XXL Nutrition

Uitvoering barbell squat

Bezoekers in dit topic

BetterBodies

Cool Novice
Lid geworden
2 jan 2015
Berichten
196
Waardering
16
Lengte
1m64
Massa
61kg
Vetpercentage
22%
Ik train bij een gym wel mensen trainen die verstand hebben van Bodybuilding,
maar nu zie ik bij de Starting Strenght Squat introductievideo dat de squat word
uitgevoerd waarbij de voeten meer naar buiten staan, voorbij de heupen.
Dan heb ik het over deze uitvoeren:
http://krachttraining.net/index.php/back-squat-overhead-squat.html

Mij was geleerd om de voeten op heup breedte neer te zetten. Ik pak hem dus smal.
Nu vraag ik mij dus af welke uitvoering beter is voor mij?
En heeft dit verder nog te maken met je lichaamsbouw?
 
Zelf uitproberen wat het best voor jou squat.
Ik squat ook iets buiten schouderbreedte.
 
Is smal niet meer voor de buitenkant?
Voor je gluteus & buitenkant quadriceps?

Leg press pak ik namelijk ook een beetje smal, niet heel smal, maar ook niet breed.
Is dit dan niet erg dubbel?
 
Ligt aan je lichaamsbouw. Ik backsquat breder dan schouderbreedte en tenen behoorlijk ver naar buiten. Ik heb lange benen (ben 192cm) en loop eigenlijk altijd met tenen naar buiten wijzend dus dat voelt voor mij natuurlijk. Dan kan ik mijn bovenlichaam ook beter rechtop houden. Bij frontsquats sta ik weer wat smaller.
http://www.youtube.com/watch?v=bs_Ej32IYgo

Smal op leg press zou idd meer voor buitenkant van je quads moeten zijn maar zo smal kun je (bijna) niet squatten. Je haalt dan bij lange na parallel niet. Met leg press smal is parallel niet zo spannend, als je maar spanning op de spier houdt.
 
Wat is je doel? SS is gericht op kracht en de positie waarbij je daar de squat doet is de positie waarbij de beenspieren optimaal gebruikt worden.

Maw de squat bij SS is echt bedoeld als compound voor voorkant/achterkant/enz en niet alleen de quads.
 
Wat is je doel? SS is gericht op kracht en de positie waarbij je daar de squat doet is de positie waarbij de beenspieren optimaal gebruikt worden.

Maw de squat bij SS is echt bedoeld als compound voor voorkant/achterkant/enz en niet alleen de quads.

Doel is om droge massa te verkrijgen.
Reps liggen bij compound oefeningen rond de 8-10 reps.

Ik wil ook niet alleen quads, want daar doe ik al leg extensions voor.
 
als je zo small staat is het erg lastig om een beetje op diepte te komen.

zie niet echt heel veel voordelen om langere periode smal te squatten. Grotere overload is beter
 
als je zo small staat is het erg lastig om een beetje op diepte te komen.

zie niet echt heel veel voordelen om langere periode smal te squatten. Grotere overload is beter

Ik zal het per training anders af kunnen wisselen de narrow en wide squat?
 
Ik squat ook vrij smal, maar doe de leg-press nog smaller.
En het klopt dat je je quads meer pakt met een smalle stand. Het klopt niet dat leg-extensions voldoende zijn voor massa op de quads. Het is als je zwaarder gaat vrij slecht voor de knieën zelfs.
Wat doe je allemaal nog meer voor benen?
 
Ik squat ook vrij smal, maar doe de leg-press nog smaller.
En het klopt dat je je quads meer pakt met een smalle stand. Het klopt niet dat leg-extensions voldoende zijn voor massa op de quads. Het is als je zwaarder gaat vrij slecht voor de knieën zelfs.
Wat doe je allemaal nog meer voor benen?

pak je je quads ook echt meer? Volgens mij pak je je quads evenveel maar spreek je daarnaast meer andere spiergroepen ook aan (grotere load je verplaatst meer gewicht, niet dat deze spieren de quads ontlasten)

Ik zal het per training anders af kunnen wisselen de narrow en wide squat?

ja dat kan opzich wel. Maar is dan wel erg wennen mischien iedere keer tussen smal en wijde stance
 
Squatten doe je over het algemeen op een manier waarop je het meeste gewicht aankan..

Vind de starting strenght squat maar slecht uitgelegd. Spanningverlies onderin is iets wat rippetoe normaal vind, spanningverlies is gewoon blessuregevoelig.

Hieronder wat algemene regels (bron dave tate):

If you have shoulder issues, choose a medium to wide grip.
If you have a short back, choose a medium to wide stance.
If you have a long torso, choose a medium stance (the longer the torso, the closer the stance).
If you have long legs and a long back, choose a close to medium stance.
If you have long legs and a short back, congratulations. You can squat any way you want.
If you're using gear, obviously a wider stance is best as the gear supports the hips.
 
Back
Naar boven