Fitness Seller

UB/LB schema

Bezoekers in dit topic

verzinmaarwat

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
28 jan 2008
Berichten
959
Waardering
4
Hi,


Ik heb het gevoel dat ik als beginnend kt'er mijn tijd zit te verdoen met die verklootte isolatie-oefeningen, ik heb even dit in elkaar gestoken, een UB/LB schema...

Week 1:
- Dag 1: UB
- Dag 2: LB
- Dag 3: UB
- Dag 4: Cardio

Week 2:
- Dag 1: LB
- Dag 2: UB
- Dag 3: LB
- Dag 4: Cardio

Oefeningen:
U/L Exercise Muscle
UB Bench Press Chest
UB Dips Chest
UB Military Press Shoulders
UB Chin-ups Back
UB Rows Back
UB Shrugs Back
LB Deadlifts Back
UB Bench Press Arms
UB Close grip Chin-ups Arms
LB Deadlifts Legs
LB Squat Legs
LB Calf Raises Legs

(sorry voor de onduidelijke opmaak, copy paste uit excel)


Dit beter geruime tijd aanhouden voor het 'grove werk', en daarna beginnen met isolatieoefeningen??



Gz,
VMW
 
Ik snap niet echt wat je precies wilt?

Je bent van plan deze 8 UB en 4 LB oefeningen allemaalop de desbetreffende dag te gaan trainen? Dan zeg ik niet doen.
 
nee hij doet de ene dag UB en de andere LB
 
ja dat is wel waar.

Maar dan doet hij de LB oefeningen tocg gewoon meer setjes?
 
Jup

Vb doe ik 2x 4 sets xreps squats enzo.

Tenslotte zijn de benen en rug de grootste spiergroepen.

Maar ik ben een volledig plan aan het uitwerken


Ik heb enkele oefeningen geschrapt, deze blijven over:
Bench Press
Military Press
Rows
Shrugs
Deadlifts
Closegrip Chin-up
Squat
Calf Raises

Bij LB heb je ook maar 2 spiergroepen: onderrug en benen
terwijl je bij UB schouders, armen, borst, rug hebt...
 
Je kan de hoeveelheid LB oefeningen makkelijk verhogen voor wat variatie, met bijvoorbeeld een front squat, romanian deadlift, goodmornings etc. Dan zou je bijv verschillende UB en verschillende LB dagen kunnen maken.

Bij LB heb je ook maar 2 spiergroepen: onderrug en benen
terwijl je bij UB schouders, armen, borst, rug hebt...
Dit is echt een waardeloze opmerking. Behandel jij je benen als 1 spiergroep in en LB dag? Maak eens minimaal onderscheid tussen quads, ham's en calves.
 
is groot gezien hé

dan kan ik bij schouders ook beginnen met anterior, lateral en posterior

tuurlijk ga ik hamstrings, kuiten en quads trainen, ben nog wat aan het zien wat ik kan toevoegen
 
is groot gezien hé

dan kan ik bij schouders ook beginnen met anterior, lateral en posterior

tuurlijk ga ik hamstrings, kuiten en quads trainen, ben nog wat aan het zien wat ik kan toevoegen
een been is een ledemaat
M.deltoideus is een spier

even :mier:

zou ook verschillende ub en lb dagen maken voor wat variatie te brengen.
kan je bvb 1 dag zwaar deadliften en een andere dag zwaar squaten, 1 dag frontsquaten en een andere dag backsquaten,...
 
Welja dan:p


Dus de verschillende variaties van DL en squats doen, varieren in gewicht enzo....



Schema's

Hier staat alles in voor de volgende maanden.


Welke aanpassingen moet ik doorvoeren??


(Sorry, kan niet copy pasten, geeft slecht uit)
 
dit moet je eens lezen - dit is afkomstig van shutterspeed - hier staat eigenlijk alles in wat je moet weten

Upperbody / lowerbody

Een ander soort split is de verdeling van onder en bovenlichaam.

Maandag en donderdag pak je upperbody, dinsdag en vrijdag pak je lowerbody. Mogen uiteraard ook andere dagen zijn als je maar let op de verdelingen tussen rust en trainingsdagen. Hier een voorbeeld schema. Je hoeft niet precies de oefeningen te doen die hier staan. Compound oefeningen zou ik er wel in laten.

Maandag -> Upperbody

-Incline bench
-Cable crossover
-Military press
-CGBP
-T-Bar row
-BB curl

Dinsdag -Lowerbody
-Squat
-Leg press
-SLDL
-Calf press
-Leg raise

Donderdag –Upperbody
-Pullup
-BB row
-Hammer curl
-Flat bench
-Skullcrushers
-Side lateral raise

Vrijdag -Lowerbody
-Deadlift
-Leg curl
-Front squat
-Calf raise
-Crunch

Je pakt van elke oefening doorgaans rond de 3 werksets van 8-12 herhalingen, maar pin je hier niet op vast.
Belangrijk is dat je niet tot failure traint, zoals je met een klassiek splitschema wel kunt doen.
Dit omdat je bij een dergelijk schema namelijk dan sneller een overbelasting van je CNS (central nerve system = centrale zenuwstelsel) kunt krijgen, aangezien je elk deel 2 x per week pakt. Je zou dus snel overtraind raken en dat wil je natuurlijk niet.

UP/LB is een goed schema om zowel kracht als massa mee te winnen en ook een prima schema voor beginners.

Wil je het schema een powerlift accent geven dan kun je er zogenaamde DE’s en ME’s in plaatsen. (niet direct voor beginners)

DE= Dynamic Effort, bijvoorbeeld speedreps (snelle herhalingen), assistance (ter ondersteuning voor een bepaalde lift of pull) of hypertrophy.

Speedreps doe je meestal met 50-60% van je 1RM, 2 of 3 reps en 8-10 sets ongeveer. Je wilt de snelheid erin houden, dus daarom zo weinig reps per set, voor optimale snelheid en concentratie!
Er wordt overigens onderscheid gemaakt tussen strength-speed en speed-strength (1e term = dominantie). Bijvoorbeeld een clean &jerk is strength -speed (hoge load, lage speed) en een jumpsquat is speed-strength (lage load, hoge speed)

Met assistance kun je wat hoger in reps gaan, 5+, dus 6-15 reps bijvoorbeeld. Soms nog meer.

ME = Max Effort. Deze setjes pak je altijd zwaar, meestal 5 reps, of 3 reps(de zogenaamde triples) of slechts 2 reps (dubbels) of singles Aantal sets kan variëren.


Hier een topic waaruit je aanvullende informatie kunt halen.
Upperbody Lowerbody training

Setjes met zware loads en/of hoge speeds zijn doorgaans vele malen belastender voor het herstellende vermogen van het lichaam dan isolatie. Daarom is deze manier van trainen niet direct geschikt voor de beginner.
Herstel van het CZS zal geheel afhankelijk zijn van de intensiteit van de training. Hoe hoger de intensiteit des te langer het herstel.

Daarnaast komt ook nog het gestapelde effect van de trainingen om de hoek kijken.

2 op, 1 af (2dagen trainen, 1 dag rust) betekent bij bijvoorbeeld een UB/LB verdeling dat de spieren na 1 training 2 dagen rust krijgen. Voor het CZS geld dan echter 2 dagen belasting, 1 dag rust wat bij een hogere intensiteit te weinig is.
 
Back
Naar boven