AndroidHealthClinic

Uitslag bloedwaardentest

Bezoekers in dit topic

Is een overzichtsartikel en is lekker gecherrypickt. De auteur heeft een niet-gerandomiseerde kortdurende studie bij mannen eruit gepikt waarbij je inderdaad een stijging van het totaal testosteron ziet. Als je echter een langerdurende gerandomiseerde placebo-gecontroleerde studie erbij pakt, zie je géén stijging van noch het totaal testosteron noch het vrij testosteron t.o.v. placebo:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8508192
Weet jij of studies naar de hormonale effecten van macronutrient verdeling in het dieet wat dat betreft wel goed genoeg gedaan zijn dat er een redelijke concensus uit op te maken is?
 
Weet jij of studies naar de hormonale effecten van macronutrient verdeling in het dieet wat dat betreft wel goed genoeg gedaan zijn dat er een redelijke concensus uit op te maken is?
Daar is weinig consensus over. Ik had daar onlangs nog een discussie over (iemand plaatste zo'n infographic die suggereerde dat van meer vet eten je testosteron zou stijgen):

Point is that the paper where you post your picture about (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8942407), showed absolutely nothing
- a non-significant increase in total testosterone favoring the high fat group
- a non-significant increase in free testosterone favoring the low fat group
- NO correction for multiple comparisons problem (this is wildly problematic on top of the non-significant stuff)

The second paper (or the first of what you link here): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6538617 didn't only just decrease fat intake. It slightly decreased calorie intake too:
"The analysis of total energy consumption during these three periods revealed that the energy intake during intervention was approx. 15% lower than during baseline and switch-back periods. The chemical quantitation, however, showed that the method based on the Finnish food composition tables and a
computer program [21] overestimated about 10% of the total energy consumption in the basal and switchback diet but not that of the intervention diet. Thus, the possible slight change was not more than 5%. No differences were found in the quality of diets between the two methods. "
Indeed, they lost weight over the 6-week period:
"The monitoring of body weight revealed a small irreversible loss of weight (mean 1.1 kg) after transferring from the baseline to the intervention period."
(And yes, I'm aware there is a paper showing no difference in T with a 15% energy deficit, but it only lasted 2 weeks, which might have been too short to demonstrate an effect.)
And besides decreasing total fat intake, they also increased the intake of unsaturated fatty acids by 3-fold (see Table 1).
Finally, this was not a randomized trial.

The third paper: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15741266 is better, they randomized part of the subjects, I'll be focusing on that. Again, bodyweight decreased slightly (1 kg) over the course of 8 weeks.
What's interesting about the randomized part (see Table 3) is that switching from baseline to low fat decreased testosterone by 1.8 nmol/l, but then switching back to high fat didn't really change it at all (+0.2 nmol/l). What's more; free T didn't change.
Then if you look at the ones who went from baseline to high fat and then to low fat: those found no significant increase from baseline to high fat (+0.8 nmol/l), but did find a significant decrease then switching from high fat to low fat (-2.1 nmol/l). However, again, free T did not change significantly.
So eating a lot more fat (going from low fat to high fat) did NOT change testosterone (from 13.4 to 13.6 nmol/l, free unchanged 0.15 nmol/l). And going from baseline to high fat did not change total/free T either. So how does this paper support the claim "eat more fat for more testosterone"? The only thing they found was that going from high fat or baseline to low fat decreased total T (with unchanged free T). So this study did not demonstrate 'eat more fat for higher testosterone'. At best it demonstrated; eat less fat for lower testosterone. For which it still leaves open that it could be due to the high fiber, but I suppose you could argue to some extent that that's pragmatic about it. If you switch from high-fat to low-fat you'll likely end up eating more fiber.

And then on top of that, you now claim: "I think this is enough evidence to point people into the direction of higher fat intakes for optimal hormones."
Can you point me out on which clinical endpoints you base that this would be for "optimal hormones"?
In regard to body composition, one of your papers favors the low fat group:
"The BMI also decreased from 27.8 0.6 to 26.5 1.1 kg/m2 after low-fat diet (P 0.0033). The body composition parameters measured by dual-energy x-ray absorptiometry (Fig. 2) showed a significant decrease in body mass (P < 0.016) that was due mainly to the decrease in body fat (P < 0.05)."

I've highlighted the outcomes in which people went eating more fat, as per your picture: "eat more fat for more testosterone".
You see any superscripts regarding significance? Me neither; eating more fat didn't change total testosterone and it didn't change free testosterone. The study does not support it.
54278910_821008691587088_7788933082605682688_o.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent-amt2-1.jpg
Kanttekening: baseline aten ze iets meer vet dan in de 'high fat'-groep, maar voor de conclusie die ik maakte maakt het niet uit.

Ik heb een zin ook dikgedrukt gemaakt omdat de meesten hier het daarom gaat: verbetering van de lichaamscompositie. Als het je daarom gaat moet je helemaal niet kijken naar papers die het testosteron wat verhogen. Je moet kijken naar papers die de lichaamscompositie verbeteren...

Er is hier geen consensus over en er is al helemaal geen consensus over dat een aanpassing van de macronutrienten die het testosteron hypothetisch zou laten stijgen, ook daadwerkelijk een gunstiger effect heeft op de lichaamscompositie.

Noot: ik heb me hier nooit écht in verdiept, maar iedere keer als iemand ermee komt aanzetten ben ik niet echt onder de indruk van de evidence (en de interpretatie ervan) om het zacht uit te drukken. En de reden dat ik me er nooit écht in verdiept hebt is ook wat ik hierboven schrijf. Testosteronstijgingen interesseren mij niet. Ik wil weten of iets de spiergroei verbetert of niet.
 
Laatst bewerkt:
Dus, aangezien de participanten in studie 1 op gem. 0.6gram vet p/kg lichaamsgewicht zaten, laat het ook zien dat mensen die hier roepen van minimaal 1 gram vet per lichaamsgewicht in kg niet noodzakelijk is (voor hormonale huishouding)?
 
testosteron, vrij (volgens ISSAM) ↓ 0.124 nmol/l > 0.125

VP geen idee (geschat 7-8%, sta nog aardig droog)

Trainingsfrequentie: 6x p/w PPL (+ 1 dag in de week 10 km hardlopen)

Hier hetzelfde verhaal, bij mij resulteert een laag VP ook in lagere test-waarden. En een hoge trainingsfrequentie / intensiteit lijkt dat weer te versterken. CK is zoals al gezegd niks om je druk over te maken. Die is bij veel krachtsporters chronisch verhoogd. Als je ooit een rustweek, of zelfs twee hebt gehad, zou je weer eens moeten meten. Grote kans dat je CK aanzienlijk lager is (overigens is twee weken rust bij mij nog niet voldoende om die waarde binnen de norm te krijgen).
 
Hier hetzelfde verhaal, bij mij resulteert een laag VP ook in lagere test-waarden. En een hoge trainingsfrequentie / intensiteit lijkt dat weer te versterken. CK is zoals al gezegd niks om je druk over te maken. Die is bij veel krachtsporters chronisch verhoogd. Als je ooit een rustweek, of zelfs twee hebt gehad, zou je weer eens moeten meten. Grote kans dat je CK aanzienlijk lager is (overigens is twee weken rust bij mij nog niet voldoende om die waarde binnen de norm te krijgen).
Welke trainingsfrequentie en verdeling van intensiteit blijkt beter?
 
Welke trainingsfrequentie en verdeling van intensiteit blijkt beter?
Daar kan ik zo geen concreet antwoord op geven. Het draait om balans tussen frequentie, volume en intensiteit. En uiteraard spelen factoren als voeding, rust, stress en gewenning aka trainingservaring (en dus je herstelvermogen) een een grote rol.
 
BB'ers,

afgelopen week heb ik een bloedwaardentest gedaan. De meeste waarden vielen uiteraard binnen de 'normale' range, maar toch een paar uitschieters:

leucocyten 4.5 /nl - 4.2 9.1
erythrocyten ↓ 4.4 /pl - 4.6 6.1
CK (creatine-kinase) ↑↑ 347 U/l < 190
ureum ↑ 9.02 mmol/l - 2.77 8.10
creatinine JAFFE 111 µmol/l < 124
albumine ↑ 52.8 g/l - 35.0 52.0
testosteron 10.4 nmol/l - 8.64 29.00
testosteron, vrij (volgens ISSAM) ↓ 0.124 nmol/l > 0.125
SHBG (sex.horm.bind. gl.) ↑ 62.5 nmol/l - 18.3 54.1

Ik weet dat CK bij krachtsporters verhoogd kan zijn, maar dit lijkt mij wel erg hoog. Kan dit duiden op overtraining of een mogelijke (verborgen) afwijking of iets waar ik mij zorgen over dien te maken? Ik vertoon verder geen tekenen van overtraining, heb weinig spierpijn en slaap goed. Progressie is wel minimaal (ik moet ook weer wat meer gaat eten / bulken).

Vrije test is aan de lage kant.

Mijn gegevens:
Aardig wat jaartjes krachttraining, maar de laatste 3 jaar zeg maar echt serieus met krachttraining / BB als hoofddoel incl. voeding exact tracken etc. (daarvoor lag de focus op hardlopen).
31 jaar
1,89 m
89 kg
Man
VP geen idee (geschat 7-8%, sta nog aardig droog)
Trainingsfrequentie: 6x p/w PPL (+ 1 dag in de week 10 km hardlopen)
Supps: enkel vitaminen, mineralen (multi, vit. C, vit. D, ZMA) en omega's. Af en toe melatonine, HMB en voor het training wel eens PWO.
Creatine voor het laatst gebruik ca. 3-4 weken voor de bloedafname. Het kan wel zijn dat ik dit daarna nog wel eens via een PWO binnen heb gehad, maar niet structureel.
Nog nooit AAS gebruikt, wel toekomstplannen.


Neem je ook wel vit B12...heel belangrijke supp.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Daar kan ik zo geen concreet antwoord op geven. Het draait om balans tussen frequentie, volume en intensiteit. En uiteraard spelen factoren als voeding, rust, stress en gewenning aka trainingservaring (en dus je herstelvermogen) een een grote rol.


Luister naar je lichaam!
 
Neem je ook wel vit B12...heel belangrijke supp.
Nee, mijn vit. B12 al eens laten meten en was extreem hoog. Zelfs toen ik nog vegetariër was. Rust houd ik eigenlijk nooit. (Heel slecht, dat weet ik. )
 
Nee, mijn vit. B12 al eens laten meten en was extreem hoog. Zelfs toen ik nog vegetariër was. Rust houd ik eigenlijk nooit. (Heel slecht, dat weet ik. )

Goed om te horen.

Gezien bij de meesten en vooral vegetariërs de B12 waarden heel laag zijn.

Een verlaagde waarde kan heel veel ellende veroorzaken en de importantie van B12 worden vaak over het hoofd gezien.

Succes...:thumb:
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Nee, mijn vit. B12 al eens laten meten en was extreem hoog. Zelfs toen ik nog vegetariër was. Rust houd ik eigenlijk nooit. (Heel slecht, dat weet ik. )
Ik vind je CK waarde te hoog en dat heeft te maken met het feit dat je nooit rust. Bij mij gingen te hoge CK waardes altijd samen met oververmoeidheid en op aanraden van de dokter indertijd moest ik het dan even kalm aan doen.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Hier hetzelfde verhaal, bij mij resulteert een laag VP ook in lagere test-waarden. En een hoge trainingsfrequentie / intensiteit lijkt dat weer te versterken. CK is zoals al gezegd niks om je druk over te maken. Die is bij veel krachtsporters chronisch verhoogd. Als je ooit een rustweek, of zelfs twee hebt gehad, zou je weer eens moeten meten. Grote kans dat je CK aanzienlijk lager is (overigens is twee weken rust bij mij nog niet voldoende om die waarde binnen de norm te krijgen).

Ik vind je CK waarde te hoog en dat heeft te maken met het feit dat je nooit rust. Bij mij gingen te hoge CK waardes altijd samen met oververmoeidheid en op aanraden van de dokter indertijd moest ik het dan even kalm aan doen.

Ik sport dagelijks; doorgaans 6 x krachttraining p/w (2 x PPL) en 1 x hardlopen. Ik weet dat rust nodig en goed is, maar heb moeite mezelf een dag rust te gunnen. Een hele week rust zou ik echt niet aankunnen; althans, vorig jaar heb ik noodgedwongen na een operatie zes weken niet mogen sporten. Ik werd er niet gelukkig van, maar het viel me minder zwaar dan gedacht (was ook niet echt in staat te sporten). :P

Vandaag had ik voor het eerst het gevoel tijdens de training dat ik misschien inderdaad wel rust nodig had, maar dat zou ook kunnen komen doordat ik zondag op maandag altijd (te) kort slaap. Maar je hebt mij over de drempel geholpen skydirk : morgen houd ik een rustdag. :) Bedankt voor je advies en feedback :thumbs:
 
Zit de spuit er al in BB_?
 
Dan zou zijn vrije test wel wat hoger uitvallen :)
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Er is hier iemand héél geïnteresseerd... :o
Ik vind jou maar een heel irritant mens. Als ik Bert dat wil vragen doe ik dat en dit is een heel logische stap als je begint met kuren dat je dan je waardes laat opmeten. Voor je kuur aan Bert om daar antwoord op te geven.

Train of eet jij überhaupt? Of hang je graag de internethero uit? Met je uitkering en je zware shag in de voortuin.
 
Ik vind jou maar een heel irritant mens. Als ik Bert dat wil vragen doe ik dat en dit is een heel logische stap als je begint met kuren dat je dan je waardes laat opmeten. Voor je kuur aan Bert om daar antwoord op te geven.

Train of eet jij überhaupt? Of hang je graag de internethero uit? Met je uitkering en je zware shag in de voortuin.
Wie weet had ik het over mezelf...?
En zelfs dan nog, mocht het over jou gegaan zijn, waarom moet je zo negatief reageren? Alsof mijn post vijandig was... Niet het geval dacht ik zo. In elk geval, niet zo bedoeld.
Btw: ik heb jammer genoeg geen voortuin (mensen met een uitkering hebben dat namelijk niet)
 
Back
Naar boven