AndroidHealthClinic

Uitwerking casus fitnessdocent: your thoughts please

Bezoekers in dit topic

Webkim

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
30 mei 2006
Berichten
43
Waardering
0
Vanmorgen werkte ik voor m'n basisopleiding fitness een casus uit en ik ben benieuwd wat júllie inzichten zijn.

Wat voor fitnessprogramma zou jij aanraden aan een vrouw van 43 die een kilo of zeven te zwaar is.
Ze wil afvallen en wat strakker worden en kan daar 3x per week 1 1/2 a 2 uur voor vrijmaken. Ze houdt niet van al die krachttoestellen.

Your thoughts? Eerst zelf denken, dan verder lezen...

Mijn idee:
- 10 minuten opwarmen op HR 60% - hometrainer

- dan de grote spiergroepen, tóch op een apparaat, zodat ze haar spieren kan laten wennen aan de actie en dan in een vervolgprogramma óf minder bang is voor toestellen óf bijvoorbeeld kan overschakelen op dumbbells

Rug: vertical traction 3x12
Borst: chest press 3x12
Schouders: shoulder press 3x12
Benen: legpress 3x12
adductor 3x12
Buik: abdominal crunch 3x12

Rustige setjes: 2 tellen heen - 1 vasthouden - 3 tellen terug

Dan cardio. Bewust als laatste. Niet alleen vanwege de theorie dat dat beter is qua vetverbranding, maar ook omdat ze de spieroefeningen het minst leuk vindt en je die makkelijker skipt als je die als laatste mag doen.

Cardio: 30 - 45 min. crosstrainer. HR 60 - 70 %

Cooldown: 5 minuutjes uitlopen HR 60%

My 2 cents. Maar ik kom pas net kijken, dus ik hoor graag wat van jullie...
 
cardio en goed dieet.
ivm met strakker wat oefening in gemiddelde rep range tot mss zelf veel reps?
 
Leg aan die mevrouw uit dat krachtoefeningen belangrijk zijn omdat
als je meer spiermassa hebt meer vetjes verbrand en dat ze er echt niet als een bodybuilder uit komt te zien maar dat ze een strakker lichaam zal krijgen.

succes verder met je casus.
 
Voor borst zou ik dumbbell flyes nemen, shoulder press met dumbbells en in plaats van leg-press misschien lunges. Het lichaam vormt zich mooier bij het gebruik van free-weights.

Naar mijn mening kan een beginner beter gelijk beginnen met dumbbells, omdat als je eerst aan apparaten went, het vreemder is om dan over te stappen naar dumbbells dan wanneer je gelijk met dumbbells begint.

Verder zou ik het zou laten.
 
adviseer haar ook te gaan wandelen in de buitenlucht, op de fiets naar het fitnesscentrum, zolang het weer het toelaat.

verder vraag ik me af of het ritme (2-1-3) van de oefeningen niet wat te veel is. nadruk op eccentrische bewegingen = major spierpijn tov snellere eccentrics. Na een training een aantal dagen kats stijf rond moeten lopen lijkt me niet bevorderend voor iemand die het toch al niet zo op de krachttoestellen heeft.

Ze is 43 en een kg of 7 te zwaar, ik zou er een tientje om durven verwedden dat mevr de mobiliteit van een semi bejaarde heeft, iets wat door trainen flink kan worden versterkt, zeker als er kleine ROM's worden gebruikt.

Leer haar uitvalspassen (lunges) en iig BW squats (hier heb je geen machines voor nodig :D), vervang de adductormachine door een legcurl.

Pas op met haar schouders, aangezien ze redelijk wat pressed en ook nog eens met een gefixeerde bewegingsbaan.
 
geen machines iig.
 
Je wil trouwens nie weten hoeveel ik er daar al van langs heb zien komen, 1 of 2 keer, bleek, slap en hongerig van het dieet, waarin in de voetnoot staat dat een beetje aktiviteit wel aanbevolen wordt... Ze houden zelfs een kwartier lopen op 4 kmpu of fietsen op stand 1 (da's bergaf!) al niet vol door dat gehonger, en trekken dan steevast de foute konklusie, namelijk dat ze eerst nóg meer af moeten vallen. En dan zie je ze niet meer in de sportschool. Wel in de huisartspraktijk en bij de fysio, waar ze óók al hun pijntjes en klachten aan de vetzucht wijten, en klagen dat ze genetisch abnormaal zijn want ze komen al aan van de gedachte aan eten.
Brrrr, wat een oliebollen.

whahaha, klinkt als een gemiddelde pauze bij mij op het werk :D
 
geen machines iig.
Naar mijn mening kan een beginner beter gelijk beginnen met dumbbells, omdat als je eerst aan apparaten went, het vreemder is om dan over te stappen naar dumbbells dan wanneer je gelijk met dumbbells begint.
Ben ik niet met jullie eens, zeker niet voor een 43-jarige vrouw met overgewicht. Ze geeft aan dat ze niet van krachttoestellen houdt en ik denk al helemaal niet van dumbbelloefeningen. Ik vind overigens wel dat je haar veel oefeningen laat doen. Ik zou het bij een chestpress, pulldown, lp en abcrunch houden.
 
Back
Naar boven