XXL Nutrition

V-taper --> lukt niet (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

graafdracula

Cool Novice
Lid geworden
1 mei 2014
Berichten
97
Waardering
24
Hoi allemaal,

Genetics of slecht trainen? Ik krijg maar geen 'brede' rug & schouders. Mijn borstkas wordt groter, vanaf de zijkant bekeken lijk ik te groeien.
Maar .......... die V-rug is er niet. Ik ben gewoon een vierkant :emo:. Ik snap dat je je rug en schouders moet trainen, en afvallen om je middel zo smal mogelijk te krijgen. Zo krijg je een optische V. Dit wil gewoon echt niet lukken.

Ik vroeg mij dus af: train ik misschien fout? Ik lees vaak over rugoefeningen die vooral de 'dikte' van de rug trainen, maar niet de V-shape.
Ik heb even mijn pull & push dagen opgeschreven (zoals laatst topic in gestart) en alleen de Rug en Schouder oefeningen laten staan voor het overzicht.
Zijn er oefeningen die ik mis die echt aan de V-shape werken? Of gewoon genetics?

Pulldag A:
- Rug T-bar row x4 (met neutral grip)
- Rug Lat Pulldown x3 (breed, overhands, pronated)
- Rug Reverse Lat Pulldown x3 (onderhands, supinated grip)

Pulldag B:
- Rug BOR x4 (overhands, pronated)
- Rug Lat Pulldown x3 (breed, overhands, pronated)
- Rug Seated cable row x3 (met neutral grip)

Pushdag A:
- Schouder Standing barbell shoulder press x4
- Schouder Side dumbell raise x3
- Schouder face pulls rope x3

Pushdag B:
- Schouder Seated dumbell press x4
- Schouder Side cable x3
- Schouder face pulls rope x3

Thanks!
 
Minder vreten en leaner worden zodat je taille krimpt is de beste oefening om je V taper te verbeteren.
 
Hoeveel chin/pullups kun je en wat row je voor reps?
 
Hoe oud ben je?
 
Hoeveel chin/pullups kun je en wat row je voor reps?
Pull-up lukt mij wel 10-9-8 herhalingen. Chin-up nog meer herhalingen. Heb dit een tijdje nog +20kg (schijf aan belt) en dan circa 8-7-6 herhalingen gedaan.
Row (small, neutral grip) circa 73kg met 10-9-8 herhalingen, clean, niet te veel vanuit de onderrug meebewegen.
Hoe oud ben je?
Ik ben 28 jaar.
 
Pull-up lukt mij wel 10-9-8 herhalingen. Chin-up nog meer herhalingen. Heb dit een tijdje nog +20kg (schijf aan belt) en dan circa 8-7-6 herhalingen gedaan.
Row (small, neutral grip) circa 73kg met 10-9-8 herhalingen, clean, niet te veel vanuit de onderrug meebewegen.
Zijn ook nog beginner stats imho, werk naar dubbel zoveel reps op chin/pullup en rows met 120-140 kg kunnen dan is een goede rug wel gegarandeerd.
 
En volgens mij kun je dan beter niet je rug training met row oefeningen beginnen.
Begin met pull up varianten.
En breng de omvang van je taille terug.
 
Voel je je rug wel als je hebt getraind? Of voel je het bijvoorbeeld vooral in je armen?

En volgens mij kun je dan beter niet je rug training met row oefeningen beginnen.
Begin met pull up varianten.
En breng de omvang van je taille terug.
Wat is daar mis mee?
 
Drop een foto, gegarandeerd dat je bf% aan de hoge kant is en jou spiermassa niet zichtbaar is door je vet. Enigste antwoord is bf verlagen, kunt 1000482 verschillende oefeningen doen die meer/minder nadruk leggen op breedte/dikte vd rug, maar dat is maar een marginaal verschil wat je de eerste jaren van je trainingen toch niet gaat zien. Wel een extra tip alle pull oefeningen je duim “los” van de handvat zodat je met je overige 4 vingers een “haak” vormt en je niet indirect op elke pull oefening aanspraak maakt op je biceps.
 
Wat is daar mis mee?
Ik denk dat je met pull up variaties meer nadruk legt op de breedte van de rug en met rows meer nadruk op dikte van de rug.
Dan zou ik de training daar mee beginnen, omdat je dan de meeste energie en focus hebt, en daardoor een beter resultaat dan beginnen met rows.
 
Zou puur preventief mbt blessures de free weight rows zoals db/bb halverwege/ eind van je workout doen aangezien dat oefeningen zijn waarbij je kans hebt op ellende met je onderrug en dus al “vermoeid” bent en minder gewicht hierin kan toz van dat je hiermee begint tijdens een pull sessie.
Een lat pulldown of chest supported row moet je wel goed aparte form hebben om daar je onderrug in te verzieken.
 
Ik denk dat je met pull up variaties meer nadruk legt op de breedte van de rug en met rows meer nadruk op dikte van de rug.
Dan zou ik de training daar mee beginnen, omdat je dan de meeste energie en focus hebt, en daardoor een beter resultaat dan beginnen met rows.
Oh, je bedoelt als eerste oefening? Mijn fout, ik dacht dat je het over de oefening an sich had.

Ja nadruk leggen werd vroeger altijd gezegd. Volgens mij valt dat wel mee
 
Oh, je bedoelt als eerste oefening? Mijn fout, ik dacht dat je het over de oefening an sich had.

Ja nadruk leggen werd vroeger altijd gezegd. Volgens mij valt dat wel mee
Ik denk dat het meer geldt voor langere mensen. Of mensen met langere armen.
Daarbij lijkt de meeste arbeid bij een pull up, vaak naar de armen te gaan, en minder naar de lats, partials helpt dan wel om de lats te raken bij de pull up.
Maar zoals al vaker gezegd, probeer verschillende breedtes, overhands, onderhands, full rom en partials, alleen jij, of een goede coach, weet of je jouw lats raakt.
 
Zijn ook nog beginner stats imho, werk naar dubbel zoveel reps op chin/pullup en rows met 120-140 kg kunnen dan is een goede rug wel gegarandeerd.
Zie veel mensen, met een meer V-taper, een stuk lager doen dan ik (niet dat ik sterk ben). Sowieso rows met 140 kg heb ik nog nooit gezien, haha.
Btw, BOR doe ik wel 80kg voor (hoge) reps, en seated cable row 73kg voor (hoge) reps.
Ik ga dus maar gewoon door met trainen, wellicht pull-ups inderdaad als 1e doen.

Btw - zo'n beginner ben ik eigenlijk ook weer niet.... :emo: Nooby gains eigenlijk veelal al gemaakt (+15kg massa al, nu 84kg met 1,80), en progressive overload stagneert, ook in clean bulk.
 
Btw - zo'n beginner ben ik eigenlijk ook weer niet.... :emo: Nooby gains eigenlijk veelal al gemaakt (+15kg massa al, nu 84kg met 1,80), en progressive overload stagneert, ook in clean bulk.
Als je 15kg bent aangekomen zal dat niet allemaal spier zijn, ook niet in een clean bulk.

Pull ups zou ik (ook) met gewicht doen.
 
Pull-up is wijdt met handen naar de stang, dat is meer voor V-shape, Chin is smal met handen naar je gezicht
pull-ups-guide-e1583092596329.jpg
 
Dumbbell rows!
 
Ik zou ook je training beginnen met een lat focust oefening. Grote lats en side delts, samen met een laag vetpercentage (smallere taille), zorgen voor een goede v-taper. Uiteraard speelt genetica wel een hele grote rol helaas...
 
Ik doe eindeloos pull ups en pull downs, BOR met 5 x 10 x 90 kg en ben net een vierkant blok beton. In de verste verte geen V te bekennen. Reden: vetpercentage. Dus vet lozen als je die V wilt.
 
Back
Naar boven