Fitness Seller

Uithoudingsvermogen - Spiergroei (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

kevintje

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
13 mrt 2003
Berichten
9
Waardering
0
Hee!!
Ik heb laatst gelezen dat bij sport waarbij het uithoudingsvermogen wordt verbeterd; het aantal mitochondrien in spieren toeneemt (cool) maar ook de spiervezeldiameter AFneemt (ouch). Ik zit niet te wachten op afnemende spierbundeldiameter als ik groter wil worden.....
Dus niet/weinig rennen etc....??
 
kan wel kloppen, wat je verteld. ik hef vrij veel in mijn gewichtsklassen, en hem niet bepaald grote spieren, maar compact hecht weefsel. (ik doe veel duursport naast krachttraining). Dus jouw verhaal zou kunnen kloppen..
 
Wat je zegt klopt in sommige gevallen. Het hangt er vanaf hoe je traint.

Als je lang voluit rent/fietst/etc dan zal je lichaam spierweefsel gaan verbranden om de beweging vol te houden. Gevolg is dan natuurlijk dat je spiermassa afneemt.

Als je op wat minder vermogen rent/fietst/etc zal je geen spierweefsel, maar meer KH's en vet verbranden. Wél zullen de spieren die je bij de beweging gebruikt een ander soort spierweefsel aanmaken die beter geschikt zijn voor duur training dan voor krachttraining. En dat andere weefsel is idd minder groot.

Maar je hoeft dus niet bang te zijn dat je je omvang kwijtraakt als je regelmatig op de loopbant staat. Als je het maar niet overdrijft.
 
Als jij echt veel aan duursporten doet dan is dit inderdaad ongunstig voor spiergroei. Bij duursporten stimuleer je de type 1 spiervezels(slow twitch). In deze slow twitch vezels vindt nu hypertrophie plaats, maar deze vezels hebben weinig potentieel m.b.t. hypertrophie. Een grote spiermassa kost veel energie en is daarom nadelig bij veel duuractiviteiten. Daarom verkleint je lichaam de spiermassa(atrophie van fast twitch vezels). Deze fast twitch vezels hebben veel meer mogelijkheid tot groei. Andersom gebeurt hetzelfde. Als jij veel krachttraining doet waarbij je de fasttwitch vezels stimuleert, vindt er atrophie(verkleining) plaats in de slowtwich vezels. Het is gewoon een aanpassing van je lichaam.
Daarom gaan lange duursport en krachttraining niet goed samen. Hypertrophie in fast twitch betekent aptrophie in slow twitch en omgekeerd.
 
Back
Naar boven