XXL Nutrition

Val niet af in gewicht (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Hij staat onder behandeling van een fysio en heeft een lang en complex medisch verleden qua rug.
Ik denk dat het verstandig is dat als je niet precies weet wat er aan de hand is met zijn rug dat we geen adviezen gaan verstrekken omtrent zijn beweging.
Mocht het je vakgebied zijn, oké, dan kan het misschien. Maar als je geen kennis hebt over dat soort blessures is adviezen verstrekken over beweging, in mijn ogen, onverantwoord.

Ik heb weinig verstand van complexe blessures in de rug dus ik ga er vanuit dat je daar prima uit gaat komen met je fysio, die daarvoor opgeleid is.

Qua eten is het inderdaad vrij simpel:
- Kom je aan? Eet je boven je energiebehoefte.
- Val je af? Eet je onder je energiebehoefte.
Eigenlijk is het niet veel meer dan dat.
 
Dat dacht ik dus ook. Minder voel ik me ook niet prettig bij. Ietwat duizelig enzo en dan zijn de ochtenden tot 12.00 wel ineens heel lang.

Boter en olie reken ik niet mee. Ik weet niet hoe ik dat moet doorrekenen. Ik heb geen flauw idee wat het vlees opneemt. Jus eet ik niet, alleen wat er dus aan het vlees zit. Koffie is helemaal zwart. Als ik genoeg heb van water pak ik altijd slimpie. In de avond drink ik een tot twee glazen cola zero.
Eetlepel is zon 15gr
 
Je eet meer dan dat je verbrand en dan een punt kenny_026. Klinkt misschien heel bot, maar zo is het gewoon. Er zijn gewoon nagenoeg geen gevallen waar personen inzetten op 1% per week en het bijv. maar 0,2% per week op de weegschaal is en dus die 80% verschil komt door iets anders dan cals in/cals out.

Jou berekende 2000 klopt dus na 3 reacties al niet meer want er komt al uit dat boter niet meegerekend word. Dus het is mogelijk eerder 2200 dus dan kun je met gemak nog 200kcal omlaag en je er nog steeds 'prettig' bij voelen. Zelf bereken ik nu 2200 elke keer, maar ik zie het eerder als een X bij mensen. De een zegt 2200 en zou in mijn berekening 2600 hebben, dus wees er niet 'onprettig' bij en wees kritisch naar jezelf. Het is niet erg dat je consistent met boter kookt en dit niet meerekend, maar dat betekend ook dat je gewoon 200kcal omlaag kan.

Dat gezegd hebbende na een week of 12 kakken de fouten er vanzelf in en misschien moet je gewoon een tijdje op gewicht blijven en na 2 maanden weer een cut gaan inzetten?
 
2000 kcal op 108kg bw met paar keer pw sporten en niet afvallen…

Gelooft iedereen dit nu echt?
 
De vooroordelen en kritiek had ik al wel een beetje verwacht. Maar tussen die berichten door lees ik veel goede tips.

Afvallen icm voeding is best iets lastigs als je er nooit heel bewust mee bezig bent geweest. Dit in combinatie met een gezin, een drukke baan etc maar het nog wat lastiger. Ik weet dat als ik vier keer in de week sport ik prima bezig ben. Als ik twee dagen dat ik niet in de sportschool zit ook nog actief cardio buiten doe (mountainbike bijvoorbeeld) dan kom ik wel aan mijn beweging.

In het begin viel ik 700gram per week af. De afgelopen weken was dat drastisch minder terwijl het patroon niet veranderd was vandaar dat ik op zoek was naar punten voor verbetering.
 
Als je leest, zie je dat dat niet zo is ;)
Ja die boter en eetlepel olie maken het verschil dat ie niet afvalt.

Reality check is gewoon dat ie teveel stiekem vreet. Op 108kg bw is je onderhoud al richting de 3000 kcal, laat staan dat ie paar keer pw nog wat beweegt.

Alles wat je eet tracken, weet je niet wat erin zit dan eet je het niet simpel.
 
Ja die boter en eetlepel olie maken het verschil dat ie niet afvalt.

Reality check is gewoon dat ie teveel stiekem vreet. Op 108kg bw is je onderhoud al richting de 3000 kcal, laat staan dat ie paar keer pw nog wat beweegt.

Alles wat je eet tracken, weet je niet wat erin zit dan eet je het niet simpel.

Wat ik nu lees op jouw reactie en wat eerdere is dan het volgende. Omdat je niet exact weet wat je eet (olie/boter bijvoorbeeld) sluipen er stiekem extra kcal naar binnen. Dus ik moet feitelijk een stuk nauwkeuriger met mijn eten omgaan om de exacte kcal inname te gaan berekenen.

Nu lees ik online veel dat je niet te laag moet gaan zitten omdat je anders binnen no time weer aankomt als je meer gaat eten. Het lichaam zou anders omgaan met opslag etc. Als ik nu op 1500 per dag ga zitten, zit ik dan veel te laag? Of moet ik juist gewoon op de 2000 blijven maar dan secuurder te werk gaan?
 
Nu lees ik online veel dat je niet te laag moet gaan zitten omdat je anders binnen no time weer aankomt als je meer gaat eten. Het lichaam zou anders omgaan met opslag etc. Als ik nu op 1500 per dag ga zitten, zit ik dan veel te laag? Of moet ik juist gewoon op de 2000 blijven maar dan secuurder te werk gaan?
Op 108kg lijkt me 2000kcal meer dan laag genoeg om drastisch snel gewicht mee te dumpen.
 
Wat ik nu lees op jouw reactie en wat eerdere is dan het volgende. Omdat je niet exact weet wat je eet (olie/boter bijvoorbeeld) sluipen er stiekem extra kcal naar binnen. Dus ik moet feitelijk een stuk nauwkeuriger met mijn eten omgaan om de exacte kcal inname te gaan berekenen.

Nu lees ik online veel dat je niet te laag moet gaan zitten omdat je anders binnen no time weer aankomt als je meer gaat eten. Het lichaam zou anders omgaan met opslag etc. Als ik nu op 1500 per dag ga zitten, zit ik dan veel te laag? Of moet ik juist gewoon op de 2000 blijven maar dan secuurder te werk gaan?
Probeer maar eerst een hele week elke dag 2000 kcal precies te eten. Weeg jezelf elke ochtend van die week, dat is jou “nuchter gewicht”. Na die week heb je 7 wegingen en heb je een eerlijk weekgemiddelde.

Week 2 doe je identiek hetzeltde als week 1 en gegarandeerd dat jou weekgemiddelde ruim minder is als week 1, indien je elke dag 2000 kcal eet.

Ga ook niet minder eten dagelijks, want dan weet je in de toekomst niet hoeveel kcal je kan minderen.
 
Puur met intake te maken. Eerst alles maar is tot op de gram afwegen, ook de complexe maaltijden tot kruiden aan toe.

Geen hogere wiskunde. Strict zijn met alles, ook je drupje olie, ook je glaasje siroop. En geen 2 of 3 gram erboven en denken, ach die 2 gram.. 5x2= 10gr en in noten gesproken is dat al snel 75kcals👍. Doe dat een paar x per week en je hebt zo 1 dag cutten teniet gedaan
 
Probeer maar eerst een hele week elke dag 2000 kcal precies te eten. Weeg jezelf elke ochtend van die week, dat is jou “nuchter gewicht”. Na die week heb je 7 wegingen en heb je een eerlijk weekgemiddelde.

Week 2 doe je identiek hetzeltde als week 1 en gegarandeerd dat jou weekgemiddelde ruim minder is als week 1, indien je elke dag 2000 kcal eet.

Ga ook niet minder eten dagelijks, want dan weet je in de toekomst niet hoeveel kcal je kan minderen.
Ja dat week gemiddelde is vrij belangrijk dat geeft meer weer als individuele dagen. Ik geef toe blijf zelf toch ook naar mijn laatste dag kijken. Maar ik weet dat het week gemiddelde dat ook door mijn weegschaal wordt aangegeven belangrijker is.

Je kan gewoon door stress (teveel trainen bijvoorbeeld) of iets zouter eten als normaal gewoon een stuk vocht vasthouden. Dan lijkt het of je niet afvalt terwijl dat toch het geval is. Daarom is het week gemiddelde handig. Dan worden schommelingen uit de berekening gehaald.
 
Olie meet ik af met een injectiespuitje.
Maar ik voeg het pas na het bakken toe, zodat ik ook echt alle ml heb, en niet de helft verdampt, bakken doe ik droog of kookspray.
 
Olie meet ik af met een injectiespuitje.
Maar ik voeg het pas na het bakken toe, zodat ik ook echt alle ml heb, en niet de helft verdampt, bakken doe ik droog of kookspray.
Die spray van xxl is erg handig en behoorlijk laag in kcal.
 
En volhouden. Iedereen is een geval apart :dunno: en iedereen heeft zijn werk familie etc.
Werk daar omheen en blijf precies tracken, dat werkt uiteindelijk voor iedereen.

Wat doe je precies in de sportschool?
Want 10 oefeningen in 60 minuten van hoeveel setjes en reps en hoeveel rusttijd? Hoe is de warming up ?
Blijft er nog een beetje kwaliteit over of is het eigenlijk een klusje waar je door heen vliegt.
 
Het is nogal denigrerend als je iemand zegt dat ie maar moet gaan dammen. Ik heb een hele heftige operatie gehad en daarna 2 jaar onder goede begeleiding gesport. Ik weet hoe ik moet bewegen. Afvallen vind ik alleen moeilijk.
Ik snap dat je je zo voelt, daar is goede therapie voor. Mijn welgemeende, zeer oprechte excuses als ik je gekwetst heb.
Afvallen is minder eten dan je verbruikt, niet zo moeilijk toch?
 
Ik heb op mn 15e zwaar bechterew gekregen. Op mijn 19e had ik 5 hernia's in dat gebied. Die hebben ze opgevuld en gefixeerd toen ik 20 was.
Bechterew is wel erg klote, zeker zo jong al :eek:
 
En volhouden. Iedereen is een geval apart :dunno: en iedereen heeft zijn werk familie etc.
Werk daar omheen en blijf precies tracken, dat werkt uiteindelijk voor iedereen.

Wat doe je precies in de sportschool?
Want 10 oefeningen in 60 minuten van hoeveel setjes en reps en hoeveel rusttijd? Hoe is de warming up ?
Blijft er nog een beetje kwaliteit over of is het eigenlijk een klusje waar je door heen vliegt.

Ik kom net terug. Vandaag borst, schouders, triceps en buik. Ik fiets er naartoe, 10 minuten dus dat scheelt op de hometrainer zitten. Dan begin ik gelijk met de borst. 4 oefeningen, 3x15 herhalingen en dan 45-60 seconden rust. Soms wat meer, soms wat minder, ligt eraan of de dumbells en schijven netjes op de plek liggen. Daarna 3 oefeningen gedaan schouders en weer 3x15. 1 oefening voor de buikspieren, gewone crunches en daarna 2 voor de triceps. Ook 3x15.

Ik doe 3x15 omdat ik pas 3 maanden bezig ben en ik voor nu spierconditie belangrijker vind dan kracht.
 
Ik kom net terug. Vandaag borst, schouders, triceps en buik. Ik fiets er naartoe, 10 minuten dus dat scheelt op de hometrainer zitten. Dan begin ik gelijk met de borst. 4 oefeningen, 3x15 herhalingen en dan 45-60 seconden rust. Soms wat meer, soms wat minder, ligt eraan of de dumbells en schijven netjes op de plek liggen. Daarna 3 oefeningen gedaan schouders en weer 3x15. 1 oefening voor de buikspieren, gewone crunches en daarna 2 voor de triceps. Ook 3x15.

Ik doe 3x15 omdat ik pas 3 maanden bezig ben en ik voor nu spierconditie belangrijker vind dan kracht.
Dan denk ik niet dat je gewicht toeneemt door meer spieren.
Dat je wel zwaarder kunt trainen is waarschijnlijk het gevolg van betere motorische vaardigheden.
 
Back
Naar boven