week doet, train je al je spiergroepen 3 keer per week wat normaal maar 1 keer zou zijn. Vergeet tussen de trainingsdagen niet een dag rust te houden voor spierherstel. Ik zou inderdaad beginnen met een voeding schema maken.
 
Agree...

Starters beginnen best met FB schema.
ALs je op een plateau zit/gevorderd bent kun je overgaan naar een splitschema.
Maar in sommige gevallen kun je jaren met een FB schema vooruit.

Neem compounds waarmee je met een oefening of 8 alles traint.
Doe dit 2 of 3 keer per week afhankelijk van je intensiteit, snelheid van je herstel, etc.
ALs je zwaar traint kun je wel 3 of 4 dagen (of nog meer) rust nodig hebben.
Realiseer je dat je spieren groeien als je rust, niet als je traint. Dus voldoende rust bevordert je groei!

Wissel om de 6 weken of zo van oefeningen om het leuk te houden!
 
Oke, ik lees dus dat een fb schema toch wel aangeraden wordt.

Wat houdt het precies in, want op internet staat verschillende informatie.
Als ik een fb schema van 4x per week hanteer, dus 2x bovenlichaam en 2x onderlichaam trainen?
 
Fullbody schema...het zit al in de naam he je traint je hele lichaam (full body) elke trainingsdag. Dus boven- en onderlichaam. Om wat preciezer te zijn:
Borst, rug, benen, schouders, triceps, biceps, buik.


Bij een split schema ga je dit splitsen (=split in het engels). Bijvoorbeeld in 3 dagen dag 1 borst/triceps, dag 2 rug/biceps, dag 3 rug/schouders. Upper/lower= boven en onderlichaam splitsen etc.

Ik zou het bij max 3 dagen houden voor een full body. Dan kun je telkens een rustdag inlassen want die ga je hard nodig hebben.

Lees de stickies en verdiep je in voeding.
Tip: http://voedingsbehoefte.tk/

Je kan heel veel belangrijke info vinden op deze site! Bij de "buren" is ook allerlei interessante info te vinden:
http://forum.bodynet.nl/
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven