XXL Nutrition

Upright row blessuregevoelig? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

wateengedoe2

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
980
Waardering
1
Was het nou deze oefening die slecht is voor je schouders? Ik ben op zoek naar meer basisoefeningen voor de schouders dan alleen dumbbell press, maar weet niet of het verstandig is deze in te voegen in mijn schema.

fgDycWzbQp-wOINVMg_cJAp9N4jPLeHU.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:
lateral raise:
9-fUJ27OvoCwDMaoGqEB1QviPqd-JOSB.gif


vind deze wel relax...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik doe deze oefening altijd met een EZ barbell, of met een kabel.
Lijkt mij wat makkelijker uit te voeren dan op deze manier.


Newbie was met net een paar seconden voor denk ik.
Mijn reactie is dus op het plaatje van wateen.
 
Die met dumbbells is wel beter, doordat je beweging vrijer is dwing je de schouders niet in een onnatuurlijke beweging..
Maar het is eigenlijk meer een rug oef...
 
Trapezius oefening bedoel je? Jaja dat hoort ook bij je rug ik weet het! :D :D

Zelf krijg ik altijd last van mijn polsen aan de top van de beweging met upright rows, ik doe ze dus ook niet....
 
Upright rows voor je schouders moet je toch ook maar tot je tepel hoogte doen (en als je het lekker vind kan je dan dus ff over je tepels wrijven :D ;) )
 
Chewie, smeerlap !! :D
Handen ver uit elkaar legt de nadruk meer op de rear deltoids, dicht naast elkaar is inderdaad meer voor rug. Ik ben het eens dat dit een blessuregevoelig oefening is. Het is wel één van mijn favoriete oefening. Bij de laatste reps van een zware set voel ik vaak een knik in mijn schouders. Forced reps raad ik af bij deze oefening. Beter gezegd raad ik voor alle schouder oefening forced reps af. Schouders zijn eenmaal een zwakke spiergroep die je niet te hard moet trainen.
 
Upright row geeft kans op impingement, een afknelling in het schoudergewricht. Na enkele jaren kan dit vervelende blessures opleveren. Zelfde geldt voor bankdrukken tot aan het sleutelbeen, pulldown achter de nek ipv naar de kin en voor nekdrukken als je te diep gaat (tot oren is ok).

Niet iedereen is er vatbaar voor maar het gros van de bodybuilders krijgt na een aantal jaren (5-10) schouderklachten als gevolg van impingement is mij verteld.

Verder heb ik mijn polsen verknalt met het upright rowing. Ik deed het met een rechte barbell. Daardoor deed ik de oefening met een scherpe knik in de pols. Dat is nu 6-7 jaar terug ofzo en ik heb er nog steeds last van (na 3 trainingen van 3 sets met 60 kg was het al mis).
 
Doe die stomme upright rows nou gewoon niet. Tis niet eens een super oefening qua resultaten...en je verkloot er gemakkelijk je rotator cuff mee. :finger:
 
Voor schouders doe ik 2 oefeningen: db press oftewel front raise waarbij je de db vanaf de zijkant van je lijf naar omhoog brengt.. zonder bewegend plaatje weet ik het ook niet precies, maar zo doe ik hem dus. Zelfde eigenlijk als borst oefening db chest press maar nu staand.
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBArnoldPress.html (is voor de voorkant van de schouderkop (anterior deltoid)
(ik zie nu dat ook IE geen bewegende beeldjes laat zien, maar MSN Explorer wel)
en de tweede oefening is de lateral raise
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html
en is uiteraard voor de zijkant van de schouderkop (lateral deltoid).
Om 'm af te maken zou je dus ook nog db row kunnen doen voor de achterkant van de schouderkop (posterior deltoid).

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBRowElbowOut.html

Tja, ik zoek al mijn trainingen uit via exrx.net en leg die dan aan anderen voor of hoor dingen van anderen en ga dan kijken waar de oefeningen precies voor zijn...
Toch wel handig de videootjes te kunnen zien..
 
doe zelf altijd dit
voork. military (met barbell) of dumbbell press
zijk. DB lateral raise of cable laterals
achterk. rear lateral raise of machine row/reverse flyes
 
Barbell upright rows met de handen schiuderwijd of verder uit elkaar legt de nadruk op de zijkant van de schouder, tenzij iemand de stang door z'n borstkast kan trekken zou ik niet weten hoe het de achterkant zou kunnen belasten.
De enige vorm waarbij je wel de achterkant belast is de de hang pull en high pull variant

De trapezius komt pas in werking als je de ellebogen hoger als schouderhoogte trekt. Het maakt niet uit waar de barbell/dumbbells zich bevinden, het is de hoogte van de ellebogen (stand van de bovenarm) die bepaald of je traps wel/niet meewerken.
 
Originally posted by Chewie
Upright rows voor je schouders moet je toch ook maar tot je tepel hoogte doen (en als je het lekker vind kan je dan dus ff over je tepels wrijven :D ;) )
Whaha :D dat zal ik doen [NOT]. Bijwerking van dat stomme St Janskruid is dat mijn borsten en dan vooral tepels er 2 weken/maand pijn van doen :(

Hoezo offtopic! :lol:
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by Robin
Doe die stomme upright rows nou gewoon niet. Tis niet eens een super oefening qua resultaten...en je verkloot er gemakkelijk je rotator cuff mee. :finger:
Ik ben inderdaad geneigd deze oefening maar te laten voor wat het is. Tenzij ... Vern**k je je schouders er ook mee, als je hem maar tot aan borsthoogte doet?
 
Upright rows doen met een smalle greep, pak je de trapezius goed. als je last van je polsen krijgt met een standaard stang, pak je een EZ-stang of dumbels.
Als je hem wijdt vast hebt, pak je voornamelijk de zijkant van de schouders. Maar ik hanteer hem voor mijn trapezius.
Als je hem niet goed uitvoert is ie wat blessure gevoelig. Is gewoon geen oefening om slordig mee om te gaan en te gaan gooien met het gewicht.
Maar dat kun je bijna met geen een schouderoefening.
 
Originally posted by Gamer
Chewie, smeerlap !! :D
Handen ver uit elkaar legt de nadruk meer op de rear deltoids, dicht naast elkaar is inderdaad meer voor rug. Ik ben het eens dat dit een blessuregevoelig oefening is. Het is wel één van mijn favoriete oefening. Bij de laatste reps van een zware set voel ik vaak een knik in mijn schouders. Forced reps raad ik af bij deze oefening. Beter gezegd raad ik voor alle schouder oefening forced reps af. Schouders zijn eenmaal een zwakke spiergroep die je niet te hard moet trainen.

Off topic:
Of shrugs met een barbell maar hem niet van je afhouden, lekker langs je ballen wrijven.....een rede waarom ik hem niet doe....staat weer zo knullig als je langs de bar loopt :D


schouders doe ik:
3setjes 8reps: front raise dumbbell en katrol
side dumbbell en katrol
row elbows out en bend over raise beide dumbbells
 
Dat de upright row blessuregevoelig is, heb ik nog nooit ondervonden. Het gekke is, dat ik al weken een slijmbeursontsteking in mijn schouder heb, maar upright rows als een van de weinige oefeningen pijnvrij kan doen......iemand een verklaring????????
 
Originally posted by wateengedoe2

Ik ben inderdaad geneigd deze oefening maar te laten voor wat het is. Tenzij ... Vern**k je je schouders er ook mee, als je hem maar tot aan borsthoogte doet?
Ja dan zeker, de meeste schouder blessures komen voort uit een niet complete ROM, een halve beweging zeg maar, doordat het gewricht niet zijn hele bereik gebruikt schuurt het zichzelf kapot zou je kunnen zeggen, laatst nog ergens gelezen...
 
Originally posted by Chewie
Off topic:
Of shrugs met een barbell maar hem niet van je afhouden, lekker langs je ballen wrijven.....een rede waarom ik hem niet doe....staat weer zo knullig als je langs de bar loopt :D
Laat ik nou geen ballen hebben :rologen: ;)

Enne, ik zie ineens dat ik een freak geworden ben, wel 1 met vijf sterretjes :D
 
Originally posted by admin

Ja dan zeker, de meeste schouder blessures komen voort uit een niet complete ROM, een halve beweging zeg maar, doordat het gewricht niet zijn hele bereik gebruikt schuurt het zichzelf kapot zou je kunnen zeggen, laatst nog ergens gelezen...
OK, laat die upright row maar :finger: :D Thanks voor de info!
 
Back
Naar boven