XXL Nutrition

Vaag van een beginner (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

DapperKonijntje

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
12 aug 2008
Berichten
7
Waardering
0
Hallo mensen,

Ik heb een vraag, sinds een maandje zit ik een beetje te spelen met dumbbells, maar wil daar graag wat verder mee gaan.
Vanwege mijn drukke schema (vroeg weg en laat weer thuis) heb ik geen tijd en de puf niet om ook nog naar een sportschool te gaan.

Ik heb al een beetje zitten bladeren door de topics om te kijken wat wel en niet moet e.d., maar kom zoveel termen en schema's tegen dat ik maar in een apart topic vraag.

Ik ben 25 jaar, 1.82 en weeg zo'n 86 kilo

Wat ik wil doen is een paar kilo afvallen en daarnaast ook wat breder worden, ik wil niet gigantisch worden dus niet echt bodybuilden, maar er gewoon fit uitzien.

Nu ben ik al bezig met cardio elke dag een half uurtje, samen met gezond eten en het afvallen gaat goed, maar hoe kan ik het beste de kracht training aanpakken?
Ik heb thuis 2 dumbbells van 15 kilo welke op dit moment zwaar genoeg zijn, zijn er bepaalde trainingen die ik kan doen welke het meest effectief zijn? en is er een bepaald voedings patroon wat ik kan volgen om alles zo optimaal te maken?

Excuus voor de vele vragen, ik hoop dat iemand me kan helpen :)

Bvb dank.
 
Ik zou even bij de zoekfunctie even 'cutten' intikken en misschien dat a1s' artikel 'voedingsschema voor n00bs' of iets dergelijks je kan helpen. Daarnaast denk ik dat je om 'goed' te trainen toch zeker wel een bankje nodig hebt en wat meer schijven of nog beter een barbell. Succes.


:D
 
Je vraagt dus oefeningen om te doen met dumbbell's van 15 kg.

Zijn deze verstelbaar in gewicht?

Welke je altijd al kan doen, zijn bodyweight oefeningen, pompen, pull-ups,etc.

Met dumbbell kan je armen en schouders trainen, voldoende oefenigen te vinden bij sticky's.
Voor rug en borst zijn ze waarschijnlijk toch wat te licht.
 
Ja, punt is dat ik niet zo heel veel ruimte tot mijn beschikking heb, dus een heel arsenaal aan banken en grote gewichten gaat niet lukken.

De halters zijn te verstellen, 15 kg is max.
Ik zal even gaan zoeken op die keywoorden en wat oefeningen door bladeren :)

Bedankt.
 
Mijn persoonlijke mening (niet slecht bedoeld): je vrijwel géén tijd, en thuis géén plaats voor te trainen. met twee halters van 15kg kun je borst, biceps, triceps, rug en nek trainen. mss met 30kg in de hand door de benen zakken maar dat gaat niets uithalen :D. ik wil zeggen dat je wel tijd zult moeten vrijmaken voor deftig te kunnen trainen (vooral benen mits je die thuis niet kan trainen).

je kan wel thuis al wet dumbbell press, dumbbell fly... tussen twee tafels of zo chest dips doen... je kan wel wat fantaseren hoor, concentreer je wel op de spiergroep als je ze doet. en www.google.be wat ook :D

have fun!
 
Bedankt voor de info :)

Tja de pest is dat ik die tijd echt niet vrij kan maken, dus ik moet het nu even doen met wat ik heb.
Ik skate veel in de weekenden, is dit een goeie manier om af te vallen dat iemand weet? of kan ik beter gaan touwtje springen en joggen e.d.

Ik heb ook begrepen dat je voor spieropbouw beter 2x reps van 8-10 kunt doen, voor de meeste oefeningen haal 2x 15 reps met 15 kg dumbbells met een minuutje rust er tussen, is het aan te raden ze zwaarder te maken?

Bedankt voor die link Mathy, daar kan ik wel wat mee :)
 
Euhm 2 of je kan ook 3 sets doen.

Als je ze 15 keer kan, mag je gerust verzwaren ja.
 
Ok nog een vraag, ik heb nu zo'n beetje het halve forum doorgebladerd en probeer nu een beetje een voedingsschema te maken, maar er is zoveel informatie ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen.

Stel dat ik gewoon hele basis dingen heb, zoals bruine boterhammen met beleg, fruit (appels, bananen, kiwi), rijst, pasta, kip, noten etc
Wat zou dan een goed schema zijn er van uitgaande dat ik wat spiermassa wil aankomen.
Ik weet nu dat je het beste de hele dag door kunt eten, wat zijn goede tussendoortjes.
Ik lees ook van alles over whey shakes en creatine, hoe zou ik dit moeten combineren met mijn dieet?

Wederom sorry voor de vele vragen, maar iemand met kennis kan dit waarschijnlijk binnen 5 minuten glashelder uitleggen terwijl ik na 5 uur zoeken nog geen zekerheid heb :)
 
nja

ten eerste moet je gaan beslissen of je cut of bulk schema wilt
ik gok voor cut want je bent nog al zwaar lijkt me 1m82 /86kg
maar met cutten ga je je body aflijnen en spieren zichtbaarder maken en afvallen in vet

als je gaat bulken gaje wss meer aan komen in spieren en ook deels vet your choise
 
Ah ok, ik wil in ieder geval afvallen, heb nu wat vet rond mn buik/borst gebied zitten en dat mag van mij zsm weg.
Dus dat wordt dan een cut schema (vroeg me al af wat die termen precies inhielden)
 
Dag konijntje

cutten: afvallen
bulken: is aankomen

Wat eten betreft: overdag leg het accent op complexe koolhydraten: Brinta is een goed ontbijt met een wheyshake ernaast. overdag kleinere porties eten bruine boterhammen met kipfilet en/of pindakaas. Richting de avond koolhydraten weglaten en eiwitten met groenten eten. Dus 's avonds bv 2 kleinere maaltijden met groenten en vis/kip. Kwark als avond snack is goed voor de opbouw van je spieren.
Daarnaast is bij dieet variatie heel belangrijk.

Je schrijft dat je door de week het erg druk hebt.
Je bent. 1.82 en weegt 86 kg. Je wilt afvallen. Ik zou proberen ipv afvallen met cardio je vet om te zetten in spiermassa. In principe mag je als je 1.82 lang bent gerust 82 kg wegen voor een volwassen man.
Je hebt een drukke werkweek maar in de weekenden vind je tijd om te skaten etc. Ga ipv skaten op zaterdag en zondag in de gewichten hangen. Als je dan op bv woensdagavond ook kunt sporten. dan heb je al een aardige verdeling in de week betreffende training en rust. Stel een 3 split schema op. Let wel -eningzins een manco- dat je op zondag níet mag trainen wat je op zaterdag gepakt hebt. [het schema is niet helemaal waterdicht, maar misschien sluit het wel het beste aan op je agenda]
even uit de losse pols:

zaterdag: schouders achter-biceps-triceps-
zondag: cardio-benen, billen, kuiten, rug onder
woensdag: schouders voor, schouders boven, borst

succes konijntje
 
Dag konijntje

cutten: afvallen
bulken: is aankomen

Wat eten betreft: overdag leg het accent op complexe koolhydraten: Brinta is een goed ontbijt met een wheyshake ernaast. overdag kleinere porties eten bruine boterhammen met kipfilet en/of pindakaas. Richting de avond koolhydraten weglaten en eiwitten met groenten eten. Dus 's avonds bv 2 kleinere maaltijden met groenten en vis/kip. Kwark als avond snack is goed voor de opbouw van je spieren.
Daarnaast is bij dieet variatie heel belangrijk.

Je schrijft dat je door de week het erg druk hebt.
Je bent. 1.82 en weegt 86 kg. Je wilt afvallen. Ik zou proberen ipv afvallen met cardio je vet om te zetten in spiermassa. In principe mag je als je 1.82 lang bent gerust 82 kg wegen voor een volwassen man.
Je hebt een drukke werkweek maar in de weekenden vind je tijd om te skaten etc. Ga ipv skaten op zaterdag en zondag in de gewichten hangen. Als je dan op bv woensdagavond ook kunt sporten. dan heb je al een aardige verdeling in de week betreffende training en rust. Stel een 3 split schema op. Let wel -eningzins een manco- dat je op zondag níet mag trainen wat je op zaterdag gepakt hebt. [het schema is niet helemaal waterdicht, maar misschien sluit het wel het beste aan op je agenda]
even uit de losse pols:

zaterdag: schouders achter-biceps-triceps-
zondag: cardio-benen, billen, kuiten, rug onder
woensdag: schouders voor, schouders boven, borst

succes konijntje
???
 
Dag konijntje

cutten: afvallen
bulken: is aankomen

Wat eten betreft: overdag leg het accent op complexe koolhydraten: Brinta is een goed ontbijt met een wheyshake ernaast. overdag kleinere porties eten bruine boterhammen met kipfilet en/of pindakaas. Richting de avond koolhydraten weglaten en eiwitten met groenten eten. Dus 's avonds bv 2 kleinere maaltijden met groenten en vis/kip. Kwark als avond snack is goed voor de opbouw van je spieren.
Daarnaast is bij dieet variatie heel belangrijk.

Je schrijft dat je door de week het erg druk hebt.
Je bent. 1.82 en weegt 86 kg. Je wilt afvallen. Ik zou proberen ipv afvallen met cardio je vet om te zetten in spiermassa. In principe mag je als je 1.82 lang bent gerust 82 kg wegen voor een volwassen man.
Je hebt een drukke werkweek maar in de weekenden vind je tijd om te skaten etc. Ga ipv skaten op zaterdag en zondag in de gewichten hangen. Als je dan op bv woensdagavond ook kunt sporten. dan heb je al een aardige verdeling in de week betreffende training en rust. Stel een 3 split schema op. Let wel -eningzins een manco- dat je op zondag níet mag trainen wat je op zaterdag gepakt hebt. [het schema is niet helemaal waterdicht, maar misschien sluit het wel het beste aan op je agenda]
even uit de losse pols:

zaterdag: schouders achter-biceps-triceps-
zondag: cardio-benen, billen, kuiten, rug onder
woensdag: schouders voor, schouders boven, borst

succes konijntje

Hey bedankt man, ik ga eens proberen een patroon voor een week samen te stellen, zal deze dan eens posten.
Wat sporten betreft zou ik wellicht 2 avonden in de week vrij kunnen maken om naar de sportschool te gaan, maar dat moet ik even bekijken.

Nog een vraag, ik las dat veel mensen ook dagen afwisselen tussen krachttraining en cardio, is het raadzaam om om de dag af te wisselen en 1 dag rust te houden, of kun je beter alles tegelijk doen en de afwisselende dagen echt rust houden?
Ik wil namelijk ook gaan hardlopen en meer fietsen ivm belabberde conditie.
 
Hey bedankt man, ik ga eens proberen een patroon voor een week samen te stellen, zal deze dan eens posten.
Wat sporten betreft zou ik wellicht 2 avonden in de week vrij kunnen maken om naar de sportschool te gaan, maar dat moet ik even bekijken.

Nog een vraag, ik las dat veel mensen ook dagen afwisselen tussen krachttraining en cardio, is het raadzaam om om de dag af te wisselen en 1 dag rust te houden, of kun je beter alles tegelijk doen en de afwisselende dagen echt rust houden?
Ik wil namelijk ook gaan hardlopen en meer fietsen ivm belabberde conditie.


Hmmm dat durf ik niet zeker te zeggen. Ik houd het volgende aan. maandag en dinsdag krachttraining/woensdag rust optie op 30 min cardio/ donderdag en vrijdag krachtraining. zaterdag en zondag rust.

Aangezien mijn doel massa krijgen is, houd ik me niet zoveel bezig met cardio. Je moet sowieso een schema volgen waarbij je je prettig voelt en dat haalbaar voor je is. Stel dat je na dertig minuten cardio geen puf meer hebt voor een goede krachttraining dan heb je nog niets. in ieder geval 1 tot 2 dagen per week complete rust houden. Ik scheid persoonlijk cardio en krachtraining het liefste. maar goed je zou ook na werk 2 of 3 keer per week een rondje kunnen gaan joggen van 15min. dan kom je ook aan je cardio. En je hebt ook altijd van die leuke VIVAtips zoals "neem de trap ipv de lift":p
 
Ok ik heb een beetje rondgezocht en ben een paar routines tegengekomen.
Momenteel heb ik alleen dumbbells tot mijn beschikking, sportschool zit er de komende 2 maanden nog niet in dus ik wil hier graag mee beginnen.

Nu heb ik de volgende routine gevonden.

----------------------------------------
Monday - chest and triceps

flat bench dumbbell press - 4 sets
incline bench dumbbell press - 3 sets
flat bench flyes - 2 sets

skull crushers - 3 sets
single arm overhead extensions - 3 sets

Tuesday - legs

squats - 4 sets
lunges - 3 sets
stiff legged deadlifts - 4 sets
standing calf raises - 4 sets

Wednesday - off

Thursday - shoulders and traps

seated dumbbell press - 4 sets
single arm lateral raises - 3 sets
shrugs - 4 sets
(At the time I'm writing this, this actually IS my current shoulder workout.)

Friday - back and biceps

deadlifts - 4 sets
bent over rows - 4 sets
single arm bent over rows - 2 sets

standing dumbbell curls - 3 sets
preacher curls - 2 sets

Saturday/Sunday - off
--------------------------------

Ook lees ik hier en daar wat over de Rippetoe routine, is dit aan te raden en is deze wel te volgen met enkel dumbbells?
 
Back
Naar boven