Fitness Seller

Vaak geconstipeerd door bepaald voedingspatroon?

Bezoekers in dit topic

Mushral

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
24 jul 2011
Berichten
1.203
Waardering
257
Lengte
1m73
Massa
74kg
Vetpercentage
8%
Beste,

De afgelopen maanden heb ik gemerkt dat ik vaker dan normaal geconstipeerd ben. Sinds 'n paar maanden lukt 't me bij lange na niet om iedere dag (succesvol) op de wc te zitten, vaak zelfs maar eens in de 2/3 dagen en dan nog heb ik niet 't gevoel dat er echt veel uit komt. De afgelopen maand heb ik 2 keer 2 laxeerpillen gebruikt omdat ik echt bloated begon te raken door de opstopping. Toen kwam er ook een dusdanige hoeveelheid uit dat ik echt 't gevoel had dat 't voor 2 weken aan ontlasting was.

Beide keren had ik gedurende een aantal dagen na het gebruiken van de laxeermiddelen weer een 'normale' stoelgang, om vervolgens toch weer terug geconstipeerd te raken. Nu lijkt het me niet wenselijk om telkens eens in de zoveel tijd laxeerpillen te moeten gebruiken om je darmwerking aan te slingeren (iets met luie darm enzo), en vraag ik me dus af wat m'n constipatie zou kunnen veroorzaken.

Nu heb ik natuurlijk wat research gedaan op internet, maar mijn voedingspatroon is dusdanig gebalanceerd dat ik zelf niet echt de oorzaak kan achterhalen. Ik eet sowieso meer dan genoeg vezels, eerder teveel dan te weinig. Te weinig drinken lijkt me ook niet echt de oorzaak.

Vandaar dat ik hier uit kom, wellicht dat mijn voedingspatroon hier enigszins veel op sommige van jullie zal lijken die de oorzaak wel weten te achterhalen.

M'n voedingspatroon bestaat eigenlijk uit veel (volkoren) brood gedurende de dag met mager beleg (kipfilet, huttekase, forel/tonijn, 1 bak kwark per dag, en avondeten is gewoon gevarieerd, iedere dag anders. 2 of 3 (grote) bakken koffie per dag

Mogelijke oorzaken die ik zelf kan identificeren:

- Relatief veel zuivel? Gedurende de dag de combinatie van huttekase/kwark/melk in koffie waar m'n darmen mogelijk slecht op reageren
- Caffeine?
- Teveel vezels / brood?

Verder eet ik eigenlijk erg clean op of net onder onderhoud, 'n andere oorzaak (al lijkt me dat vergezocht) die ik daarbij zou bedenken is dat ik bijna eigenlijk alles wat ik eet echt verband en dat ik daardoor relatief weinig ontlasting zou hebben. Al lijkt me dat in combinatie met het wel bloated raken niet heel waarschijnlijk.

Herkent iemand van jullie hier zich in? M'n volgende stap is natuurlijk sowieso zelf al wat spelen met m'n voeding om te kijken of 't minder wordt, maar mogelijk hebben jullie tips.
 
Zoveel vezels zitten er nu ook weer niet in volkoren brood, hoeveel groente eet je op een dag?
 
Met volkorenbrood krijg je veel niet fermenteerbare vezels binnen, welke voornamelijk bijdragen aan het volume van de maaginhoud. Juist de fermenteerbare vezels zorgen dat de massa in de darm soepel blijft. Dit type vezels heeft ook de meeste gezondheidsvoordelen (wat het andere type niet heeft).

Verder wordt een 40g vezels per dag aangeraden. Waarschijnlijk kom je daar niet aan.

Hoeveel groenten en fruit eet je per dag?
 
Je zegt, "vaker dan normaal verstopt." Dus je hebt er eigenlijk al langer last van?
Ik zit vaak 2x per dag een bolus te draaien... een ander 1x per 2 dagen. Beide is nog steeds prima.

Misschien verkeerde verhouding tussen fermenteerbare- en niet-fermenteerbare vezels? Maar daar heb ik mij nooit in verdiept.
Drink eens 2L extra water op een dag (eiwitten verteren vergt meer water wat dan niet meer gebruikt kan worden om je drol soepeljes te houden), of eet minder eiwitten, ga hardlopen of zwemmen, ga terug naar je oude voedingspatroon, meer fruit en groenten, of probeer oma's medicijn tegen verstoppingen, pruimen. Medicijnen, drugs, voedsel intolerantie, kan allemaal. Maar aangezien je bovenstaande ongetwijfeld al geprobeerd zult hebben......

Dan kun je altijd een keer je huisarts bezoeken.
 
Verschil tussen fermenteerbare en niet fermenteerbare vezels ben ik inderdaad nog niet echt verder in gedoken. Ik was er niet van op de hoogte dat hier onderscheid in bestaat. Zo dacht ik dat ik a.d.h.v. de hoeveelheid volkoren brood, aangevuld met andere voeding waar ook wel wat vezels in zaten, sowieso wel meer dan genoeg vezels binnen zou krijgen. Mogelijk kan ik hier idd dus nog iets mee proberen, om te kijken of 't verschil maakt. Als het klopt wat je zegt, zou 't wel logisch zijn dat ik van het vele brood juist wel bloated raak, maar niet bijdraagt aan een goede ontlasting.

Welke voeding zit veel fermenteerbare vezels in volgens jullie? Groenten krijg ik redelijk gebalanceerd binnen denk ik, vaak tijdens de middag wel een maaltijdsalade, en 't avondeten bevat bijna altijd wel een portie groente. Fruit eet ik niet veel, mogelijk dat ik daar nog meer vezels binnen kan krijgen dan.

Qua drinken denk ik niet dat ik te kort komt. Drink gedurende de dag eerder rond de 3-4 liter dan rond de 2. Al hoor ik hier en daar wel wat fabeltjes (of feiten) dat koffie dan weer water zou onttrekken, en dat je voor iedere kop koffie juist weer 2 glazen water zou moeten drinken. Of dat fabel of feit is, geen idee.
 
Even in het kort.

Er zijn periodes dat ik 400-500gram groente per dag eet en 2-3 stuks fruit. Na een paar dagen moet dat er echt uit, probeer die hoeveelheden eens.

Wat vochtiname betreft, heel simpel, als je urine helder of licht van kleur is, dan drink je genoeg. Is het donker, dan moet je meer (water) drinken.
 
Als ik voor iedere kop koffie per dag 2 glazen water zou moeten drinken... zou ik sterven aan een watervergiftiging :D
Maar misschien is het wel een feit, ik weet het niet.

Als je veel sport, hoog in de eiwitten zit, in combi met dit warme weer, is 3 tot 4 liter water (+ plus het overige vocht wat je binnen krijgt) per dag niet eens zo heel veel.
Ik zo eens iets meer en gevarieerder groente en fruit eten, pruimpje erbij en een liter extra water drinken per dag. En dan bekijk je het even een week of 2 á 3.
 
Even in het kort.

Er zijn periodes dat ik 400-500gram groente per dag eet en 2-3 stuks fruit. Na een paar dagen moet dat er echt uit, probeer die hoeveelheden eens.

Wat vochtiname betreft, heel simpel, als je urine helder of licht van kleur is, dan drink je genoeg. Is het donker, dan moet je meer (water) drinken.

Ik zit aan dezelfde hoeveelheden groenten en fruit. bevalt heel goed.
 
Back
Naar boven