MuscleMeat

Upperbody Lowerbody training

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat ken die Adema toch typen he jongens! ongekend.
 
RichardV zei:
Ik geloof niet zo in deze nieuwe hype.
Denk dat ik binnen 2 weken al zou overtrainen.

ik had het met een week al! Daarom is het ook zaak dat je wat af weet van de materie zodat je dit kunt voorkomen. Als je gewoon de bb-ding doet maar dan voor je UB of LB, dan ga je dat echt niet trekken.
 
Adema zei:
Daarom moet je ook met je tengels van failure afblijven, en alles cyclen :) Hoezo zou je niet in dual factor geloven, als de allersterkste lifters ter wereld deze methode allemaal gebruiken?

Puur op kracht zal het misschien kunnen, maar dan nog vind ik het imo zwaar overtrainen.
 
Ik ben er nu net mee begonnen (zie eerdere topics), en het bevalt me wel.
Heb er speciaal op gelet om zeker in het begin wat te zoeken waar m'n limiet ligt, het moeilijkste is natuurlijk om niet compleet tot het uiterste te gaan.
Ik denk dat velen hier dat altijd doen of gedaan hebben en nu moet je opeens voor elke oefening wat gas terugnemen, in ieder geval voor mij is het toch aanpassen en geconcentreerd blijven.
Tot nu toe voelt het dus goed aan en in een oefening als m'n squat merk ik al dat ik in kracht vooruitga.
 
daxie zei:
Is een U/LB ook toe te passen als een 3x per week schema??? Of vraagt het dualfactor principe om een 4x per week aanpak?

Of is dit te compenseren door het volume te verdelen over de 3 ipv 4 workouts?

het kan wel, ik zou het dan alleen iets verschuiven, zodat je eigenlijk 4 x per 8 dagen gaat trainen.

zoiets:

Woensdag - ME Squat/DL

Vrijdag - ME Bench

Zondag - DE Squat/DL



Woensdag- DE Bench

Vrijdag - ME Squat/DL

Zondag - ME Bench

ik blijf dan even bij het ME/DE principe zoals westside zich dat voorstelt. Is dus PL gericht.
 
RichardV zei:
Puur op kracht zal het misschien kunnen, maar dan nog vind ik het imo zwaar overtrainen.

'Ik vind..'
'Mijn ervaring is..'
'..dit werkt gewoon niet voor mij'

Het zijn elke keer weer dezelfde drogredenen die ik hoor.



Elk lichaam is anders, maar elk lichaam heeft een czs met de daarbij behorende processen, ieder lichaam heeft fasttwitch-vezels die door hoge loads of speed geprikkeld kunnen wordenal. Dit soort schema's zijn rond een algemene template gebouwd waar ieder mens op kan trainen. Het is alleen dat 90% hier te lui is om zich uberhaupt wat in theorie te verdiepen, en daardoor falen deze mensen gigantisch op zulke schema's.

Trouwens, voor kracht werkt het wel? Setjes met zware loads en/of hoge speeds zijn vele malen belastender op het herstellend vermogen van het lichaam dan wat pompsetjes en/of isolatie.

Cycle, Peak, Taper, Dominate.
 
RichardV zei:
Puur op kracht zal het misschien kunnen, maar dan nog vind ik het imo zwaar overtrainen.

slap gelul..

Ik ben niet voor niets 5 kg in 3 maanden gegained, heb 20 kg op mn bench, 25 kg op mn squat en 35 kg op mn deadlift gewonnen!

Als ik overtraint was had ik nooit 5 kg natural in 3 maanden kunnen gainen!
 
Respect Bryan, dat je telkens weer je tijd opoffert voor zulke bekeringen..
hoop voor je dat het niet voor niets is.
 
Voor de topicstarter en toekomstige topicstarters (;)): Lees gewoon de logs en pas het voor jezelf aan.
 
Ach, zo'n post is in een paar minuten getypt; het is alleen jammer dat er nooit tegenstanders met fatsoenlijke argumenten komen.
 
RichardV zei:
Puur op kracht zal het misschien kunnen, maar dan nog vind ik het imo zwaar overtrainen.
M'n gymeigenaar is 53, traint al 30+ jaar. Traint 5x/week minstens 2 uur. Meestal maar 2 oefeningen: snatches en clean&jerks. Da's 5x/week fullbody.
Die kerel gained nu weer gewicht, en z'n lifts zitten weer bijna op het hoogste niveau. Weegt iets van 95kg @ 1m75. Deadlift heeft hij vorig jaar (zonder specifiek op te trainen) nog met 240kg gedaan, top ooit was 290. Denk je dat hij overtrained? Nee hoor. Maar ik zie em dan ook altijd eten als ik zelf ga trainen. Altijd dat gelul van dat overtrainen...
PS: Daarnaast houdt hij ook nog eens de gym bijna op z'n eentje open. Weekdagen van 8u00 tot 22u00, weekends/feestdagen ook 6 of 8 uur per dag. Niks dan respect voor die man. Geen gezeik maar gewoon knallen.
 
Adema zei:
yes....yes!!!... YESS!!!! YEEEESSS !!!! He is turning...he feels the iron..his biceps seem to shrink...his abs seem to disappear... welcome my smoothmold friend, welcome at the gates of hell!


Ik zou zelf wél ME/DE spul invoegen, aangezien ik dit juist een van de belangrijkste onderdelen van je schema vindt. Niet alleen zul je hiermee je lifts opkrikken - je zult ook nog eens speed winnen, die je misschien verloren zult hebben tijdens je superslow bbing trainingen.

Verder, wat het jou aangaat - ME/DL(op een juiste manier) zal jou meer schijven op de bar geven, wat leidt tot aanspraak van meer spiervezels. Big deal, denk je als bodybuilder dan; maar dit betekent dat hypertrophy werk voor jou effectiever gaat worden, aangezien je simpelweg meer spiervezels per training 'beschadigt'

Dit moet ALTIJD, voor de juiste balans in je gewrichten; veel schouderblessures komen voort uit een disbalans in de push/pull verhouding.

Denk bij max effort eerder aan singles tot triples - zelfde geldt voor je speedwerk. Dit gebeurt echter in VEEL hogere volumes dan bij standaard bbing schema's(denk aan 8-12 sets per oefening).

Paused bench, dips en 5x5 werk op inclines hebben mij striae op m'n pecs gebracht.

Denken in spiergroepen is niet slim, gezien het feit dat bijv. je triceps bij ELKE press betrokken is. Ikzelf maak onderscheid in 'dominantie' van een spiergroep bij een bepaalde oefening. Veel mensen delen overigens hun assistance werk in aan de hand van sticking points in hun lifts; bijv. triceps hypertrophy werk als ze een slechte lockout hebben in hun BP.

In jouw geval zou ik dus gaan voor paused bench en dumbbellpresses.

De load zal wel een stuk zwaarder zijn, wat leidt tot... (zie eerder)

Vergeet ook niet dat fasttwitchvezels aangesproken worden bij hoge loads of hoge snelheden...aka 10x3 builds muscle ;)

Dat voel je zelf aan, en is afhankelijk van je schema. Bijv. bepaalde schema's als het bill star 5x5 schema zijn vrij eentonig - hierbij zul je sneller moeten deloaden dan met een schema waarin je (bijna) alle motorische patronen/repranges/volumes etc toepast(conjugate).

Hoe mijn schema er grofweg uit ziet:

4 dagen
2 dagen UB, 2 dagen LB
1 dag push ME + pull DE, 1 dag pull ME + push DE(voor zowel boven- als onderlichaam)
Bij DE werk doe ik dus het hypertrophy spul; jij zou dat zien als een borst/triceps training er nog eens bij op, denk ik :p

- train niet(of zo min mogelijk) tot failure
- roteer zowel oefeningen als reps, maar blijf laag in reps bij ME/speed werk
- vreet als een varken

Er wordt onderscheid gemaakt tussen strength-speed en speed-strength(1e term = dominantie). Bijv. een clean&jerk is strength-speed(hoge load, lage speed) en een jumpsquat is speed-strength(lage load, hoge speed)


Ten slotte, ikzelf pas isolatie alléén toe als er geen andere mogelijkheid is om deze spier/functie recht te trekken met de rest. Bijv. legcurls hebben een toevoegende waarde aan je squats/gm's/deadlift, aangezien je bij laatstgenoemde oefeningen geen knieflexie trained(slechts extentie).

Als je wilt kun je wat (most likely) arm-werk toevoegen, maar ik heb met 3 cm armomtrek in 5 maand wel bewezen dat dat overbodig is, denk ik :). Wanneer je géén curls/extentions doet, zijn onderhandse chins en partial presses wél belangrijker geworden. Als jij namelijk altijd maar wide grip rowt/chinned, zullen jouw biceps niet ver komen zonder curls.

Add me anders maar @ msn, als je een minder algemeen verhaaltje horen wilt; ik heb nog een hoop goede artikelen voor je, als je die lezen wilt.

Succes bro

Je moet wat Karmapunten verdelen over andere gebruikers voordat je Adema opnieuw punten kan geven.

Jouw uitleg is altijd heel duidelijk..!!
Ik begin er steeds meer van te begrijpen..

Alleen dat van reps wisselen, vind ik lastig te begrijpen op een Max effort dag..
Reps wisselen op Max effort dag, hoe moet ik me dat voorstellen..
Gewoon de ene week 1 rep en de andere 3 reps ofzo..?

Ben zelf ook van plan om Ub/Lb te gaan trainen..
Alleen de gym waar ik nu train is dit egt niet mogelijk, maar binnen een maand heb ik weer een echte " Hardcore " gym..
Dus dan zal je nog veel vragen van mij krijgen..;)
 
"Add me anders maar @ msn, als je een minder algemeen verhaaltje horen wilt; ik heb nog een hoop goede artikelen voor je, als je die lezen wilt." - Adema


Adema.. zou je mij een aantal van die artikelen kunnen sturen?

Jesaja40@hotmail.com
 
Samu zei:
M'n gymeigenaar is 53, traint al 30+ jaar. Traint 5x/week minstens 2 uur. Meestal maar 2 oefeningen: snatches en clean&jerks. Da's 5x/week fullbody.
Die kerel gained nu weer gewicht, en z'n lifts zitten weer bijna op het hoogste niveau. Weegt iets van 95kg @ 1m75. Deadlift heeft hij vorig jaar (zonder specifiek op te trainen) nog met 240kg gedaan, top ooit was 290. Denk je dat hij overtrained? Nee hoor. Maar ik zie em dan ook altijd eten als ik zelf ga trainen. Altijd dat gelul van dat overtrainen...
PS: Daarnaast houdt hij ook nog eens de gym bijna op z'n eentje open. Weekdagen van 8u00 tot 22u00, weekends/feestdagen ook 6 of 8 uur per dag. Niks dan respect voor die man. Geen gezeik maar gewoon knallen.


Er is altijd een uitzondering op elke regel/wet.
Wie van jullie traint er al langer als 5 jaar?
NONE.
Je leert je lichaam gewoon steeds beter kennen.
En ik wete mijn lichaam met steeds minder volume gewoon uit te putten.
Ik zit er zelfs aan te denken om spiergroepen eens in de 8-9 dagen te gaan trainen.
 
RichardV zei:
Er is altijd een uitzondering op elke regel/wet.
Wie van jullie traint er al langer als 5 jaar?
NONE.
Je leert je lichaam gewoon steeds beter kennen.
En ik wete mijn lichaam met steeds minder volume gewoon uit te putten.
Ik zit er zelfs aan te denken om spiergroepen eens in de 8-9 dagen te gaan trainen.
Binnen een paar jaar zie je mij ook 5x/week fullbody trainen. Je moet alleen weten hoe. En leuk dat jij steeds minder volume gaat doen, maar ik ga er net meer doen. :p
 
Goed topic. :)
 
RichardV zei:
Er is altijd een uitzondering op elke regel/wet.
Wie van jullie traint er al langer als 5 jaar?
NONE.
Je leert je lichaam gewoon steeds beter kennen.
En ik wete mijn lichaam met steeds minder volume gewoon uit te putten.
Ik zit er zelfs aan te denken om spiergroepen eens in de 8-9 dagen te gaan trainen.


jawel, ik! Ik train langer dan 5 jaar en heb al die jaren ouderwets BB-style getraind. Minder volume, vele sets tot failure!

Ik kan oprecht zeggen dat ik in 3 maanden (muv het eerste trainingsjaar) nog nooit zoveel vooruit ben gegaan dan nu! ;)

het is gewoon een feit dat jullie (BB-ers) met slappe argumenten (laat staan ze argumenten te noemen) komen en totaal noppes nada aannemen van mensen die er een andere, sterk beargumenteerde kijk op hebben!

Ik zou zeggen, RichardV, blijf lekker je pompsetjes maken tot absolute failure! :thumbs:
 
http://www.bodybuilding.com/fun/core_march_1.htm

Even wat random quotes:
"Yes, I like to keep intensity high. The best way to get strong is to lift heavy weights, not light weights. The best way to get your body to accept training heavy much of the time is to just do it and adapt. Nobody ever got strong without training heavy and going after personal records on a consistent basis.
Training volume is important because after a while your body gets used to a certain amount of training, and you have to do more. But in doing more, you overcome your ability to adapt.

The further you get in sport, the faster this happens, so manipulating volume so that you cause an adaptation but then backing off before you tear yourself apart becomes a more and more difficult proposition."

"People think you have to train each muscle with a different specific exercise. Many guys in college athletics would do better if they would just randomly slash off half of what they are doing, and then work twice as hard on the half that is left."

"It's not a case of being able to copy some numbers and exercises and give them to the kids and then sitting back and watch. You have to have high expectations, measure progress, put some serious though in as to why your expectations aren't being met, and try like hell to change what needs to be changed.

This is an on-going process all the time, if your not thinking everyday about how to make things better, what to do differently and why to do it, then you're not doing your job."

Met dank aan Adema voor het artikel. :p
 
punani zei:
persoonlijk zal ik ub/lb niet in de cut doen. ik heb het ook gedaan en het is me super bevallen. alleen je merkt wel dat je echt kcal nodig hebt.
Wat is het probleem dan? Dat komt omdat je in verhouding met een "normaal" schema een hoger volume hanteert, dat betekent dat je meer verbrand en dus ook meer kan eten... geen nadeel imo ;)
 
RichardV zei:
Er is altijd een uitzondering op elke regel/wet.
Wie van jullie traint er al langer als 5 jaar?
NONE.
Je leert je lichaam gewoon steeds beter kennen.
En ik wete mijn lichaam met steeds minder volume gewoon uit te putten.
Ik zit er zelfs aan te denken om spiergroepen eens in de 8-9 dagen te gaan trainen.

deze zomer train ik 7 jaar!

ieder het zijne.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven