MuscleMeat

Uitslag bloedwaardentest, hoge estradiol waarde (196.3pmol/l) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

anoniempje1

Novice
Lid geworden
19 jul 2021
Berichten
7
Waardering
1
Lengte
1m87
Massa
82kg
Beste leden,

de afgelopen jaren heb ik steeds meer last van stemmingswisselingen, extreme vermoeidheid, hoofdpijn en vetopslag ik de borststreek. Ik ga van ontzettend blij naar depressief, van agressief naar gevoelig en verdrietig. Ik ben de hele dag door extreem vermoeid, en vrijwel elke dag heb ik in meer of mindere mate last van hoofdpijn. Tevens begint het mij op te vallen dat ik meer vet opsla in de borststreek. Hierop heb ik besloten om op eigen initiatief mijn bloedwaarden te laten testen. Hier kwam een erg hoge estradiol waarde van 196.3 pmol/l uit. Ik zit overigens niet in een kuur en heb ook in het verleden nooit anabolen gebruikt. Ook gebruik ik geen medicijnen. Ik ben 30 jaar en sport niet. Mijn libido is wel erg hoog. Zou deze waarde voor mijn klachten kunnen zorgen en zo ja, wat zou ik hier aan kunnen doen?

Bij voorbaat dank!
 

Bijlagen

  • bloedwaarden 1.jpg
    bloedwaarden 1.jpg
    180,4 KB · Weergaven: 232
  • bloedwaarden 2.jpg
    bloedwaarden 2.jpg
    252,4 KB · Weergaven: 181
  • bloedwaarden 3.jpg
    bloedwaarden 3.jpg
    248,6 KB · Weergaven: 171
  • bloedwaarden 4.jpg
    bloedwaarden 4.jpg
    192,1 KB · Weergaven: 184
Hoe hoog is je vetpercentage momenteel? Aangezien je het hebt over een toegenomen vetopslag neem ik aan dat je aangekomen bent?

In dat geval is het simpel: Paar kg afvallen. Hoger vetpercentage resulteert in hogere aromatase activiteit en dus meer oestrogeen
 
Galen

Oestradial durf ik niks over te zeggen, maar je vitamine D is met 33 nmol/l erg laag. Dat kan zeker een rol spelen bij je vermoeidheidsklachten. Met die waarde kun je via de huisarts hooggedoseerde D suppletie krijgen. Met deze klachten lijkt het mij sowieso goed daar een afspraak te maken, en deze waardes mee te nemen.
 
Hoe hoog is je vetpercentage momenteel? Aangezien je het hebt over een toegenomen vetopslag neem ik aan dat je aangekomen bent?

In dat geval is het simpel: Paar kg afvallen. Hoger vetpercentage resulteert in hogere aromatase activiteit en dus meer oestrogeen
Dank voor de snelle reactie! Ik ben de afgelopen tijd idd een paar kilo aangekomen. toen ik 28 jaar was zat ik rond de 77/78kg. Ik durf echt niet te zeggen wat mijn vetpercentage is. Wat ik wel kan zeggen is dat ik absoluut niet dik ben. Maar ik merk dat de verhouding in vetopslag veranderd is ten opzichte van een paar jaar geleden. Het lijkt alsof vooral mijn borstomvang is toegenomen. Zou een toename van 5 á 6 kilo kunnen resulteren in een dusdanig hogere aromatase activiteit dat mijn estradiol waarde nu de pan uit rijst met alle gevolgen van dien?
 
5-6 kg is toch al snel 7-8% bodyfat erbij. Kan me best voorstellen dat het aardig wat kan schelen ja. Maar is moeilijk te zeggen.
Ik zou persoonlijk proberen om je vitamine d omhoog te krikken en om wat kgs af te vallen. Blijft alleen wat lastig om te zeggen zonder echt een goed beeld te hebben van hoe je eruit ziet.
 
Wat Japio zegt, vitamine D-suppletie zou heel gepast zijn bij jou.

Heb je ook gynecomastie? De rest van je klachten zou ik niet toeschrijven aan je oestradiolwaarde en zijn ook meestal klachten die je niet 'terugziet' in het bloedbeeld. De belangrijkste zaken zijn daarvoor nu geprikt en sluiten in elk geval al wat dingen uit.
 
Galen

Oestradial durf ik niks over te zeggen, maar je vitamine D is met 33 nmol/l erg laag. Dat kan zeker een rol spelen bij je vermoeidheidsklachten. Met die waarde kun je via de huisarts hooggedoseerde D suppletie krijgen. Met deze klachten lijkt het mij sowieso goed daar een afspraak te maken, en deze waardes mee te nemen.
Ook dank voor de snelle reactie! Ik ben vorige week begonnen met het slikken van vitamine D supplementen (75mcg/3000IE p/d).
 
Wat Japio zegt, vitamine D-suppletie zou heel gepast zijn bij jou.

Heb je ook gynecomastie? De rest van je klachten zou ik niet toeschrijven aan je oestradiolwaarde en zijn ook meestal klachten die je niet 'terugziet' in het bloedbeeld. De belangrijkste zaken zijn daarvoor nu geprikt en sluiten in elk geval al wat dingen uit.
Bedankt voor je reactie! ik heb geen last van gynaecomastie. Ik heb hier echter wel last van gehad toen ik een jaar of 15 was (een hard gevoelig knobbeltje onder mijn tepel).
 
Volgens mij kun je zelfs wel 5000 iu per dag slikken, doe ik zelf ook.
Ik ga de komende 3 maanden mijn dosis verhogen om vervolgens weer verder te gaan met 75mcg/3000IE. Bedankt!
 
Heeft iemand misschien ook een verklaring voor de testosteron/estradiol/SHBG verhouding? Telkens lees ik weer dat testosteron de productie van SHBG onderdrukt en estradiol juist zorgt voor een stijging van SHBG. Mijn testosteron waarde is normaal (19.7nmol/l) maar mijn estradiol waarde (196.3pmol/l) is toch zeker hoog te noemen. Mijn SHBG waarde (14.4nmol/l) is daarentegen weer laag. Zou dit niet juist voor een hoge SHBG waarde moeten zorgen?
 
Galen

Oestradial durf ik niks over te zeggen, maar je vitamine D is met 33 nmol/l erg laag. Dat kan zeker een rol spelen bij je vermoeidheidsklachten. Met die waarde kun je via de huisarts hooggedoseerde D suppletie krijgen. Met deze klachten lijkt het mij sowieso goed daar een afspraak te maken, en deze waardes mee te nemen.
Zoals ik al zei, ga naar de huisarts. Dit is té complex om op een forum op te lossen. :)
 
Heeft iemand misschien ook een verklaring voor de testosteron/estradiol/SHBG verhouding? Telkens lees ik weer dat testosteron de productie van SHBG onderdrukt en estradiol juist zorgt voor een stijging van SHBG. Mijn testosteron waarde is normaal (19.7nmol/l) maar mijn estradiol waarde (196.3pmol/l) is toch zeker hoog te noemen. Mijn SHBG waarde (14.4nmol/l) is daarentegen weer laag. Zou dit niet juist voor een hoge SHBG waarde moeten zorgen?
Er zijn natuurlijk ook andere factoren die het SHBG-niveau beïnvloeden. Zo zie je vrij vaak een laag SHBG bij diabeten, onafhankelijk van hun testosteron-/oestradiolwaarden. Opzichzelfstaand betekent het ook niet zoveel en is het vooral handig om de bijbehorende testosteronwaarde te interpreteren. Anders dan dat is een afwijkende waarde meestal onderdeel van een ziektebeeld waarbij iets anders duidelijk op de voorgrond staat (zoals bij diabetes) of simpelweg een toevalstreffer. Ik snap in jouw geval ook niet waarom oestradiol is gemeten. Testosteron valt soms wat voor te zeggen, maar in de afwezigheid van erectieproblemen of een laag libido wordt dat eigenlijk ook nooit gedaan. Je vergroot dan alleen maar de kans op toevalstreffers. Van meerdere waardes heb ik ook geen idee waarom deze gemeten zijn, zoals GH, fT-4, fT-3, PSA, ijzer (zou ferritine moeten meten), etc. Meet genoeg waardes en je vindt altijd wat afwijkends zonder dat het daadwerkelijk betekenis heeft voor een diagnose/beleid.
 
Er zijn natuurlijk ook andere factoren die het SHBG-niveau beïnvloeden. Zo zie je vrij vaak een laag SHBG bij diabeten, onafhankelijk van hun testosteron-/oestradiolwaarden. Opzichzelfstaand betekent het ook niet zoveel en is het vooral handig om de bijbehorende testosteronwaarde te interpreteren. Anders dan dat is een afwijkende waarde meestal onderdeel van een ziektebeeld waarbij iets anders duidelijk op de voorgrond staat (zoals bij diabetes) of simpelweg een toevalstreffer. Ik snap in jouw geval ook niet waarom oestradiol is gemeten. Testosteron valt soms wat voor te zeggen, maar in de afwezigheid van erectieproblemen of een laag libido wordt dat eigenlijk ook nooit gedaan. Je vergroot dan alleen maar de kans op toevalstreffers. Van meerdere waardes heb ik ook geen idee waarom deze gemeten zijn, zoals GH, fT-4, fT-3, PSA, ijzer (zou ferritine moeten meten), etc. Meet genoeg waardes en je vindt altijd wat afwijkends zonder dat het daadwerkelijk betekenis heeft voor een diagnose/beleid.
Ik heb op eigen initiatief via internet deze bloedwaardetest aangevraagd, dus niet via de huisarts. Ik heb dan ook zelf de test samengesteld. De reden dat ik er voor heb gekozen om mijn ft-4 en ft-3 waarden te laten testen is omdat ik heb gelezen dat afwijkingen in de schildklier kunnen zorgen voor extreme vermoeidheid en zelfs stemmingswisselingen. Nou ben ik mij er van bewust dat de TSH waarde al veel informatie geeft, maar de waarheid is dat ik in de gelegenheid was/ben om het bloedonderzoek wat uit te breiden en dus heb ik dat simpelweg gedaan. Dat ik mijn ijzer waarde heb laten meten i.p.v. mijn ferritine waarde, is een gebrek aan kennis geweest. De PSA waarde heb ik laten meten omdat ik een lange tijd (sinds kort niet meer) erge perineale pijn had en tevens een ontzettend branderig gevoel na ejaculatie. Achteraf gezien was het wijzer geweest om de PSA waarde te laten testen toen ik nog klachten had om op dat moment een eventuele prostaatontsteking al dan niet uit te kunnen sluiten, maar het geeft mij alsnog wat rust dat er geen ergere dingen aan het licht zijn gekomen ondanks dat die kans natuurlijk erg klein was. Mijn GH waarde heb ik puur uit interesse laten meten. Noem het weggegooid geld, maar ik was gewoon benieuwd. De reden dat ik mijn estradiol waarde heb laten meten is omdat ik heb gelezen dat een hoge estradiol waarde voor stemmingswisselingen kan zorgen bij mannen en tevens voor meer vetopslag in de borststreek. Toen ik zag dat die waarde ook daadwerkelijk verhoogd was, heb ik besloten om hier te komen en mijn verhaal te doen. Als 'niet lid' heb ik vaak erg interessante dingen gelezen hier op dit forum en zag ik dat hier mensen zijn met veel kennis en verstand van zaken. Ik ben het helemaal met je eens dat als je maar lang genoeg op zoek gaat naar problemen, je die ook vanzelf gaat vinden. Maar de problemen zijn er echter al en ik ben nu enkel nog op zoek naar antwoorden. Ik heb overigens geen diabetes. Mijn bloedsuikerwaarde heb ik al meerdere keren gemeten.

Kom ik er niet zelf uit, dan ga ik binnenkort naar de huisarts met mijn klachten.
 
Back
Naar boven